Het Grote XT 550 Topic

Mooi gezegd Enzo ;)

Ik zal trouwens gelijk even m'n gebrek aan laadspanning neerleggen hier. O-)
Geval is;
- voldoende wisselspanning vanaf dynamo (+60V bij +4000 TPM).
- spanning van dynamo ''zakt in'', na het aansluiten van verbruiker (SR, die warm wordt).
- geen laadspanning op accu te meten, loopt leeg tijdens rijden (met licht aan).
- meerdere SR's geprobeerd die allen goed zijn.
mogelijke oorzaken;
- spoelen bekeken en laten doormeten op sluiting, niets mis mee..of toch?
- magneten kunnen aan hun einde zijn (snap alleen niet waarom hij dan nog vonkt/loopt).
heb een extra vliegwiel liggen dat ik wil gaan proberen.

accu is een jaartje oud, yuasa, geeft keurig voltage na opladen.
het gezeur begon na de n8rit in oktober, paar keer kort platgelegen e.d. :z
hele winter dus amper/niet gereden :N
de XT heeft een tijd stilgestaan.
want op een gegeven moment (toen het weer wat langer licht was) wilde de kickstarter niet meer rond. bleef steeds vast zitten.

nu had mn broer eens hetzelfde, op zijn toenmalige 550. daar was het kickstart mechanisme gewoon gaar (bekend euvel).

maar bij mij niet, wat bleek? de krukas moer zat wat los (maar nog wel geborgd).
weer vast gedraaid en ja hoor. heb wel lang moeten trappen maar hij loopt weer, en best mooi. slecht starten zal wellicht de bougie zijn (verklaard meestal de slechte koude start_.

wilde dit met jullie delen, mocht je er zelf nog eens tegen an lopen.

volgende punt is die laadspanning. heb een vliegwiel van boutje gekregen die hopelijk de doorslag geeft. hij heeft nl. alles doorgemeten maar kon niets vinden dus blijven eigenlijk alleen de magneten nog over. hebben jullie dit wel eens gehad trouwens?
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand het werkplaatshandboek van de XT 550? Ik zou graag even op papier willen zien hoe ik een oliewissel van de XT correct uitvoer.
 
even MP in de gaten houden, die van Peters is okay.

wat wil je precies weten trouwens?
wellicht kunnen we je zo al helpen.
 
Ik heb er inmiddels al eentje in mijn bezit!

Het is gewoon om even in te kijken hoe je olie wisselt bij zo'n systeem met de olie in het frame. Ben ik niet bekend mee namelijk. Vandaar.
 
kijk uit dat je het filterkapje niet te hard aandraait.
vaak lekt het nog een beetje na de eerste rit. daarna eventueel nog ietsjes natrekken.

en de straal olie uit de voorste framebuis is behoorlijk ;)
 
Laatst bewerkt:
weet alles van die straal,kijk alleen maar naar het terras.
is nu 2 jaar geleden ,maar er groeit nog steeds geen onkruid.
is het toch nog ergens goed voor
 
Ik ben bezig mijn XT550 zo veel mogelijk in originele staat te brengen. Nou mis ik 3 spaken in mijn voorvelg. Weet iemand waar ik die spaken per stuk kan krijgen?
Haan levert alleen per 10 dacht ik en het zijn 2 verschillende spaken dus dan zit ik alweer tegen 20 spaken aan te kijken en een hele set kopen vind ik ook een beetje duur. Spaken mogen van mij ook gebruikt zijn als de schroefdraad nog maar goed in de nippels gaat.
 
Hallo, ik heb pasgeleden een XT550 op de kop kunnen tikken. Voor niet al te veel geld maar er moet wel het een en ander aan gebeuren. Onder andere het stuk uitlaat vanaf de cylinder naar de demper is kats verrot. Nu ben ik op internet op zoek gegaan naar een onderdelenboer maar kan die nog niet zo makkelijk vinden. Zijn er veel imitatie onderdelen voor dit type motor te krijgen, of ben je aangewezen op originele Yamaha onderdelen? Wie kan mij verder helpen? Of zijn er misschien slopers waar het een en ander te koop is?

Alvast bedankt voor de reacties

Eric
 
Beste mensen, ik ben op zoek naar een origineel xt550 zadel. De hoes mag best beschadigd zijn, als het schuim nog maar goed is. Evt. kan ik hem ook ruilen tegen mijn eigen zadel. (welke ik anders toch verkoop)
g73f3ZG.jpg

l5dZrDF.jpg

ekw7lbq.jpg

Het zadel komt van een xt550 af maar is niet het originele, de code die aan de binnenkant staat is: 5y1 819
Aan de linkerkant laat de naad los en zit er nog een beschadiging
 
Volgens mij heb ik nog ergens een 550 zadel liggen.
(geen idee of hij nog goed is hoor)
Losse velgen ook trouwens.
Zal van het weekend even kijken, nu kan ik er niet bij komen.
 
Kijk eens aan, het zadeldek mag best lelijk zijn hoor dan komt er gewoon een nieuwe hoes omheen. Ik had al wel zadels op ebay gevonden uit de states maar daar komt zo gruwelijk veel verzendkosten bij...
Als je een voorvelg of nog wat losse spaken hebt liggen hoor ik het ook graag
 
Volgens mij zitten er meer dan 2 verschillende spaken in het voorwiel.
Er zijn lengtes maar bij de korte zijn er 2 verschillende koppen.

100_3690_zps044b138f.jpg


Zadel heb ik ook gevonden, alleen het zadeldek is niet goed meer.
Het schuimrubber is wel ok.
 
Van de lange spaken heb ik er 1 nodig, en van de korte 2. Die korte komen allebei van de buitenkant in de naaf. Hoeveel wil je voor het zadel hebben?
 
Weet iemand of een xt600 stuur op een xt550 past (en of de kabels enzo dan nog allemaal passen)
Ik kan nergens een orgineel stuur vinden van een 550 vandaar....
 
Heeft er iemand misschien nog een stuk uitlaat liggen, het eerste deel vanaf de cilinder? De bocht is bij de aansluiting naar de demper volledig doorgerot.

Hoor het wel
 
Zo, vandaag weer eens tijd gehad om aan de xt550 te werken.
Hij staat er nu zo bij:
0ACyPSk.jpg

PmO1eOh.jpg


Wel apart, toen ik begon aan deze motor waren de voorvork keerringen nog prima, en nu heeft de motor een half jaar stil gestaan en nu lekt de voorvork aan alle kanten :+ :?
 
ja natuurlijk mag dat na 32 jaar, alleen als ik die keerringen ook nog vervangen heb is er letterlijk niks dat ik niet los heb gehad aan deze motor op de krukas na *D
 
Vandaag achterspatbord, achterlicht, bagagerekje, tasje en koplamp op de motor gezet:
mLjq3fL.jpg

Q3Cs1tP.jpg


Begint eindelijk een beetje schot in de zaak te komen gelukkig :P
 
Handig zo`n rekje onder dat tasje.
Standaard zit dat er niet op.

Maar het begint langzaamaan weer een echte xt te lijken. :Y
 
Dat rekje had ik er bij gekregen van de vorige eigenaar, die zij dat dat standaard was (maarja die zij ook dat het xt600 voorspatbord en koplamp standaard was :+ )
Moest het ook nog iets aanpassen voor het goed paste. Was wel helemaal roestig maar een staalborsten in de boormachine doet wonderen.

Vandaag mijn bestelling van Kedo binnen gekregen *D
qA5V1jo.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan