Zijspannen en de wet

Vrienden van ons hebben ook een zijspan gekocht. Het is het eerste zijspan van Frau Enigma. Ondanks dat er ooit een inlegvel voor is afgegeven stond deze nog op L3. En op 0 zitplaatsen, 0 wielen en 0 cm wielbasis.
Dus ik heb ze geassisteerd bij het aanvragen van L4. Kregen ze naar een paar dagen een mail dat de motor gekeurd moet worden in Lelystad omdat de wielbasis te veel was vergroot. Inderdaad, vanaf 0 cm is alles te veel..... B|
Maar ik heb ze headviseerd om nog even af te wachten. En jawel, na een kleine week lag het nieuwe kentekencard in de bus. Met L4 en 3 zitplaatsen. Met nog steeds 0 wielen en 0 cm wielbasis. B| B| B|
 
Heul oud topic, maar vraagje. Is een topic van 93 pagina's, ik heb ze niet allemaal doorgespit..

Is er ergens een overzicht van hoe en wat qua verlichting bij een zijspancombi?

Ik heb op de motor achter enkel het linker knipperlicht zitten. Op een pootje (bmw k100) en dat ziet er niet én het valt er nogal makkelijk af. Ding blijft dan wel hangen aan draadje ;)

Nu wil ik eigenlijk het grote rechthoekige achterlicht vervangen voor 2 dezelfde lampjes als ik op het span heb. Ronde lens. Links een oranje en rechts een rode (achter/remlicht).
Ik krijg dan eigenlijk het linker knipperlicht achterop de motorfiets, mag dat? Of moet het perse uitsteken ofzo?
 
Hallo GS.
Ik heb het nog eens nagekeken in de RDW tekst.
Helemaal duidelijk is dat natuurlijk nooit, zover ik weet mag je op een motor met span de pinkers hetzij aan weerszijden van voor- en achterlicht hebben, hetzij de linkerpinkers op de motor, de rechterpinkers op het span, en dan hoeven ze niet rechts van de bestaande verlichting, eronder, erboven mag ook.
Wel belangrijk:
Als je de rechterpinkers op de bak hebt, mogen de oorspronkelijke rechterpinkers op de motor niet werken, dus eventueel eraf of afplakken met zwarte tape.
Voor zover ik weet mag jouw idee.
Voor een motor van na 31 oktober 1997 is een remlicht verplicht op het span, voor een motor van voor die tijd hoeft het span geen remlicht te hebben.
Doei,
Doudou
 
Laatst bewerkt:
Heul oud topic, maar vraagje. Is een topic van 93 pagina's, ik heb ze niet allemaal doorgespit..

Is er ergens een overzicht van hoe en wat qua verlichting bij een zijspancombi?

Ik heb op de motor achter enkel het linker knipperlicht zitten. Op een pootje (bmw k100) en dat ziet er niet én het valt er nogal makkelijk af. Ding blijft dan wel hangen aan draadje ;)

Nu wil ik eigenlijk het grote rechthoekige achterlicht vervangen voor 2 dezelfde lampjes als ik op het span heb. Ronde lens. Links een oranje en rechts een rode (achter/remlicht).
Ik krijg dan eigenlijk het linker knipperlicht achterop de motorfiets, mag dat? Of moet het perse uitsteken ofzo?

ik heb dat ook weleens zitten denken om zo te maken. Met landroverlampjes, die heb ik ook op de bak ziteen.
Mijn gezond verstand gebruikend zou ik niet weten waarom het niet zou mogen.
Er zijn meer motoren(scooters) waar het knipperlicht niet op nauwelijks uitsteekt, en bij een auto ook niet.
Mij lijkt dat niemand er moeilijk over gaat doen.
 
ik heb dat ook weleens zitten denken om zo te maken. Met landroverlampjes, die heb ik ook op de bak ziteen.
Mijn gezond verstand gebruikend zou ik niet weten waarom het niet zou mogen.
Er zijn meer motoren(scooters) waar het knipperlicht niet op nauwelijks uitsteekt, en bij een auto ook niet.
Mij lijkt dat niemand er moeilijk over gaat doen.

Dat is precies het plan, ik heb voor én achter op het span de landrover lampjes. Kosten ca €5/stuk (compleet). Ik heb zojuist wat gefreubeld met alu en een plaatje gezet met 2 gaten. Dat past op de plaats van het originele achterlicht. Morgen ga ik verder en zal plaatje posten.

Bedankt beide.

Oja, de kentekenplaatverlichting komt er net onder. Zo'n klein fel led armatuurtje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan