Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
vandaag met het afvlakken van een cilinderkopje van een pitbikeje (zaten wat krasjes in), zet hem in de freesbank en had geen frees die groot genoeg was, dus had ik maar een kotterkopje gepakt

kotterkopje was groot genoeg maar ook NET groot genoeg

en normaal gesproken zet je die kotterkop, als je hem op de goede radius hebt ingesteld, vast met een stelschroefje, dat kon nu niet omdat hij al te ver uitgedraait was

mwa, zal wel goed gaan :P

niet dus, nou zitter er, omdat die kotterkop speling had (wat je normaal opvangt met dat stelschroefje), krassen in die nog 2 keer zo diep waren als voorheen

:P
 
vandaag met het afvlakken van een cilinderkopje van een pitbikeje (zaten wat krasjes in), zet hem in de freesbank en had geen frees die groot genoeg was, dus had ik maar een kotterkopje gepakt

kotterkopje was groot genoeg maar ook NET groot genoeg

en normaal gesproken zet je die kotterkop, als je hem op de goede radius hebt ingesteld, vast met een stelschroefje, dat kon nu niet omdat hij al te ver uitgedraait was

mwa, zal wel goed gaan :P

niet dus, nou zitter er, omdat die kotterkop speling had (wat je normaal opvangt met dat stelschroefje), krassen in die nog 2 keer zo diep waren als voorheen

:P

Shit man!
Ik zou mijn cilindekop naar de Bosche-motorenrevisie brengen. Das 45 euro en met garantie dat ie vlak is.

Maar als je het zelf kan ist altijd beter! Volgende keer een iets grotere frees van iemand lenen??
 
Geen blunder dit keer, maar bij het opruimen van de zolder vond ik dit lijstje!

Dit lijstje met praktijkregels is minstens 30 jaar oud, maar bij het doorlezen had ik het idee dat de meeste regels nog verrassend actueel zijn en wil jullie ze dus niet onthouden! *D


1. Een vallend stuk gereedschap belandt altijd daar, waar het de meeste schade veroorzaakt. Dit verschijnsel staat bekend onder de naam selectieve zwaartekracht.

2. De leverbaarheid van een onderdeel is omgekeerd evenredig met de behoefte aan dat onderdeel.

3. Wanneer in een schakeling 6 belangrijke onderdelen nodig zijn, blijken er slechts 5 in voorraad.

4. De overeengekomen leverdatum wordt stipter aangehouden, naarmate de noodzaak voor tijdige levering geringer wordt.

5. Bij een geschatte prijsopgave zal blijken, dat de werkelijke prijs de geschatte prijs met tenminste factor 2 zal overschrijden.

6. De waarschijnlijkheid dat een onderdeel van een schakeling defect raakt, is omgekeerd evenredig met het gemak waarmee het onderdeel vervangen kan worden.

7. Een defect openbaart zich niet eerder dan nadat het toestel geheel in elkaar gezet is en wordt aangesloten.

8. Een draad die op lengte geknipt wordt, blijkt meestal te kort.

9. Daar waar een schakeling rookt, is de stroom het grootst. Ook wel bekend als de derde wet van Kirchhoff.

10. Het zijn meestal de breekbaarste onderdelen die vallen.

11. Wanneer (met veel moeite en inspanning) een deel van de schakeling is verwijderd om te repareren, zal blijken dat het verkeerde gedeelte is gedemonteerd.

12. Pas nadat een onderdeel goed is vastgezet, zal blijken dat de tussenringetjes vergeten zijn.

13. Als een onderdeel verkeerd gemonteerd kan worden, zal iemand dat zeker doen.

14. Nadat het apparaat is afgebouwd, zal men toch altijd nog onderdelen op de werkbank aantreffen.

15. De gevolgen van een reparatie strekken zich verder uit naarmate de reparatie in eerste instantie onschuldiger uitzag.

_O-
 
Yep, word je soms compleet gestoord van. Soms ben je iets kwijt, vind je het weer, om het een minuut later al weer kwijt te zijn....
Ik heb ook vaak meerdere schroevendraaiers van hetzelfde type om me heen liggen en dan nog kan ik 'm niet vinden als ik 'm nodig heb...

Of je bent op zoek naar iets, en dan kom je erachter dat je je niet meer kunt herinneren waarnaar je nou op zoek was.
 
1. zijstandaard loshalen zonder dat de motor op een bokje oid staat (en je vervolgens afvragen waarom de motor ineens bijna omvalt...)
2. bougiekabel vergeten terug te zetten, vond al dat er weinig pit in het blok zat ineens en dat ie slecht liep...
3. remschakelaar slopen en vervolgens de stekker maar ff laten hangen in afwachting van een nieuwe (en 3x kortsluiting krijgen omdat de stekkers tegen de voorpoten aankomen)

Met de auto ben ik wel eens vergeten om de wielen vast te zetten. Daar kwam ik na +/- 2 km achter. Gelukkig wel op tijd nog. :+

Valt eigenlijk best wel mee nog!
 
Laatst bewerkt:
beetje wel ja. Ik had de stoppen netjes op het kastje gelegd. Maar omdat ik toen geen spanningszoekertje had wist ik niet dat er nog volle bak op stond.

Nu maak ik me er niet meer druk over. 230 is niet zo gevaarlijk, zolang je alleen de fase vast pakt, krijg je alleen een schok. fase en nul is een ander verhaal! Dat heb ik nog nooit geprobeerd. :+

das onzin!, als je de fase aanraakt en niet de nul, is de klap net zo erg als dat je de fase + nul aan zou raken.

het gevaar zit hem in hoe de stroom door je lichaam loopt (bijvoorbeeld van de hand die de fase aanraakt dwars door het lichaam naar je benen, omdat via daar de stroom je lichaam weer verlaat.

als je de fase vastpakt zoals je bijvoorbeeld een schroevendraaier vastpakt is de kans erg groot dat je door het verkrampen van je spieren niet meer los kan laten.

op zo'n moment mag je maar hopen dat de groep goed beveiligd is en dat de aardlekschakelaar uitschakelt, maar als ik lees dat er niet eens een smeltveiligheid (stop) tussen zit..... :X

ook is het natuurlijk levensgevaarlijk om er geen smeltveiligheid tussen te hebben zitten, als er nu om wat voor een reden dan ook kortsluiting ontstaat op dit stopcontact, is de kans op brand erg groot ;)
 
lol, je doet je onderschrift wel een beetje eer aan zo. ;) ... edit, spuit 11 :P

ontopic, tijdje terug, olie aftappen.
Ik dacht dat het bakje wel tussen de bokjes paste, maar na het losdraaien van de bout kwam ik erachter dat dat toch niet het geval was. :X
voordat ik m'n vinger voor het gat kon houden lag er al een aanzienlijke plas olie op de vloer. :')
 
Laatst bewerkt:
als je de fase aanraakt en niet de nul, is de klap net zo erg als dat je de fase + nul aan zou raken.

het gevaar zit hem in hoe de stroom door je lichaam loopt (bijvoorbeeld van de hand die de fase aanraakt dwars door het lichaam naar je benen, omdat via daar de stroom je lichaam weer verlaat.

als je isolerende schoenen / vloer hebt, loopt er bij het pakken van fase alleen stroom vanwege de capaciteit van je lichaam. De stroom die dit veroorzaakt is vrij klein maar kan wel dodelijk zijn. Het tegelijk aanraken van fase en nul is nog een graadje ernstiger, want dan is de stroom die gaat lopen gelijk een heel stuk hoger!!
 
het ligt er ook aan hoe je de fase en nul aanraakt, als je ze beiden met 1 vinger aanraakt is het wel pijnlijk, maar een stuk minder gevaarlijk dan wanneer je met iedere hand een draad aanraakt.
In dat geval zal de stroom door je hartstreek lopen en dan is de kans groot dat je het niet na kan vertellen.
er geloof ik maar 0.05A (5ma) direct door het hart nodig om je hart stil te laten staan.
overigens is gelijkstroom nog gevaarlijker dan wisselstroom.
 
Laatst bewerkt:
Wielen er terug ingezet, lekker scheuren whoehoe, na een goeie 100 km doet mn km-teller het niet meer, snelheidssensor onder een hoek terug gezet perongeluk waardoor de kabel brak. beginnersfoutje xD
 
het ligt er ook aan hoe je de fase en nul aanraakt, als je ze beiden met 1 vinger aanraakt is het wel pijnlijk, maar een stuk minder gevaarlijk dan wanneer je met iedere hand een draad aanraakt.
In dat geval zal de stroom door je hartstreek lopen en dan is de kans groot dat je het niet na kan vertellen.
er geloof ik maar 0.05A (5ma) direct door het hart nodig om je hart stil te laten staan.
overigens is gelijkstroom nog gevaarlijker dan wisselstroom.

dit kan wel een heel eind kloppen, een aardlek moet niet voor niets bij 0,03A afschakelen ;)

verder is het per geval weer anders, maar feit blijft dat het krijgen van een opdonder geen gezonde bezigheid is :P
 
lekker is anders idd, ik ben 10 jaar electromonteur geweest, en in die tijd 16x 230 voor m'n donder gehad, alsof je een heel harde slinger aan je arm krijgt. Niet fijn. :X
Inmiddels ben ik ook een stuk voorzichtiger geworden. O-)
 
het ligt er ook aan hoe je de fase en nul aanraakt, als je ze beiden met 1 vinger aanraakt is het wel pijnlijk, maar een stuk minder gevaarlijk dan wanneer je met iedere hand een draad aanraakt.
In dat geval zal de stroom door je hartstreek lopen en dan is de kans groot dat je het niet na kan vertellen.
er geloof ik maar 0.05A (5ma) direct door het hart nodig om je hart stil te laten staan.
overigens is gelijkstroom nog gevaarlijker dan wisselstroom.

Ik wil niet al te wijs overkomen, maar volgens mij is 0,05A 50mA (5 honderdste ampere, milli-ampere is duizendste).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan