Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

Makkelijk te vinden inderdaad. Het demonteren is wat lastiger heb ik gemerkt, maar de center stand van de ST maakt de klus en stuk simpeler. Mijn RS moest ik iets omhoog hijsen met spanbanden voor en achter. Als je het echt netjes wil doen, zou je de lagers eruit moeten halen om ze schoon te maken met bv diesel. Ik heb alleen de bussen schoongemaakt en alles voorzien van (veel) vet.
 
nou weet ik dat er naaldlagers zijn zonder afdichting, maar ze bestaan ook met rubber-afdichting. zonder afdichting zal dus altijd last hebben van vuil en verlies van vet.
die met afdichting hebben daar minder last van.
dus mocht je naaldlager gaan vervangen let hier op.
 
Goeie avond! Ik ben net terug van mijn 2de buitenland trip met de Sprint st1050.

En in 1 woord HEERLIJK! Wat ben ik blij met de keuze voor deze motor!

full


Ik rijd zelf op MPP3 Zowel voor als achter.

Als opties een topkoffer en een Tor uitlaat. Niks meer aan doen behalve rijden :]
 
Mozes dat lijkt eerder een topkuip haha, hoeveel liter is dat?
Wel ideaal zo'n ding :)

Waar ben je geweest trouwens?
 
Mozes dat lijkt eerder een topkuip haha, hoeveel liter is dat?
Wel ideaal zo'n ding :)

Waar ben je geweest trouwens?

Haha tja ik moet wel veel ruimte hebben met Duo weekendjes weg :] .
En er komt ook een communicatie systeem in de koffer voor lessen ( volgmotor lessen ).
52 Liter is hij.

Wij zijn bij centerparcs Winterberg geweest. ( Hele gezin met dus auto`s en aanhanger. Waren samen met een vriend en zijn gezin dus Sprint en VFR1200 samen op aanhanger)

Alleen maar mooi weer gehad })
full
 
Omdat er op de sprint ST geen alarmknipperlichten zitten, enkele weken geleden een module daarvoor gekocht bij www.gelec.be. Werd in een enveloppe thuis gestuurd. Erbij een beschrijving voor inbouwen de kleurcodes voor de bedrading.

Inbouwen was goed te doen nadat ik had uitgedokterd waar de bedrading liep waaraan ik deze wilde aansluiten. ( bij de 1050 zitten de raw voor in de spiegels)
De beste plaats voor de module bleek onder de ruit, onder dat kapje wat met 4 boutjes is bevestigd. De module heeft aan een kant een sterk plakkende strook waarmee ik het op het frame van de tellers heb geplakt.
De draden van de module gesoldeerd aan de bedrading van de + van het rechter- en linker knipperlicht voor, de massa aan de massadraad van het rechter kn. licht en de voeding aan de + van het stadslicht.
Daarna de bedrading daar met isolatietape "verbonden".

Afm. module.
full

Module ingebouwd.
full
 
Dat is helemaal niet gek!
Ik mag dagelijks tussen de file door, misschien ook maar bestellen.
In het kontje zou ook moeten kunnen toch, als je de plus van het achterlicht gebruikt voor de voeding? Die gebruik ik nu ook al voor een automatisch kettingsmeersysteem namelijk.
 
In de 1050 GT juist weer wel ;)
Maar ik bedoel, het maakt dat kastje vast niet uit of je voorste of achterste raw's gebruikt toch?
 
Laatst bewerkt:
Ook net terug van een tripje buitenland

O.a. Klausenpas, Oberalppas, Splugen, Stelvio, Gavia, Mortirolo, Susten, Grimsel, Furka, Simplonpas, Nufenen, Oude Gotthard

Geweldige trip, bijna 4000 km in 6 dagen

720.jpg


Mat dank aan Kato
 
Laatst bewerkt:
@Stinkname welkom en je gelijk in de lijst Dit zijn de M-F leden met een Sprint ST of GT
 
Ook net terug van een tripje buitenland

O.a. Klausenpas, Oberalppas, Splugen, Stelvio, Gavia, Mortirolo, Susten, Grimsel, Furka, Simplonpas, Nufenen, Oude Gotthard

Geweldige trip, bijna 4000 km in 6 dagen

[afbeelding]

Mat dank aan Kato
Dat is erg mooi rijden daar! Heb er 9 van dat rijtje ook gereden, helaas veel wel met matig weer... Vaak zeer wisselvallig daar in de Alpen, had jij wel geluk?
 
Laatst bewerkt:
Dat is erg mooi rijden daar! Heb er 9 van dat rijtje ook gereden, helaas veel wel met matig weer... Vaak zeer wisselvallig daar in de Alpen, had jij wel geluk?

We hebben alle 4 seizoenen gehad zeg maar.
Op o.a. Stelvio, Gavia en Nufenen sneeuwde het boven, onderweg naar boven dus regen en mist. Langs Gardameer was het dan weer lekker 24 graden.

Bij Walensee nog stevige regenbui gehad.

Maakt niet uit.... In goed gezelschap een prima tijd gehad.

Heb wel geteld 1 andere sprint gezien een bordeaux rode.....
Met gele plaat dus mogelijk van hier?

heb de plaat zelf niet gezien en verderop reden Britten, kan dus ook een Brit geweest zijn
 
@ Arend: Het maakt dat kastje inderdaad niet uit of je het aansluit aan de voorste of achterste raw's.
In de handleiding wordt ook uitgegaan van montage in het kontje.

Frans.
 
Met het weer van vandaag ben ik maar aan het sleutelen gegaan.
Ketting strakker gezet en koppelingskabel afgesteld: schakelt nu weer een stúk soepeler!
Balhoofdlagers gesteld, zat een beetje speling op.
Bijna een liter olie eruit laten lopen! Zat veel teveel in... echt heel raar.
Ik peil op de middenstandaard, na een ritje, met de peilstok terug erin geschroefd (bij oude Honda's bijvoorbeeld moet je juist niet terug erin schroeven maar enkel tot het draad erin steken om te peilen). Maar dit klopt dan toch?
En een ge3Dprintte houder voor de Zumo gemonteerd:
[img=450]http://www.motorstek.nl/download/102933/20ad65723dd4b50129fa0050e0606951[/img]
[img=300]http://www.motorstek.nl/download/102934/b7af850d57e248f9a51c2f4a52a36fd8[/img]
:)
 
Laatst bewerkt:
Nice rondje zwitserland! Voor het laatst in 2011 gedaan geloof ik. Als de kinderen wat groter zijn gaan we zeker weten ook die kant op!
 
Even een vraagje van mijn zijde aan de mede bezitters van een Sprint ST 955i.

Hoe pijlen jullie het olieniveau?
A - Motor rechtop houdend en dan door kijkglaasje turen voor het niveau.
B - Motor op de zij standaard en dan door het kijkglaasje turen.
C - Motor op de middenbok en dan door het kijkglaasje turen.

Spannen ketting?

Welke dop heb je nodig voor de moer aan de linkerzijde?
En met welk stuk gereedschap kan je de ketting aanspannen?
Ik heb niet meer het standaard gereedschap setje bij de motor.

Is er toevallig iemand die in een how to....met foto's de handelingen kan laten zien.

Bij mijn vorige motor (Trophy uit '99) was het ketting spannen een koud kunstje.
Bij de Sprint ben ik nog effe ontdekkende hoe alles werkt.
 
Even een vraagje van mijn zijde aan de mede bezitters van een Sprint ST 955i.

Hoe pijlen jullie het olieniveau?
A - Motor rechtop houdend en dan door kijkglaasje turen voor het niveau.
B - Motor op de zij standaard en dan door het kijkglaasje turen.
C - Motor op de middenbok en dan door het kijkglaasje turen.

Spannen ketting?

Welke dop heb je nodig voor de moer aan de linkerzijde?
En met welk stuk gereedschap kan je de ketting aanspannen?
Ik heb niet meer het standaard gereedschap setje bij de motor.

Is er toevallig iemand die in een how to....met foto's de handelingen kan laten zien.

Bij mijn vorige motor (Trophy uit '99) was het ketting spannen een koud kunstje.
Bij de Sprint ben ik nog effe ontdekkende hoe alles werkt.

Oliepijlen:
- Motor op de middenbok zetten
- Zoeken naar een kijkglaasje
- Pijlstokje (vuldop) er uit draaien
- Punt pijlstok schoonmaken
- Pijlstokje volledig in- en uitdraaien
- Niveau aflezen
- Pijlstokje weer terugdraaien

Ketting spannen:
- Moer achterop de brug vlakbij het achterwiel lossen (gok 14mm)
- C-spanner uit je gereedschap setje pakken
- Even pielen tussen je wiel en de brug en klein stukje draaien om te spannen, tegen de klok gezien vanaf de kan van de achterbrug is strakker. Hoeft maar een heel klein stukje vaak.
- Als de spanning correct is moer weer vast draaien (30Nm)
 
Thanx voor het antwoord.

Vraag me alleen af of de st 955i ook een peilstok heeft voor de olie??
Ik heb alleen een kijkglaasje en aan de vuldop zit geen stokje om te kunnen peilen.

C spanner.....aangezien er geen gereedschapset meer bij de motor aanwezig is heb ik ook geen C spanner. Wordt voor nu dan toch even een tussenstop bij de dealer.

Oliepijlen:
- Motor op de middenbok zetten
- Zoeken naar een kijkglaasje
- Pijlstokje (vuldop) er uit draaien
- Punt pijlstok schoonmaken
- Pijlstokje volledig in- en uitdraaien
- Niveau aflezen
- Pijlstokje weer terugdraaien

Ketting spannen:
- Moer achterop de brug vlakbij het achterwiel lossen (gok 14mm)
- C-spanner uit je gereedschap setje pakken
- Even pielen tussen je wiel en de brug en klein stukje draaien om te spannen, tegen de klok gezien vanaf de kan van de achterbrug is strakker. Hoeft maar een heel klein stukje vaak.
- Als de spanning correct is moer weer vast draaien (30Nm)
 
Dit vraagt om foto's! Show your peilstok/kijkglas :+
Sprint 1050 GT heeft i.i.g echt een stokje, en geen glas.
:)

Raar idee hoor, koop ik voor het eerst een Europese motor, blijkt het straks ineens tóch geen Europeaan meer te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Kijk dit is dus precies de situatie die mijn Sprint ST 955i uit '99 ook heeft.
Terwijl dat nog een 110pk blok is. Als ik mij niet vergis heeft de Sprint vanaf 2001 120pk.

Er is dus hoe dan ook een aanpassing geweest waardoor de latere bouwjaren geen kijkglas meer hebben, maar wel een peilstok.

Zo kom ik er dus wel.

Thanx mannen.

Sprint st 955 van 2002 hoe noemt ge dit dan:
[afbeelding]

Heb wel een vuldop maar vindt nergens een peilstok graag ook enkele foto's van uw sprint st 955 :)
[afbeelding]
 
Ik heb geen ST of GT, maar wel een tip voor de 955i-eigenaren. Het linksysteem van de achtervering is berucht omdat de naaldlagers en bussen in de fabriek niet voldoende zijn ingevet en (op termijn) drooglopen.

Ik heb dit vanavond aangepakt en ondanks dat mijn Sprint in goede staat verkeert en maar 29000 km heeft gelopen, was het eigenlijk al te laat. De lagers en bussen waren droog en het busje van de schokbreker had al lelijke slijtagesporen van de naalden van het naaldlager.

Terugkomend op mijn bericht: op de facebook-groep sprint st 955i owners heeft iemand foto's geplaatst vaak door euvel. Zijn Sprint ST had 90k km gelopen en de lagers uit het linksysteem waren compleet aan gort gereden, zie foto. Dus niet wachten en smeren die hap!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan