het grote cb topic the seventies

Hoi hoi, ik kom even binnenvallen.. Heb namelijk een tijdje terug een 550 uit 1977 gekocht, welke al grotendeels cafe is gemaakt maar wilde het een en ander nog veranderen en vroeg me af of jullie tips of trucjes wisten oid..

Ik ben op zoek naar mooi (bruin) leren handvatten en een linker spiegeltje die je in het handvat monteert.. Heb er nu een recht stuurtje op zitten maar heb ook Tomaselli clip-on's ben alleen bang dat dat niet fijn zal zijn voor lange ritjes dus twijfel enorm om die er op te zetten..
Wil geel glas in de koplamp maar ik denk dat ik voor de koplamp-folie ga.. iemand daar toevallig ervaring mee??
De carbs lekken wat benzine dus die moeten eraf om schoon gemaakt te worden en nu wilde ik gelijk de luchtfilterbox eraf doen, deze is aan vervanging toe en wil graag mooie kelkjes erop zetten. Dit kan dan mooi samen als ik de carburateurs toch opnieuw moet laten afstellen..
Verder vind ik de stepjes te robuust en wil er kleintjes op..
De tank is nu mat zwart maar heeft erg slechte lak, had een beetje benzine gemorst en dat is nu een hele vlek geworden, ik denk dat ik hem zandstraal, polijst en in de blanke lak zet.. Twijfel dan wel of ik het originele tankje hou of voor een mooi vierkant caferacer tankje ga.. maar waar moet je dan naar ijken ivm benzinetoevoer, hoe weet je of hij past als je een tank op marktplaats koopt?

Verder kan hij wel een grote beurt gebruiken, heeft daar iemand nog tips voor, waar speciaal op te letten?

Ook moet hij terug naar 25kw maar hoe kan ik dat het best (laten) doen, iedereen zegt namelijk wat anders. Ook kan ik nergens vinden hoeveel kw hij is, niet op de papieren en via internet word ik ook niet veer wijzer..

groetjes Lucy
 
Cool, jong & vrouwpersoon & op een CB. 8-) ;)

Lekkende carbs zijn 9 uit 10 keer de vlotternaaldjes die niet goed afsluiten.

Zelf 'eventjes' de carburatie aanpassen aan kelkjes/losse filters valt meestal tegen. In weert of nederweert zit Ritzen motoren. Die heeft een testbank en ervaring met oudere motorfietsen. Maar dan gaat het wel wat geld kosten.

Hij is zeker meer dan 25kW. Alleen de cb350 zit daar officieel onder.
Je kunt iets in de carburateurs bouwen (bovenin) zodat de gas schuiven blokkeren in de uiterste stand en dan vervolgens gaan rijden met een (papieren) vermogensuitdraai. Maar ik heb verschillende menigen gelezen of zo'n uitdraai wordt geaccepteerd door de verzekering als er wat loos is.

Grote beurt is meestal verse olie, oliefilter, bougies en luchtfilter. En dan vervolgens kleppen stellen, ontsteking afstellen en synchroniseren.
 
Laatst bewerkt:
Haha ja krijg ook ontzettend veel positieve reacties op de motor ik denk dat ik al 100 verhalen van 'oude' mannen heb gehoord dat ze vroeger ook precies zo'n cb'tje hadden! erg leuk die reacties!!

ik denk dat ik van de winter de carbs er toch uit moet halen (of wil) hij heeft jaren lang stil gestaan en de vorige eigenaar zegt dat nooit iets aan het blok had gedaan (hij had hem 10+ jaar).. hij start als hij koud is ook wat lastig en op het begin zweette hij bij de koppakking maar dat is een paar weken geleden vanzelf opgehouden na een ritje naar de bikers classic van 400km, denk dt hij goed warm is gelopen en hij heeft eindelijk zijn beentjes kunnen strekken en goed kunnen sniffen aan olie en benzine, zal hem goed hebben gedaan om alles eens door te spoelen.

Grote beurt gaat er daarom ook zeker komen, in de winter.
Iedereen zegt wat anders mbt dat terugzetten... dat het ook bij een erkende honda dealer moet gebeuren, dus laten doen. ik dacht dat je iets in moest bouwen, testje laten doen en ok. denk dat ik de rdw maar eens ga raadplegen.

overigens staat er nu in het motorrijwiel een grote special over de cb's grotendeels de 750 maar over de andere ook, wat het verschil is tussen alle vind ik vooral leuk om te lezen! Mooi groot stuk..
 
1
Haha ja krijg ook ontzettend veel positieve reacties op de motor ik denk dat ik al 100 verhalen van 'oude' mannen heb gehoord dat ze vroeger ook precies zo'n cb'tje hadden! erg leuk die reacties!!

2
ik denk dat ik van de winter de carbs er toch uit moet halen (of wil) hij heeft jaren lang stil gestaan en de vorige eigenaar zegt dat nooit iets aan het blok had gedaan (hij had hem 10+ jaar).. hij start als hij koud is ook wat lastig en op het begin zweette hij bij de koppakking maar dat is een paar weken geleden vanzelf opgehouden na een ritje naar de bikers classic van 400km, denk dt hij goed warm is gelopen en hij heeft eindelijk zijn beentjes kunnen strekken en goed kunnen sniffen aan olie en benzine, zal hem goed hebben gedaan om alles eens door te spoelen.

3
Grote beurt gaat er daarom ook zeker komen, in de winter.

4
Iedereen zegt wat anders mbt dat terugzetten...

1; Ik ben zo'n ouwe man. :P Ben met mijn 21e op cb400f begonnen. En nu op 40e heb ik intussen 2 van die 400tjes. (goed=goed) :]

2; Of er staat nagenoeg geen olie meer in. :P

3; voor afstellen is werkplaatshandboek en wat speciaal gereedschap wel handig. wphb is digitaal wel aan te komen. Als je er intussen nog wel mee rijdt is dat afstellen wel even verstandig om alvast te doen. Loopt ie vaak meteen een stuk soepeler van.

4; is toch speciaal 25kW topic voor? Is daar niet een conclusie uit te halen?
 
als je van plan bent er op te gaan rijden, en je hebt (neem ik aan) nog geen beurt gedaan recentelijk, zou ik daar zeker mee beginnen. Je loopt gewoon enorm risico als je met oude olie rond blijft rijden. Ik zou in ieder geval de olie verversen, de tank een keertje leeg gooien (gewoon ouwe zooi eruit, 100% leeg maken en spoelen met een beetje verse benzine) en een paar nieuwe bougies er in draaien. Dat zijn kleine klusjes, die een hoop schelen.

En inderdaad, het schoonmaken en afstellen van je carburateurs is niet enorm ingewikkeld, en levert je meteen een hoop op. Gewoon even een dagje onderhoud plegen en je kunt voorlopig vooruit!
 
Nieuwe olie zit erin ende tank is al meerdere malen goed doorgespoeld, heb er nu denk ik zo'n 800 km mee gereden ofzo, dit binnen 3 weken.. bougies en accu had de vorige eigenaar er nog nieuw in gedaan dus dat is wel gedaan, ook is hij rondig schoongemaakt (tandenborstel tussen de ribbetjes ed) Daarna kon je goud zien waar die precies lekt, niet veel maar wel wat. ook mogen wat rubbers vervangen worden..
 
dan is het alleen nog afstel werk zo te horen :)

Kan ik bij helpen. (ook al heb ik nogal de neiging om aan negatieve discriminatie te doen, omdat ik de reacties dat ik 'een ouwe bok enzovoort...' al tegemoet zie) :X
 
Goodmorning, nieuwe (bijna) cb eigenaar meld zich.
Mijn naam is Roel en ben 'al' 30 jaar oud en woonachtig in Bathmen (waar? naast Deventer)
Ik merk hoe ouder ik wordt hoe meer ik oudere voertuigen mooier begin te vinden.
Dus toen ik van de week een mooie klassieke motor heb gezien die in goede staat is voor een goede prijs, ja het bestaat soms, heb ik deze onder voorbehoud van een proefrit gekocht.
Deze gaat zondag plaatsvinden aangezien ik nu voor een paar dagen het land uit ben.

Het gaat om een honda cb 400 four supersport.

Foto's en vragen gaan zeker nog volgen
 
Ik zou deze kopen: http://link.marktplaats.nl/699697276

Ik heb twee jaar op deze motor gereden. omdat hij inmiddels niet meer dan 25Kw over heeft van de 27 kw die hij origineel had. Ik mag volgende week rijden met een een zwaar motorrijbewijs en dan wil ik toch graag een stapje verder qua vermogen.

$T2eC16h,!zQE9s3suFRUBR7C)fjUVw~~60_85.JPG
 
Ik zou deze kopen: http://link.marktplaats.nl/699697276

Ik heb twee jaar op deze motor gereden. omdat hij inmiddels niet meer dan 25Kw over heeft van de 27 kw die hij origineel had. Ik mag volgende week rijden met een een zwaar motorrijbewijs en dan wil ik toch graag een stapje verder qua vermogen.

[afbeelding]
Die ben je zo kwijt. :)

Is al bijna vrpr geboden en bijna millioen keer bekeken intussen. ;)

Vooral uitlaatset is erg gewild. :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik zou deze kopen: http://link.marktplaats.nl/699697276

Ik heb twee jaar op deze motor gereden. omdat hij inmiddels niet meer dan 25Kw over heeft van de 27 kw die hij origineel had. Ik mag volgende week rijden met een een zwaar motorrijbewijs en dan wil ik toch graag een stapje verder qua vermogen.

[afbeelding]

Mooie motor hoor. Ben blij dat jij al bijna aan je vraagprijs zit. Maar zelf maak ik wel een betere deal
Minder km, ook electr ontst, nieuwe koppelingsplaten tandwielen en ketting. En dat voor de helft van jou vraagprijs. Maar ik zou zelf ook liever een fiets aan een mf'er verkopen.
 
Mooie motor hoor. Ben blij dat jij al bijna aan je vraagprijs zit. Maar zelf maak ik wel een betere deal
Minder km, ook electr ontst, nieuwe koppelingsplaten tandwielen en ketting. En dat voor de helft van jou vraagprijs. Maar ik zou zelf ook liever een fiets aan een mf'er verkopen.
ik denk dat je onderschat hoe zeldzaam onversleutelde exemplaren zijn intussen ;)

zadel met org dekje
stuurtje/spiegels
oorspr blokje nog erin
org lak
en belangrijkste, org bochtenset (uitlaatset kost los 1200)

en km stand zegt al helemaal niks bij die ouwe cb's. Zelden dat 1e blok er nog in hangt. En tellers worden vanwege chroom en lak ook nog wel eens vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan