OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
Een blundertje... :X Na een jaar valt opeens het kwartje hoe ik deze tabel moet lezen.
Er wordt bedoeld dat olie en oliefilter na de eerste 1.000 km vervangen moet worden, daarna elke 12.000 km.
Elk jaar of elke 12.000 km lijken mij inderdaad wel normale waarden :)

ach, beter te vaak wisselen dan te weinig :+

Jij houdt in je eentje de olieprijs hoog :+ :+
 
Hoi, ik heb een magna uit 1986. (vf750c)
Om de olie te peilen moet ik de motor 2a3 minuten laten lopen en dan peilen.
Maar weet iemand toevallig hoe hoog het oliepeil staat als de motor niet gelopen heeft dus gewoon bij koude motor.

Thijs
 
Bedankt JPI. Dat is bij mij ook zo. Halve cm boven max.
Maar als ik de motor 2 a 3 minuten laat lopen en dan peil volgens 't boekje blijft de peilstok droog.
Moet toch echt enkele minuten wachten voordat er olie te zien is op de peilstok.
Is dit een teken dat er ergens iets verstopt zit?
 
nee, de olie is dik en kan niet zo snel terugstromen. No worries. Tenzij e.e.a. met warme motor het geval is... maar daar ga ik niet vanuit. Na die paar minuten moet je trouwens wel ff min. of 5 wachten voordat je gaat peilen. Ik peil zwz eigenlijk alleen maar koud zonder eerst te draaien.
Ik rij zelf ook een magna maar dan de v65. Om misverstanden mbt andere merken uit te sluiten.
 
is het een dry sump?

dan is het heel normaal hoor, mijn ktm moet ik ook eerst slaten lopen totdat het temp metertje op de 2e streep staat (5 als ik rijd max) en dan weer uit zetten en 5 minuten wachten.
wel weer het mooie van dry sump, je kunt er best een beetje teveel in doen, dat raakt hij vanzelf weer kwijt (zeggen ze, ik heb er niet veel verstand van, experts bevestig aub)
 
Heb een liter olie gehaald bij een monteur die erg veel oude motoren een service beurt geeft,
Hij bevestigd het verhaal van JPI. Direct peilen nadat de motor een paar minuten gelopen heeft zoals 't in 't boekje staat werkt niet. Dan is 't beter om te peilen bij koude motor zonder dat deze gelopen heeft. Als 't peil dan op max staat is 't zeker goed.
 
Heb een liter olie gehaald bij een monteur die erg veel oude motoren een service beurt geeft,
Hij bevestigd het verhaal van JPI. Direct peilen nadat de motor een paar minuten gelopen heeft zoals 't in 't boekje staat werkt niet. Dan is 't beter om te peilen bij koude motor zonder dat deze gelopen heeft. Als 't peil dan op max staat is 't zeker goed.
Als je volgens het boekje met een warme motor moet peilen kan je ook na een rit even een kwartiertje wachten en dan even kijken.
Officieel moet ik de motor 2 min. laten draaien en dan 2 min. af laten koelen en dan peilen maar tenzij het noodzakelijk is voor controle na een reparatie of onderhoudt dan start ik de motor niet als ik niet minstens 10km moet rijden.
En zelfs dan rij ik liever om zodat ik er 20km bij heb geschreven voor ik op de bestemming ben.
Maar ik controleer doorgaans ook gewoon met koude motor want het verschil is nauwelijks waar te nemen.
 
Deze vraag zal wel te vaak voorbij komen, maar wat is een goed merk/type olie voor alledaags gebruik, het hele jaar door, voor een Diversion 600, en waar kan ik die in Eindhoven kopen (of goedkoop online bestellen)?
 
Laatst bewerkt:
afhankelijk van het weer, maar meestal is 15-20 wel zeer voldoende hoor.

een auto is wel anders maar die ene auto waar standaard een olie tempmeter was na 20 pas op 60 graden...

40 is ook iets te veel van het goede maar na 20 was het nog niet helemaal lekker warm, normaal rijden werd het ongeveer 70-75 graden...
ik hou zelf 30 aan, 30 minuten of 30 km, dan kan het gas er echt op

ik weet dat je eigenlijk met een auto niet moet vergelijken, die motor zit een stuk meer ingepakt en heeft dus minder last van rijwind. maargoed, ik moet toch ergens vanuit gaan :P
en een echte gok is het niet met de ervaring die ik heb met de olie temp
 
Hoe warm is de olie eigenlijk als die goed warm is?


heet

Olie kan zomaar 130 graden worden, maar olie smeert al prima als deze lekker handwarm is hoor.
Olie die te heet wordt gaat indampen ( noac ) en deze dampen vervuilen het blok inwendig, en ook daar heb je kwaliteiten in hoe hoger de indamp temperatuur van de olie is hoe beter.
 
ik dacht altijd dat echt lekker warme olie zo´n 80 graden was...
en tot 150 was ok geloof ik maar hoe ik daar bij kom :?
weet wel dat ik diezelfde temp meter in de aut een keer tot 125 heb zien oplopen :+
niets mis mee bij die temperaturen, al kon je 2 meter van de auto de warmte nog voelen met de kap open :9
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan