OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
Zo, dan maar een centraal topic.

Alles wat je wil vragen over olie doe je voortaan niet meer in nieuwe topics, maar in het centrale olietopic. Dat houdt iedereen in de gaten en zo krijg je sneller antwoord op je vragen of je kunt ze hier terugvinden.

(in post 1 zal ik alle olie gerelateerde topics proberen samen te vatten, zodat je de zoekfunctie niet hoeft te gebruiken)

Iedereen met suggesties, op- of aanmerkingen, gooi ze er maar uit, mag ook per PM.

Ga in de OP ook een samenvatting van alle vragen proberen te maken om het nog makkelijker te maken.

Hier een overzicht van de viscositeit van olie bij diverse temperaturen.
full


zo kun je zien welke olie er met welke overeen komen 3e kolom motorolie, 4e versnellingsbakolie.
 
Laatst bewerkt:
ik heb motorolie besteld. op de verpakking staat dat er c14-16-18 alkyl-phenol in zit (blijkbaar is het een huid irriterend goedje). wat is het voor een goedje en waar dient het voor in de olie. met google ben ik niet verder gekomen dan reinigend, maar zeker ben ik niet.


NB. HC-synthese (minerale-)olie, groep3, is GEEN synthetische olie, groep IV en V.
 
Laatst bewerkt:
ik heb motorolie besteld. op de verpakking staat dat er c14-16-18 alkyl-phenol in zit (blijkbaar is het een huid irriterend goedje). wat is het voor een goedje en waar dient het voor in de olie. met google ben ik niet verder gekomen dan reinigend, maar zeker ben ik niet.


NB. HC-synthese (minerale-)olie, groep3, is GEEN synthetische olie, groep IV en V.

Is een surfactant die afhankelijk van de formulatie als detergent en oppervlaktespanningsverlager wordt gebruikt. Moet je niet te lang en teveel aan worden blootgesteld, maar gezien de doorgaans lage dosering en blootstelling levert dit geen problemen. Men is echter wel verplicht om dit te vermelden op het MSDS.
 
Is een surfactant die afhankelijk van de formulatie als detergent en oppervlaktespanningsverlager wordt gebruikt. Moet je niet te lang en teveel aan worden blootgesteld, maar gezien de doorgaans lage dosering en blootstelling levert dit geen problemen. Men is echter wel verplicht om dit te vermelden op het MSDS.

dank u.
 
Hallo,

ik ben nieuw hier op het forum, ik ben sinds kort in het bezit van een honda XR350r van 1984.
Ik heb hier op het forum al veel nuttige zaken gelezen maar kan er mij iemand helpen ivm de motorolie. Ik heb nog enkele liters olie 10W-40 quartz 7000 van het merk total staan, kan er mij iemand zeggen of deze olie geschikt is voor een moto en voor in mijn oude xr?
alvast bedankt
 
ik kan zo niet iets vinden over die total quartz maar grote kans dat het bedoeld is voor in de auto.
dan zit er geen jaso goedkeuring op, dan is de olie geschikt/getest voor een koppeling die in de motorolie meedraait, een natte koppeling.

een 10w40 met jaso goedkeuring hoeft niet zo duur te zijn , dus je kan die olie misschien beter gebruiken om de auto mee bij te vullen of je ketting te smeren ;)

toch ? ;)

in de 250 gaat 1,3 liter en in de 600 2,0 liter dus regelmatig controleren.
de 350 kon ik niet vinden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

ik ben nieuw hier op het forum, ik ben sinds kort in het bezit van een honda XR350r van 1984.
Ik heb hier op het forum al veel nuttige zaken gelezen maar kan er mij iemand helpen ivm de motorolie. Ik heb nog enkele liters olie 10W-40 quartz 7000 van het merk total staan, kan er mij iemand zeggen of deze olie geschikt is voor een moto en voor in mijn oude xr?
alvast bedankt
het heeft iig geen jaso ma/ma2 opgave, daardoor zou het niet toepasbaar zijn.
je kan het proberen, want auto-motorolie worden standaard niet getest voor motorfiets gebruik. wil niet zeggen dat dan niet geschikt is voor de motorfiets. het is niet gezegt dat de koppeling altijd gaat slippen als je er auto-motorolie toepast. je kan het proberen en mocht de koppeling uiteindelijk toch gaan slippen moet je echt een jaso MA/MA2 olie erin gieten en rijden totdat de olie de overtollige wrijving vermindering heeft geneutraliseerd.
 
bedankt voor jullie reactie, ik ga voor de zekerheid komende week motorolie gaan halen met een jaso goedkeuring. Dus als ik het goed begrijp heeft een honda xr een natte koppeling. het is misschien belachelijk dat ik dat niet weet maar ik ben dan ook maar een beginner ;-)
toch bedankt voor de info
 
Ja Willem dat is de beste oplossing denk ik, ze geven allemaal vol synthetische olie
aan maar heb toch mijn twijfels hierover voor een motor van 2002.
Allen bedankt, Bob.


Had dat ook al gelezen Bob over de vol synthetische olie.Besef ook dat een dealer erin gooit volgens geldende BMW spec's.

Dat kan ook vol synthetische olie zijn ? Weer een andere zal half synthetische olie aanbevelen.
Het heeft ook te maken in welke omstandigheden jij de motor gaat gebruiken.

Ik heb ook een motor rondrijden op het circuit uit 1999 met vol synthetische olie.Ding loopt er beter op als met half synthetische olie.

Je leest ook verhalen dat motoren meer gaan gebruiken seal kunnen gaan lekken er oud vuil plotseling los gaat laten in de blok.Hierdoor olie kanalen dicht gaan slippen.

Alles kan natuurlijk maar wissel dan na het vullen met vol synthetische olie eens wat sneller b.v al na een 1000 tal km's ?

Dan is het meeste vuil er wel uit en wissel daarna de vol synthetische olie al na 5000km inplaats 7000 of meer km's.
 
Ik gebruik sinds een tijdje Silkolene Super 4 10W40 motorfietsolie.
Nu zag ik in het specificatieblad dat het vlampunt slechts 185 graden celcius is.
Dat lijkt me wel erg laag.
De meeste andere merken zitten allemaal boven de 220 graden celcius.
Moet ik me zorgen maken??



full
 
Nou Willem ik heb er toch maar Emperol 10W-40 in gedaan ook op aanraden
van de olie handelaar.
Maar ik ben toch weer wijzer geworden het heeft weer iets bijgedragen, maar wat
jij schrijft is nog niet zo gek na deze verversing ga ik het toch proberen en kijken
hoe de olie er uit ziet en hoe de koppeling zich gedraagt.
Trouwens ik heb 3 BMW dealers gebeld en de een zegt 10W-40 en de andere 15W-50
zeg het maar.
Groet Bob.
 
Nou Willem ik heb er toch maar Emperol 10W-40 in gedaan ook op aanraden
van de olie handelaar.
Maar ik ben toch weer wijzer geworden het heeft weer iets bijgedragen, maar wat
jij schrijft is nog niet zo gek na deze verversing ga ik het toch proberen en kijken
hoe de olie er uit ziet en hoe de koppeling zich gedraagt.
Trouwens ik heb 3 BMW dealers gebeld en de een zegt 10W-40 en de andere 15W-50
zeg het maar.
Groet Bob.
Wat staat er in het instructie boekje qua oliedikte Bob ?
 
Ik gebruik sinds een tijdje Silkolene Super 4 10W40 motorfietsolie.
Nu zag ik in het specificatieblad dat het vlampunt slechts 185 graden celcius is.
Dat lijkt me wel erg laag.
De meeste andere merken zitten allemaal boven de 220 graden celcius.
Moet ik me zorgen maken??



[afbeelding]

Hoef je je geen zorgen om te maken. >185 graden kunnen er dampen vrijkomen die:

- met de juiste verhouding met zuurstof
- en met behulp van een externe onstekingsbron

vlam kunnen vatten. Deze samenloop van omstandigheden zullen niet voorkomen. Nu hoor ik mensen denken....’verbrandingskamer, ontsteking e.d....alle ingrdiënten aanwezig’, maar in de praktijk kun je gewoon veilig een dergelijke olie gebruiken.

Tevens is het zo dat het vlampunt op meerdere manieren bepaald kan worden. Dus ook tussen de verschillende meetmethoden zit verschil.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan