ZRX trefpunt deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
ahh... hmmm, eens kijken.

mien grienie, waar zit jij ergens in het land en wat wil je ervoor hebben? :)
even aan het poetse geweest voor zondag
moet er natuurlijk wel gelikt bij staan :] :] :]
full
 
hoi patrick,

je bent zeker goed aan het poetsen geweest. je heb de sticker zelfs van je stuurkuipje gepoetst _O-
 
Hallo allemaal,

Volg jullie forum al een tijdje daar ik op zoek ben naar een ZRX.
Wat een geweldige fietsen staan er tussen, complimenten!
Had de 10e graag even brommers komen kijken maar dat lukt me helaas niet als drukke familieman.

Ik heb de afgelopen 10 jaar op 2 old skool buizen Buells doorgebracht.
Daarvoor altijd Japans gereden. Onder meer een RG250, VFR400R, Hornet 600 en nog wat ander spul.
Vorig jaar heb ik mijn X1 verkocht (reed te weinig en zonde om een Buell voor minder dan 10km te starten, zo'n apparaat is pas een beetje warm na 20km).
Heb toen de Kawa Vulcan uit 88 van mijn vader overgenomen die zijn helm aan de motorwilgen had gehangen.
Heerlijk fietsje, mankeert geen fluit aan maar kan me toch niet bekoren.
Ik hou wel van een beetje stuurwerk (soms op een circuit) maar om nou onderuitgezakt een klaverblad te ronden met uitlaat, standaard en stepjes aan de grond is niet erg relaxed. Dan ga ik liever in een actieve houding op mijn plaat.
En toen ik er vorig jaar mee naar Zeeland reed (kwam uit Geuzenveld) stapte ik meer dood dan levend af.
Ergo, het is tijd voor een motor met veel koppel en waarmee het ook nog leuk mee touren is in de onderste regionen zonder er af gebokt te worden als bij een Buell.
Mijn Buell had een dikke 100Nm (bij 3500 rpm!) en zo'n 90PK.
Boven de 3000 toeren reed het heerlijk, daar onder nogal bokkig.
Heb nog nooit op een ZRX gereden maar hoop dat het onderin toch wel wat soepeler rijdt.
Ik hoef niet meer zonodig met 80 door de bebouwde kom te rijden omdat ie dan het lekkerst loopt.

Hoop dat ik jullie experts wat bekende vragen mag stellen.
Ik ben op zoek naar een service manual in PDF formaat.
Wil even weten wat de onderhoudsintervallen zijn, wanneer een grote beurt, kleppen stellen etc.
Een werkplaatshandboek is nog beter!

Waar moet je opletten bij de aankoop van een ZRX? (Kan nooit zo´n waslijst zijn als bij een Buell!)
De vorkseals schijnen weleens te lekken heb ik her en der gelezen.
Maar ben meer even zoek naar de eventuele heftige problemen, ratelende kettingspanners en rotte nokkenassen (pitting), dat soort zaken.

Nou veel text voor een newbe, ik weet het.
Hoop op wat nuttige tips.

PS, dat ZRXOA forum is wel grappig maar niet helemaal up to date lijkt het?
 
hoi mich69,

Ik heb een zrx1100 uit 2000 en nieuw gekocht. Heb er nu ca. 35000 mee gereden.

Ik heb mijn leven alleen maar Kawa gereden.

De Kawa staat bekend om het "rauw" lopen van het blok dus dit is normaal.

Het enige waar ik last van heb gehad dat mijn nokkenassen "pitting" hadden. Dit opgelost met andere nokkenassen.

Voor de rest is het starten en lopen, heb geen last van bijvoorbeeld olieverbruik, lekkende keringen o.i.d.

Dus is zou zeggen DOEN en dan welkom bij de club.

Ik heb een digitaal werkplaats handboek voor je, stuur me een mail en ik mail deze naar je info (at) servaas.biz
 
welkom mich69,

ben ook zo'n kawasaki gek, dit is intussen mijn 4 kawa, heb nog nooit echt problemen gehad, mijn zrx is wel ook voorzien van andere nokkenassen(ZZR1100).

mijn beste vriend heeft op dit moment zijn zrx te koop staan op het forum moet je maar even kijken, een leuke met ronde koplamp die zie je niet vaak!!!

Gr. ZRXman
 
In trefpunt 4 had ik een vraag aan Hans,Kawa 14, over duovoetsteunverlagers, bedankt voor je reactie Hans, ik ga ze nu ook zelf maken, maarja, die dikke schoorsteenpijp zit toch wel in de weg, en als je het te laag uit laat komen dan gaan haar laarzen wegslijten op het asfalt denk ik, en ik kom in de knel met mijn voeten, ik ga dat even uitvogelen...,

Je kunt dat misschien combineren met achterschokbrekerverhogers, dan heft dat het grondspelingsprobleem op.
full


Die zijn te koop bij RF Biketech (Duitsland).
 
Hoi Mich,

denk dat de zrx je wel gaat bevallen. vanaf de 200 toeren draait ie al soepel, dik koppel vanaf ongeveer 3000 toeren. Voldoende grondspeling, op het circuit had ik geen harde delen aan de grond maar reed al teveel op de rand van m'n band (toch eens wat meer bewegen:P)

Nokkenas pitting schijnt vooral bij 1200's voor te komen, maar na 86000 km heb ik nog geen puntje kunnen vinden. De spanner van de startketting kan wel eens te slap zijn, oliedop opendraaien en naar de kooi van de koppelingsplaten kijken. Zitten hier butsen in dan nieuwe spanner plaatsen. Kosten: een tientje en een nieuwe pakking.

Verder heeft kawasaki vaak wat moeite om vet aan te brengen tijdens productie, dus het komt wel eens voor dat swingarm en balhoofd lagers gaar zijn. één keer vervangen en goed in het vet zetten en je zal er nooit meer last van hebben.

Verder kogelvrij eigenlijk, kleppen stellen moet in het begin een keer, daarna bijna nooit. (na het eerste dagje circuit moesten er 14 gesteld worden)
 
Als je makkelijk en soepel rijdende motor zoekt met veel koppel onderin, dan moet je een ZRX hebben.

full
 
mean greenie:

Zie dat je in beverwijk woont? Maat van me die ze nodig heeft woont in velsen noord. kan je alleen geen PB sturen? :S
 
Hallo ZRX mannen ik heb al een berichtje gezet in trefpunt deel 4, ik ben nieuw hier, ik had me al voorgesteld in de rubriek nieuwe gebruikers, hier; Ik stel me voor . In trefpunt 4 had ik een vraag aan Hans,Kawa 14, over duovoetsteunverlagers, bedankt voor je reactie Hans, ik ga ze nu ook zelf maken, maarja, die dikke schoorsteenpijp zit toch wel in de weg, en als je het te laag uit laat komen dan gaan haar laarzen wegslijten op het asfalt denk ik, en ik kom in de knel met mijn voeten, ik ga dat even uitvogelen..., oja, die ZRX meeting is dat a.s. Zondag in Apeldoorn? en wat is dan de lokatie? kan ik niets over vinden, lijkt me leuk om dan ook te komen,. groetjes, Arie~[/quote]

Arie, je kunt de afstand meten tussen het bevestigingspunt van de voetsteun en de uitlaat. Mijn vriendin is ong. 1,70m. en zit nu perfect achterop. Dat je met de (duo)voetsteunen over de grond krast lijkt me geen probleem.
Om de achterkant te verhogen heb ik na een tip van LeonZRX de excenter van de achteras verdraaid zodat de achteras nu beneden zit, scheelt misschien in euro's met de schokbrekers verlengers.
Ik kan zondag helaas niet aanwezig zijn door verplichtingen elders èn de motor heb ik effe niet ter beschikking vanwege een grote beurt.
Iedereen een heel mooie dag gewenst tijdens het treffen!!
 
@Mich69

Gewoon zo een ding kopen joh,MP. Staat er vol mee,Wat kan je nou voor een Buil vallen,Doen tussen de 3 tot 5 Rooitjes...
Heb er sinds 2 Jaar een en ben nog nooit zo blij met een motor geweest...
Doe af en toe olie vervangen en heb na 35000 km paar nieuwe Bougie's,Ding staat nu op 65000 km!
Succes...
Groet,AJ
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor warme welkom en de goede tips!
Die ZRX komt er, dan zit ik de eerst 10 komende jaar geramd. Hoef niet zo nodig het nieuwste van het nieuwste, en een beetje sleutelen vind ik ook wel leuk.

Beetje rare vraag misschien maar wat zijn de sympthomen van een nokkenas met pitting?
Ik bedoel, hoe kom je er achter? Kun je het horen?
 
Vandaag nog even bezig geweest met de rex en ook mijn eerste kilometers van dit jaar gereden, wat was het weer heerlijk!!!!! bijna klaar nu nog wachten op mijn nieuwe uitlaat!!! voorlopig even iets anders geprobeerd en moet zeggen bevalt nog goed ook!!!!

full

full

full

full
 
Hoi Mich,

denk dat de zrx je wel gaat bevallen. vanaf de 200 toeren draait ie al soepel, dik koppel vanaf ongeveer 3000 toeren. Voldoende grondspeling, op het circuit had ik geen harde delen aan de grond maar reed al teveel op de rand van m'n band (toch eens wat meer bewegen:P)

Nokkenas pitting schijnt vooral bij 1200's voor te komen, maar na 86000 km heb ik nog geen puntje kunnen vinden. De spanner van de startketting kan wel eens te slap zijn, oliedop opendraaien en naar de kooi van de koppelingsplaten kijken. Zitten hier butsen in dan nieuwe spanner plaatsen. Kosten: een tientje en een nieuwe pakking.

Verder heeft kawasaki vaak wat moeite om vet aan te brengen tijdens productie, dus het komt wel eens voor dat swingarm en balhoofd lagers gaar zijn. één keer vervangen en goed in het vet zetten en je zal er nooit meer last van hebben.

Verder kogelvrij eigenlijk, kleppen stellen moet in het begin een keer, daarna bijna nooit. (na het eerste dagje circuit moesten er 14 gesteld worden)


Ik meende dat nokkenaspitting juist bij de 1100 soms voorkwam.
Ik rijdt ondertussen ook al bijna 4 jaar met mijn ZRX1200S en kan het iedereen aanbevelen.
Supersoepel blok met een berg koppel en het is een mooie combi van oldskool en sportief
 
Laatst bewerkt:
volgens de mannen op zrxoa is het vooral de 1200, maargoed, zowiezo is het niet heel ernstig tenzij de gaten erin vallen. Beetje pitting merk je niks van, zelfs veel pitting merk je niet echt behalve vermogensverlies door minder opening van de kleppen. Daarom wel volgens het onderhoudsinterval de spelingen checken, dan kan je zien of er wat aan de hand is.

owja, mich, onderhoudsintervallen zijn 6000km kleine beurt, dan 6000km grote beurt etc etc. Ik rek ze meestal ietsje verder uit omdat ik zo'n 25k per jaar maak.
 
Hoi allen,

ik stel de volgende vraag ff voor een maat van me, die het niet zo op fora heeft, maar toch graag bij mede-zrx-rijders wat wil nagaan:

hij rijdt een ZRX1200S uit 2002 en kan via een aanbieding (nu € 329,= alles incl.) een set Dunlop RoadSmarts kopen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze band onder een ZRX1200, en zoja, wat is jullie mening?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr Ivar
Niemand ervaring met de Dunlop RoadSmarts? :)
 
Laatst bewerkt:
@GuntherRex:
(De spanner van de startketting kan wel eens te slap zijn, oliedop opendraaien en naar de kooi van de koppelingsplaten kijken. Zitten hier butsen in dan nieuwe spanner plaatsen. Kosten: een tientje en een nieuwe pakking)...

Hoi GuntherRex,
De mijne dus,Helemaal onder de "pitten"net alsof er met een Hamer rond op is getikt!!! Kan dat "Kwaad"?...
Snel vervangen?
Komt dat door de Startketting,weet echt niet wat dat is,is die dan uitgelubberd ofzo...
Groet,AJ
 
Laatst bewerkt:
Hoi aj,

Ik heb het ook gehad en de assen direct vervangen. of het (direct) kwaad kan?

Ik neem geen risico, voor hetzelde is de gevolg schade veel groter, denk aan klepstoters of kleppen vervangen o.i.d.

zo zagen de stokken er bij mij uit.

aangezien kawa stokken veel te duur zijn, tweede hands nauwelijks te vinden zijn (en ben je dan van het probleem af?) en zzr nokkenassen zag ik ook niet echt zitten, nokkenassen van een motor van ca. 15 jaar oud en hoeveel hebben die gelopen.

Dus een optie nieuwe MUZZY nokkenassen uit Amerika laten komen. Erin gezet, motor afgesteld en rijden maar.
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan