Advies vervangen v-belt YP400

Gewoon Rustig adem halen en in het wphb kijken of de onderdelen lijst die ik je heb toe gestuurd.
Ik ben afwezig dus kan even de desbetreffende onderdelen niet screenshotten, misschien bedoel je een borg ring of iets dergelijks?

Wphb en onderdelen lijst is t.o.z.v. Youtube-video leading!
 
Handig zo'n video, bewegende beelden zeggen meer dan duizend woorden.

Maar een paar dingen die me opvallen, mag wel toch ?

De deksels van deze X-Max zijn nieuw ontworpen en echt anders dan bij de Majesty, hier zit het metalen deksel met rubber gemonteerd waar ie bij de YP gewoon metaal op metaal zit. Er zijn meer zulk soort verschillen zoals de voorste vario met 6 rollen, de koppeling met 3 segmenten.
De riem is een heel ander model met een vlakke buitenkant en zo zijn er vast meer dingen.

Maar het gaat om het sleutelen en ook daarbij zijn er verschillen.
Bij de X-max kan de riem achter de achterste poelie langs, dat lukt je niet bij de Majesty.

Bij de X-max zit er schijnbaar een belangrijk ringetje om de krukas bij de voorste vario, dat heeft de Majesty niet. Bij de Majesty zit er wel een dun ringetje onder de koppelingstrommel; niet vergeten.
Kjell gebruikt inderdaad een slagmoersleutel, bij het vastdraaien houdt ie zelfs alleen het achterwiel tegen waardoor alle impact direct op de tandwielvertaging komt; hij moet het zelf weten, ik doe het niet.

Je ziet hem op 31:05 wel keurig de achterste schijven uit elkaar trekken om de riem er zo diep mogelijk in te laten zakken. De beide helften verdraaien daarbij t.o.v. elkaar... Het gaat hem verrassend gemakkelijk af, ik heb al moeite om die riem een paar cm te laten zakken...

En inderdaad, doe een beetje vet aan alles wat glijdt en draait maar vet mag niet aan de riem komen. Gebruik je talkpoeder in de vario overdrijf dan ook niet want teveel belemmert de rollen in hun beweging.

Je maakt mooie close-up foto's...
 
Laatst bewerkt:
b]Hybride schreef op 18 januari 2017 @ 16:56:~[/b]
Maar het gaat om het sleutelen en ook daarbij zijn er verschillen.
Bij de X-max kan de riem achter de achterste poelie langs, dat lukt je niet bij de Majesty.

Bij de X-max zit er schijnbaar een belangrijk ringetje om de krukas bij de voorste vario, dat heeft de Majesty niet. Bij de Majesty zit er wel een dun ringetje onder de koppelingstrommel; niet vergeten.
Gelukkig , dan ben ik dus niets kwijt of er is iets niet wat er wel hoort

Je ziet hem op 31:05 wel keurig de achterste schijven uit elkaar trekken om de riem er zo diep mogelijk in te laten zakken. De beide helften verdraaien daarbij t.o.v. elkaar... Het gaat hem verrassend gemakkelijk af, ik heb al moeite om die riem een paar cm te laten zakken...
Ik heb ook geprobeerd de koppelingspoelies iets naar elkaar te drukken. Het lukt maar dan ook met heel veel moeite .

Gebruik je talkpoeder in de vario overdrijf dan ook niet want teveel belemmert de rollen in hun beweging.
Mijn vrouw komt net thuis met talkpoeder. Wilde nog vragen hoeveel , maar gewoon een beetje lees ik .


Je maakt mooie close-up foto's...
Dank je
 
De beste man , belde gelukkig wel direct terug en heeft ondertussen wel de goede opgestuurd.

dat klopt zo is hij dan ook wel weer!

Chapeau voor Maksor nu hoeft hij enkel nog eens te leren minder chaotisch te zijn.
Het is soms een rare draak, zijn website is verre van gebruiksvriendelijk.
Daarnaast zijn in het verleden door diverse aanpassingen in zijn script/website layout in het verleden heel veel door mij aangehaalde hyperlinks/verwijzingen onbruikbaar geworden.
Dus Nico als je dit leest doe eens normaal en als je iets aanpast (tijdje terug) doe het dan goed zonder dat verwijzende links/urls om zeep gaan, want zo heeft het geen zin om naar jou artikelen te verwijzen!


Je website is ruk, zorg dat het easy blijft & Please keep steady! !

Anyhow Nico forza *O*

Nu even terug naar jou verhaal Johan, over een 'ring ding' van jou video.
Om te beginnen heb ik eerlijk gezegd nooit de moeite genomen om naar jou youtube filmpje te kijken.
De reden is dat ik liever zelf of Hybride vertel hoe het zit, met aller respect maar als er een filmpje is om te adviseren dan komen wij daar wel mee... sorry hoor...still like you ;)

Ik ben thuis dus het is zoals gebruikelijk makkelijk voor mij om de boel die 100% is afgestempt op jou configuratie en bouwjaar te screenshotten.
En zoals je ziet is er geen 'ring ding' op jou brommert
Nr. één voorop is de moer die je met 83 N-m kan aan te draaien en de 2 ringetjes daar achter die verwijzen naar onderdeel 1 daar weer achter, zijn de 2 rubber ringetjes waarvan ik eerder heb gezegd dat je ze kan gaan invetten voor montage.

Het is eigenlijk zelfs zo dat waarschijnlijk in onderdeel 1 waar de rubber ringetjes opzitten ook een gaatje zit en aan de binnenkant een vetkamer.... dus die mag je ook vol stoppen met vet....kijk maar en doe maar wat, elke spetter vet is beter als geen vet!

image.php


dawassum voor nu!

Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
@webengine / Jan.

Dat ik jouw advies en die van Hybride ter harte neem, dat mag al wel duidelijk zijn.

Het probleem waar ik mee zit is het volgende. Jullie lezen een (werk)tekening alsof het een foto is . Ik lees een tekening alsof het een jigsaw puzzle is die nog in elkaar gezet dient te worden. M.a.w. tekeningen heb ik moeite mee, ze maken me het soms moeilijker ipv makkelijker.
En dan is een video voor mij makkelijker.

My bad dat ik dan een video aanhaal die niet helemaal overeenkomt met de yp400,maar voor mij was dat even een hulpmiddel. Ik kon geen video vinden van de yp400.

Ik waardeer jullie hulp enorm, zonder was ik hier niet aan begonnen. Het is mijn eerste motor (scooter) sleutel ervaring.
Was altijd meer van ' breng maar weg' .
Maar ik wil het nu zelf doen. Dat ik daarbij wat onzeker ben mag ook duidelijk zijn.

Er zullen dus nog wel wat vragen komen ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat je wat moeite had met tekening lezen had je me eerder al verteld,
dat is absoluut geen schande, je heb ongetwijveld kwaliteiten die ik niet heb...uhm weet het wel zeker ha ha

Door juist dingen te screenshotten en enigsinds uit te lichten wordt het vaak beter begrepen.

Ik vindt dat altijd wel leuk en ik ben er heel makkelijk en snel in
omdat ik dat al enige jaren doe.

Voorbeeldje hieronder van het zelfde plaatje hierboven alleen zwaar ingezoomd en dan moet het uiteindelijk steeds makkelijker worden voor iemand die daar wat minder in thuis is, dus het komt wel goed.

image.php


mvg. Jan
 
....Er zullen dus nog wel wat vragen komen ;) ...

Geen probleem.

Je hebt de zoekfunctie gebruikt, je hebt het juiste topic gevonden, dat heb je doorgenomen en daarin stel je op een vriendelijke manier jouw vragen; prima toch ?


Met mijn vorige scooter had ik helemaal geen beschrijving maar zelfs zo was het geen probleem. Het is allemaal vrij eenvoudig en logisch. Dat is het mooie aan techniek, het is logisch.
Als je van een onbekend mechanisch apparaat alle onderdelen los op een hoop gooit kun je puur door logisch te redeneren het hele ding weer in elkaar zetten.
 
Laatst bewerkt:
Zo de v-belt zit er weer op.

Gisteren netjes de juiste SP ontvangen en vandaag de majesty even kort laten lopen.
Het ziet er allemaal goed uit , dus ik kan de machine weer opbouwen.

Dus dat moet nu goed komen ............ maar ....... het volgende probleem heeft zich al aangemeld. :( :(

Deze zal ik om vervuiling hier te voorkomen in het gewone yamaha majesty topic stellen :Y

Voor zover het vernieuwen van de v-belt, bedank ik Hybride en WebEnigine voor hun geduldige hulp. ( hopelijk weten jullie het andere ook ;) )
 
Avond,, weet iemand of de YP 400 Mejusty een "motor" voorvork heeft of de 2 poten allebei in een klem?
Dank alvast. Groet
 
Er zijn maar een klein aantal motorscooters die fatsoenlijke (lange) doorlopende vorkpoten met dubbel kroonstuk hebben, en dat zijn respectievelijk: BMW C/GT, Yamaha Tmax, Kymco Xciting, Sym MaxSym.

Dawassum Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan