Aprilia SR Max 300cc

Ik sta er bijna hetzelfde in als jou, Laagvliet. Alles went. Al is het bij mij zo dat ik best wel iets anders zou kunnen, maar daar de noodzaak niet zo van inzie. Voor het geld wat zo'n ding kost, kan men ook een hoop andere dingen doen. Daarnaast merken de meeste mensen heus wel een verminderde koopkracht(inflatie, eurogedoe, etc) en dan ga je toch meer nadenken over wat je met je geld(ook/anders) kunt.

Eigenlijk is zo'n ding qua afschrijving belachelijk duur tov een klein tweedehands autootje(wat veel praktischer is). De Honda gaat bij mij dus ook nog (heel)lang blijven. Ik beleef er nog steeds veel plezier aan, al ben ik veel minder fanatiek(met rijden, buienradar ;) ), net als jij. Ik ben er wel blij mee als het mooi weer is(niet te warm!) en even lekker kan gaan uitwaaien.

dat heet voortschrijdend inzicht 8-) en daar loop je nu eenmaal tegenaan. Een Toyota Aygo heb je al voor 8.500 euro en is natuurlijk veelzijdiger dan een motorscooter. 5 jaar geleden hebben mijn vrouw en ik bewust van 2 naar 1 auto gegaan om zo 1 auto + 1 motorscooter combi te hebben. Ik denk niet dat deze combi zaligmakend is, zeker niet als je elke dag 75 km moet rijden met allerlei spullen in alle weersomstandigheden. Met mijn werk dichtbij nu (15km retour) en het openbaar vervoer voor de wintermaanden is het prima te doen maar wie weet waar ik over 2 jaar werk *O*

offtopic: Morgen schiet ik lekker even 2 dagen (overnachten in Cochem/omgeving) naar de Eifel het wordt weer lekker zonnig weer, dan ga ik weer genieten van de Beo :]
 
Oke dan...Ik zou zeggen..don't worry...be happy..with what you've got ;)

Zullen we het dan nu weer vol enthousiasme "on topic" over de SR MAX 300 hebben zoals de titel van dit topic al aangeeft })
 
Vandaag weer een stuk gereden! Na mn werk naar Utrecht en daarna binnendoor naar Woerden en omgeving. Mn vrouw opgehaald bij een vriendin en daarna de motoscoot wezen showen bij mn schoonouders :)

Jongens wat rijdt dat ding goed zeg. Zo stabiel, echt heerlijk. Bescherming is top, al ga ik deze week wel s kijken wat voor verschil t geeft als ik de ruit in zn hoogste stand zet.

Vind het toch wel erg lekker dat er 15 liter benzine in gaat ipv de louzy 6 liter van mn PCX waarbij ik iedere 200 km al moest tanken.
De Aprilia zal zeker 400 km kunnen en waarschijnlijk de 450 ook wel, maar dat ligt aan het rechterhandje.

Ohh, wat is die rode cockpitverlichting mooi haha! Ik hou daar van.

Blijf het zeggen: de motor loopt zijdezacht. Geen trillinkje niks :)
Ook louter zeer enthousiaste reacties en iedere motorrijder zwaait nu.
 
Ferry,

Goed te horen dat je nog steeds erg enthousiast bent.
Had al poosje niets van je gehoord en maakte al beetje ongerust en hou ons even op de hoogte.
Het 300cc blok loopt als een tierelier.
Als motorblok goed heet is, mag je best keer door trekken.
De eerste 200-500 km zijn mede bepalend bij het inrijden.

Ik probeer deze week toch even een kort proefritje te regelen.
 
Laatst bewerkt:
Dank je Bert, maar wat noem jij doortrekken? Ik zie eigenlijk helemaal niet waar zn rode gebied begint.

Kom net terug van een rondje Amersfoort-Eemnes-Naarden-Muiderberg-Weesp-Hilversum-Baarn-Amersfoort...wat een feest zeg!
Moet nu echt op mn snelheid letten hoor hahaha!

Nou, toch maar ff getankt, want er zit een indicator op hoeveel kilometer je nog kunt rijden, maar die berekent dit met je huidig verbruik en niet het gemiddelde verbruik. Dus op t ene moment kan je nog 120km en ff gas dan kan je ineens nog maar 30 km of 0.

Na 345 km gereden te hebben heb ik er 12,12 liter in gegooid, maar dan kan er ook geen druppel meer bij.
Apart, na t openen zie je een rubber met gat wat is afgedicht waardoor je de slang moet steken. Beter als bij mn pcx waar ik nog wel s morste.

Die rode gloed van het dashbord is echt dikke shit zo mooi! Snelweg? Geen enkel probleem en zelfs dat reed heerlijk. Wat een machine zeg!
 
motor niet te heet laten worden tijdens inrijden anders verglaast de cilinder wand.
als je de motor teveel belast tijdens inrijden, zal de temperatuur lokaal te hard oploopt bij nog niet ingesleten oneffenheden.
Hiermee fik je de olie op, die dan een harde korst vormt ipv een gladde laag op je cilinderwand.

Als je cilinderwand verglaast wordt hij spiegelglad, en dat wil je niet.
De hoongroeven moeten open blijven zodat er olie in kan en daarop zweeft je zuigerveer dan zodat metaal-metaal contact niet aan de orde is...
Na een goede break-in worden slechts de pieken van de zaagtandjes wat afgevlakt maar de dalletjes blijven open.
Bij verglazing slibben die dalletjes dicht met verbrandde olie (denk aan gecaramelliseerde suiker).
en dan moet de cilinder op nieuw uitgehoont worden.
dus even doortrekken geen probleem maar lang te hard rijden met gevolg een te hete motor kan grote kostbare problemen veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben altijd voorzichtig in de inrijdperiode, motor goed op temperatuur laten komen en m pas daarna een beetje de sporen geven, maar niet te hoog in toeren.

Trouwens gisteren wéér een reactie van n andere motorrijder. We hadden lekker de gang erin op een N weg bij Hilversum (we reden 100 waar je 60 mocht) en bij t stoplicht riep hij: de nieuwe aprilia! Mooie bak en hij had al foto´s gezien. Hij reed zo´n KTM 950
 
ook 4 takt , als een motor veel te heet wordt tijdens het inrijden , kan je problemen krijgen.
als de motor goed heet is ook nog door trekken lijkt me niet verstandig tenzij het voor heel korte tijd is.
lang constante snelheden rijden lijkt me ook niet echt goed in rijden, beter om met een 300 cc op de snelweg te schommelen tussen de 90 km/u en 110 km/u
in de instructie boekjes staat ook vaak ,hooguit 70% of 75% van vermogen rijden.
gelijk 140km/u naar Parijs rijden met een nieuwe 300cc lijkt me vragen om verglazing van de cilinderwand.
 
goede bescherming op de max. 20minuten lichte regen gehad, ruitje en vizier werden nat/druppels, maar op mn jas en broek was niets te zien!
(ik val in herhaling: wat rijdt dat ding geweldig!)

rondje betuwe (amersfoort-wijk bij duurstede-waardingen?-tiel-amersfoort)

Oh ja, ik weet niet hoe exact de boordcomputer is, maar hij gaf een gemiddeld benzineverbruik van 1:35,1
Dat lijkt me nogal bijzonder, want heb redelijk snel gereden. Met optrekken nog rustig aan gedaan, al heb ik m 2-3 keer ff opengetrokken.
 
Laatst bewerkt:
Ferry,

Verbruik zou mogelijk kunnen.
Mijn originele CUBE liep 1:32 met mijn rijstijl.
Nu rijdt hij 1:28 met mijn rijstijl ( andere vario + power commander )
( heel rustig aan doe, kom nog net 1:30 )

Heb de SRmax voor het eerst in echi gezien.
Toont stukken slanker dan de CUBE

Heb er nog niet op kunnen zitten ivm de controle van de hoogte tot de grond.
( korte pootjes ).

Goed dat je toch maar even heb gewacht met die NEXUS :Y
 
Laatst bewerkt:
He Ferry,
Vandaag even bij Roke op de SR gezeten. Ziet er goed uit zeg, met name viel de grote bagage ruimte mij op. Ik zag dat er keurige Michelins onder gemonteerd waren, het gebeurt ook dat Aprilia mindere banden levert.

Geniet ervan en rij voorzichtig.

Gr. Michel
 
echt waar? michelins? das niet verkeerd!

zeker blij dat ik gewacht heb! nu nog n topkoffer en de 12volt lader bij de eerste beurt.
 
Ik heb mijn aankoop kunnen annuleren en overweeg, om over enkele weken, mijn Mana 850 in te ruilen voor een SR MAX 300 hoef alleen afleverkosten te betalen :9
Mijn Mana 850, uit 2008 met ruim 10.000 km op de teller is de nieuwprijs van een
SR MAX 300 waard 8-) Graag jullie mening :Y
 
Ik heb mijn aankoop kunnen annuleren en overweeg, om over enkele weken, mijn Mana 850 in te ruilen voor een SR MAX 300 hoef alleen afleverkosten te betalen :9
Mijn Mana 850, uit 2008 met ruim 10.000 km op de teller is de nieuwprijs van een
SR MAX 300 waard 8-) Graag jullie mening :Y
Vergeten jullie je pantoffeltjes niet uit te doen als je even een blokje om gaat op de scooter ;)
Dat vergeet ik namelijk nog wel eens 8
-)
En Manatist, toch wel lekker hè, zo'n setje pantoffels...
 
Tja...ik ben nou eenmaal een pantoffelheld ;)
Even serieus, daar zou ik eens heel goed over nadenken als ik jou was(buiten het afschrijvingsverhaal).

Da's toch wel een hele stap(terug), qua pit. Met alle respect voor een SR max ;)
Vraag is of je daar mee kunt leven op termijn(en dus spijt krijgt van je beslissing).
Of het moet geen punt voor je zijn om zo weer de motorzaak in te stappen.
 
Laatst bewerkt:
Manatist,

Je ruil een duurdere motor in en moet ook nog bijbetalen ?
Ze zien die klanten heel graag komen _O-
Die mana heeft toch veel meer waarde dan een SRmax, kom op zeg.

Je moet niet zo graag zijn in deze economische slechte dagen.
Over paar maanden gaat de hele wereld op zijn geld zitten en dan zakt de boel door zijn hoeven.

Als je nu cash cente (over) hebt, gewoon je tijd even afwachten.
En.... het is voor de motorbranche bijna einde vh seizoen.
Straks moeten ze hun jaar target halen en gaan ze douwe.


EDIT:
Even rond gesjobt.
In Bodegraven staat een mana uit 2008 met 10000km voor 7500,00
Zo zijn er nog wel meer te vinden, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem zelf "voor een prikkie" overgenomen en opgeknapt.
Ook het onderhoud doe ik zelf...Ik speel wat dat betreft kiet op de kosten 8-)
Natuurlijk is m'n Mana 850 niet te vergelijken met de SR MAX 300.
De Mana 850 een een beest onder de Motor(scooter)fietsen..een wolf in schaapskleren.
Ik wacht nog wel even totdat een proefrit met de SR MAX gemaakt kan worden zodra er een demo beschikbaar is in den lande..Kan ik daarna toe op m'n Mana 850 met een big smile on my face :')
 
Laatst bewerkt:
je leeft vandaag en niet in het najaar
kan je leven met die inruilprijs, doe wat je leuk vind en geniet nu van
over een paar maanden kan het weer sneeuwen en staat alles in de berging en heb je er ook niks aan
 
Ik zie een verschil van 2500 euro in jouw nadeel, zette ik hem toch zelf wel te koop voor dat bedrag, mocht je hem niet weg willen doen achteraf hou je hem gewoon...
 
1Paul,
dat dacht ik ook hup op marktplaats.

Manatist:
Hoe zat het met die scoot van de fotos.
Die was toch voor jouw gereserveerd ?


Ik was zelf de afgelopen dagen ook nog even in onderhandeling, maar heb afgehaakt want het liep niet lekker.
In september komt er weer nieuwe voorraad naar Nederland.
Wacht mijn tijd nog heel even af op de winter aanbiedingen.
Of de wereld moet tussentijd failliet gaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik doe even een betere beschrijving van de MAX:

mn gewenning begint te komen en daarmee bedoel ik dat het zeer voorzichtige rijden verdwijnt en nu pas merk ik dat de MAX geen gewone motorscooter is, maar meer een racescooter...heerlijk.
Hij rijdt meer als een motor dan mn PCX125.

Nou is dat geen vergelijk natuurlijk, maar ik bedoel ook meer dat ik op mn pcx zat alsop een chopper: benen en armen gestrekt vooruit en ik in de scooter.
Bij de MAX zit je er meer op en staan je benen naast je.

Ook begin ik de juiste bochtentechniek meer te begrijpen, deze scoot wil gereden worden als een motor.
Heerlijk om m plat te gooien en met het gas door de bocht te trekken (soms gaat mn knie al naar buiten hahaha!)

Windbescherming is echt top! Vorige rit was ik na 20 minuten miezeren en regenen, nog steeds kurkdroog. Nu op de snelweg met 120 km/pu gewoon met mn hand in mn zij!
Zal vanavond ff wat foto´s posten, want ik heb er een paar gemaakt. Eerst reed ik over de dijk richting Schoonhoven, smalle dijk met veel bochten en daar rij ik toch gewoon 70-90 km/pu en soms 100-110!

De remmen beginnen gelukkig wat los te komen, ze beginnen beter te bijten. Hopelijk wordt het nog wel beter, want dat zou prettig zijn.

Het vermogen...ja heb m net ff een paar keer opengetrokken en dat kan gewoon volgas. Aan de ene kant zou ik nog meer vermogen willen hebben voor de kick, zoals misschien een 500cc doet.
Aan de andere kant: nu al moet ik mezelf echt temperen, want ik rij vaak al een stuk harder dan toegestaan!

Apart, want tijdens mn werk als taxichauffeur houd ik me meestal behoorlijk goed aan de snelheid en vind ik verkeersveiligheid en soepel defensief rijden belangrijk.
Eenmaal op de MAX verdwijnen deze gedachten als sneeuw voor de zon en gaat het gaaaaaas erop :)

Het lijkt erop dat ik de 1:30 wel ga halen en dat is best verrassend hoor, want dat is niet veel slechter dan mn PCX125 waar ik de 1:38 haalde. Verrassend gezien de pittige snelheden.
Edit: net getankt en het is 1:28,4.

Manatist: tja of jij m moet inruilen weet ik niet. Jouw motor gaat wel een stuk harder en het aantal pk´s is niet te vergelijken. Als je t geld niet nodig hebt voor de inruil, kan je m altijd later nog verkopen, maar ik ken die prijzen niet.

Ik weet wel dat ik dikke fun heb en dat ik regelmatig reacties krijg, vandaag ook weer! Iedereen vindt m heel erg mooi, motorrijders, scooterrijders, gewone mensen (een groepje marokkaanse jeugd op een plein begon gewoon te kwijlen toen ik voorbij kwam hahaha!).

Oh ja, de vering is top. Weet niet eens in welke stand die nu staat, maar hij voelt sportief aan. Ook met zn tweetjes geen enkel probleem. Dat is wel ff wat anders als bij de pcx, die echt niet geschikt was voor 2 personen.

Op het stuur bij je wijsvinger zit de MODE knop. Daarmee kan je tijdens het rijden wisselen wat er op t dashboard moet worden aangegeven, zoals aktieradius, gemiddeld benzineverbruik, huidig verbruik.
Helaas kan je niet wisselen tussen tripmeter en deze kan ook niet gelijktijdig met het klokje. Jammer, want klokje en tripmeter vind ikzelf t belangrijkste.
De verlichting is rood, dikke shit :)

Bij gewoon dimlicht brandt er 1 halogeen lamp en aan de andere kant iets heel kleins? Bij groot licht gaat de andere halogeen lamp branden.
 
Laatst bewerkt:
Ferry,

Mooi man, wacht maar tot dat het blok echt los is.... poehe.
We spreken eens af en ik rij meestal in de regio Leiden rond.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan