Aankoop tip van de week 2.0

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je oplet, zul je zien dat bijna alle trekhaken achter een zijspan, zo een beetje in het verlengde van het zwaartepunt links/rechts onder het zijspan zitten. Dat is niet voor niks.
Steekt er ook niets uit naar links.

R. 8-)


Dat is voor mijn idee ook het meest logische. :Y
En voor mijn idee zit dat dan ongeveer in het verlengde van de eerste buis van het onderstel. Dus zeg maar het deel waar de klemmen naar de motor weer opzitten.
 
heeft ook met de wet te maken jongens; als de trekhaak bevestigd is aan de motorfiets is deze wettelijk het trekkende voertuig en mag de aanhanger niet breder zijn als 1 mtr en niet meer dan 2 mtr lang gerekend vanaf de achteras van de motor.
bevestig je de trekhaak aan het frame van het zijspan dan is dit wettelijk het trekkende voertuig en is er wettelijk niets geregeld (en kun je er dus volkomen legaal alles achterhangen wat je zelf nog van z'n plek denkt te krijgen)
 
heeft ook met de wet te maken jongens; als de trekhaak bevestigd is aan de motorfiets is deze wettelijk het trekkende voertuig en mag de aanhanger niet breder zijn als 1 mtr en niet meer dan 2 mtr lang gerekend vanaf de achteras van de motor.
bevestig je de trekhaak aan het frame van het zijspan dan is dit wettelijk het trekkende voertuig en is er wettelijk niets geregeld (en kun je er dus volkomen legaal alles achterhangen wat je zelf nog van z'n plek denkt te krijgen)
Behalve dat het zijspan een geremd wiel moet hebben als je een aanhanger trekt !
 
heeft ook met de wet te maken jongens; als de trekhaak bevestigd is aan de motorfiets is deze wettelijk het trekkende voertuig en mag de aanhanger niet breder zijn als 1 mtr en niet meer dan 2 mtr lang gerekend vanaf de achteras van de motor.
bevestig je de trekhaak aan het frame van het zijspan dan is dit wettelijk het trekkende voertuig en is er wettelijk niets geregeld (en kun je er dus volkomen legaal alles achterhangen wat je zelf nog van z'n plek denkt te krijgen)

Eerlijk van het net ge...pikt ?? O-)
Wetstekst:
5.18.1 Regeling voertuigen
4. Met een motorfiets met zijspanwagen mag geen aanhangwagen worden voortbewogen, tenzij het wiel van de zijspanwagen is beremd.

Dit is de enige uitzondering betreffende zijspannnen.

Wetstekst:
5.18.19 Regeling voertuigen
2. Aanhangwagens achter motorfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 2,00 m;
b. de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;
c. de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende motorfiets;
d. de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,50 m.
Bron : http://www.infopolitie.nl/forum/viewtopic.php?f=69&t=32192
 
Laatst bewerkt:
heeft ook met de wet te maken jongens; als de trekhaak bevestigd is aan de motorfiets is deze wettelijk het trekkende voertuig en mag de aanhanger niet breder zijn als 1 mtr en niet meer dan 2 mtr lang gerekend vanaf de achteras van de motor.
bevestig je de trekhaak aan het frame van het zijspan dan is dit wettelijk het trekkende voertuig en is er wettelijk niets geregeld (en kun je er dus volkomen legaal alles achterhangen wat je zelf nog van z'n plek denkt te krijgen)

Mag ik vragen waar dat staat? Het is overigens altijd al 2,5 meter lengte vanaf de achteras geweest. Breedte is inmiddels ook aangepast.

Edit: zie verderop. Motorfiets, zijspanwagen etc.
 
Laatst bewerkt:


Chapeau Muizebal :} , maar ik citeer even uit de enige geldige `regeling voertuigen`, zoals die `vandaag` geldt:

- motorfiets:voertuig van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L3e of L4e, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motor rijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als motor fiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een motor fiets is.

Lekentaal: Dit is dus een motorfiets (l3e) of een motorfiets met zijspan (l4e). Een trike, zoals wij dat in de volksmond noemen is een l5e.

- zijspanwagen:voertuig, al dan niet afneembaar verbonden aan de zijkant van een fiets, bromfiets of motor fiets.

Lekentaal: dit is dus het bakkie.

En dan komt ie: Voor de duidelijkheid, artikel 5.18.19 Regeling Voertuigen

Lading van motorfietsen op 2 wielen mag niet meer dan 0,20 m buiten elke zijkant van het voertuig uitsteken.

Aanhangwagens achter motorfietsen moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de breedte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 2,00 m;
b. de hoogte van het voertuig mag met inbegrip van de lading niet meer bedragen dan 1,00 m;
c. de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende motorfiets;
d. de afstand van de achteras van de trekkende motorfiets tot de achterzijde van de aanhangwagen met inbegrip van de lading mag niet meer bedragen dan 2,50 m.


Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/volledig/geldigheidsdatum_29-11-2011

Mag ik hieruit de conclusie trekken dat zelfs de vroegere breedte van 1.00 m is losgelaten en de aanhanger net zo breed mag zijn, als dat de zijspancombinatie mag zijn. Ik denk het wel.

Richard 8-)
 
Ik ga kijken of ik de paardetrailer van z'n plek krijg, haha
Edit: ik lees net de hoogte die is meer als 1 meter
 
Laatst bewerkt:
Maar die hebben we niet, 1 paards trailer leek me leuk om eens mee rond te rijden en kijken wat de plaatselijke BOA daar op te zeggen heeft!!
 
Maar die hebben we niet, 1 paards trailer leek me leuk om eens mee rond te rijden en kijken wat de plaatselijke BOA daar op te zeggen heeft!!

Ik herinner me een foto van ErnstTT met een hele dikke trailer achter zijn GS, kan hem alleen niet meer vinden. Zag er wel goed uit 8-).
 
In luxemburg op het EGT stond een Vmax met een vouwwagen dat mag dus ook!
 
Mag ik vragen waar dat staat? Het is overigens altijd al 2,5 meter lengte vanaf de achteras geweest. Breedte is inmiddels ook aangepast.

Edit: zie verderop. Motorfiets, zijspanwagen etc.

stond in mijn geheugen wat dus kennelijk ook niet onfeilbaar is :? , anyways, de strekking is duidelijk, als eem motor trekt zijn er andere bepalingen van kracht als wanneer het zijspan (niet de combinatie!! maar echt de bak...... de trekhaak moet fysiek aan het afkoppelbare deel van het spanframe zitten zodat het technisch niet vast verbonden is met de motorfiets.........) het trekkende "voertuig" is........ die halve meter lengte moet je me maar vergeven :Y
 
In luxemburg op het EGT stond een Vmax met een vouwwagen dat mag dus ook!
Duitse `Sondergenehmigung`. Licht even wat anders. Die Duitse jongen rijdt al tig jaren met die V-Max met vouwwagen rond en ingeklapt is die niet zo hoog.

Dit is van een paar weken geleden. Ook `Sondergenehmigung` van een maatje van me.

Jens.jpg

In Duitsland nog steeds een max snelheid van 60 Km/u met welke aanhanger dan ook achter het zijspan. Mijn ervaring is dat als de polizei je voorbij rijdt en je gaat van het gas af, terug naar zeg maar 110, er geen hond er wat van zegt.

hm, tandemasser achter de gs. _O-

Maar het lijkt er wel op dat ze de breedte bepaling hebben losgelaten ja. :Y
Tandemasser dus niet.

Let even op de gewichten jongens. De helft van het trekkend voertuig. Een hangertje van 800 - 1.000 liter lijkt me overigens meer als genoeg.

Het moet wel lekker blijven rijden.

Richard 8-)
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen waar dat staat? Het is overigens altijd al 2,5 meter lengte vanaf de achteras geweest. Breedte is inmiddels ook aangepast.

Edit: zie verderop. Motorfiets, zijspanwagen etc.

Omdat zich in de praktijk problemen voordoen met de in onderdeel d van art. 5.18.19 vermelde afstand van 2 meter wordt in het onderhavige onderdeel deze afstand vergroot tot 2,50 meter

bron :voertuigregelement 2 wielers maart 2005

leuke zin voor het nederlands dictee
 
Omdat zich in de praktijk problemen voordoen met de in onderdeel d van art. 5.18.19 vermelde afstand van 2 meter wordt in het onderhavige onderdeel deze afstand vergroot tot 2,50 meter

bron :voertuigregelement 2 wielers maart 2005

leuke zin voor het nederlands dictee

Ik snap ´m. Het is namelijk (rij)technisch vrijwel onmogelijk dit te realiseren en een goed rijdend karretje achter de kombi te hebben, als je dit moet aanhouden.

In zo´n geval ben ik van mening, dat je je verstand voorrang moet geven. Gelukkig zijn er heel veel slimme ambtenaren, die dat dan ook oppakken en doorvoeren. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

En het schijnt dus inderdaad ooit eens in een ver verleden 2 meter geweest te zijn. Dat moet je `mij`dan maar even vergeven...... ;)

Richard 8-)
 
Duitse `Sondergenehmigung`. Licht even wat anders. Die Duitse jongen rijdt al tig jaren met die V-Max met vouwwagen rond en ingeklapt is die niet zo hoog.

Dit is van een paar weken geleden. Ook `Sondergenehmigung` van een maatje van me.

[afbeelding]
In Duitsland nog steeds een max snelheid van 60 Km/u met welke aanhanger dan ook achter het zijspan. Mijn ervaring is dat als de polizei je voorbij rijdt en je gaat van het gas af, terug naar zeg maar 110, er geen hond er wat van zegt.Tandemasser dus niet.

Let even op de gewichten jongens. De helft van het trekkend voertuig. Een hangertje van 800 - 1.000 liter lijkt me overigens meer als genoeg.

Het moet wel lekker blijven rijden.

Richard 8-)


Je kan bij die V-maxer nog net zien waar de trekhaak naar mijn idee zou horen te zitten bij een zijspan. :Y :Y

Ik heb, om de een of andere reden, altijd andere maten in mijn hoofd gehad. Met dit soort info krijgt een aanhangertje ineens mijn interesse. Dat dingetje is volgens mij net aan 800 liter maar voor ons ruim voldoende. Hij was alleen, naar mijn idee, net te breed en te lang.
 
Laatst bewerkt:
Je kan bij die V-maxer nog net zien waar de trekhaak naar mijn idee zou horen te zitten bij een zijspan. :Y :Y

Ik heb, om de een of andere reden, altijd andere maten in mijn hoofd gehad. Met dit soort info krijgt een aanhangertje ineens mijn interesse. Dat dingetje is volgens mij net aan 800 kilo maar voor ruim voldoende. Hij was alleen, naar mijn idee, net te breed en te lang.

800kg of 800 liter? Dan heb je hier een zijspan van 1.600 kg nodig. :X Bovenstaand plaatje is van een K100.

Ik dacht dat Jozzi de V Max met vouwwagen van Erich bedoelde, deze dus:

zz-yamaha-gespann.jpg


R. 8-)
 
@ slingertje, die bedoel ik.
Ik heb er zelf ook ergens een foto van maar kon hem niet vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan