De nieuwe cbr 250 r van Honda gezien?

Het koppel van de Ninja is over het hele toerengebied vlakker.
Een Ninja trekt nergens en overal. Vorig jaar zo'n Ninja nieuw
gekocht maar ik was het al gauw zat. CBR rijdt net effe leuker.
Ninja zit wat meer eind-gang in.
 
Als je continue boven de 600 rijdt kom je nooit door dat gebied en
dat is eeuwig zonde, da's net wat een eencilinder zijn karakter geeft.

[afbeelding]

Bedoel je met 600 6000rpm, of iets anders. Zelf rij ik ook meestal tussen de 5000 en 7000rpm. Als hij beneden de 4000rpm komt dan rijdt ie niet lekker meer, in een hoge versnelling begint hij dan te bokken. Zal wel komen omdat het een één cilinder is. :Y
 
Bij een éénpitter moet je inderdaad wel in de juiste versnelling zitten, anders gaat ie bokken of heb je gewoon te weinig pit.
 
Bij een éénpitter moet je inderdaad wel in de juiste versnelling zitten, anders gaat ie bokken of heb je gewoon te weinig pit.


:Y Was met mijn voormalige SZR 660 en nu met de huidige Canyon 500 niet anders 8-)
 
Laatst bewerkt:
>>Bedoel je met 600 6000rpm, of iets anders

Lijkt me wel duidelijk met die grafiek en rest van de getallen eromheen .....
 
Een tijdje terug heb ik een opmerking gemaakt over het brandstofgebruik. Als er wat meer ontwikkelingen waren, dan zou ik daarover een update geven. Inmiddels heb ik ruim 2000 km gereden, en is er een patroon zichtbaar, bij deze dus.

Tijdens het inrijden haalde ik ongeveer 1:30. Dat verbruik is in de loop der tijd gestegen naar 1:26. Mijn rijgedrag werd daarbij sportiever naarmate ik de fiets beter leerde kennen. Ook ben ik hem meer voor woon-werkverkeer gaan gebruiken, en dat is 90% snelweg. Af en toe doortrekken naar de 140 vind ik dan ook geen bezwaar, en dat heeft logischerwijs invloed op het verbruik.

Het aardige is dat ik vorige week een ritje met mijn oom heb gemaakt, en dat was goeddeels binnendoor. Het brandstofverbruik op mijn laatste tank lag weer bij de 1:30. Het hangt dus flink af van je rijstijl; bij snelheden boven de 120 gaat hij meer verbruiken.

Overigens een andere vraag; ik heb laatst onder 'ideale' omstandigheden 159 op de teller gehaald, dat was wel met een gevulde topkoffer. Heeft iemand een idee wat de corresponderende 'echte' snelheid is?
 
Overigens een andere vraag; ik heb laatst onder 'ideale' omstandigheden 159 op de teller gehaald, dat was wel met een gevulde topkoffer. Heeft iemand een idee wat de corresponderende 'echte' snelheid is?

146km/u op gps, is exact 160km/u op de teller ;)
Dit was mijn topsnelheid met akrapovic uitlaat eronder, maar zonder powercommander. Na mijn powercommander was de effectieve topsnelheid 149km/u. Tis niet voor die 3km/u dat je het moet doen, maar de motor neemt dan veel mooier op en het vermogen wordt veel vroeger en geleidelijker aan vrij gegeven. Dit alles trouwens ook steeds met topkoffer, heb nog nooit zonder gereden.
Om dan even te vergelijken met mijn vorige scooter sh300i, die zijn echte topsnelheid was 138km/u en dit haalde je haast nooit, en dat was dan een 300cc. Maar aan die snelheid was de scooter wel veel comfortabeler om vol te houden door de windbescherming.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij moet ik dan vermelden dat ik de LeoVince slip-on er aan heb hangen. Maar goed om te weten! Je punt over windbescherming kan ik inkomen, ik los dat vaak op door voorover te gaan zitten met mijn ellebogen op mijn bovenbenen. Dan vorm je wat meer één aerodynamisch geheel met de motor.
 
Hallo allen!

Tijdje geleden dat ik hier gepost heb. Van de week nog net een paar mooie motordagen gehad in de eiffel met de 250. Echt fantastisch gereden hoewel het des ochtends wel wat koud was met het ontbijt (kamperen, temperatuur van 3 graden C rond 0800!) Gelukkig werd het gedurende de dagen wel steeds warmer en heb ik dus lekker kunnen rijden.

Gemiddelde van de vakantie was 1;32.8 *O* Op de snelweg bij 100 km/h GPS snelheid was het verbruik 1;30.2 op de heenweg en 1;29.8 op de terugweg

Overigens ook een leuke website om je verbruik bij te houden; www.fuelly.com, mijn account --> Fuelly - Track and Compare your MPG

Mijn vader was ook mee met een BMW tourbuffel + aanhangwagentje, dus ik hoefde letterlijk alleen mijn tandenborstel in mijn tanktas te vervoeren. Ideaal _O-

Volgend jaar is het wel de bedoeling dat ik samen met een vriend op motor (kampeer) vakantie ga en ben dus druk in de weer met bagage mogelijkheden. Ik ga waarschijnlijk het 'ventura pack rack' systeem aanschaffen. Het is wat prijzig maar het gebruiksgemak lijkt me fantastisch + je kunt er als je tassen aan elkaar ritst redelijk makkelijk 90+ L bagage in kwijt. Dat is iig een goed begin.

Voorbeeldje van het ventura systeem; Motorcycle luggage - panniers - tank bags - Ventura

Theridingman, ik meen te herinneren dat jij het C-bow systeem van Krauser / Hepco & Becker gebruikt. Heb je toevallig een foto van de bevestiging? Ben benieuwd hoe deze gemonteerd zit.

Groeten, Bugs
 
Laatst bewerkt:
@Bugsbunny,

Voor mijn reis door Schotland heb ik inderdaad de C-bow bevestigingen laten monteren voor de zijtassen, het topkoffersysteem is van Givi. Heb 2weken en 4000km bepakt en gezakt rondgetrokken door Schotland in een tentje. Was een heel avontuur. Een goede foto van de c-bow heb ik momenteel niet. De enige waar je misschien iets mee kan is:


En zo ziet dat eruit met volle belading:



Echt leuk om te lezen dat er nog mensen zijn die gaan camperen met een 250cc.
 
@Bugsbunny,

Voor mijn reis door Schotland heb ik inderdaad de C-bow bevestigingen laten monteren voor de zijtassen, het topkoffersysteem is van Givi. Heb 2weken en 4000km bepakt en gezakt rondgetrokken door Schotland in een tentje. Was een heel avontuur. Een goede foto van de c-bow heb ik momenteel niet. De enige waar je misschien iets mee kan is:
[~[url="http://imageshack.us/a/img823/9978/53162122723473851781505.jpg"]afbeelding~][/URL]

En zo ziet dat eruit met volle belading:

[~[url="http://imageshack.us/a/img834/6157/42854522723353848781451.jpg"]afbeelding~][/URL]

Echt leuk om te lezen dat er nog mensen zijn die gaan camperen met een 250cc.

Hallo ridingman,

Bedankt voor de snelle reactie. Kamperen gaat voor mij pas volgend jaar plaats vinden, eerst nog een aantal maanden varen en mijn studie afmaken (ben begin augustus klaar als alles goed gaat) maar je kunt niet vroeg genoeg beginnen met voorbereidingen.

Enig idee of het C-bow systeem makkelijk te monteren is? Zo op de foto komt de bevestiging aan de 'onderkant' van de achterkant van de motor? Moet hiervoor nog geboord worden of iets dergelijks?

Groeten,

Bugs
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het door de dealer laten doen samen met de 1000km beurt. Maar moeilijk kan het echt niet zijn. Het driehoekige frame van de achtervoetsteuntjes moet eraf, daar komt het bevestigingsplaatje van de c-bow, het frame van de voetsteuntjes er terug voor en de bouten erin. Dan nog met 2 bouten onderaan de moto in het spatbord. Daarvan heb ik eigenlijk geen idee of daarvoor geboord is of niet, je moet eens even kijken of die gaten daar standaard zitten of niet, indien wel is het echt een fluitje van een cent. Voor de bevestiging van de topkoffer moesten de handgrepen er zowiezo af, maar ik weet niet of die er ook af zouden moeten als je enkel de c-bow zou plaatsen. Hier worden de handgrepen niet gemist door de duo (die zich aan de ijzeren staven van de topkofferdrager vasthoudt) noch door mij (want bij het duwen van de motor gebruik ik nu de c-bow). Maar eerlijk is eerlijk: al die bevestigingen maken de motor wel veel lelijker dan dat hij origineel is. Als je daar niet om geeft, dan krijg je er een massa gebruiksgemak voor in de plaats.
 
Ik heb het door de dealer laten doen samen met de 1000km beurt. Maar moeilijk kan het echt niet zijn. Het driehoekige frame van de achtervoetsteuntjes moet eraf, daar komt het bevestigingsplaatje van de c-bow, het frame van de voetsteuntjes er terug voor en de bouten erin. Dan nog met 2 bouten onderaan de moto in het spatbord. Daarvan heb ik eigenlijk geen idee of daarvoor geboord is of niet, je moet eens even kijken of die gaten daar standaard zitten of niet, indien wel is het echt een fluitje van een cent. Voor de bevestiging van de topkoffer moesten de handgrepen er zowiezo af, maar ik weet niet of die er ook af zouden moeten als je enkel de c-bow zou plaatsen. Hier worden de handgrepen niet gemist door de duo (die zich aan de ijzeren staven van de topkofferdrager vasthoudt) noch door mij (want bij het duwen van de motor gebruik ik nu de c-bow). Maar eerlijk is eerlijk: al die bevestigingen maken de motor wel veel lelijker dan dat hij origineel is. Als je daar niet om geeft, dan krijg je er een massa gebruiksgemak voor in de plaats.

Ach, het baasje is ook niet prachtig _O- Thanks voor de reactie! Zal is kijken of ik nog extra gaten kan vinden.

Daarbij ben ik toch zeeman in opleiding, en dus wel praktisch ingesteld
 
Mijn topkofferrek verving ook de handvatten. Als ik die er weer op wil (voor een sportieve uitstraling), dan is dat een kwestie van buddyzit er af, 4 boutjes los en vast draaien. Om het iets makkelijker te maken, haal ik ook een schroefje los van de kuip.

De buddyzit gaat nu wel wat moeilijker dicht, is mijn ervaring. Weet niet of dat ligt aan het rek, maar gelukkig hoef je daar toch zelden onder te zijn.
 
Allen, ik zit ook een beetje rond te kijken. Ik rijd nu een BMW K100RS uit '84. Ik zoek een wat lichtere motor, maar anderzijds moet er ook nog genoeg puf in zitten om van alles en nog wat te kunnen doen (lees: snelweg rijden), maar veel belangrijker vind ik waar ik het meest van geniet; de 60 km weggetjes met scherpe bochten (dat is dus hel met die logge K100RS). Ik twijfel enorm tussen de Honda CBR250R en de Ninja 300. Voornaamste struikelblok bij de Ninja vind ik de prijs, 1200 euro meer voor wat meer rek is nogal wat. De afwerking bij de Honda schijnt beter te zijn en de onderhoudskosten lijken me voor een student ook nog wat beter op te hoesten; maar hoe gedraagt de motor zich op dat soort weggetjes?
 
Op de 60 km weggetjes, voelt de CBR zich als een vis in het water. Het is echt een gooi en smijt fietsje, en je kan er ook goed mee plat door de bocht. Het beste kun je zelf een proefrit gaan maken, om het zelf te ervaren.
 
Wat je aan vermogen gaat verliezen tov de K100rs, ga je dubbel en dik terugwinnen aan bochtenplezier. Het is een echte bochtenvreter en verrassend comfortabel voor een motor in de supersport categorie, is eigenlijk een sport/toer motor.
Zeker GEEN proefrit gaan maken, want daarna denk je aan niks anders meer tot hij in je garage staat.
 
Laatst bewerkt:
Maak ook even een proefrit op de Ninja 250, zo lang de 300 er nog niet is. Dan weet je het verschil tussen 1- en 2-cilinders. Mijn voorkeur: CBR. Niet qua looks, maar qua blok. Zo'n CBR250R is inderdaad écht een gooi en smijtfiets, dat vond ik al van mijn ex-GS500 en mijn ER-5, maar dat zijn zware jongens vergeleken met de CBR250R.
 
Overigens is de CBR 250 met de standaard gearing niet ideaal op de snelweg bij snelheden van méér dan 120 km/h. Ik ga denk ik een groter voor tandwiel monteren om zo de toeren en de 'effectieve' kruissnelheid wat te verhogen.
 
Een akrapovic uitlaat en een powercommander met persoonlijke afstelling (je niet laten overhalen om een standaardmapping te laten installeren!) en je weet niet wat je voelt ;)
Als je dan echt nog wat geld te besteden hebt, dan ga je grote ogen trekken wanneer je er wilbers veren met instelbare veervoorspanning laat onder monteren :}
Samen met de bagagemogelijkheden (topkoffer, zijtassen met c-bow, tanktas) staat hij in echte toerbuffelstand.
Ja ik weet het, als je dit alles samentelt kan je lang niet meer spreken van een budgetmotor, maar oooh zo zijn geld waard :Y .
Staat volledig naar mijn hand, hij is echt mijn maatje :]
 
Laatst bewerkt:
Een akrapovic uitlaat en een powercommander met persoonlijke afstelling (je niet laten overhalen om een standaardmapping te laten installeren!) en je weet niet wat je voelt ;)
Als je dan echt nog wat geld te besteden hebt, dan ga je grote ogen trekken wanneer je er wilbers veren met instelbare veervoorspanning laat onder monteren :}
Samen met de bagagemogelijkheden (topkoffer, zijtassen met c-bow, tanktas) staat hij in echte toerbuffelstand.
Ja ik weet het, als je dit alles samentelt kan je lang niet meer spreken van een budgetmotor, maar oooh zo zijn geld waard :Y .
Staat volledig naar mijn hand, hij is echt mijn maatje :]

Jij bent echt gek om zoveel geld er tegenaan te gooien voor die paar pk extra. Stap eens op een zx6r dán weet je pas niet wat je voelt :P
 
@wouter,

Je moet alles wel in zijn eigen context zien. Ik heb hiervoor ook al zwaardere motoren gehad, maar die konden me niet bekoren, net omwille van teveel vermogen en zwaarder te hanteren. Een beetje in hetzelfde schuitje als Johannes bedoelt. Ik beleef veel meer plezier aan een kleinere motor die zich makkelijk laat gooien en smijten en hoef geen zx6r om een adrealineshot te voelen, want dat is wat jij bedoelt. Wat ik ermee bedoel is enkel maar dat een kleine aanpassing van het mengsel (dat is eigenlijk alles wat een pc regelt) een wereld van verschil kan maken aan het motorgedrag. Hij neemt nu veel vroeger op, rijdt daardoor veel meer ontspannen en relaxter dan dat hij standaard deed. En de paar pk extra is meer dan genoeg om je kruissnelheid op de snelweg te verhogen waardoor hij zich ook op dit terrein beter thuis gaat voelen. Is dat zijn geld waard? Zal iedereen voor zichzelf moeten uitmaken, ik kan niet in iemand anders zijn financiêle toestand kijken, en iemand anders ook niet bij mij. Voor mij was het althans een aangename verbetering.
 
Zeker GEEN proefrit gaan maken, want daarna denk je aan niks anders meer tot hij in je garage staat.
Te laat ;) , heb ik al gedaan; was nog niet ingereden, dus ik kon er niet heel erg mee spelen, maar het is echt een leuk fietsje. Twijfel nog enigszins ten opzichte van de CRF 250L of CBR; de CBR is duidelijk de completere motor en de betere op de weg; maar in de stad is het hoger zitten fijner en zo af en toe op onverharde wegen rijden is enorm leuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan