Het Yamaha TweeTakt Topic

de mijne ook, enkel de luchtfilter's en uitlaten
de dealer zij zelf dat je bij banshee met andere uitlaten direct rond de 270 moet zitten qua sproeiers
hij keek ook maar raar dat m'n topsnelheid net geen 100km/u was met sproeiers van 240

195 of 200 kan ik niet zeggen via hier, ook testen met gasnaald ed.

Banshee is wel wat anders dan een ypvs,heeft geen powervalves en voor zover ik weet
ook geen powerjet carbs.
 
Heb er vanmiddag een 220 hoofdsproeier ingezet ipv de standaard 185...

Nou loopt ie helemaal klote. Sputteren en inhouden vanaf 7000 toeren, in de eerste versnelling trekt íe er nog wel doorheen maar hoe hoeger de versnelling hoe belabberder hij loopt.

Den da'k maar terug ga naar 195, volgens Jim Lomas is aanpassing van de sproeier niet nodig, maar neem liever geen risico en ga het proefondervindelijk bepalen.

Wel een heel gekloot om die sproeiers telkens te vervangen... Carburateurs kantelen en alle slangaansluitingen los en vast maken lukt me maar net en ik heb tengere handjes...

Weet iemand een slimmere/handigere manier?

Als hij inhoud dan is het dus te rijk,ik heb bij mijn RD500 met Jolly Moto uitlaten en
verder standaard 195 sproeiers er in gedaan dat is zo,n 10 maten groter dan standaard.
 
Banshee is wel wat anders dan een ypvs,heeft geen powervalves en voor zover ik weet
ook geen powerjet carbs.
de eerste rd350's hadden ook geen powervalve's of powerjet ;)
en een banshee geeft zelfs nog tragere cilinderpoort timingen dan een rd
mijn rd blok heeft als motorcode 4lo en deze is er 1 zonder de powerjet en zonder de pv's
dus gewoon met 2 26mm carbu's
 
de eerste rd350's hadden ook geen powervalve's of powerjet ;)
en een banshee geeft zelfs nog tragere cilinderpoort timingen dan een rd
mijn rd blok heeft als motorcode 4lo en deze is er 1 zonder de powerjet en zonder de pv's
dus gewoon met 2 26mm carbu's

Ok ,ik dacht dat je een ypvs blokkie had,4l0 heb ik ook gehad,orgineel luchtfilter
zonder deksel en met TZ350 uitlaten had ik 210 sproeiers in zitten ,daar liep hij
erg goed op,later de oliepomp afgeloten en op mengsmering overgegaan en toen
met 230 sproeiers gereden.
Ook nog een getunde gehad en daar mee wedstrijden gereden, getuned door Theo
van Baden, TZ 750 membramen,36mm powerjet carbs,TZ uitlaten en binnenrotor
ontsteking van Femsa,resultaat 74 pk ahw, de vorige eigenaar was er NL kampioen mee geworden *O* :]
 
Laatst bewerkt:
Grappig...diezelfde Theo heeft hier in Alkmaarcity een bromfiets zaak...jammer dat het een louche zaak is ...

Klopt :Y ,vroeger was de race wereld ook behoorlijk louche :X :+
de meeste hadden geen cent te makken en toch reden ze op het duurste spul rond,
waavan de herkomst nogal dubieus was.
viel ook op dat die figuren vaak uit de regio A,dam of Alkmaar kwamen :Y
Ik kan je nog wel aardig wat bonte verhalen uit de wandelgangen vertellen over
die mensen :X ,smulspul voor de blauwe petten :Y })
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast houdt ie ook van jongens volgens mij...(wat ie zelf moet weten)....maar van jongere leeftijd(lees ff boven de 18) is ie volgens mij ook niet vies :P
Tis wat ik gehoord heb iig...gelukkig niet meegemaakt :+
 
Daarnaast houdt ie ook van jongens volgens mij...(wat ie zelf moet weten)....maar van jongere leeftijd(lees ff boven de 18) is ie volgens mij ook niet vies :P
Tis wat ik gehoord heb iig...gelukkig niet meegemaakt :+
Ja dat is er ook 1 van :Y ,ik heb het wel meegemaakt van dichtbij :r (gelukkig niet te dicht bij) :+
 
Ok ,ik dacht dat je een ypvs blokkie had,4l0 heb ik ook gehad,orgineel luchtfilter
zonder deksel en met TZ350 uitlaten had ik 210 sproeiers in zitten ,daar liep hij
erg goed op,later de oliepomp afgeloten en op mengsmering overgegaan en toen
met 230 sproeiers gereden.
Ook nog een getunde gehad en daar mee wedstrijden gereden, getuned door Theo
van Baden, TZ 750 membramen,36mm powerjet carbs,TZ uitlaten en binnenrotor
ontsteking van Femsa,resultaat 74 pk ahw, de vorige eigenaar was er NL kampioen mee geworden *O* :]
vergeten te zeggen, ik reed ook met mengsmering, dus zonder oliepompje
aan dit blokje doe ik niks meer (mss grotere carb's), ik ga kijken voor een banshee of ypvs blokje om er zo nog big bore cilinders op te krijgen
wil ook graag 75awpk maar dan redelijk betrouwbaar :]
 
Ja dat is er ook 1 van :Y ,ik heb het wel meegemaakt van dichtbij :r (gelukkig niet te dicht bij) :+


Hebbie mazzel mee. Dat je het bent is niet anders...maar gasten zoals hij zijn ff te...en die mogen van mij zo op transport mee :)
Krijg er de kriebels van..

Overigens...jij nog zo naar de classic races in aalsmeer ?
Ben een zonneliefhebber..en du strand...maar de vriendin moet werken :(
Dus dacht....schop dat 2takt barrel aan en hobbel die kant even op :)
 
vergeten te zeggen, ik reed ook met mengsmering, dus zonder oliepompje
aan dit blokje doe ik niks meer (mss grotere carb's), ik ga kijken voor een banshee of ypvs blokje om er zo nog big bore cilinders op te krijgen
wil ook graag 75awpk maar dan redelijk betrouwbaar :]
Die van mij was wel betrouwbaar,de vorige eigenaar had er een heel siezoen mee
gereden zonder problemen,ik gebruikte de RD ook op de openbare weg en voor wedstrijden ,hij is helaas wel gesneuveld door mijn eigen schuld,inplaats van race
olie van Shell overgestapt naar een goedkoper merk en dat vond hij niet lekker,
gevolg was een vastloper,gebroken drijfstang die door het carter naar buiten is gekomen,die kracht was zo groot dat de drijfstang ook een stuk uit de cilinder had geslagen en de voorste ophangbout van het motorblok doormidden had gehakt ;(
 
dan heb ik nog geluk dat van mij enkel het big end vastgelopen is door 1x goedkopere olie te gebruiken

Inderdaad,Shell racing(ricinus olie) was vroeger de beste olie die je kon krijgen,als je een
startbewijs had dan kreeg je 2 kannen gratis van Shell je hoefde alleen maar 2 Shell
stickers op de motor te plakken,helaas stopte ze daar toen mee en aangezien die
olie om zo te kopen vrij duur was ben ik overgestapt op olie van Duckhams die ik
via m,n werk voor inkoop prijs kon kopen,helaas was dat een dure vergissing.
 
Laatst bewerkt:
Heb er gisteren 195 sproeiers in gedaan, loopt net wat minder fel dan met de 185 sproeiers wat erop duid erop dat de 185 wat aan de arme kant waren, want dan levert een blokje het maximale vermogen (maar blijft niet heel), en de temperatuur blijft goed.

Ben er blij mee! Loopt als een dolle en klinks Affengeil! :]
 
Hallo,

Ik heb even een vraagje voor de rd500 techneuten hier.

Ik heb een rz500 en is helemaal origineel.

Wat voor sproeiers kan ik het beste gebruiken?

Heb er nu 165 hoofdsproeier in en 22,5 stationair. (gewoon mikuni sproeiers niet origineel Yamaha)

Nu vertelt het handboek van een rd500 mij dat ik eigenlijk 195 22,5 moet hebben.
Terwijl er in het handboek van een rz500S 165 als hoofdsproeier word genoemd.

Van waar deze wijziging, en wat kan ik het beste aanhouden.?

M.v.g. Mark
 
Heb er gisteren 195 sproeiers in gedaan, loopt net wat minder fel dan met de 185 sproeiers wat erop duid erop dat de 185 wat aan de arme kant waren, want dan levert een blokje het maximale vermogen (maar blijft niet heel), en de temperatuur blijft goed.

Ben er blij mee! Loopt als een dolle en klinks Affengeil! :]


dit heb ik een x gelezen van ruud frederiks op een site van oude race motoren

Toch maar eerst de stationairsproeier (pilot jet)goed zetten en dan pas de naald. Welke stationairsproeier is goed? Bij warme motor het toerental op 2000rpm zetten, nu de mengselschroef (deze zit aan de carb-flens die op de motor zit) indraaien tot het toerental daalt, dan iets terug tot de motor zo hard mogelijk loopt. De mengselschroef moet nu tussen de 2 en 3 slagen openstaan. staat deze bijna dicht, dan is de pilot jet te groot. Valt hij eruit, dat is hij uiteraard te klein. Hetzelfde geldt voor de luchtschroef (die zit naast de inlaatkelk van de carb) Deze indraaien>rijker, uitdraaien> armer.
Dan pas de naald beoordelen, simpele methode is; vanaf stationair het gas heel langzaam opendraaien. De motor moet nu netjes volgen, moet je hem opentrekken voor meer toeren, dan de naald hoger zetten. Te rijk staat een naald bij een racemotor niet snel. Hoofdsproeier; vanaf stationair in een keer opentrekken, houdt de motor even in, dan is de hoofdsproeier te klein.
Tijdens rijden; als de motor het in lage versnellingen lekker fel doet en niet in de hogere versnelling, dan staat de motor te rijk. Andersom; niet lekker de bocht uit maar wel gaan in 6, te arm. Een beetje basaal misschien, maar zo kom je toch een eind.
 
Hallo,

Ik heb even een vraagje voor de rd500 techneuten hier.

Ik heb een rz500 en is helemaal origineel.

Wat voor sproeiers kan ik het beste gebruiken?

Heb er nu 165 hoofdsproeier in en 22,5 stationair. (gewoon mikuni sproeiers niet origineel Yamaha)

Nu vertelt het handboek van een rd500 mij dat ik eigenlijk 195 22,5 moet hebben.
Terwijl er in het handboek van een rz500S 165 als hoofdsproeier word genoemd.

Van waar deze wijziging, en wat kan ik het beste aanhouden.?

M.v.g. Mark

Ik heb ook een geheel standaard RZ500 ,althans dat was hij voordat ik er andere uitlaten onder gezet had,daar zat 165 in en nu in verband met de andere uitlaten
195,dus als hij nu op 165 goed loopt lekker zo laten.
 
Wat zouden jullie kopen een volledig opnieuw opgebouwde RD 350 (wel als naked opgebouwd) of een TZR 250 dus ook deels aangepakt is en er als nieuw uitziet. Prijsverschil is zo'n 600 euro.
Vind mn Jawa toch iets te traag enzo dus wil een stapje maken :-)
 
Wat zouden jullie kopen een volledig opnieuw opgebouwde RD 350 (wel als naked opgebouwd) of een TZR 250 dus ook deels aangepakt is en er als nieuw uitziet. Prijsverschil is zo'n 600 euro.
Vind mn Jawa toch iets te traag enzo dus wil een stapje maken :-)


Beide! :Y _O- _O- _O-
 
Wat zouden jullie kopen een volledig opnieuw opgebouwde RD 350 (wel als naked opgebouwd) of een TZR 250 dus ook deels aangepakt is en er als nieuw uitziet. Prijsverschil is zo'n 600 euro.
Vind mn Jawa toch iets te traag enzo dus wil een stapje maken :-)

Ligt er maar net aan wat voor RD350,een oud model of een LC of een YPVS?
en van de TZR heb je ook vele uitvoeringen,als het een eerste model is dan zou
ik persoonlijk voor de 350LC of YPVS gaan ,meer trekkracht onderin en op top ook sneller,
latere TZR,s zijn wel leuker als een 350,zoals bv de TZR 3MA met omgekeerde cilinders.
 
Inderdaad,en je als nog leuker spul wil dan kan je beter een Aprillia RS250 of een Suzuki
RGV kopen,met name de RS250 is een mooie en goed sturende 250.

Hmmm die beide types zijn weer erg duur vind ik en heb daar minder mee qua emotie ....
Kan ook een leuke RS 125 kopen voor vrij weinig maar dat lijkt me echt te licht, is wel sneller dan de Jawa (welke andere 2 takt niet ;) ) Ik ga morgen ff checken welke TZ uitvoering het is. En de RD is een YVPS, geen LC.
 
Terug
Bovenaan Onderaan