De nieuwe cbr 250 r van Honda gezien?

Overigens is de CBR 250 met de standaard gearing niet ideaal op de snelweg bij snelheden van méér dan 120 km/h. Ik ga denk ik een groter voor tandwiel monteren om zo de toeren en de 'effectieve' kruissnelheid wat te verhogen.
Ha, wel ik heb een aantal zware motoren gehad, maar ik reed nooit echt snel op de snelweg; ik heb er ook echt een gruwelijke hekel aan; met 130 vond ik het wel weer mooi geweest.


Voor mij is het allerleukste het scheuren op dijkweggetjes; met zo'n cbr beleef ik daar ook genoeg plezier aan; Daarnaast het gunstige verbruik (niet onbelangrijk als de benzineprijs zo rond de 1,80 per liter zit), lage onderhoudskosten en het feit dat ik deze motor nieuw vrij gemakkelijk (als student) kan betalen. Tweedehands motoren loopt bij mij altijd uit op ellende; ik heb met alle motoren een berg gezeik gehad (wat dat betreft ben ik ook een voorstander van APK keuring).
 
Heb je zoveel vermogen over?

Dat hangt van je uitgangs punt af denk ik :+ 26.4 pk is vergeleken met zwaardere motor natuurlijk niets, desondanks haal je zelf met een flinke tegenwind redelijk makkelijk 120.

Het blokje van de 250 gaat boven de 7000 omw/minuut redelijk wat brandstof verbruiken wat inhoudt dat je cruissnelheid niet echt boven de 110 km/h ligt.

Door voor een 15T tandtwiel te monteren zakt het toerental in de 6e versnelling met ongeveer 500 omw/minuut. Maakt de 1e versnelling een stuk langer (beter bruikbaar) en maakt snelweg rijden een stuk comfortabeler. Brandstofverbruik neemt ook met zo'n 5% af.

Uiteraard wordt je 0-100 tijd wat langer...
 
Iemand een idee hoe het zit met de mogelijkheid om achter iets aan de tandwielen te wijzigen? Wat mij betreft mag er namelijk wel een groter verschil tussen de 5e en de 6e versnelling. Dat scheelt m.i. in geluid en verbruik.
 
Iemand een idee hoe het zit met de mogelijkheid om achter iets aan de tandwielen te wijzigen? Wat mij betreft mag er namelijk wel een groter verschil tussen de 5e en de 6e versnelling. Dat scheelt m.i. in geluid en verbruik.

Je kunt niet alleen iets tussen de 5e en 6e versnelling wijzigen. Op het moment dat je met andere tandwielen in de weer gaat, wordt de overbrenging van elke versnelling groter of kleiner.

Een 15T tandwiel geeft ongeveer 5000 omw/minuut minder @ 6e versnelling
Achter 1 of 2 tandjes minder (Ik meen dat het standaard tandwiel 34 is) zal ongeveer 100 omw/tandje opleveren.
 
Overigens lijkt iets in de trant van een yamaha 1200 super tenere mij ook wel erg dik :) Maar wel een heel stuk duurder in gebruik
 
Te laat ;) , heb ik al gedaan; was nog niet ingereden, dus ik kon er niet heel erg mee spelen, maar het is echt een leuk fietsje. Twijfel nog enigszins ten opzichte van de CRF 250L of CBR; de CBR is duidelijk de completere motor en de betere op de weg; maar in de stad is het hoger zitten fijner en zo af en toe op onverharde wegen rijden is enorm leuk.

Dat is natuurlijk iets waar je zelf moet uit komen. Nadeel van de crf is dat je bagagemogelijkheden zeer gering zijn. Topkoffer... vergeet het maar. Zijtassen betwijfel ik wegens de uit stekende uitlaat langs de zijkant. Grote voordeel is dan weer dat je veel plezier off-road kan beleven en ook in de stad is de CRF in zijn nopjes. Je zal je persoonlijke voorkeur moeten laten doorwegen.
 
Je kunt niet alleen iets tussen de 5e en 6e versnelling wijzigen. Op het moment dat je met andere tandwielen in de weer gaat, wordt de overbrenging van elke versnelling groter of kleiner.

Een 15T tandwiel geeft ongeveer 5000 omw/minuut minder @ 6e versnelling
Achter 1 of 2 tandjes minder (Ik meen dat het standaard tandwiel 34 is) zal ongeveer 100 omw/tandje opleveren.

Nou ja, het was maar een idee, ik heb helaas niet buitengewoon veel verstand van de versnellingen. In ieder geval bedankt voor je uitleg, ik ga me er nog eens in verdiepen!
 
Dat is natuurlijk iets waar je zelf moet uit komen. Nadeel van de crf is dat je bagagemogelijkheden zeer gering zijn. Topkoffer... vergeet het maar. Zijtassen betwijfel ik wegens de uit stekende uitlaat langs de zijkant. Grote voordeel is dan weer dat je veel plezier off-road kan beleven en ook in de stad is de CRF in zijn nopjes. Je zal je persoonlijke voorkeur moeten laten doorwegen.
Nah, ik ga voor de CBR. Nu nog de deal rondmaken :) .
 
Bij mij waren bagagemogelijkheden uiterst belangrijk met het oog op een reis doorheen Schotland. Ook de topkoffer doet dienst als ruggesteun voor mijn dochter. Als ik geen rekening had moeten houden met deze 2 aspecten... dan zou ik toch ook getwijfeld hebben. De CRF250 ziet er echt wel een leuk ding uit, en de prijs is nagenoeg hetzelfde. Ik zou er zeker een keer off-road mee gegaan zijn, lijkt me pure fun.
Hoe dan ook proficiat met je keuze.
 
Wie heeft is er eigenlijk al in geslaagd om met de cbr250 een voetsteuntje aan de grond te rijden?
Ook al voelt hij uiterst stabiel aan en geeft hij een pak vertrouwen in de bochten, ik ben er nog steeds niet in geslaagd, zelfs niet eens bijna om eerlijk te zijn. Ook al ging ik al redelijk plat (naar mijn eigen gevoel), de grondspeling is wel vrij groot op deze motor.
Wie?
 
Ik heb er een tijdje geleden ook een uur mee mogen sturen.

Wat een vreselijk leuk ding zeg!
Vermogen zat naar mijn mening (maja ik ben dan ook 11 of 12 pk op het achterwiel gewend :P )

In de wintermaanden een wat minder leuke motor denk ik ;)
Dan weer liever toch de motorscooter :)
 
Nieuw 500cc platform van Honda op komst! Lijkt een zelfde soort insteek als de nieuwe NC serie alleen zullen deze vermoedelijk wat meer toeren draaien en wat 'leuker' rijden. 47.beetje pk uiteraard voor het nieuwe A2 rijbewijs.

Specs;

- 470cc liquid-cooled, parallel-twin
- Six-speed manual
- 46.9bhp
- 30lb/ft of torque
- 401lbs (dry)/430lbs (wet)
- 105mph top speed
- 31-inch seat height
- 120/70-17 (front)/160-60-17 (rear)

8122193050_2f9daef618.jpg


honda-CBR500.jpeg

Grote CBR250R *O*
honda-cb500x.jpeg


Honda-CB500.jpeg


Ziet er goed uit wat mij betreft! Ben benieuwd naar het brandstof verbruik aangezien dat toch een behoorlijke focus van Honda lijkt te zijn met de CBR250R, NC 700 serie en de PCX 125/150

http://hellforleathermagazine.com/2012/10/meet-the-cbr500-family/

Nieuwe Honda 500 serie! CBR500, CB500 en CB500X
 
Laatst bewerkt:
Als ze ook in DCT uitvoering komen, dan zou het helemaal mooi wezen.
 
Lijkt me an sich wel een logische stap. Het zou me ook niets verbazen als de 250R uit de line up getrapt wordt. Met het nieuwe getrapte rijbewijs systeem lijkt me dat er minder vraag naar zal zijn (en die zal toch ook niet zo hoog zijn geweest). In ieder geval ben ik blij met mijn CBR'tje. Begint nu (met 400 km) al aardig lekker te rijden :) .
 
Weet iemand eigenlijk of deze cbr250r een 22mm stuur heeft?
Ik wil er namelijk handguards op zetten (ik bevries mijn handen in deze temperaturen, zelfs met winterhandschoenen ... )
 
Een CBR heeft clip-ons, ik weet niet in hoeverre dat problemen geeft met het bevestigen van die handguards? Die handguards helpen ook niet zoveel hoor, heb ze wel eens op een offroad gehad en toen moest ik mn handen bij de verkeerslichten ook opwarmen aan de cilinder. Misschien zijn verwarmde handschoenen dan meer iets... of verwarmde handvatten.
 
Vreemd, ik heb me door een kennis laten vertellen dat hij met zijn handguards (op internet ook te vinden als handbeschermers (NL) of Handprotektoren (D)) bij wijze van spreken nog met -10 zonder handschoenen kon rijden. Ik heb zelf ook wel interesse, aangezien een graad of 5 wel zo'n beetje de grens is van wat mijn winterhandschoenen comfortabel kunnen hebben.

Naast de handguards heb ik ook nog enige andere plannen met de motor. Zo ben ik nog van plan om voor een groter tandwiel te plaatsen, ik rij toch wel flink vaker op de snelweg dan gedacht. Ook speel ik met de gedachte een 'custom' bagagerek te maken wat ik in de plaats van de buddyseat kan klikken. Dan zit de koffer wat lager, en dichterbij mijn rug. Dan kan ik ook een wat gunstigere luchtstroom creëren. Dat zou gevoelsmatig een verbeterde stabiliteit en een iets lager verbruik op moeten leveren.

Tot slot nog even een opmerking over mijn verbruik: Dat ligt bij 'normaal' gebruik nu zo rond 1l op 27km. Een recent weekendje in West-Duitsland leverde me, inclusief 75% blazen op de Autobahn met vriendin achterop een verbruik van 1 op 23 op. De teller heb ik in Duitsland voor het eerst op 160 gekregen, en nu donderdag met wind mee op de A12 zelfs op 161.
 
Laatst bewerkt:
Als je de topkoffer gelijk achter jezelf zet, dan wordt op en afstappen een stuk lastiger.


Handkappen kan je ook zelf maken, door een 1L olie fles verpakking door het midden te snijden.
Verder zou ik adviseren om te combineren; handvatverwarming + Handkappen + Winterhandschoen. Zeg maar alle drie hebben hun voor en nadelen. Handvat verwarming verwarmt enkel de binnenkant van je palm. De uiteinden van je vingers blijven koud.
 
Gelukkig heb ik lange benen. Verder vind ik ruim twee tientjes nog wel de moeite waard om handkappen (op proef) aan te schaffen. Het kan weinig kwaad, en handvatverwarming is weer een stukje gecompliceerder in de aanleg.
 
Als toekomstige motor rijder vond ik de 250R wel een ideale fiets om mee te beginnen... maar nu zie ik dat honda een 500R heeft aangekondigd (in USA). Dit lijkt me toch een betere keus. Je kunt beargumenteren dat de cbr250r niet echt fijn rijd (100+ km op de snelweg) en dan lijkt me de 500R toch een iets verstandigere keus.

(http://www.hondanews.com/channels/powersports-headlines/releases/honda-unveils-brand-new-2013-motorcycles-and-many-returning-models)
 
Als toekomstige motor rijder vond ik de 250R wel een ideale fiets om mee te beginnen... maar nu zie ik dat honda een 500R heeft aangekondigd (in USA). Dit lijkt me toch een betere keus. Je kunt beargumenteren dat de cbr250r niet echt fijn rijd (100+ km op de snelweg) en dan lijkt me de 500R toch een iets verstandigere keus.

(http://www.hondanews.com/channels/powersports-headlines/releases/honda-unveils-brand-new-2013-motorcycles-and-many-returning-models)

De 500 zal uiteraard wat meer pruttel hebben op de snelweg. Overigens doet de 250 dit ook prima mits je niet met 130 op de linkerbaan wil blazen.

Het hangt er ook vanaf wat voor rijbewijs je hebt uiteraard.

Zo'n 500 (of de NC 700) kan overigens best de opvolger zijn van mijn 250! Duurt nog wel een hele poos.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat de NC700 is zuiniger voor dagelijks gebruik dan de CB500. (voor mij is dat aspect als gier toch interessant)
 
Ik vermoed dat de NC700 is zuiniger voor dagelijks gebruik dan de CB500. (voor mij is dat aspect als gier toch interessant)

Das ook mijn verwachting hoewel het niet heel veel zal schelen denk ik, voornamelijk bij lagere snelheden (onder de 110) zullen de 700 en 500 behoorlijk dicht bij elkaar liggen (denk ik). Het nieuwe 500 blok is ook behoorlijk 'undertuned'. 47 pk uit 500cc is absoluut niet veel en het blok zal denk ik lekker trekken vanaf lage toeren.

Ergens gelezen dat honda de nieuwe 500's voor 1;27 opgeeft (en de 700 voor ruim 1;28). Nog geen officiele bronnen daarvan gevonden.

Voor mij is het punt wel dat de 500(x?) iets praktischer is voor vakantie. 'Normale' benzinetank zodat achter een bagagerol kan en als het kreng echt boven de 1;25 loopt heb je met een 17L tank een behoorlijke actieradius.
 
Terug
Bovenaan Onderaan