Het algemene zijspan topic

Ben begonnen op een gl1000 met Gt3 bak. Had achteraf een versleten stuurdemper. Daarna een XS1100 (clubspan mc Genemuiden) en daarna mijn eigen VF1100 EML. Ik ben pas later lichter gaan rijden _O-

Rij nu 16 jaar span en red me er aardig mee O-)
 
Voordat wij aan een span begonnen, hebben mijn vrouw en ik eerst een les genomen om te ontdekken of het zijspan rijden zo leuk is als het lijkt.

We waren verkocht en hadden een idee wat voor combinatie we wilden.
Het werd een combinatie van een BMW R1100RS met een Diligence MK1 span.
Dit bevalt nog steeds goed.

Wel ben ik door onervarenheid tijdens één van mijn eerste ritten bijna op een verkeersbord geknald.
Ik maakte de fout om een bocht in te sturen, zoals ik met mijn solo motor gewend was!

Ik vind het voor mijzelf belangrijk om niet onbevangen met het span te rijden.
Dan ontstaan die verassingen, die heel fout af kunnen lopen.
 
Ik kwam er achter dat ik door el presidente plots klaps een bakkenist had die mee moest en ben toen maar span gaan rijden.
K zooi. Nu vind ik het leuker dan een solo
 
Laatst bewerkt:
q5yqxG8.jpg


Dit is hem! Belabberde foto maar het weer en licht was zo slecht vandaag. Jullie hebben er nog één tegoed van mij. Vanuit omgeving Arnhem naar huis gereden, leuke rit. Helemaal binnendoor, met een bakkenist en tevens instructeur. Beviel prima! Remmen is het enige wat me nog veel moeite kost, de rest begint enigszins te wennen. Natuurlijk op m'n hoede voor de overmoed, dat is waar we slootje parkeren en berm ploegen leren.

Heerlijke motor zo'n Enfield, bizar veel koppel. Deze is wat "gekieteld". Inclusief een open pijp. Leuke roffel bij het remmen op de motor maar het volgas vooruit geluid is me iets te veel van het goede. Ik dacht misschien zo'n leuke vissenstaart aan het end, maar dat komt allemaal nog wel. Voor nu genieten en oefenen 8-) :]
 
Laatst bewerkt:
bzJ7JXq.jpg

JkTyogD.jpg

YKVNZKu.jpg


Het was een uurtje even droog (he he). Foto's gemaakt en getankt, begon het weer te stromen. Klote weer B|
 
mooi span hoor.

Is er trouwens een omrekentabel ofzo voor motorbanden maten naar autobanden maten?
Kan ik eens kijken of er voor mijn standaard velgen iets te krijgen is?
 
Laatst bewerkt:
Nee, die omrekentabel is er niet. Maar er zijn twee soorten zijspanbanden voor jouw soort motorwielen. Metzeler Block en Avon Sidecar triple duty.
Metzeler maakt 18" Avon maakt 19"
Een alternatief zijn grof profiel enduro banden.
 
Laatst bewerkt:
ja die heb ik nu achter enduro band, maar ik dacht misschien zijn er smalle 18" autobanden die passen.

voor heb ik 18 inch maar achter heb ik 130/90-17 inch
 
Laatst bewerkt:
Oh, sorry. Ik dacht dat het om banden voor de Enfield ging. :X
Je kan even kijken op de site van Wilma en Roger. Daar heeft Roger een lijstje met auobanden staan. Dan lijkt een smalle 18"autoband nog moeilijk. Kan je achter geen 15" sjopperwiel van een Spectre of zo monteren?
 
nou de cst 17 inch van conti kan ik kwijt achter dan hoef ik niks aan te passen, cardanfiets he
de 135-80-17 moet passen achter, nadeel is dat je dan niet harder mag dan 130km.
voor zou ik de metzeler block k kunnen nemen.

Roger komt nog terug bij mij, heb hem gevraagd wat een schommelvork voor de 1300 zou moeten doen.
Misschien wielen ook aan laten passen, maar ja zit je ook weer met je km teller die niet klopt.

remmen aanpassen, zo verval je van het een in het ander.
 
Terug
Bovenaan Onderaan