Routetips gevraagd voor reis naar frankrijk

m-peters

Die hard MF'er
25 jun 2010
258
0
Nijmegen
Hoi.

Aankomende zomer, eind juli, ben ik van plan om naar Frankrijk af te reizen met mijn Suzuki GSX 750F. Bestemming: Google Maps

Mijn planning is om de reis in 3 dagen te voltooien. Het zal dus redelijk veel snelweg worden. In ieder geval in Nederland, België en ook voor een groot deel in frankrijk. Ik had in gedachte om een deel van de tolwegen te omzeilen en ipv daarvan de Route national, of zelfs binnendoor routes te rijden.

Wie heeft er tips en ideeën voor het plannen van mijn route? De route moet enerzijds snel zijn, omdat ik maar 3 dagen heen wil rijden, en anderzijds ook enigszins leuk en mooi.

Na mijn aankomt in Temple Sur Lot, ga ik 5 dagen trainen. Daarna Wil ik nog een aantal dagen naar Normandië, om van daaruit weer naar huis te gaan.

Ben benieuwd naar jullie tips.

P.s. Handig om te vermelden: dit is de eerste keer dat ik met de motor op vakantie ga.
 
3 dagen flink rijden én binnendoor moet wel kunnen lukken toch? Ik zit er ook aan te denken om deze zomervakantie een tripje door Frankrijk te doen :]
 
Lees even mee, ik wil ook naar frankrijk dit jaar. Alleen niet via snelweg, alleen in Nederland. In Belgische Ardennen, Eiffel en Elzas-Lotharingen kun je ook prachtig rijden.
 
pff in 1 lange dag alleen op de route national zit je al daar.

Je kan in google maps extra opties aanzetten. Daar kan je dan naar gelang tolwegen en snelwegen uit zetten. Dan krijg je ook een indicatie van de te rijden tijd.
 
Klopt dat heb ik ook al bekeken. Ik weet alleen niet zo goed wat leuke routes zijn. Heb het idee dat de standaard route zo 'saai' is die Google Maps aangeeft.

Maar onderschat ik mijn reistijd? Weet niet goed hoe veel km ik per dag kan rijden
 
In drie dagen moet dat makkelijk te doen zijn. Reken binnendoor (route national en regional) op zo'n 500 km per dag. Dan zit je na drie dagen al in Spanje :-)

Volg vanaf Belgie de kust, door Normandie, Bretagne, volg dan Rennes en Nantes en dan zo richting Bordeaux en dan jouw bestemming. Natuurlijk niet via de grote weg, het gaat om de richting. Pak de Michelin kaart van Frankrijk erbij en volg de smallere rode en gele weggetjes. Kom je tijd tekort, kan je altijd nog de snel(lere) weg nemen. Succes verzekerd.

(waarvoor train je?)


OJee
 
Heb je een Garmin of TomTom? tolwegen vermijden/snelwegen vermijden aanzetten na Brussel ofzo. Is in F al leuk genoeg als je voor het eerst op de motor gaat. Route National is goed te doen en zie je ook genoeg.

Ik ben vroeger (alweer 12 jaar geleden ongeveer) met de auto naar Juan-les-Pins, Antibes gereden, eerst naar Lux over de snelweg, daarna alles over de Route National (D en N wegen door elkaar) (Dyon/Lyon/Grenoble) en de Route Napoleon (Napoleon ga ik nog eens met de motor doen) we waren met 4 man waarvan 3 met rijbewijs en zijn in een keer doorgereden en na 23 uur dook ik met kleren aan de Middellandse zee in.

Dus waar jij heen wilt is in 3 dagen een makkie op de motor, als je het zo doet ( heb ik na Belgie de route zonder snelwegen en tol) is het al leuk.
Google Maps

Je kan dan ter plekke nog bepalen om via andere plaatsen te rijden, is allemaal goed aangegeven. Google gaat nu door alle plaatsen maar als je zelf bijvoorbeeld de D919 of de D11 of de D901 wil volgen heb je geeneens navi nodig en kijk maar eens met google maps streetview, genoeg mooie bochten en prachtige omgeving

Dit bijvoorbeeld
Google Maps

En dan overal zonnebloemen. lavendel, maisvelden enz enz.

Of door zo een dorpje heen
Google Maps

Even wat nieuwe lingerie kopen bij Manuela

Langs elke N weg loopt wel een mooi D weggetje, het is heel simpel richting de zon blijven rijden is naar het zuiden :Y ;)

Veel plezier en voorpret
 
Ik wil me graag aansluiten bij dit topic. Ik ga naar Corsica in september, moet op 5 september in Marseille zijn voor de boot en heb acht tot tien dagen om er te komen. Tijd genoeg dus. Maar aan de oostkant van Frankrijk heb ik al veel gereden, daar kun je bijna niet mis. Eerst door Luxemburg, door de Vogezen, Jura, Vercors, Hautes Alpes en dan zo afzakken naar het zuiden. Maar dat heb ik al een paar keer eerder gedaan en daarom wilde ik deze keer eens aan de westkant van Frankrijk rijden. Een beetje langs de kust dwarrelen. Maar als je kijkt op de Michelin kaarten, dan zie je toch heel weinig groene weggetjes. M.a.w. op de kaart is het een saaie bedoening. Heeft iemand anders al eens de westkust van Frankrijk gereden? Tips? Aanraders? Ik hou me aanbevolen.

:]
 
Laatst bewerkt:
Oke de reacties klinken bemoedigend! Ik zal binnenkort eens een route uitzetten ter feedback.
 
In 2008 heb ik de westkust van Frankrijk van de gironde tot aan belgie gedaan. Bretagne is leuk maar een eind de punt in. Daaronder plat, rechte wegen en moerassig. Zo saai dat ik al weer (gelukkig) vergeten ben hoe lang het duurde.

Ik zou via het central massif gaan. Rustig, mooi en compleet anders. Vooral de oude vulcanen (Puy de *).

Emile
 
Ik heb inmiddels het eerste deel van de route uitgezet. Mijn idee is om de eerste dag in het begin wat snelweg te pakken om even lekker op weg te geraken. Daarna de snelweg af. Beoogde verblijfplaats is een Formule1 hotel in Crouy. Ik ga niet van te voren boeken, want voor hetzelfde geld heb ik er 50km eerder al genoeg van, of wil ik nog 150km doorrijden. Als er geen plek is vind ik vast wel iets anders.

Het eerste deel van de route:

Google Maps

Deel 2 en 3 (ga het in 3 dagen doen) moet ik nog uitzetten. Komt dus t.z.t. Mijn idee is om dan richting Massif Centre te rijden (wellicht clemont ferrand) en daar te overnachten. Derde dag door Massif Centre richting Temple Sur Lot.

Wat vinden jullie?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn kaarten te koop (en ook op internet, google ff michelin kaart) waarop groene wegen staan aangemerkt. :) De groene wegen zijn mooi, kies je slingerende groene wegen dan is het sowieso prachtig.
 
hey, aardig stukje rijden voor de eerste keer.
Vergis je niet in de gemiddelde snelheid als je binnedoor gaat.
400 km per dag is al een hele klus,bij gem 50 kmh is 8uur rij tijd.
Ik ga volgend jaar een rit naar spanje maken en wil geheel langs de westkust rijden ,(zie rondje spanje 2012)
Er zijn waarschijnlijk niet al te veel mooie motor wegen maar de uitzichten op de kusten en oceaan maken dat allemaal goed.
 
Er zijn waarschijnlijk niet al te veel mooie motor wegen maar de uitzichten op de kusten en oceaan maken dat allemaal goed.
Ja, dat dacht ik nou ook. Maar het schijnt dat alleen het stuk in Normandië wat dat betreft interessant is en de rest saai. Ik heb tenminste maar weer een route over de oostkant uitgezet. Maar misschien ga ik op de terugweg wel langs de kust, het blijft trekken op de een of andere manier.
 
Ik heb inmiddels het eerste deel van de route uitgezet. Mijn idee is om de eerste dag in het begin wat snelweg te pakken om even lekker op weg te geraken. Daarna de snelweg af. Beoogde verblijfplaats is een Formule1 hotel in Crouy. Ik ga niet van te voren boeken, want voor hetzelfde geld heb ik er 50km eerder al genoeg van, of wil ik nog 150km doorrijden. Als er geen plek is vind ik vast wel iets anders.

Het eerste deel van de route:

Google Maps

Deel 2 en 3 (ga het in 3 dagen doen) moet ik nog uitzetten. Komt dus t.z.t. Mijn idee is om dan richting Massif Centre te rijden (wellicht clemont ferrand) en daar te overnachten. Derde dag door Massif Centre richting Temple Sur Lot.


Wat vinden jullie?

Ik heb eventueel ook nog een mooie route voor je voor dag 1. Zoek anders ff op Morvan in dit forum. Je komt dan uit in de buurt van auxerre. Een hele mooie route en vanaf Maastricht alleen maar binnendoor.
Wellicht voor jou iets om, maar een hele mooie heuvelachtige route.

Succes!
 
Bedankt voor de input, heb ik zeker gebruikt ter inspiratie voor dag twee en dag drie.
Dag 2: Van Crouy naar Clemont Ferrand. Google Maps
Dag 3: Van Clemont Ferrand naar eindbestemming Temple Sur Lot. Google Maps

Dag 3 gaat dus door Massif Central.
 
zou nl en België de snelweg pakken. vanuit hoorn n-h is het 2 uurtjes tot Antwerpen en met 3 zit je in Frankrijk. en daarna binnendoor gaan. route national ben je met een uurtje of 5-6 midden in Parijs als je wil. (of een nacht niks te doen heb :X ) rijd leuk van dorp naar dorp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan