OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
vermoedelijk verbruikt mijn blade iets olie , hij geeft wel eens een pluimpje bij snel optrekken vanuit stilstand, bij hoge snelheid en gas dichtgooien juist weer niet,vandaar mijn vraag.
zelf verdenk ik eerder de klephoedjes ipv de olieveren.

klephoedjes lekkage merk je meestal als hij stil heeft gestaan. En bij afremmen op de motor.
 
vermoedelijk verbruikt mijn blade iets olie , hij geeft wel eens een pluimpje bij snel optrekken vanuit stilstand, bij hoge snelheid en gas dichtgooien juist weer niet,vandaar mijn vraag.
zelf verdenk ik eerder de klephoedjes ipv de olieveren.
Als je klepseals niet meer goed afdichten gaat hij juist pluimen bij afremmen op de motor.
Door het vacuum dat dan ontstaat word de olie langs de klepstelen gezogen.
 
ik heb altijd gedacht dat door lekke klepseals de olie mee naar binnen "gezogen"wordt.
en dat bij gas dichtgooien vanaf hoge snelheid de olie langs de zuigerveren "vliegt".
ik zal deze winter eens compressie meten/ lektesten, eens kijken wat daar uit rolt.
als dat niet noemenswaardig afwijkt kan ik volgend seizoen altijd nog die motorex proberen.
 
ik heb altijd gedacht dat door lekke klepseals de olie mee naar binnen "gezogen"wordt.
en dat bij gas dichtgooien vanaf hoge snelheid de olie langs de zuigerveren "vliegt".
ik zal deze winter eens compressie meten/ lektesten, eens kijken wat daar uit rolt.
als dat niet noemenswaardig afwijkt kan ik volgend seizoen altijd nog die motorex proberen.

Lekkage langs je zuigerveren zie je snel terug in je airbox. Door de blow-by wordt de druk in je carter veel hoger en die druk wordt afgevoerd via je carterontluchting en resulteert in olie in je airbox.

Bij lange stilstand loopt olie langs je klepstelen en dan zie je na het starten een blauwe rook uit je uitlaten, maar ook bij sterk afremmen op de motor en daarna weer gas geven.

( langs je zuigerveren olie omhoog zuigen tijdens het afremmen is wel een heel moeilijk karwei omdat je maar een heel klein beetje olie op je cilinderwand hebt zitten en zodra er een opening is, zal de druk snel teruglopen en krijg je weinig olie boven je zuigers.)

Bij compressietest eerst droog testen en als het kan zo lang mogelijk kijken. Als je drukverlies hebt kun je daarna een beetje olie ( lampenolie bijvoorbeeld) in je cilinder gooien. Is de druk dan beter dan duidt dat op lekkage langs je zuigerveren, blijft het net zo slecht, dan zou ik eerst naar de klepseals kijken.
 
Lekkage langs je zuigerveren zie je snel terug in je airbox. Door de blow-by wordt de druk in je carter veel hoger en die druk wordt afgevoerd via je carterontluchting en resulteert in olie in je airbox.

Bij lange stilstand loopt olie langs je klepstelen en dan zie je na het starten een blauwe rook uit je uitlaten, maar ook bij sterk afremmen op de motor en daarna weer gas geven.

( langs je zuigerveren olie omhoog zuigen tijdens het afremmen is wel een heel moeilijk karwei omdat je maar een heel klein beetje olie op je cilinderwand hebt zitten en zodra er een opening is, zal de druk snel teruglopen en krijg je weinig olie boven je zuigers.)

Bij compressietest eerst droog testen en als het kan zo lang mogelijk kijken. Als je drukverlies hebt kun je daarna een beetje olie ( lampenolie bijvoorbeeld) in je cilinder gooien. Is de druk dan beter dan duidt dat op lekkage langs je zuigerveren, blijft het net zo slecht, dan zou ik eerst naar de klepseals kijken.

ik neem aan dat je : blijft het hetzelfde bedoelt ?
ik verwacht trouwens een goede compressie, die fiets trekt goed , top weet ik niet maar 260 haalt ie met gemak.
vandaar ook o.a dat ik eerder de klephoedjes verdacht .
bovenstaande tips zal ik verder zeker meenemen als ik er aan begin.
 
ik neem aan dat je : blijft het hetzelfde bedoelt ?
ik verwacht trouwens een goede compressie, die fiets trekt goed , top weet ik niet maar 260 haalt ie met gemak.
vandaar ook o.a dat ik eerder de klephoedjes verdacht .
bovenstaande tips zal ik verder zeker meenemen als ik er aan begin.

uit welk jaar is je blade?

blijft hetzelfde is bij compressie verlies net zo slecht ;)......

licht verlies langs je cilinders en klepseals hoeft niet meteen te betekenen dat je motor slecht loopt. Onderdruk bij afremmen op de motor is fors en kleine lekjes worden maximaal belast.

Zie je ook dat je motor olie verbuikt? of is dat bijna niet zichtbaar?
 
Laatst bewerkt:
ik heb altijd gedacht dat door lekke klepseals de olie mee naar binnen "gezogen"wordt.
en dat bij gas dichtgooien vanaf hoge snelheid de olie langs de zuigerveren "vliegt".
ik zal deze winter eens compressie meten/ lektesten, eens kijken wat daar uit rolt.
als dat niet noemenswaardig afwijkt kan ik volgend seizoen altijd nog die motorex proberen.



Een blade verbruikt haast geen olie, tenminste de blade,s na 1994.
De eerste typjes wilden wel een slokje gebruiken met volgas rijden.
Olieverbruik kan ook zomaar aan de olie zelf liggen, idd topspeed 10w40 proberen :Y
 
@ screaming chief ;

blade is van 93 [ in 92 uit de fabriek gerolt] , olie verbruik is volgens mij niet veel, ik controleer elke keer als ik een ritje maak en moet wel eens een beetje bijvullen.
al met al zal ie een halve liter op 1000 km verbruiker schat ik.

@ kevinblade ;

is de topspeed een vol of een half synthetische olie
ik heb er nu motul 5100 technosynthese in zitten, is volgens de lokale motorzaak halfsynthetisch
ik hoop trouwens dat de "modernere" honda's minder olie verbruiken, in mijn beginjaren heb ik een
CB750KZ gehad , die deed 1 ltr op 500 km en daarna een CB900 boldor die verbruikte minder maar luste ook veel olie.
vandaar dat ik me een beetje zorgen maak.
de motor heeft nu trouwens iets meer dan 44000 gelopen.
 
@ screaming chief ;

blade is van 93 [ in 92 uit de fabriek gerolt] , olie verbruik is volgens mij niet veel, ik controleer elke keer als ik een ritje maak en moet wel eens een beetje bijvullen.
al met al zal ie een halve liter op 1000 km verbruiker schat ik.

@ kevinblade ;

is de topspeed een vol of een half synthetische olie
ik heb er nu motul 5100 technosynthese in zitten, is volgens de lokale motorzaak halfsynthetisch
ik hoop trouwens dat de "modernere" honda's minder olie verbruiken, in mijn beginjaren heb ik een
CB750KZ gehad , die deed 1 ltr op 500 km en daarna een CB900 boldor die verbruikte minder maar luste ook veel olie.
vandaar dat ik me een beetje zorgen maak.
de motor heeft nu trouwens iets meer dan 44000 gelopen.



De topspeed is eigenlijk in jip en janneke taal een vol syntheet met de eigenschappen van halfsyntheet en is ook speciaal ontwikkeld om natuurlijk olieverbruik te minderen.
Met yamaha,s R1 ,TDM, oudere Blade,s heb ik zeer positieve dingen gezien.
Maar ik zou hem wel eerst even flushen.
 
De topspeed is eigenlijk in jip en janneke taal een vol syntheet met de eigenschappen van halfsyntheet en is ook speciaal ontwikkeld om natuurlijk olieverbruik te minderen.
Met yamaha,s R1 ,TDM, oudere Blade,s heb ik zeer positieve dingen gezien.
Maar ik zou hem wel eerst even flushen.

en flushen is in jip en janneke taal eerst aftappen dan met een hele goedkope olie je blok vullen + nieuw filter), dit een kwartiertje met draaiende motor door je blok laten pompen en daarna weer aftappen. Weer een nieuw filter monteren en daarna afvullen met de jip en janneke volsynthetische olie met half synthetische eigenschappen ( what the hell that may be :? )


oowww en hoe je een natuurlijk olieverbruik kan verklaren in een mechanisch kunstmatig apparatus waarmee je met behulp van benzine en een geschikt apparatus geluid, warmte en aandrijving kan produceren ten koste van de zuurstofrijke lucht, en een hoop zuurverdiende centjes en veel testosteron, moet je maar aan kevinblade gaan vragen....... vooral hoe het dan ineens natuurlijk is ipv een mechanische tekortkoming van een japans motormerk dat droomt van power.....


:+

p.s. wel goede olie gebruiken die niet je koppelingsplaten minder werkzaam maakt
 
Laatst bewerkt:
en flushen is in jip en janneke taal eerst aftappen dan met een hele goedkope olie je blok vullen + nieuw filter), dit een kwartiertje met draaiende motor door je blok laten pompen en daarna weer aftappen. Weer een nieuw filter monteren en daarna afvullen met de jip en janneke volsynthetische olie met half synthetische eigenschappen ( what the hell that may be :? )


oowww en hoe je een natuurlijk olieverbruik kan verklaren in een mechanisch kunstmatig apparatus waarmee je met behulp van benzine en een geschikt apparatus geluid, warmte en aandrijving kan produceren ten koste van de zuurstofrijke lucht, en een hoop zuurverdiende centjes en veel testosteron, moet je maar aan kevinblade gaan vragen....... vooral hoe het dan ineens natuurlijk is ipv een mechanische tekortkoming van een japans motormerk dat droomt van power.....


:+

p.s. wel goede olie gebruiken die niet je koppelingsplaten minder werkzaam maakt


Onder natuurlijk olieverbruik bedoel ik dat de olie zelf voor zijn eigen verbruik kan zorgen, en idd hebben sommige japanners een fabrieks manco maar dat heeft meer te maken met een productie procedure waarbij de onronde cilinder bussen het olieverbruik veroorzaken.
Niet natuurlijk olie verbruik is gewoon dat de motor of versleten is of dat die gewoon stuk is.
Maar een 1199 is niet te versmaden hoor *O*
 
en flushen is in jip en janneke taal eerst aftappen dan met een hele goedkope olie je blok vullen + nieuw filter), dit een kwartiertje met draaiende motor door je blok laten pompen en daarna weer aftappen. Weer een nieuw filter monteren en daarna afvullen met de jip en janneke volsynthetische olie met half synthetische eigenschappen ( what the hell that may be :? )


oowww en hoe je een natuurlijk olieverbruik kan verklaren in een mechanisch kunstmatig apparatus waarmee je met behulp van benzine en een geschikt apparatus geluid, warmte en aandrijving kan produceren ten koste van de zuurstofrijke lucht, en een hoop zuurverdiende centjes en veel testosteron, moet je maar aan kevinblade gaan vragen....... vooral hoe het dan ineens natuurlijk is ipv een mechanische tekortkoming van een japans motormerk dat droomt van power.....



:+

p.s. wel goede olie gebruiken die niet je koppelingsplaten minder werkzaam maakt


wat nu vetgedrukt is kom ik niet helemaal uit,ben nog aan het vertalen :+
wat flushen betreft , ik heb de motor in mijn boot ook geflusht , maar die leverancier raade me aan om de motor met toevoeging warm te laten draaien en daarna +/- 15 min. later af te tappen.
dus met de oude olie flushen, waarom nu anders vraag ik me dan af.
 
Onder natuurlijk olieverbruik bedoel ik dat de olie zelf voor zijn eigen verbruik kan zorgen, en idd hebben sommige japanners een fabrieks manco maar dat heeft meer te maken met een productie procedure waarbij de onronde cilinder bussen het olieverbruik veroorzaken.
Niet natuurlijk olie verbruik is gewoon dat de motor of versleten is of dat die gewoon stuk is.
Maar een 1199 is niet te versmaden hoor *O*

ik ben nog niet verder dan de 999 ;)
 
wat nu vetgedrukt is kom ik niet helemaal uit,ben nog aan het vertalen :+
wat flushen betreft , ik heb de motor in mijn boot ook geflusht , maar die leverancier raade me aan om de motor met toevoeging warm te laten draaien en daarna +/- 15 min. later af te tappen.
dus met de oude olie flushen, waarom nu anders vraag ik me dan af.

Als je een goedkope nieuwe olie gebruikt heb je niet echt een toevoeging nodig, lijkt mij. anders met oude vieze olie en goedjes flushen, daarna aftappen en opnieuw vullen met de goede olie en je hebt nog steeds oude drab en toevoegingsgoedje in je nieuwe olie zitten.. :?


:)
 
Als je een goedkope nieuwe olie gebruikt heb je niet echt een toevoeging nodig, lijkt mij. anders met oude vieze olie en goedjes flushen, daarna aftappen en opnieuw vullen met de goede olie en je hebt nog steeds oude drab en toevoegingsgoedje in je nieuwe olie zitten.. :?


:)


Werkt met oude olie toch even beter, daar is het ook voor ontwikkeld.
 
dus die motor flush (of hoe het ook heet) voor in de olie is echt een goed idee? maakt het type motor of olie dan nog uit?
wat doet die flush eigenlijk. en wat is nu echt beter
de flush bij de oude olie in
goedkope olie erin en ff draaien, dan vervangen voor het echte spul
goedkope erin met flush en dan nieuwe er weer in
 
Werkt met oude olie toch even beter, daar is het ook voor ontwikkeld.

zou het nodig zijn ? ,
ik bedoel bij de motor in mijn boot had ik wat sludgevorming onder het klepdeksel,en problemen met de oliedruk,en op aanraden van een [boot]motorenbedrijf geflusht.
maar afgelopen winter zijn de kleppen gesteld [ bij de fireblade] en hier trof ik niks geen viezigheid o.i.d. aan.
ik ben mischien een beetje een mierenneuker maar dat soort spul kan volgens mij niet echt gezond zijn voor je glijlagers .
 
Motorflush is een sterk reinigende additiv die je bij je oude olie ( warm) doet.
Je gaat niet rijden en/of de motor belasten en houd je aan de instrukties van de fabrikant.
Het gehele smeer systeem wordt gereinigd en ook de olieschraapveren.
Deze willen nog wel eens plakken door oude verdampte olieaanslag en veroorzaakt doorgaans olieverbruik.
Kool resten en noem maar op gaan weg.
Oude olie aftappen en dan oliefilter en olie vervangen, door interne vervuiling gaat de motor minder presteren, zo ook met de zgn wonder benzines.
Deze reinigen ook de verbrandingskamers en brandstof systeem en zodoende presteert de motor beter.
Let wel op bij motoren die oud zijn en motoren die extreem veel kilometers hebben gelopen.
door het flushen wordt de kool aanslag op de zuigerveren/olieschraapveren verwijderd en juist die voorkomen extreem olieverbruik.
Maar dan is die motor toch al versleten.
Het is geen wondermiddel maar bij juist gebruik kan het heel goed werken.
Elke motor vervuild inwendig.
 
Motorflush is een sterk reinigende additiv die je bij je oude olie ( warm) doet.
Je gaat niet rijden en/of de motor belasten en houd je aan de instrukties van de fabrikant.
Het gehele smeer systeem wordt gereinigd en ook de olieschraapveren.
Deze willen nog wel eens plakken door oude verdampte olieaanslag en veroorzaakt doorgaans olieverbruik.
Kool resten en noem maar op gaan weg.
Oude olie aftappen en dan oliefilter en olie vervangen, door interne vervuiling gaat de motor minder presteren, zo ook met de zgn wonder benzines.
Deze reinigen ook de verbrandingskamers en brandstof systeem en zodoende presteert de motor beter.
Let wel op bij motoren die oud zijn en motoren die extreem veel kilometers hebben gelopen.
door het flushen wordt de kool aanslag op de zuigerveren/olieschraapveren verwijderd en juist die voorkomen extreem olieverbruik.
Maar dan is die motor toch al versleten.
Het is geen wondermiddel maar bij juist gebruik kan het heel goed werken.
Elke motor vervuild inwendig.

Wat raad je me aan Kevin?

Ik ben bezig met een FZR600 van 92
Ding heeft 93000km gereden......1 1/2 jaar stilgestaan.
Blokje draait nog zonder rammeltjes.
Is het verstandig om te flushen nu?
Vorige eigenaar zei al dat hij wel wat olie verbruikte.

Of is het beter om een keer extra te verversen met een half syntheet?
 
Nu we een echt olie-topic hebben, heb ik ook nog wel een vraagje.

Ik heb een ZX-6R '05, en volgens het WPHB, moet ik elke 1000 km of jaarlijks (welke eerst komt) olie en oliefilter vervangen. Daarbuiten staat er nog dit:

'Service more frequently when operating in severe conditions; dusty, wet, muddy, high speed or
frequent starting/stopping.'

Ik heb het idee dat dit schromelijk overdreven is, en dat Kawasaki zich graag indekt tegen eventuele claims.

Wat vinden jullie hiervan en is dit interval vergelijkbaar met andere motoren?
 
Nu we een echt olie-topic hebben, heb ik ook nog wel een vraagje.

Ik heb een ZX-6R '05, en volgens het WPHB, moet ik elke 1000 km of jaarlijks (welke eerst komt) olie en oliefilter vervangen. Daarbuiten staat er nog dit:

'Service more frequently when operating in severe conditions; dusty, wet, muddy, high speed or
frequent starting/stopping.'

Ik heb het idee dat dit schromelijk overdreven is, en dat Kawasaki zich graag indekt tegen eventuele claims.

Wat vinden jullie hiervan en is dit interval vergelijkbaar met andere motoren?
Ik neem aan dat je 10.000km bedoelt.
En dat verhaaltje over severe conditions staat in vrijwel elk instructieboekje.
Elk jaar olie verversen is normaal, ja.
Iemand die meer dan 10.000km per jaar rijdt moet zijn olie vaker verversen.
Ook dat is normaal.
 
Wat raad je me aan Kevin?

Ik ben bezig met een FZR600 van 92
Ding heeft 93000km gereden......1 1/2 jaar stilgestaan.
Blokje draait nog zonder rammeltjes.
Is het verstandig om te flushen nu?
Vorige eigenaar zei al dat hij wel wat olie verbruikte.

Of is het beter om een keer extra te verversen met een half syntheet?


Ik zal hem flushen en dan afvullen met motorex 10w40 topspeed, en dan kijken wat het olie verbruik zal zijn.
Oja laat het even weten.
Motorex kan je bestellen bij www.japarts.nl ;)
 
Ik neem aan dat je 10.000km bedoelt.
En dat verhaaltje over severe conditions staat in vrijwel elk instructieboekje.
Elk jaar olie verversen is normaal, ja.
Iemand die meer dan 10.000km per jaar rijdt moet zijn olie vaker verversen.
Ook dat is normaal.

Een blundertje... :X Na een jaar valt opeens het kwartje hoe ik deze tabel moet lezen.
Er wordt bedoeld dat olie en oliefilter na de eerste 1.000 km vervangen moet worden, daarna elke 12.000 km.
Elk jaar of elke 12.000 km lijken mij inderdaad wel normale waarden :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan