BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 9

Status
Niet open voor verdere reacties.
RoLoo maakt zich niet druk
...dus..., ons een oude Garmin aan de moderne PolaRT, in het buitenland een Michelin-kaart in de koffer, tanktas, of binnenzak, en vooral ook FF geen leptop mee om als ondersteuning te dienen voor een sikkeneurig digitaal navi-doosje...
Tja, ieder zijn meug uiteraard.

Ons gaan dit jaar naar de Pyreneeën. De eigenaars van de gite die we hebben gehuurd zijn Nederlanders en rijden ook motor. Tien tegen een dat ze mooie routes voor ons hebben en daar maak ik maar al te graag gebruik van.
Maar omdat we er 3 weken zullen zitten gaan we ongetwijfeld routes te kort komen.

We wisselen zoals al vaker goed bevallen tussen een dagje lummelen, een dagje met de auto op pad of een mooie motortocht. Precies waar we die dag zin in hebben dus.
Het is ten slotte vakantie hè.... *O*
 
Ach ja... GPS navigatie... het is allemaal al eens gezegd en besproken toch:

hjr1100s in 2008: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/9335910#9335910

hjr1100s iets later in 2008: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/9549515#9549515

hjr1100s voor het eerst echt op pad met de zumo in 2008: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/9761985#9761985

hjr1100s over het verschil in klassiek en elektronisch navigeren in 2008: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/9765488#9765488

hjr1100s zag het nut er niet in bood z'n Zumo te koop aan in 2008: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/10098655#10098655

~~~ en wat denk je?

Ik heb 'm nog steeds. Zelfs onlangs eindelijk eens het kaartmateriaal ge-updated. Sterker nog... ik neem tegenwoordig zelfs geen papieren kaart meer mee (in geval van nood kun je er bij een tankstation wel eentje kopen: goed genoeg om mee thuis te komen iig).

Voor het rijden van routes weet ik dat je het gros van de aanwijzingen met een korrel zout moet nemen (gebruik de oortjes niet) of negeren. Een blik op het display en het kaartje zegt meer. De berekende snelste of kortste route is niet altijd de slimste: bv. dwars door een woonwijk of een heel eind om over een snelweg waarvan jij weet dat er vaak file staat.

Herberekenen moet je niet gebruiken: brengt je meestal van de regen in de drup. Even uitzoomen en zelf een alternatief bedenken gaat veel beter.

Het kompas is niet betrouwbaar wanneer je stil staat, en het updaten van het scherm is soms te traag voor mijn rijtempo.

Voor off-road rijden is het rijden van tracks goed te doen. Zowiezo moet je dan toch wat meer je eigen weg zoeken/ploegen en in staat zijn om links, danwel rechtsom bij het volgende way-point te komen. Het tempo ligt daar vaak ook wat lager, daarentegen wordt op dichtbeboste paden de responssnelheid en nauwkeurigheid van de GPS minder.

Kortom: ik heb leren leven met de beperkingen en ook afgelopen weekend mogen genieten van (door een ander gemaakte) routes (met idd de bekende onhebbelijkheden) die me over de kleinste weggetjes voerden die ik met een normale wegenkaart niet gevonden zou hebben.

Ik heb nooit moeite gehad met het navigeren met een kaart. Nadeel daarvan is dat het wat onhandig een plek vindt op je motor en je regelmatig moet 'omslaan'. Maar het vergt veel minder tijd om een route in elkaar te draaien: domweg omdat je je niet gaat/hoeft te verdiepen in alle details. Bovendien rijdt het, vind ik, ontspannender: weten dat je de eerst volgende 15km alleen maar rechtdoor hoeft. Een GPS 'waarschuwt' je voor iedere rotonde, haarspeldbocht, waypoint die je op datzelfde stuk weg tegenkomt... Het lijkt wat dat betreft op roadbook-rijden: je rijdt van situatie naar situatie zonder een idee te hebben waar je eigenlijk bent of naar toe gaat.

GroteFoto-J6XA7JEM.jpg


Wat ik zelf ook leuk vind om te doen: gewoon een waypoint op 100km afstand zetten. Navigatie op off-road. Je krijgt dan in het kompasscherm een dikke rode pijl te zien en probeert dan die richting zo veel mogelijk aan te houden (gebruik de kaart-view om om de steden heen te rijden). Dan kom je op de kleinste weggetjes en kan je je een middag vermaken .... zonder ooit de bestemming te halen.

HJ
 
Laatst bewerkt:
Trouwens... de RT is binnen (bij de BMW dealer in Zelhem). Nog te doen:

  • uitkratten
  • kenteken aanvragen
  • rijklaar maken
  • transport naar www.mamola.nl
  • accesoires monteren
  • papier(verzekering)handel afronden
  • ophalen
  • .... RIJDEN!!

ik schat ergens volgende week het been over het maagdelijke zadel te kunnen zwaaien.

Ze gaan trouwen het VentureShield spul voor mij aanbrengen. Schijn je wat handigheid in te moeten hebben vooral bij al die sexy curven van een RT: http://www.motorvizi.com/producten/installatie/installatiemotoren/index.php

HJ
 
Laatst bewerkt:
...wat moet die RT nou bij Mamola...?????
...ik ken die zaak in de middle of nowhere..., dus..., dan vraag ik mij af wat mot tat ding daar dan...?
 
Volgens het rijtje, accesoires monteren (GPS), Venture Shield, papieren afronden, ophalen en rijden.
Heel veel plezier met je maagdelijke rt. En misschien nu wel tot een volgende meet.
 
...wat moet die RT nou bij Mamola...?????
...ik ken die zaak in de middle of nowhere..., dus..., dan vraag ik mij af wat mot tat ding daar dan...?

Ik zeg altijd maar zo: 'Je hebt maar 1 goeie monteur nodig' en dat is er eentje. Marius (de eigenaar van 'Marius Motoren Laren' is vakvolwassen geworden bij een echte BMW zaak (Motorhuis Muyen in Borculo), je kent ze nog wel van vroegah; zo'n klein zaakje met 1-2 monteurs en een showroompje net iets groter dan je huiskamer. Uit die tijd heeft hij ook genoeg connecties over gehouden in het BMW wereldje en met Motoport Zelhem een soort van 'gentlements agreement' om dingen gedaan te krijgen.

Voordeel voor mij is dat het service-niveau van Mamola hoger ligt dan dat van de gemiddelde BMW-dealer. Ik, of liever, mijn werkgever heeft (op mijn aandragen) de opdracht voor het leveren van een R1200RT dan ook bij Mamola geplaatst. BMW's worden nieuw echter alleen via de BMW-dealer verkocht, en dat is de enige reden dat Motoport Zelhem er bij betrokken is.

De juiste vraag had dus moeten zijn: 'Motoport Zelhem? Wat mot tat ding daar dan...?' het enige wat zij toevoegen is .... zoals wel bij meer BMW dealers het geval.... dat ze BMW dealer zijn ;)

HJ
 
Laatst bewerkt:
Ach ja... GPS navigatie... het is allemaal al eens gezegd en besproken toch:


Kortom: ik heb leren leven met de beperkingen en ook afgelopen weekend mogen genieten van (door een ander gemaakte) routes (met idd de bekende onhebbelijkheden) die me over de kleinste weggetjes voerden die ik met een normale wegenkaart niet gevonden zou hebben.Wat ik zelf ook leuk vind om te doen: gewoon een waypoint op 100km afstand zetten. Navigatie op off-road. Je krijgt dan in het kompasscherm een dikke rode pijl te zien en probeert dan die richting zo veel mogelijk aan te houden (gebruik de kaart-view om om de steden heen te rijden). Dan kom je op de kleinste weggetjes en kan je je een middag vermaken .... zonder ooit de bestemming te halen.

HJ
Een navi is geen reden om je verstand uit te schakelen. Extra kaarten mee (done that), laptop mee (done that), kaarten kopen (done that), tweede navi mee (done that).....

En dit jaar voor het eerst geen route voorbereid, alleen globaal de richting. Heerlijk *O* ....
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me dan wel eens afvraag~~~

~~~ is het er nu makkelijker op geworden ???

Nou nee, niet bepaald. Niet voor diegene die voorheen al geen moeite hadden met kaartlezen en zelf een route willen plannen. Je moet toch wel behoorlijk handig zijn / feeling met computers hebben (*) om uiteindelijk de route te krijgen die je hebben wilt... en vervolgens accepteren dat je daar in de praktijk van af gaat wijken.

Nou toch wel. Voor diegene die voorheen al niet konden kaartlezen en enkel van A naar B willen. Zo'n Navi brengt je uiteindelijk altijd waar je wezen moet.

En vergeet niet, jongens en meisjes: "Niet iedere vernieuwing, is een verbetering"

HJ

* ik werk dagelijks met de computer, heb software geschreven voor machinebesturingen etc. dus schat ik mezelf als 'best wel handig met computers' in. En toch zat ik afgelopen donderdagavond voor vertrek te kl*(*&_*&@ten omdat m'n PC na een windows update besloten had de ZUMO niet meer als zodanig te herkennen. Hacken tot in de registry bood geen oplossing. De quick fix / work around was om even Mapsource op m'n Laptop te installeren en vanaf daar de routes er in te schieten.... B| Ik bedoel maar: de gemiddelde gebruiker had het ding al lang in de hoek gesmeten en een kaart gekocht...
 
Texan snapt um

[...]

Een navi is geen reden om je verstand uit te schakelen.
Sterker nog....jij bent de baas, niet Truus.
Ik kan me nog goed herinneren dat toen ik mijn eerste GPS had gekocht (SPIII) ik in het begin geneigd was om de route tot op de meter nauwkeurig te willen volgen. Want Truus wist het...

Zolang je een GPS blijft zien als een - nuttig en handig - hulpmiddel en geen verplichting dan gaat het goed volgens mij :Y
 
Sterker nog....jij bent de baas, niet Truus.
Ik kan me nog goed herinneren dat toen ik mijn eerste GPS had gekocht (SPIII) ik in het begin geneigd was om de route tot op de meter nauwkeurig te willen volgen. Want Truus wist het...

Zolang je een GPS blijft zien als een - nuttig en handig - hulpmiddel en geen verplichting dan gaat het goed volgens mij :Y
:^
 
Helemaal correct, maar dat is niet het verhaal wat ze je in de winkel vertellen :/ en dus is het niet raar dat men, net als RTbeRT, ... uhm... wat teleurgesteld en of gefrustreerd raken. Je hebt er aanvankelijk toch een andere verwachting bij: beter dan en ter vervanging van de 'ouderwetse' wegenkaart.

Sterker nog: als je naast je Navi ook nog kaarten en een 'reserve' Navi en een laptop mee moet sjouwen (incl. de bijbehorende accu's en/of opladers) dan is het er al met al wel een heel stuk ingewikkelder op geworden zonder heel grote voordelen voor diegene die toch al handig waren met rijden op de kaart.

Techniek is altijd een hulpmiddel en niet een doel op zich~~~ het moet wel zin hebben.
 
Laatst bewerkt:
Heren ik ben wat blij met dat stukje techniek, waar ik volledig op vertrouw. Vooral als je in de stromende regen ergens een van te voren gereserveerde overnachting moet vinden. Het hulpmiddel navigeer me regelrecht naar een warme douche, warme maaltijd met een grote pot bier en een welverdiende slaapplaats. Ongeacht de taal en vreemde straatnamen. In de stromende regen lukt me dat niet met de papieren versie en een geschreven adres op een nat bevlekt papiertje. Natuurlijk komen 's avonds de kaarten te voorschijn puur voor de oriëntatie. Voor mij een uitkomst zo'n navi.
 
Heren ik ben wat blij met dat stukje techniek, waar ik volledig op vertrouw. Vooral als je in de stromende regen ergens een van te voren gereserveerde overnachting moet vinden. Het hulpmiddel navigeer me regelrecht naar een warme douche, warme maaltijd met een grote pot bier en een welverdiende slaapplaats.

~~~iedereen die verstand van techniek heeft~~~weet dat het niet te vertrouwen is ;)

maar precies voor die dingen; gewoon direct van hier naar daar, daar is een Navi voor bedoeld en ook heel handig :Y

HJ
 
Sterker nog: als je naast je Navi ook nog kaarten en een 'reserve' Navi en een laptop mee moet sjouwen (incl. de bijbehorende accu's en/of opladers) dan is het er al met al wel een heel stuk ingewikkelder op geworden zonder heel grote voordelen voor diegene die toch al handig waren met rijden op de kaart.

...en je topkoffer wordt dan ook wel vol, zeg maar... :/











...ik gisteravond trouwens iets heel bijzonders gedaan... :Y
...want (en ik durf het bijna niet te zeggen...), maar..., ik heb dus zowaar een voetbalwedstrijd zitten kijken... :r

...onder lichte dwang moet ik overigens bekennen...

...met de collega's, onder het genot (dat wel) van drankjes en hapjes naar Dld - Ned zitten kijken...
...ik dus, voor het eerst van mijn leven voetbal zitten gluren...



...en ik snap het niet...
...die heisa...
...collega's met een oranje hoedje op, of met een oranje bril op de neus...
...of met een gekke toeter aan de getuite lippen...

...kweet het niet hoor..., maar ik zal er wel te nuchteRT voor zijn, of teveel serieuze motorrijder, want waarom toch deze gekleurde gekkigheid...

...normaal gesproken rustige collega's, worden dan zomaar schreeuwende loenatiks...
...en roepen de meest bizarre dingen (niet voor herhaling vatbaar hierzo)...




...maar goed, net als met die navi-dingen ben ik sinds gisteren een ervaring rijker...











...tjee..., wat voel ik mij nu ook meer mens zeg... ;)
 
Ron komt er eindelijk voor uit....
...ik gisteravond trouwens iets heel bijzonders gedaan... :Y
...want (en ik durf het bijna niet te zeggen...), maar..., ik heb dus zowaar een voetbalwedstrijd zitten kijken... :r


...en ik snap het niet...
...die heisa...
...collega's met een oranje hoedje op, of met een oranje bril op de neus...
...of met een gekke toeter aan de getuite lippen...

...kweet het niet hoor..., maar ik zal er wel te nuchteRT voor zijn, of teveel serieuze motorrijder, want waarom toch deze gekleurde gekkigheid...
Ik kijk normaal ook nooooooit voetbal.
Vroeger wel, toen woonden we in en om Rotterdam, mijn vader had jaren een seizoenkaart van Feyenoord en broertje en ik mochten soms mee, gewapend met grote clubvlaggen.

Was nog in de goede tijd (rond 1970) dat Feyenoord de Europa- en Wereldcup won...
Grote namen als Wim van Hanegem, Coen Moelijn, Rinus Israel, Eddy PG etc etc.....
Dan ging je ook nog gewoon naar Feyenoord - Ajax en liepen de supporters van beide clubs nog samen naar en van het stadion, door elkaar.
Ook nog tussen 100.000 mensen gestaan voor het Rotterdamse stadhuis toen ze de Europacup hadden gewonnen....één groot feest, dat kon toen nog...

ons worden oud :+ *D

Gisteravond een leuk ritje gereden. Ons cluppie heeft ieder jaar een avondvierdaagse waarbij 4 woensdagen achter elkaar telkens een ander clublid een korte route maakt. Leuk en afwisselend, van alles wat.
Gisteren ook weer een hele mooie route gereden en na afloop bij de organisator even koffie gedronken met een lekkere appelflap.
Dat clublid heeft nog een andere hobby en ook daarom wilde ik graag mee....samen met zijn partner heeft 'ie 4 oldtimers...en dan dus echt oldtimers....
Twee Engelse sportwagens, Austins volgens mij, eentje met die kikkerogen. Ik heb niet goed onthouden welke types maar ze waren allebei oud.
Prachtig, maar nog mooier vond ik de twee Chevrolets uit 1930, beide in nieuwstaat :9~
Eentje met een dichte koets en een cabrio. Zelfde chassis, zelfde zescilinder motoren. Hij liet er eentje even lopen, tjonge, als een naaimachientje.
En dan alles even - voorzichtig! - mogen aanraken en voelen..... :} :}

Kortom, een erg leuke avond, beter dan voetbal kijken :X :X
 
Laatst bewerkt:
Ja andere tijden, in mocht toen als 17 jarig jochie gratis mee met een oom van mij naar Milaan.
Supporters zaten gewoon doorelkaar en naast elkaar. Na afloop werden wij gefeliciteerd door onze met whisky volgelopen Schotse buren. Een gezellige boel. Niks geen ongeregeldheden.
Mijn laatste stadion bezoek was in Amsterdam het 703 toernooi. Voor mij is de lol er van af en kijk nog alleen maar naar de verrichtingen van mijn zoons. Gezellig op amateur basis hoewel soms is de sportiviteit ver te zoeken.
 
normaal gesproken rustige collega's, worden dan zomaar schreeuwende loenatiks...

Net als ik (wij?), na het loep zuiver aansnijden van een bocht en er met vol vermogen snaarstrak weer uit komen. Maar dat blijft allemaal gelukkig verborgen onder de helm. :$

Gisteravond een leuk ritje gereden.

Het beste moment om de weg op te gaan tijden een belangrijke voerbalwedstrijd. :]
 
~~~iedereen die verstand van techniek heeft~~~weet dat het niet te vertrouwen is ;)

maar precies voor die dingen; gewoon direct van hier naar daar, daar is een Navi voor bedoeld en ook heel handig :Y

HJ

:^

hjr1100s heeft verstand van techniek!!!

Mijn moto: Wees vertrouwd op techniek maar vertrouw het nooit.

Met andere woorden... Wees voorbereid


Enkele jaren geleden op vakantie naar het zuiden van Frankrijk met het huis op wielen achter de SUV.

Normaal gesproken bereid ik mij altijd voor waarbij mijn voorbereiding o.a. bestaat uit het verkrijgen van recent kaartmateriaal van de gehele route alsook een detailkaart van de omgeving waar we plegen te verblijven. Een gewoonte die ik heb over gehouden na en kleine 15 jaar in Majesteits Kon. Landmacht. Let wel dat was in de tijd dat de KL niet beschikte over GPS en navigatiesystemen en er tijdens de opleiding werd geleerd hoe je met behulp van een kaart en evt. kompas toch op de juiste positie arriveerde. :Y

Deze keer echter...

We hebben een GPS systeem aan boord (navigatie ;) ) dus we kunnen zonder kaarten op pad. Wel via de computer een route bepaald om enig gevoel te krijgen van de te rijden route. De gehele route in drie dagen op het gemak op de navigatie gereden. Uiteraard op de bestemde paats gearriveerd. O-)

Maar eenmaal op de plaats van bestemming...

Totale gevoel voor richting kwijt en geen idee hoe de verschillende steden stadjes en dorpen over de streek verspreid liggen. :?

PANIEK!!!!

Heel snel een detailkaart gekocht en gecontroleerd of ik een overzichtskaart van Frankrijk bij mij had.

Alles in orde gebracht en de rust keerde weer. Heerlijk de gehele vakantie zonder navigatie door de streek getoerd. *O* *O* *O*

Vanaf dat moment is er naast de navigatie een recente kaart in de vakantie-uitrusting aanwezig. :Y

Het zal mij niet gebeuren dat ik verdwaal en de ANWB moet bellen omdat de navigatie niet werkt... :N
 
Vandaag weer eens een mooie ervaring rijker..... ;)
Remmen in de bocht.... :9
U denkt wellicht dat dit niet zonder risico is, maar eigenlijk stelt het geen mallemoer voor... :P

Met 120km/u door een 180gr bocht en dan remmen, alleen gebruikmakend van de voor rem, met de K1100LT, onze "werkfiets"...
En dat terwijl de regen met bakken uit de lucht kwam zetten :Y

Ook met 100km/u remmen, uitwijken en aansluitend berm vlucht.....
Ook dit trukje valt eigenlijk reuze mee ;)
 
Zo dan,
Wij zijn vertrokken richting Zwitserland, voor een dag of 14.
Vanmorgen rond 11 uur de RT en de V strom, inclusief bemanning klaar gemaakt voor onderwater en uitgevaren. Mijn hemel wat een kl...weer.
Om 15 uur aangemeerd in Wallau, een gaatje ergens in de buurt van Frankfurt.
Morgen eerst nog even door het Zwarte woud. Hoop dat ze daar meer verstand hebben van mooi weer.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan