Aprilia SR Max 300cc

Nou, de koplamp is binnen hoor.

Ter herinnering: ik wil dus beide koplampen laten branden.
Origineel brandt rechts het dimlicht en links stadslichtje.
Het is net alsof je met n kapotte lamp rijdt.

Dimlicht en groot licht zijn dus gescheiden H7 lampen, maar het dimlicht heeft n andere reflector. Daarin zitten verticale banen die t licht bundelen.
Mn vriendin kwam met het idee dat, als deze motor ook in engeland wordt verkocht, de lampen daar andersom zitten, omdat de verkeersborden aan de andere kant staan.

Hier n foto van de oude gedemonteerde lamp, linker.
Let op de gladde reflector
(En de barst in t plastic, steenslag waarschijnlijk)

PB_1504127556933.jpg


Hier een foto van de nieuwe koplampunit

PB_1504127542005.jpg


Hier zit de nieuwe erin


PB_1504127553101.jpg




PB_1504127548762.jpg



Missie geslaagd, moet alleen nog ff goede foto maken, maar lig ziek op de bank.
Samen met mn vriendin ff gemonteerd en weer terug.
Op deze foto lijkt dat de rechterkoplamp iets hoger staat, maar we zagen dat zelf niet.
Maar we gaan dat nog ff goed checken en maken we n goede foto :)

Eerst ff cappuccino zetten voor mn vriendin, die met deze oplossing kwam :}
Er gaan nog andere lampen in. Nep xenon of leds (waarschijnlijk)

Edit: later kwam ik erachter dat ik bij het verstellen keek of de lampjes zèlf gelijk stonden, maar wanneer je je lichtbundel verstelt, verander je de hoek van de reflector en niet de lamp.
Hierboven staat die niet goed.

Later heb ik in het donker de lampen op een schutting laten schijnen en groot licht aan/uit gezet om te kijken of het gelijk was en m zo afgesteld.
Normaal moet t groot licht niet gelijk staan, maar omdat ik nu 2 x dimlicht heb, moest dat bij mij wel.

PB_1504127877276.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen de linker staat iets hoger ;)
Maar welke jij het ook vindt het scheelt niet veel dus je bent er zo.

Zouden er geen adapters bestaan om van H7 naar H4 of zijn broertje HS1 te gaan?

HS1 35/35W heeft namelijk Dim/Groot licht, dan kun je tenminste nog eens tijdens gevaar een vet licht signaal geven.

Mocht je op de Cree led toer gaan let dan op dat ze je geen versie met ventilators in je mik douwen.... die zijn allang weer achterhaalt en kunnen uiteindelijk meer problemen geven dan de huidige met enkel en alleen een vet koellichaam.

Nu nog even uitzieken en GO :]
 
Laatst bewerkt:
Ja op de foto lijkt die hoger, dat vond ik ook.
Als ik me beter voel dan ga ik ff goed kijken en eventueel bijstellen :)
Het feit dat dit keer mn originele dimlicht feller lijkt, bewijst al dat t is gelukt :)
Even goed gelijk stellen en ik ben klaar

HS1?
Ik ga ff googlen.
 
Laatst bewerkt:
HS1 is een redelijk gangbare motor lamp, die over 2 gloeidraadjes beschikt eentje voor Dim en eentje voor Groot = 35+35W.

Zodra je groot licht gebruikt is het dus 2X 35W, per lamp en in jou geval 4X35W per 2 lampen, daar moet dan wel bedrading voor door gelust worden van de één naar de andere lamp.

Een Xciting is b.v. standaard uitgevoerd met HS1
Broertje van de HS1 is de H4 die lijkt erg veel op de sokkel van HS1, het enige verschil is dat ik dacht dat een H4 van huis uit al een Watje of 60 a 70 is...Sommige motors gebruiken die H4 ook wel maar dat moet de dynamo wel aankunnen, en dat is niet bij elke setup zomaar het geval.

Ik heb wel eens adapters gezien voor Xenon kit, dus vandaar dat ik de term adapter hier gebruik, maar of dat ook mogelijk is met b.v. een HS1 lamp die verloopt naar sokkel H7 weet ik zo even niet.
Ik heb eerlijk gezegd niet al te vaak een H7 sokkel in mijn handen gehad, dus het zou b.v. zo kunnen zijn dat een HS1 lamp te groot is om te laten verlopen naar sokkel adapter H7 ?

Ik vindt het voor de rest een beetje te gewaagd om hier een heel
plan van aanpak voor te maken.
Voor je het weet vliegt de boel in de fik en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.
En wat betreft adapter sokkels weet ik niet waar en of je die los kan kopen, ik heb ze alleen in alle smaken eens 5 jr. terug in een doos van een xenon set zien zitten.

Anders zou het zijn als ik zo'n brommer een week in mijn schuur had staan want dan zou ik er heel professioneel iets verantwoorts van maken.
Dan komt er gewoon zoiets als deze retrofit set in.
Bi-Xenon voor de Yamaha R6 | Retrofitlab.com

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik ben eigenlijk wel zeker dat ik t hierbij laat ;)

Zelden dat ik groot licht gebruikte en nu heb ik dus al 2 x zoveel licht, want 2 x dimlicht en er komen fellere lampen in, dus verwacht geen probleem.

Heb nog iets grappigs binnen uit china.
Ik luister regelmatig muziek tijdens t rijden (lounge). Heb n Nolan n-com met ingebouwde speakers.

Deze muziek staat op mn fone en zat eerst met n 3.5 mm in mn helm aangesloten.
Als mn vriendin iets tegen me wilde vertellen, dan trok ik gewoon die kabel n stukje los en als ik m er weer induwde, speelde de muziek door.

Ik heb alleen wel last van rijwind. Vroeger oordoppen gebruikt, maar die sloten me helemaal af en dat vind ik n raar gevoel.
Nu gebruik ik in-ear oordoppen en dat vind ik ideaal. Ik heb geen last van rijwind en kan de muziek zacht zetten.

Maar, soms speelt er wel s n song waar je net geen zin in hebt, of je wilt harder/zachter zetten, of naar n volgend nummer ofzo...
Maar mn telefoon zit in mn binnenzak van mn motorjas en daar kom ik dus niet bij.

Nu kwam ik op internet ineens bluetooth controllers tegen voor android of iphone.
Op Wish vond ik ze veel goedkoper en voor 6 euro lag die bij me in de bus :)

Ik moet nog n mooie plek zoeken voor montage , maar heb m al getest en hij doet t perfect.
Ik kan hiermee dus volume hoger,lager zetten en met de joystick naar volgend en vorig nummer.
Oplaadbaar met micro usb en moet t 20-40 uur doen op n lading.

PB_1504074910321.jpg


Gewoon hard plastic en ik denk 7 cm ofzo
 
Laatst bewerkt:
Geinderig hoor :)
Die dingen doen het ook makkelijk 20 tot 40 uur, no problemo

Zelf rij ik alweer jaren met een Cardo, en zo'n 16GiB aan MP3 in de Garmin Zumo.
Muziek gaat automatisch bij stilstaan zachter en begin je weer te rijden dan gaat het weer harder, het is net alsof er zeg maar een DJ aan de knoppen zit terwijl het eigenlijk door een ingebouwde microfoon in de Garmin komt die volume koppelt aan omgevings geluid.

Ik vindt het geweldig om met muziek aan te rijden, heb um op random staan dus tis altijd ook weer een verapsing wat er gaat komen.

Mvg. Jan
 
Ik reed eerst ook met de garming zummo en muziek. Daarna de cardio, maar eigenlijk vind ik het toch veiliger zonder muziek al rijd het lekkerder met.
 
Ik vind t ook heerlijk om met muziek te rijden, maar je moet wel opletten.
Heb ook n mp3 player op mn tomtom zitten, maar de bedieningsknoppen daarvan zitten weer in n menu.
Ik moet dan redelijk wat handelingen doen.
Ook heb ik mn tomtom niet altijd mee.

Ja, de opgave is 20-40 uur en ik heb sowieso n lader bij me dus kan m tijdens t rijden nog ooladen als t moet..
Bijzonder dat die t doet terwijl mn fone in mn jaszak zit. Binnenkort testen

Ter verduidelijking van de foto:

De foto is gedraaid want t oog komt boven.
De X en vierkantje zijn volume hoger lager. Wel kleine knopjes
Dat ronde ding is n joystick en naar links is vorige song, recht is volgende song.

Dat gaat makkelijk met n handschoen.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft veiligheid denk ik dat we allemaal wel op een vrij natuurlijke manier kunnen inschatten wanneer het wel/niet kan.
Zo heb ik muziek eigenlijk nooit in de binnenstad aanstaan.
Heb ik eenmaal muziek aanstaan ben ik wel compleet afgesloten van de buitenwereld.
Helaas de buitenwereld niet van mij, met die tyfus herrie van m'n uitlaat ;(

Bij Garmin Zumo gaat dat MP3 gebeuren best wel easy, je hoeft niet altijd naar sub-menu er staat gewoon zodra je MP3 hebt aangezet een klein MP3 icoontje op je navi scherm, en boven aan in je navi scherm staat naam/artiest etc.
Muziek valt uiteraard weg zodra er sprake is van een verkeers aanwijzing, inkomend telefoontje of onderlinge communicatie.

Om eerlijk te zijn ben ik ondanks dat hij het nog goed doet na 6 jaar wel toe aan de nieuwe Cardo Scala Rider PACKTALK, dat is zeg maar het laatste vlaggenschip van Cardo.
Ik weet zeker dat die ook gewoon weer 6 jr. en langer mee kan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Waarom maakt je uitlaat zo'n herrie dan?

Ja dat de muziek ff stopt bij aanwijzingen, gebeurt bij mn tomtom ook.
Ikzelf vind dat irritant. Heb liever dat de muziek gewoon doorgaat, maar op dit model kan ik t niet instellen.

Ik gebruik dus spotify op mn fone en kan dit offline gewoon luisteren.
 
MiVV uilaat,
aller lichtste uitlaat die er bestaat, en mooi qua model.
Maar binnen 3 maanden was de carbon beugel al door de hitte weg gebrand maar ook al het demping materiaal was verbrand, en ligt nu op de bodem als een samba-bal.
Ik hou het op een constructie fout van MiVV, want de 2e carbonbeugel was binnen 24 uur ook weer zwaar aangetast door de hitte, uitlaat kost ook geen 3 kwartjes....het kymcootje is gewoon te sterk voor zo'n type uitlaat.

Ik ben ook niet de enige met dit probleem, ik heb contact gehad met berijders in Frankrijk en Spanje met ook een Kymco met MiVV en de zelfde probs...sommige zelfs al 3X een nieuwe carbon beugel etc.

Db killer kan je er ook niet uithalen want dan rij je helemaal voor aap, en kun je er op wachten tot je van de weg wordt getrokken door oom agent.
Er zit een pasje en alles bij met EU goedkeuring, maar als er een Db meter aan te pas komt ben je gewoon de lul, ook met Db killer er in.
Alle andere aftermarket uitlaten klinken als zijdezachte poesjes vergeleken bij de Diabolic sound van deze MiVV.

Achteraf gezien denk ik wel eens dat eigenlijk het MiVV logo al een waarschuwing is voor wat komen gaat.
Een duivel met een grote bek.

Mivv_Invent_Exhausts_Logo.png


Je kunt via internet/youtube kennelijk slecht afgaan op het geluid wat er bij hoort, in de praktijk is het toch weer anders.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hee Ferry ouwe prutser
Hebbi die zwarte G&G er nou al onder zitten of gaat dit nog 3 jaar duren..........
Tjonge jonge wat een getob :] :W _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag een andere scooter gaan kopen met meer vermogen en daarom bied ik hier het volgende aan:

Uitlaat demper + easy powerjet module voor een mooie totaalprijs van 320 euro.

Graag hoor ik het als er interesse is, mailen kan naar gvanminnen@hotmail.com
 
Laatst bewerkt:
Weer n projectje gedaan.
Had voor n handvol euro's 10 rode led-strips besteld en wilde deze in mn topkoffer monteren.
Er zat al n klein remlicht in maar die was zo klein.

PB_1504074918061.jpg



PB_1504074917301.jpg



Nu wat meer licht.
Was benieuwd of t zou lukken en met n goeie tip van n vriend van mn stiefdochter, is t toch gelukt :)
Rij zelden met de koffer maar leek me toch leuk om te proberen.
Linkerstrip is iets verschoven, maar dat fix ik morgen wel ff
 
Laatst bewerkt:
Vorige week voor t eerst in t donker gereden met mn 2 dimlichten en nu zag ik dat ze niet op gelijke hoogte stonden, dus dat kon ik mooi doen nu.

Echt veel meer licht!
Alleen viel t me op hoe weinig licht mn oude lamp gaf. Ik schrok er van.
Thuis nog s gekeken en die nieuwe geeft echt 3 X meer licht.

De volgende dag in t zonnetje zag ik het probleem...beetje vocht in de koplampunit en daardoor de reflector dof.
De linker had ik al vervangen, maar daar zat n barst ook in.

Nu zag ik op YouTube dat de zo'n koplampunit kan openen door hem in de oven te leggen.
Schoonmaken van n reflector is weer erg tricky want die beschadigen heel snel en dan is t gebeurd met je koplamp.

Twijfelde of ik n nieuwe moest kopen, want die linker was 93 euro ex verzending en 103 inclusief.
Maar toen zag ik n aanbieding bij goedhart waar ze er nog 1 hadden liggen nieuw 59 euro inclusief verzenden.

Binnen 3 dagen had ik m al in huis.
Prachtig nu, staat helemaal gelijk.
Moet alleen nog in t donker uitproberen, maar zal n enorme verbetering zijn.
 
Is prachtig,
maar jij wil al 3 jaar heel graag een mooie sport uitlaat.
Regel ik een mooie korting voor je...... had je geen cente
nou hebbi 160,00 of 180,00 uitgegeven aan koplampen alleen voor 's avond, terwijl de originele niet defect waren......
160,00 is de helft van een mooie uitlaat voor overdag en avond ;)

Of vin je mij nou een vreselijke ouwe zeurkous....


( voor die wil inkoppen hier uw kans )
 
Laatst bewerkt:
Ik wil ook heel graag een g&g....snik

Oh ja, mn vriendin (jullie kennen dr nog) heeft dus n mp3 omdat ze geen motorrijbewijs kon halen, doordat ze t achtje draaien niet kan met dr arm.

Nu zag ze in utrecht ineens n rijschool waarbij degene die aan t lessen was, reed op n piaggio beverley 350!
Thuis gegoogled:
Blijkbaar is er dus een A2 rijbewijs (35kw) maar die kan je ook halen op een motorscooter.

Wanneer je die gehaald hebt, mag je dus wèl op alle motorscooters tot 35 kw (daar valt zelfs n tmax nog onder).
Ik verwachtte dat t achtje draaien hierop voor haar veel makkelijker zou zijn en tijdens de proefles bleek dit waarheid.
Ze deed t achtje draaien 5 x achter elkaar goed.

Dus nu bezig (de foto is bij de rijschool) voor het A2 automaat rijbewijs.
Interessant is ook: als ze 2 jaar dit A2 automaat rijbewijs heeft, kan ze daarna meteen examen doen op een schakel motorfiets.
Er zijn dan buiten een remproef, geen bijzondere verrichtingen nodig.

Ikzelf zie daar t nut niet van, want ik blijf gewoon scooter rijden maar denk dat zij t wil gewoon om t toch te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil hier graag mijn carbon demper en easy rapid bike module aanbieden, omdat ik mijn scooter ga verkopen. Ik hoop er hier iemand blij mee te maken.

Het mag als set weg voor 260,- euro !

Let op, er moeten wel smalle knipperlichten geplaatst worden. Anders gaat de demper er tegen aan met inveren. Ik wilde de demper perse hier laten lopen, omdat die dan mooi in lijn loopt met de achterkant.
 
Kan het op de foto niet zo goed zien, maar hoe heb je je Garmin op de MAX bevestigd? Gaatje bovenrand kuip geboord?
Opa Bert, kun jij ook eens een foto maken van je beugel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan