Yamaha XV Virago topic [deel II]

Hallo allemaal,

Sinds twee weken de trotse eigenaar van een Yamaha Virago 250
Ik wil graag het luchtfilter aanpassen en heb een vraag over de achterste rubberslangetje die het blok/ de motor inloopt.
Op Youtube zie ik dat sommigen daar een apart soort filter voor hebben, naast het reguliere filter wat bij de voorvork gemonteerd wordt.
Dat tweede filter kan ik echter alleen vinden op Ebay in Australie en wordt niet verzonden naar Europa.
Mag ik vragen hoe jullie dit hebben opgelost? Of waar je het betreffende filter vandaan hebt getoverd?

Alvast bedankt!
 
Nee.

Is dat bedoeld voor carterontluchting?

Je vroeg je toch af waar de filters vandaan komen of kunnen komen? Op CMSNL zie je van iedere motor, model, bouwjaar, of land van levering een exploded view inclusief bestelnummers. Of was je vraag anders bedoeld?
 
Je vroeg je toch af waar de filters vandaan komen of kunnen komen? Op CMSNL zie je van iedere motor, model, bouwjaar, of land van levering een exploded view inclusief bestelnummers. Of was je vraag anders bedoeld?

Volgens mij bedoeld Joost dat er een slang vanaf het carter kwam, de orginele filterkast in.
De filterkast is ondertussen verwijderd maar hij weet niet echt dat de slang diende voor carterontluchting en tijdens googelen ziet hij dat er soms ook een filtertje in de plaats gemonteerd word.

Ik ken zo n virago niet exact, maar ik denk dat hij dit eigenlijk bedoeld. Wat hij bedoeld met een filter bij de voorvork, geen idee.
En CMSLN is aan de dure kant, behalve als je het orginele onderdeel écht nodig hebt en het nergens te krijgen is.
 
Ahhh, ik weet al wat Joost bedoeld. De Virago is een Californian model, en het is een kunststof tankje voor de radiator met een koolstoffilter erin.
Niet bestellen, want dat is een mislukt milieucrap dingetje waar de motor alleen maar slechter op loopt na 30 jaar.
Er horen ook nog veerbediende klepjes bij die vast gaan zitten of doorlekken.
Dat filter word ook nooit vervangen want bijna niemand weet waar dat ding voor dient.


Gewoon al die troep eraf halen en de bevestigingen van de slangen op de carburateurs afdoppen, behalve de vlotterbak ontvluchting.
 
Meestal gaat zo'n slangetje bij 'non Europese' modellen inderdaad in een filterbehuizing in plaats van rechtstreeks naar de straat (overloopslang zoals wij dat kennen). Natuurlijk een beetje een wassen neus...

Maargoed. Ik denk dat de vraag inmiddels wel beantwoord is.
 
Meestal gaat zo'n slangetje bij 'non Europese' modellen inderdaad in een filterbehuizing in plaats van rechtstreeks naar de straat (overloopslang zoals wij dat kennen). Natuurlijk een beetje een wassen neus...

Maargoed. Ik denk dat de vraag inmiddels wel beantwoord is.

Ik weet niet of de vraag beantwoord is?
Ik heb Joost zijn verhaal nog een keer gelezen en volgens mij wil hij niet orginele onderdelen plaatsen want dat heeft hij gezien op YouTube en dat lijkt hem leuk. Terwijl CMSNL volgens mij alleen orginele onderdelen heeft.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd omdat ik de motor maar vaag ken
.

Nog een keer gelezen. Bedoeld hij een tankje dat tussen de slang zit van het carter naar het luchtfilterhuis?
Kweet het ook niet, vind het ook wel best.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of de vraag beantwoord is?
Ik heb Joost zijn verhaal nog een keer gelezen en volgens mij wil hij niet orginele onderdelen plaatsen want dat heeft hij gezien op YouTube en dat lijkt hem leuk. Terwijl CMSNL volgens mij alleen orginele onderdelen heeft.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd omdat ik de motor maar vaag ken.

Volgens mij zijn we inmiddels allemaal een beetje aan het puzzelen met de vraag...
 
Volgens mij zijn we inmiddels allemaal een beetje aan het puzzelen met de vraag...

Ja nou, ik in elk geval wel.
Nog een keer gelezen. Wil het luchtfilter aanpassen. Bij de voorvork zit het reguliere filter. Zoekt nu nog een ander filter om ergens anders te plaatsen.
Dus niet orgineel, dus niet verkrijgbaar bij CMSNL?
Denk dat ik nu op de goeie weg ben, Joost mag het weten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk echt dat het niet meer dan een opvangbakje is. Buell rijders deden dat in Nederland ook vaak. Ze gebruikte dan een Red Bull blikje (dat ziet er nog een soort van cool uit...) waar de overloopslangetjes in gingen om de uitwerp olie in op te vangen. De VS oplossing is dat het terug in het luchtfilter komt en via een soort vage recirculatie opnieuw het blok in loopt... Wat natuurlijk waardeloos is en nooit echt goed werkt...

Denk dat dat het is.
 
Kleine correctie, het loopt niet het blok in maar een plastic tankje in. Is die vol dan loopt het het luchtfilterhuis in.
De dampen worden worden mee de carburateurs ingeleid, de olie moet je eigenlijk aftappen. Maar als het goed is komt er bijna niets mee, of de zuigerveren moeten goed gaar zijn.

Filter bij de voorvork zal zo n luchthapper zijn in zo n ronde turbovorm?
 
Kleine correctie, het loopt niet het blok in maar een plastic tankje in. Is die vol dan loopt het het luchtfilterhuis in.
De dampen worden worden mee de carburateurs ingeleid, de olie moet je eigenlijk aftappen. Maar als het goed is komt er bijna niets mee, of de zuigerveren moeten goed gaar zijn.

Filter bij de voorvork zal zo n luchthapper zijn in zo n ronde turbovorm?

Goeie aanvulling Boevie. Klopt. We zitten hier inmiddels op een aardig spoor volgens mij! We lijken wel een stel rechercheurs met links en rechts wat vage aanknopingspunten...
 
Hallo allemaal,

Sinds twee weken de trotse eigenaar van een Yamaha Virago 250
Ik wil graag het luchtfilter aanpassen en heb een vraag over de achterste rubberslangetje die het blok/ de motor inloopt.
Op Youtube zie ik dat sommigen daar een apart soort filter voor hebben, naast het reguliere filter wat bij de voorvork gemonteerd wordt.
Dat tweede filter kan ik echter alleen vinden op Ebay in Australie en wordt niet verzonden naar Europa.
Mag ik vragen hoe jullie dit hebben opgelost? Of waar je het betreffende filter vandaan hebt getoverd?

Alvast bedankt!
Zoals ik het begrijp, is dat de slang van de carterbeluchting. Die zit op alle modellen zo, VS, Japan, Europa.

Er zijn tig after market filterkes te krijgen. Hieronder een voorbeeld:
901764.JPG

Zoek resultaten : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
 
beste XV rijders.

Ik ben sinds kort ook in het bezit van een virago xv920 (ketting aangedreven) uit 1982.
Ik heb de motor niet lopend gekocht en ik ben nu aan het kijken of ik de motor aan de gang kan krijgen.
Carburateurs eraf gehaald en grondig gereinigd.
het is alleen dat er in beide carburateurs een hoofd sproeier 126 zit en volgens de specs zou dit kloppen in de achterste cilinder maar in de voorste cilinder zou een 124 moeten zitten.
nu is mijn vraag dan ook of dat bij jullie ook het geval is?
en of het veel uitmaakt?

alvast bedankt voor jullie reactie.
 
Klopt. De achterste wordt warmer dan de voorste. Vandaar verschillen ze.

Ik zou zeker van de standaard sproeierbezetting (volgens het boek) uitgaan en vanuit daar gaan zoeken wat werkt. Hangt af van je (andere?) uitlaat, ander luchtfilter etc.

Maar om eerlijk te zijn, ik besteed dit werkje altijd uit aan de dealer met de dynojet! Het is soms een crime om deze fiets goed netjes af te stellen...
 
bedankt voor je snelle reactie. :t

Ik snap dat je van de basis uit moet gaan, en die weet ik nu :t
Maar om de motor aan de praat te krijgen is dat nu nog niet zo van belang.
Nadat ik zeker weet dat de motor loopt, gaat tie helemaal uit elkaar voor eventuele revisie en om het blok en toebehoren schoon te maken en of te spuiten.

Was alleen benieuwd of dat de sproeier-bezetting wel klopte of dat er misschien een fout in het boek stond.

Ik ben zelf ook van plan om het er 1 en ander aan te gaan versleutelen 8-) .
Dus ook andere uitlaten en andere filters.
Het afstellen van een v-twin blok/carburateurs zie ik niet als een probleem.
heb altijd een v-twin gereden (suzuki vs700,vs1400) en aan gesleuteld en ook in het bezit van een vacuum-meter om synchroon te stellen.
 
Cool! Kijk eens op YouTube naar mijn kanaal 'Chiefpep' daar heb ik van ieder complex stukje van de XV700/750/920 wel een video.

Good luck!

bedankt voor je snelle reactie. :t

Ik snap dat je van de basis uit moet gaan, en die weet ik nu :t
Maar om de motor aan de praat te krijgen is dat nu nog niet zo van belang.
Nadat ik zeker weet dat de motor loopt, gaat tie helemaal uit elkaar voor eventuele revisie en om het blok en toebehoren schoon te maken en of te spuiten.

Was alleen benieuwd of dat de sproeier-bezetting wel klopte of dat er misschien een fout in het boek stond.

Ik ben zelf ook van plan om het er 1 en ander aan te gaan versleutelen 8-) .
Dus ook andere uitlaten en andere filters.
Het afstellen van een v-twin blok/carburateurs zie ik niet als een probleem.
heb altijd een v-twin gereden (suzuki vs700,vs1400) en aan gesleuteld en ook in het bezit van een vacuum-meter om synchroon te stellen.
 
Het is wel zo dat die Amerikanen uit de jaren tachtig verschrikkelijk arm staan afgesteld.
Kan wezen dat er om die reden later een 126er in is geknutseld.

Wel even een opmerking, ik heb een 88er Honda Magna gehad. Een viercilinder V45.
Maar daar was het net andersom, de voorste cilinders die in de rijwind zaten hadden de grootste sproeier. Eerdere bouwjaren hadden weer gewoon 4 gelijke hoofdsproeiers, of ook 2 x groot en 2 x klein.
Maar meestal is het inderdaad achter groter.
 
Beste XV-rijders/verbouwers.
Ben gister bezig geweest om de motor aan de praat te krijgen, en dat is gedeeltelijk gelukt:rolleyes:.
Via de carburateurs kon de benzine de weg niet vinden, met ether in het luchtfilter liep de motor wel:cool:.
De carbs zijn grondig gereinigd en de benzine komt wel in beide vlotterkamers.
Vacuüm-nippels op de inlaatrubbers afgedopt, en beide benzine kranen op pri gezet en de benzine loopt ook lekker door.
De pilot-schroeven staan beide 2,5 slag open.

Het enige wat ik niet thuis kan brengen zijn de "dikke" slang aansluitingen net onder de bovenzijde van beide carbs.(zie afbeelding)
Bij mijn eigen carb's zit er niets op aangesloten en via de sevice manual kom ik ook niet verder.
Heeft dit te maken met de milieu eisen in Amerika vroeger.? (emissie eisen) (mixture control valve)
Weet iemand of dit aangesloten moet worden of afgedopt moet worden??
Lijkt mij wel, want nu trekt de carb valse lucht waar vacuüm zou moeten heersen.

Alvast bedankt voor jullie reactie(y)

Gr Meetimme
carb xv920.jpg
 
Nog ff een vraagie,

Welke carburateurs zijn uitwisselbaar?
Ik heb zelf een xv920, passen daar ook de carbs van bijvoorbeeld een xv750 op ??
Zo niet, welk type dan wel? (de 920 carbs zijn lastig te vinden op internet:?)

Mijn eigen carburateurs krijg ik niet aan de gang.|(
Alles is gereinigd (ultrasoon) en nog krijg ik geen benzine, met pilot spray loopt/start tie perfect.
Ik weet ook niet wat de vorige eigenaar er aan geknutseld heeft'(

Ik ben een beetje ten einde raad en ik ga dus op zoek naar een ander setje carburateurs.(vandaar de uitwissel vraag)
Dus mocht er nog iemand een setje hebben liggen en willen verkopen hou ik me aanbevolen.;)

alvast bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan