Honda CB350F

Dat ziet er heel erg goed uit supersports400. Zal ook flink wat gekost hebben?

Ben trouwens geslaagd voor mijn opleiding! *O*

Ik heb contact opgenomen met Helmondse motoren revisie maar die hebben me doorgestuurd naar DCA omdat hun niks aan motoren doen. Die heb ik zojuist gemaild dus daar wacht ik nog even op.

Sorry nog voor het storen, roestendoenze.

Ga ff naar Gerrit...cb400man ak classicbiketuning...scheelt je minstens de helft ;)
 
Vandaag een dagje vrij dus maar weer aan 't blok verder gegaan.

Zuigers weer gemonteerd
[afbeelding]

En de zuigers weer in de cilinders, ging eigenlijk redelijk makkelijk. Heeft me een half uur gekost.
[afbeelding]

En met nieuwe pakking:
[afbeelding]

Alles ging erg makkelijk, voor het eerst :P, totdat ik de moeren van de cilinderkop vast wou draaien.
Momentsleutel erbij gepakt om ze volgens het boekje vast te zetten maar wat blijkt de momentsleutel werkt niet meer :( geeft een veel te lage waarde aan wat resulteerde in:
[afbeelding]
[afbeelding]

Morgen even proberen dat stuk draadeind eruit te krijgen en er een uit me oude blok te halen zodat ik hem weer verder op kan bouwen.

een half uur :?

ps dat draadeind zal waarschijnlijk muurvast zitten...warmstoken, en laten schrikken met een fikse tik bovenop..Probeer hem wellicht nog wat korter te maken, draad erop en een dubbelebout....zodat als je gaat draaien je hem niet net boven de kop afdraaid, want dan ben je de sjaak.
 
Ga ff naar Gerrit...cb400man ak classicbiketuning...scheelt je minstens de helft ;)

Ze hebben het gratis opgemeten bij v/d Pol :). Omdat ze daar ook graag weer een klassieker zien rijden.

Ik had wel verwacht een halve middag kwijt te zijn aan de zuigers omdat er in het boek stond dat het een vervelend en langdurig klusje is (en dat klopt ;)) dus een half uur vind ik wel mee vallen.

Het stuk draadeind is er inmiddels uit. Kreeg het er zelf niet uit dus ff bij scooter handel deurne langs geweest. Met Twan zijn gereedschap was ie er in een paar seconde uit :}.

Nou maar op zoek naar een goede/niet al te dure momentsleutel zodat ik alles goed in elkaar kan zetten.
Kan ik alles wel gewoon aandraaien op de momenten uit het boekje of kunnen die oude bouten/moeren dat niet meer aan?
 
Laatst bewerkt:
Bespaar niet op de moment sleutel. Alles cilinderbouten moeten op het goede moment vastgezet worden. Als de bouten/draadeinden het niet houden moeten ze vervangen. De meeste bouten en moeren zet ik overigens op gevoel vast. (behalve cilinderkoppen en wielmoeren van mijn auto)
 
Bespaar niet op de moment sleutel. Alles cilinderbouten moeten op het goede moment vastgezet worden. Als de bouten/draadeinden het niet houden moeten ze vervangen. De meeste bouten en moeren zet ik overigens op gevoel vast. (behalve cilinderkoppen en wielmoeren van mijn auto)

Oké duidelijk. Had ook al wat rondgekeken op het internet en kwam er dus ook al achter dat de goedkope/minder goede merken vaak een grote afwijking hebben. Ik ga eerst ff kijken of ik er ergens een kan lenen want de echt goede momentsleutels kosten nogal wat.
 
Heb een momentsleutel kunnen lenen en heb de cilinderkop vastgezet. Nu wou ik verder gaan met het op tijd zetten van de nokkenas maar in het boekje staat "Verdraai de nokkenas zodanig dat het midden van de inkeping op het rechter eind van de nokkenas in één lijn ligt met de bovenzijde van de cilinderkop." Maar ik kan nergens een inkeping vinden? Hoe zou dit eruit moeten zien? Er zit wel een tekening bij maar daar wordt ik ook niks wijzer van.
Ik hem sowieso nog langs Quispel (als ze kunnen) brengen om de nokkenas en klepopeningstijdstippen na te laten kijken/afstellen, maar ik wil het eerst zelf proberen.

Heb het nu zo staan:
124wy6x.jpg


357q0x4.jpg


au8j9z.jpg


In het WPH staat dan dat er in de buitenste nok van de nokkenas een inkeping zit maar die zit er bij mij niet, bij geen een van de nokken overigens.
nmnd53.jpg


Zoals ik het nu in elkaar heb gezet kan ik het tandwiel niet vastzetten want de gaten in het tandwiel komen niet overeen met het "vastzet plaatje" van de nokkenas. Moet ik de nokkenas gewoon zo verdraaien dat die nu kloppen of ben ik gewoon helemaal verkeerd bezig?
 
Laatst bewerkt:
Zo, 't is weer een hele tijd stil geweest hier.
De reden hiertoe is dat mijn vader 19 juli is overleden ;( .
Ik heb de originele sleutel van de Honda in de kist gedaan zodat ie altijd "mee kan rijden" samen met zijn broer de eerste eigenaar van het cb'tje.

Ben vandaag weer verder gegaan met de Honda. Het blok staat nu bij Quispel waar ze controleren of de nokkenas op tijd staat.
Ga ervan uit dat ik em dit weekend wel weer op kan halen en dan ga ik uiteraard meteen aan de slag met het terug inbouwen van het blok.

Vanochtend met de trein naar 't werk gemoeten omdat de uitlaat van me Husky afgebroken is bij de lasnaad :(. Dus wordt toch echt dringend tijd dat ik met de Honda op en neer kan.
 
potverdomme kerel.... ;(

Sterkte man!
Wel mooi gebaar van die sleutel. :}


Als ik je nog eens verder kan helpen, schroom dan niet om te vragen. Misschien te combineren met waar we het net in een ander topic over hadden. Ppm, da's met meerdere cb figuren tegelijk prutsen aan de cbtjes. In verleden wel eens iets van 5 cb's opgelapt op 1 dag. ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt mannen.

Zojuist het blok weer opgehaald bij Quispel. Ze hebben de nokkenas nagekeken en die stond goed *O* *D .
Nou ben ik dus weer verder gegaan met het verder opbouwen van het blok en nu zag ik op pagina 72 bij punt 8 iets staan, dat stukje over die 6 rubberen afdichtringen. Welke bedoelen ze daarmee? Ik zie die hier nergens liggen en kan ze ook niet terug vinden op cmsnl.
2mqoo7o.jpg


En zo'n middagje is altijd leuk, Anthony. Ook al hoeft er niks aan mijn CB gedaan te worden (maar dat duurt nog wel ff :P).
 
Ben maar gewoon verder gegaan met in elkaar zetten, zonder die rubberen afdichtringen.
4 bouten zijn niet meer vast te draaien, schroefdraad is denk ik "op".
2zf4igk.jpg


Kan het kwaad de motor zo te starten? En een klein stukje te rijden om te kijken of alles wel nut heeft gehad?.
Snap wel dat ik er nu geen kilometers mee moet gaan rijden.
Als ie dan goed rijdt dan kan ik alles uit Ramon (nsr-racer) zijn kop over zetten naar mijn oude kop zodat ik alles goed vast kan draaien.
 
en dat die bouten niet vast willen ligt misschien aan de verschillende lengtes vd bouten? Ik heb hier een los blok staan waar ik wel kan nameten welke bout bij een bepaald gat zit.
 
Waarschijnlijk is het schroefdraad kapot in de kop. Ik had het laatst ook met mijn cb 350.
De draad repareer je middels inzetschroefdraad zoals helicoil. Je kan er nu goed bij dus even alle draad checken en waarnodig repareren. De bouten niet te vast draaien.
 
Bedankt Gerrit, had al zo'n vermoeden.
De bouten zijn van de goede lengte, heb ze allemaal ook geprobeerd in me andere blok en daar kon ik ze wel vast draaien.
Zal eens op zoek gaan naar een helicoil setje, das wel wat makkelijker dan alles overplaatsen ;) bedankt voor de tip Meteor.

Oh ja, was het in de vorige post vergeten te vermelden maar ik heb het blok een paar keer rond laten gaan (met de hand) en dat lukte dus ik ga ervan uit dat alles nu goed in elkaar zit (afgezien van die paar boutjes dan).
 
Rudi, sterkte met het verlies van je vader, zie hem nog die cb over de Langstraat duwen.
rustig verder in orde maken die cb en nooit meer wegdoen!




ik las iets over een sleutel dagje aan cb tjes, wie waar wat?
 
Bedankt Robert, en de cb gaat ook zeker niet weg. Die blijft sowieso in de familie.

Net even langs Twan geweest en die had nog helicoils liggen, zodra die weer tijd heeft kon ik met de CB langs komen. Hoop wel dat er nog genoeg "vlees" op zit, vooral op de bout die midden in de cilinderkop gaat. Één van de 4 rondom het nokkenas tandwiel zeg maar.

Vrijdag wordt de uitlaat van me Husky gelast dus ik ga nu snel op zoek naar een koppelingskabel zodat ik volgende week weer met de motor naar 't werk kan, het OV is helemaal niks voor mij :X
Uitlaat was afgebroken bij de las en toen zijn de vlammen zo door mijn koppelingskabel heen gebrand;
2cyqurq.jpg
 
350 blokken hebben een minder hoogwaardige kwaliteit van aluminium in de koppen, vandaar dat je ze vrij snel dol draait. Zo heb ik ook eens een blok om zeep geholpen. Geduld en een momentsleutel bieden de uitkomst. Het is niet aan te raden om te gaan rijden met 4 schroeven die ontbreken. Je nokkenas zit niet goed vast geklemd tussen de kop en de kopdeksel. Op die manier heb ik ook eens een nokkenas + cilinderkop kapot gemaakt.

Dure grappen, lesgeld enzo. Maar maak alsjeblieft niet dezelfde fout als ik. De sentimentele waarde van deze motor is zo hoog dat het goed moet gaan. Sterkte met het verlies man..
 
Er zit weer wat voortgang in.
Er was niet genoeg plek meer om de helicoils in te draaien. Bij een paar gaten zat er al een draadbusje in welke er nu gewoon uitvielen.
Dus hebben we maar besloten deze kop "op te geven" en alles over te zetten naar een van de andere 2 koppen die ik nog heb.
Ik ga vanmiddag met alles wat ik heb naar Twan toe en dan neemt hij dat mee naar degene die voor hem altijd kleppen doet inslijpen etc.
Die man heeft er ook meer verstand van en die mag dan uitzoeken wat ie gaat gebruiken en de kleppen inslijpen.

EDIT: Van de week weet ik er meer van, als er nog voldoende goede onderdelen bijzitten (lijkt me van wel) dan bestel ik meteen even een nieuwe koppakking en klepdeksel pakking.
Dan maar meteen een originele Honda koppakking zoals al eerder aanbevolen door supersports400. Zijn dat deze?

Vandaag nog wel iets anders aan de praat gekregen :) . Niet van mij helaas :P
2i5c9j.jpg
 
Laatst bewerkt:
vandaag een goed dagje om aan CB's te sleutelen :)

Ik heb ook een groot deel vd dag zitten prutsen. Ik hoop morgen mijn 400tje weer te kunnen starten met het verse blokje. 8-)
 
Er zit weer wat voortgang in.
Er was niet genoeg plek meer om de helicoils in te draaien. Bij een paar gaten zat er al een draadbusje in welke er nu gewoon uitvielen.
Dus hebben we maar besloten deze kop "op te geven" en alles over te zetten naar een van de andere 2 koppen die ik nog heb.
Ik ga vanmiddag met alles wat ik heb naar Twan toe en dan neemt hij dat mee naar degene die voor hem altijd kleppen doet inslijpen etc.
...
Jammer, maar ik heb een tip.
Loop alvast de andere cilinderkop even na mbt het schroefdraad. NU kan je er goed bij om eea te beoordelen en eventueel met helicoils te repareren.

En bij die pakking bij Roukama zal wel goed zijn.
 
Jammer, maar ik heb een tip.
Loop alvast de andere cilinderkop even na mbt het schroefdraad. NU kan je er goed bij om eea te beoordelen en eventueel met helicoils te repareren.

En bij die pakking bij Roukama zal wel goed zijn.

Jep, hebben we al even snel naar gekeken.
Misschien dat er 1-2 helicoils in gedraaid moet worden.
 
Bij Roukama hebben ze pakkingen van ATHENA, VESRAH, CENTAURO en RMCP. Welke daarvan is de beste? Het enigste merk wat ik daarvan ken is Athena.
 
Terug
Bovenaan Onderaan