Pan European Topic! deel 2

dit herken ik helemaal niet,je kunt makkelijk de schaamranden van je banden rijden zo goed is het,niet sturen erin leggen.
 
Dan zal het aan deze fiets liggen waarschijnlijk, of de banden. Beestje heeft inmiddels 161500 km gereden.
 
Zojuist de Pan terug gebracht, even over gehad met m'n monteur en hij zei dat er nieuwe banden op zaten en dat hij best lang stil had gestaan. Onderaan de streep merkte ik dat hij na de proefrit van 250+km steeds beter ging rijden. Zo werkte het grootlichtlampje weer normaal en stopte het abs-lampje ineens met knipperen. Dus misschien was het gewoon nodig om weer eens afstanden te maken.
 
Dat is een respectabele km-stand! Buiten het blok, zijn er dan niet heel veel andere (dure) slijtagedelen aan vervanging toe?
 
Dan zal het aan deze fiets liggen waarschijnlijk, of de banden. Beestje heeft inmiddels 161500 km gereden.
Gedocumenteerde historie? Anders zouden het er ook 361500 kunnen zijn (teller van de 1300 springt na 2 ton op nul).

Al moet ik toegeven dat die kans kleiner is dan dat een sportmotor met 23000 op de teller er toch wel wat meer gelopen heeft...
 
Laatst bewerkt:
Zaterdag ga ik proefrijden op de ST1100 die in Zwolle te koop staat.
Ben zeer benieuwd hoe het me bevalt. Onderhoud zou bekend zijn.
De KM stand is 81.000. Zit de Pan dan niet al tegen specifiek onderhoud aan? Distributieriem of iets dergelijks?
Ik weet dat de motor uit 1996 is maar heb geen zin om al vrij snel veel onderhoud te moeten doen.
 
Dat is een respectabele km-stand! Buiten het blok, zijn er dan niet heel veel andere (dure) slijtagedelen aan vervanging toe?

bijna niets alleen 2 grampijpjes op de distributie deksel van het koelwater, maar ja gelijk een heel deksel ,kun 2e hands kopen,knocksensor ook occasion,dat was het wel
 
Zaterdag ga ik proefrijden op de ST1100 die in Zwolle te koop staat.
Ben zeer benieuwd hoe het me bevalt. Onderhoud zou bekend zijn.
De KM stand is 81.000. Zit de Pan dan niet al tegen specifiek onderhoud aan? Distributieriem of iets dergelijks?
Ik weet dat de motor uit 1996 is maar heb geen zin om al vrij snel veel onderhoud te moeten doen.
Distributie riem inspectie bij 100k, vervangen bij 150k.
Ik had zelf een ST1100 uit '93 en daar had ik twee jaar geleden bij 200k de distributieriem vervangen. Ik heb hem uiteindelijk met bijna 260k km weggedaan omdat ik verhuisde naar de VS.

Check de overbrenging tussen de cardan en het achterwiel. Zeker wanneer er niet het juiste vet gebruikt is wil de vertanding nog wel eens afslijten, en dan zit je tegen een prijzige reparatie aan te kijken (vervanging).
Afhankelijk van of hij veel pekel gezien heeft of niet, wil de uitlaat collector nog wel eens door
roesten (maar met 81k verwacht ik daar nog geen problemen mee.
 
Pan european 1100 en de 1300 blijkt na al die jaren de meest betrouwbare tourmotor te zijn. Weinig onderhoudskosten en geen rare zaken. Zie toch het verschil tussen BMW en Honda. ST1300, RVS uitlaat...Rij je veel, dan heb je ook meer slijtage aan banden remblokken en remschijven, en dat heb je bij alle motoren. Verbruik 1:19 is standaard.. tenzij je de rit als Rossi afloopt... komende oktober weer een technische dag in Teteringen voor al je vragen.. zie de website van st1100-1300.eu en aanmelden via forum. kijk onder evenementen en TDT dag oktober 2017 Je krijgt dan een berichtje waar en hoe laat.

De nieuwe toermotor E-st1400 deels elektisch en deels benzine Euro4 norm.... die zal opzich laten wachten.
Kawasaki 14 GTR geen verdere ontwikkeling,
FJR net de laatste geweest, toekomst?
BMW 1600 aardig aan de prijs. verdere ontwikkeling?

Op dit moment zijn baggers, naked, retro topics... dan komt men na jaren erachter Hoe vaak is het mooi weer, droog, weinig wind...dan is een toermotor toch vele male handzamer dan z'n nerveus ding waar na uur rijden geen gevoel hebt in je vingers van het trillen, of je helemaal gek wordt van de vele vliegen in je neus, of dat zadel en houding op een bagger.. de kraanwagen zal je helpen eraf te tillen...
 
Stapvoets rijden is juist bij mij geen probleem. Denk dat het aan de bandenspanning ligt. moet beide op 2,9 bar staan!

of de banden zijn vlak gereden...
 
gisteren een toerritje gemaakt met de Pan E.

onderweg me rot geschrokken: op hogere snelheid zat mijn stuur vast. nu blijkt (waarschijnlijk) dat ik vorig jaar het 'verkeerde' balhoofdlager heb gezet. er zat een kogellager in en dat heb ik vervangen door een conisch rollager. nu, 1,5 jaar en 4000km later blijkt dat dus 'op' te zijn. volgens mijn mederijder gisteren moet er weer een gewoon kogellager in. maar waar ik ook kijk, elke motormaterialentoko geeft aan dat er een conisch rollager in moet.

wat hebben jullie er in zitten? ik heb namelijk niet zo veel zin om elk jaar mijn balhoofdlager te vervangen (al was het vanwege het vele plastic dat aan de fiets hangt)

:)
 
Weet jij ook welk conisch tonlager ze gemonteerd hebben?
Er zijn namelijk meerdere versies met meerdere afdichtringen.
Ik heb ooit eens een verkeerde versie gemonteerd (fout geleverd door de groothandel, maar dat zag ik pas achteraf)die al meteen teveel wrijving gaf doordat de afdichtplaat vastgetrokken werd op het lager.

Afhankelijk van het bouwjaar/model moet jij waarschijnlijk de SSH903R hebben.
 
ik heb 'm er zelf in gezet, tegelijk met het vervangen van de distributieriem, bij 100.000km. balhoofdlager heb ik volgens mij toen besteld bij japparts. ook bij andere toko's (gelinkt via het st1100-1300 forum) kom ik bij hetzelfde setje uit.

wat er uit kwam, was een 'ordinair' kogellager, waarbij de kogeltjes in een plastic mandje zaten. mijn mederijder adviseerde me weer terug te gaan naar een kogellager, maar dan in een titanium (of iets dergelijks) mandje.

ik zal vanavond (laat) even kijken naar een plaatje/link. ik moet eerst even werken.
 
Laatst bewerkt:
ik heb 'm er zelf in gezet, tegelijk met het vervangen van de distributieriem, bij 100.000km. balhoofdlager heb ik volgens mij toen besteld bij japparts. ook bij andere toko's (gelinkt via het st1100-1300 forum) kom ik bij hetzelfde setje uit.

wat er uit kwam, was een 'ordinair' kogellager, waarbij de kogeltjes in een plastic mandje zaten. mijn mederijder adviseerde me weer terug te gaan naar een kogellager, maar dan in een titanium (of iets dergelijks) mandje.

ik zal vanavond (laat) even kijken naar een plaatje/link. ik moet eerst even werken.

ik rij al bijna 10.000km met het lager van japparts, geen problemen? conisch, maar weet neit precies welk onderdeel nummer.
 
Ik heb meer dan een ton gereden op m'n ST1100 met door mijzelf gemonteerde conische lagers.
Als die van jou met 4k op zijn, heb je echt baggerkwaliteit lagers gemonteerd, of er is bij de montage iets misgegaan.
 
bij montage kan er weinig fout gaan (al kan het natuurlijk altijd). want als ik goed herinner zijn de lagers van verschillende (binnen-)diameter.

het enige wat ik naderhand niet heb gedaan, is het natrekken van de 2 moeren bovenop de stuurpen. op het Pan-Europeanforum wijzen de reacties hierop in de richting dat ik dat wel had moeten doen. MAAR: natrekken zou betekenen dat ik de boel nog vaster zet, en bij lage snelheden al niet meer kan sturen?
 
Bad slipper is het al opgelost?

Nou, een beetje merkwaardig :? . De goede man heeft z'n Pan uiteindelijk weggebracht bij een motorzaak in de buurt. Het is een éénmanszaak, het leek me een prima kerel. Die heeft er eens een stuk op gereden. Het volgende heb ik van horen zeggen, want ik was niet mee bij het ophalen. De monteur heeft eigenlijk niets gevonden. Wel had hij de sterke indruk dat er veel meer km's op de motor stonden dan de teller aangaf, iets van 130.000 op de teller, maar meer dan 200.000 km gereden. Hij wilde met plezier verder gaan zoeken, maar vanwege de leeftijd van de motor leek het hem het geld niet waard, want het kan best lang duren om een defect te vinden en op te lossen dat bij de eerste de beste proefrit niet tot uiting komt. Maar mijn maat hoefde niet te betalen, dat was schappelijk.

Kennelijk was de storing door het lange stilstaan een beetje verscholen geraakt B|

Intussen denkt hij na. Verkopen is ook niet een leuke optie.
 
Vorige week mijn eerste Pan ervaring gehad tijdens een proefrit op een Pan uit 1996.
Het was even wennen, de overstap van mijn huidige motor (CBR600F) naar de Pan. Heb altijd sportieve motoren gereden. Ik wil meer richting toer vanwege samen op pad gaan met mijn vriendin.
Het sturen gaat anders, wat meer gewicht dan gewend. De ervaring was goed en leuk. Echter twijfel ik of ik het ga kopen. Hoewel mijn huidige motor uit hetzelfde bouwjaar is vrees ik op een of andere manier meer onderhoud. Het zal vast tussen mijn oren zitten maar als er dan een reparatie komt dat het dan veel meer kost...
Ik ga er nog rustig over nadenken. :)
 
Laatst bewerkt:
Vorige week mijn eerste Pan ervaring gehad tijdens een proefrit op een Pan uit 1996.
Het was even wennen, de overstap van mijn huidige motor (CBR600F) naar de Pan. Heb altijd sportieve motoren gereden. Ik wil meer richting toer vanwege samen op pad gaan met mijn vriendin.
Het sturen gaat anders, wat meer gewicht dan gewend. De ervaring was goed en leuk. Echter twijfel ik of ik het ga kopen. Hoewel mijn huidige motor uit hetzelfde bouwjaar is vrees ik op een of andere manier meer onderhoud. Het zal vast tussen mijn oren zitten maar als er dan een reparatie komt dat het dan veel meer kost...
Ik ga er nog rustig over nadenken. :)
Denk dan eens aan de Honda CBR1100XX Super Blackbird. Met verhoogde clip-ons iets toeristischer dan jouw 600F, maar met zat vermogen en prima rij-eigenschappen. Ik heb er al eens 1600km op 1 dag mee gereden, en als je dat wil kan je er ook prima mee sturen......
 
Denk dan eens aan de Honda CBR1100XX Super Blackbird. Met verhoogde clip-ons iets toeristischer dan jouw 600F, maar met zat vermogen en prima rij-eigenschappen. Ik heb er al eens 1600km op 1 dag mee gereden, en als je dat wil kan je er ook prima mee sturen......
Die ben ik inderdaad ook tegen gekomen. Echter weet ik niet hoe comfortabel een passagier achterop zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan