Gilera Nexus 500

Ooit gehad bij m'n XT, water in de schakelaar van de zijstandaard na een ritje door hoogwater. Heb me het lazarus gezocht. En starten ho maar!
Mja, dat verklaart nog niet de bijkomende remlicht fail!
 
Laatst bewerkt:
Klinkt toch als een zekering van 1,50 euro .
de vraag is al gesteld heb je de zekeringen al na gecheckt.
En inderdaad de zijstandaart gecheckt?

Trouwens aan het einde van de week hebben wij iets gemeen.
namelijk de cilinders.
Op het moment worden 2 nexus 493c cilinders in mijn gilera gp800 gebouwd.
Succes verder.
 
Als je de rem indrukt klikt de remhendel in zo een schakelaar. Ik denk dat de regen het heeft aangetast. Ik heb hem de afgelopen twee dagen buiten laten staan (logeren bij een kennis) daardoor.
 
schakelaars.png



Dit is dus gevoelig voor regen, althans bij mij was dat het geval. Wellicht handig voor de volgende die dit ervaart. De remlichtschakelaar, nummer 7 (€7,50)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik heb hetzelfde gehad. Het komt idd door slecht contact van de microswitch schakelaar van de rem handles/starter deblokkade. Was een beetje gecorrodeerd. Ik heb ze schoongemaakt en ingespoten met siliconespray en sindsdien blijven ze het goed doen.
 
Gnexus je kunt mij gewoon in de gaten houden op de gilera gp800 topic daar zet
ik alle info en foto s neer.
 
Ja ja..het kan verkeren.

Heb destijds dit topic geopend omdat ik geïnteresseerd was in deze prachtige scoot, maar werd in Nederland niet geleverd...het nieuwe model met de spiegels op t stuur.

Toen zuunig het bericht plaatste van de nieuwe Aprilia SR 300 (was natuurlijk een Gilera Nexus 300), heb ik die nieuw gekocht. We spreken over 2011.

In 2012 werd de 500 ineens leverbaar maar dat duurde heel kort.
Ik was zeer gelukkig met m'n 300 maar miste wel power.
Een Malossi vario deed al wonderen, later n Malossi luchtfilter.
Een paar maanden geleden een geweldige G&G uitlaat.

In de tussentijd nog een proefrit gereden op n 2006 Italië import Nexus 500....mwah.
Later een mooie witte in Volendam maar die reed ook niet lekker. Hoewel ik m wel wilde kopen en de deal had beklonken, appte deze grappenmaker dat hij m had verkocht aan iemand aan de deur.

En toen ik had besloten niet meer rond te kijken en dus de uitlaat kocht en deze helemaal geweldig te vinden, stond deze op marktplaats bij een motordealer.

Een plaatje!
Echt in nieuwstaat
2012
Nog geen 9.000 km gereden!

Meteen er naartoe voor n proefrit. Helaas was t koud en ik ken daar de weg niet, dus ik zat binnen de bebouwde kom te harken.
Remde goed, reed goed, wel trillen van t master blok bij lage snelheden.

Ik naar huis, maar stond niet te jubelen zoals m'n proefritten van Yamaha tmax 500 en 530.
Echter.....ik zou gek zijn als ik dit niet zou doen.
M'n 300 ging al over de 35.000 km en boven de 40 zou verkoop lastig worden.

Ook zat ik te denken aan chiptunen van m'n 300 maar dat kost ook gewoon €400 voor n handvol pk's.
Voor niet veel geld meer zou ik met de aankoop van de Nexus gaan van 21 pk naar 40,5 pk 8-)

Snel de motorzaak gebeld en gekocht *O*
Met m'n vriendin in de auto de motor opgehaald en zelf teruggereden.
Buiten de bebouwde kom komt deze scoot helemaal tot leven hoor :)

Wat zijn verschillen tussen m'n SR 300 en de Nexus 500?
Die zijn groot!

Vermogen, rijwielgedeelte en vering!

Deze scoot heeft serieus meer vermogen. Op dit moment als een trein...steeds harder en harder.
Als de Malossi vario eronder zit zal die helemaal los gaan :)

Rijwielgedeelte.
Deze Nexus stuurt serieus goed...niet normaal.
Hij is wendbaar, maar in de bocht blijft hij gewoon in de hoek zoals je m neerlegt.
Hij valt niet verder, maar blijft zeer stabiel.
Een tmax valt meer in n bocht net als m'n SR 300, de Nexus leg je erin en blijft zo.... wauw!

Ik was n beetje huiverig dat hij minder de bocht in zou willen, maar daarvan is geen sprake. Hij valt er echter niet in.


Vering.
Groot verschil!
Drempels neem je makkelijker. Ook n passagier achterop merk je stukken minder.

Wat een ongelooflijk dik ding!

IMG_20180625_205748.jpg


IMG_20180625_205736.jpg


Ik moet nog wat meer foto's nemen, maar die komen nog.
Wil proberen de ruit donkerder te maken.
Ik was eerst van plan om dezelfde korte donkere ruit erop te doen als op m'n SR 300 zat, maar doe dat toch niet.
Je rijdt met de Nexus behoorlijk sneller en dan geeft de originele ruit meer bescherming.

IMG_20180627_212512.jpg



IMG_20180627_212527.jpg


IMG_20180627_212713.jpg



Maar jongens...wat n ding zeg!

Oh ja, om t af te maken:
Voor m'n verjaardag kreeg ik een TomTom Rider 410 en m'n schatje had ook stiekem de dealer gebeld en er handvatverwarming op laten zetten!
:)

IMG_20180627_212636.jpg
 
Laatst bewerkt:
Thanks!

Tja....nog geen 9.000 gelopen. Inderdaad als nieuw.
Alles tiptop, kijk die uitlaat ook!
Op die laatste foto's lijken de kappen wat gelig maar dat komt door de ondergaande zon.

Oh ja: die remmen!
Die vertragen enorm.

IMG_20180625_205844.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prachtig ding, enigste nadeel is minder bagage ruimte.
Ik zou er bijna zin in krijgen om er eentje te kopen, maar zijn erg schaars zoals jij hem op de kop getikt heb.
 
De Malossi vario ligt al klaar :)
Het luchtfilter zal ik bestellen.

De G&G vond ik jammer, maar volgens mij is de inlaat van de demper echt smaller.
Maakt niet uit want zoals ik vaker heb gezegd vroeger...die standaard uitlaat van de Nexus 500 vind ik prachtig. Mooi geluid ook :)

Ja Zuunig....de bagageruimte is minimaal ja!

Net nog ff heerlijk gereden en hij loopt zo naar de 170 teller met gemak. Lekker hoor.
Moest daarna remmen.

Het vertrouwen wat deze scoot geeft in bochten is echt ongelooflijk!
 
Laatst bewerkt:
Zit er al een nieuwe voorband op of is ie ook 6 jaar oud ?
Remvloeistof moet iedere 2 jaar worden vervangen/gecontroleerd.
 
Heb m met onderhoudsbeurt gekregen.
Zat te denken aan Pirelli Diablo maar ben nu al zeer verrast door de zeer goede wegligging. Zitten volgens mij Bridgestones onder.

Zal de remolie ook vervangen ja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan