Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gister olie ververst van m'n motor, een VFR750F.
Dat ging allemaal wel, is niet echt hogere wetenschap natuurlijk.
Maar een bepaald geluidje in het blok stoorde me, ik vatte dus het plan op om de nokkenaskettingen even te spannen. Meervoud want V4.
Kon nérgens de spanners vinden en heb ook geen werkplaatshandboek dus er een telefoontje naar een medeforummer die er veel verstand van heeft er aan gewaagd.
"Euhm........." zegt ie "Bij jouw VFR is de nokkenas toch met tandwieloverbrenging?"

Op dat moment sloeg de schaamte toe, eigenlijk wist ik dat wel.
Staat notabene met koeieletters op m'n kuip, "geardriven cams"

Heb me zelden zo dom gevoeld, bedankt voor die emotie Herr Flick!
 
laatst bij de garage zelf mijn olie vervangen. olie op de brug of vloer morsen is een zware 'no-go' dus ik heel zorgvuldig te werk gaan. Op het laatst wil ik de emmer met oude olie weggooien in het daarvoor bestemde olievat. Ik gooi de hele mik erin, blijkt het vat vol te zitten loop er ongeveer 2 liter over het vat heen.... -O-

gelukkig stond het vat in een grote ijzeren bak maar nog steeds een kutklus om op te ruimen
 
Een kleintje

Ik heb een tikje in mn blok zitten waar k niet gerust over ben. Dat was ik aan het onderzoeken. Maar omdat mijn koppeling nogal herrie maakt als ie niet ingeknepen zit had ik de koppelingshandle naar het stuur getywrapped.


Even later wou ik de motor met de hand rond draaien, dus in zn 6 gezet en het achterwiel rond draaien... Kut, er gebeurt niks, wat is er nu weer aan de hand, nee toch niet bak kapot?? Nog eens helemaal terug naar zn 1 en naar zn 6 geschakeld waarna ik me opeens weer bedacht wat ik met de koppelingshandle had gedaan :+
 
Op 't werk, bij de DAF garage:

Gevalletje trommelremmen reviseren, oftewel: Nieuwe trommels + voeringen.

De wielen met grof geweld verwijderd, deze zaten aan de naaf (Met naafreductie, een knoepert dus) vastgerot. Daarna met nog meer geweld de trommel verwijderd, hetzelfde met de remschoenen gedaan. Hoppa, nieuwe remvoeringen erop, ankerpennen erin slaan, circlips monteren. Ongeveer 60 kilo aan remtrommel erop tillen en vastdraaien. Wielen erop (Dubbel-lucht montage, 2 wielen per kant dus) en vastdraaien maar.

En daarna op je gereedschapswagen kijken, en doodleuk het inbusboutje + borgmoertje zien liggen, om de ankerpennen mee te borgen. Toen schaamde ik me wel even :P Is ook een k*tklus trouwens, om vervolgens alles weer los te moeten halen voor dat ene miniscule boutje :P
 
Bij m'n CB900F het koppelingsdeksel verwijderen en vergeten dat het een natte koppeling is, vervolgens met een rotgang een veel te kleine bak eronder plaatsen om ook deze weer te vervangen door een grotere bak.

Tering, wat geeft olie een zooi...
 
Bij m'n CB900F het koppelingsdeksel verwijderen en vergeten dat het een natte koppeling is, vervolgens met een rotgang een veel te kleine bak eronder plaatsen om ook deze weer te vervangen door een grotere bak.

Tering, wat geeft olie een zooi...


Dat ken ik, oliebeurtje bij een vuilnisauto.

Grote opvangbak eronder (Eigenlijk een oliedrum op wielen). En maar laten stromen die olie. Om er vervolgens achter te komen dat de vorige gebruiker de bak niet had geleegd.. Die olie kwam ineens wel heel erg snel omhoog in die trechter. En ik rende ook wel heel erg snel naar de dichtstbijzijnde plastic bak :+
 
Eentje van een paar maanden terug.
Zekering van de RAW's op de XT klapte er steeds uit. De kappen er afgehaald en de hele kabelzooi nagelopen, alle condens uit de glaasjes verwijderd, de boel met zuurvrije vaseline ingesmeerd, en nog steeds klapte de zekering er uit.

Toen bedacht ik wat: heb de kabels aan de achterzijde van de kentekenhouder niet gecheckt..
Die waren daar dus op de plastic randjes van de houder ingescheurd. Mysterie opgelost. :')

Ben er behoorlijk mee bezig geweest, maar was totaal niet nodig geweest als ik goed had gekeken. :X
Stukje tape op de kabel, en de scherpe randjes van de houder en klaar was Kees.


Een echt domme blunder was met de trapfiets.
Krot uit 1984, maar voor het staan bij het station voldoet ie prima, wordt tenminste niet gejat. :+
Ketting sloeg af en toe een tandwiel over, maar wat wil je: ding uit 1984 met originele kettingset en misschien één keer in al die jaren ingevet.

Maar omdat er geen fietsen meer aan was, de ketting maar eens gespannen en goed ingevet.
Volgende dag naar het station gefietst, maar het achterwiel sloeg alle kanten op.
Was ik iets vergeten: het achterwiel vast zetten. O-)
 
Laatst bewerkt:
Maar omdat er geen fietsen meer aan was, de ketting maar eens gespannen en goed ingevet.
Volgende dag naar het station gefietst, maar het achterwiel sloeg alle kanten op.
Was ik iets vergeten: het achterwiel vast zetten. O-)

Doet me denken aan de winter van vorig jaar waar het zo spekglad was dat ik expres het achterwiel van me fiets kon laten doorspinnen in een lage versnelling door mijn 1 FP. :] 8-)
 
Ik heb voor het eerst een echte blunder gemaakt...

Ik had mn cilinderkop weggebracht om er nieuwe geleiders in te laten zetten.
Toen ik de boel weer in elkaar aan het zetten was wilde ik als laatst de kleppen even stellen.
Uitlaat kleppen had ik goed, de inlaatkleppen leken goed, krukas even een paar keer rond laten draaien en ineens was de klepspeling groter.
Vond ik erg vreemd maar er ging nog geen lampje branden..
De man van het revisie bedrijf had de klepzittingen niet gefreest, dus ik dacht dat het daar aan lag.
Kop weer weggebracht, toen ik hem op wilde halen bleken alle inlaatkleppen krom te zijn en de geleiders waren gescheurd/gebarsten!!

Toen ik alles even goed ging overdenken kwam ik er achter dat de nokkenas er 180 graden verkeerd om in zat.

De originele nokkenassen hebben een uitsparing in de zijkant, maar ik heb er een paar inzitten met "iets" meer lift, en die hebben geen uitparingen, alleen een streepje op ze recht te zetten.
Bij montage er nooit aan gedacht dat ze er wel eens een halve slag verkeerd zouden kunnen staan.

Erg stom!!
 
Mijn grootste sleutelblunder was met mijn koeblik niet met de motor.

Ver weg van huis mijn sleutels laten vallen precies in een put.
Na lang vissen met een stuk ijzerdraag toch nog weer boven water gekomen.
Gelukig werkte alles na goed droog maken nog zelfs de afstand bediening.

bigscale
 
Ik heb voor het eerst een echte blunder gemaakt...

Ik had mn cilinderkop weggebracht om er nieuwe geleiders in te laten zetten.
Toen ik de boel weer in elkaar aan het zetten was wilde ik als laatst de kleppen even stellen.
Uitlaat kleppen had ik goed, de inlaatkleppen leken goed, krukas even een paar keer rond laten draaien en ineens was de klepspeling groter.
Vond ik erg vreemd maar er ging nog geen lampje branden..
De man van het revisie bedrijf had de klepzittingen niet gefreest, dus ik dacht dat het daar aan lag.
Kop weer weggebracht, toen ik hem op wilde halen bleken alle inlaatkleppen krom te zijn en de geleiders waren gescheurd/gebarsten!!

Toen ik alles even goed ging overdenken kwam ik er achter dat de nokkenas er 180 graden verkeerd om in zat.

De originele nokkenassen hebben een uitsparing in de zijkant, maar ik heb er een paar inzitten met "iets" meer lift, en die hebben geen uitparingen, alleen een streepje op ze recht te zetten.
Bij montage er nooit aan gedacht dat ze er wel eens een halve slag verkeerd zouden kunnen staan.

Erg stom!!

Dan heb je wel heeeeeel veel kracht nodig gehad om de krukas (met de hand?) rond te draaien vermoed ik?
 
Valt mee hoor, met middelmaat ratel aan de krukas draaien en geen compressie kan ik me zeker voorstellen dat je als (beginnend) sleutelaar wel eens door zou draaien. zo sterk zijn die klepstelen niet.

Je moet toch in dat geval voelen dat er iets vastloopt? (Het moment dat de zuigers de kleppen raken?) Kan ook zijn dat hij de krukas heeft rond laten draaien met de startmotor... :X
 
Een echt domme blunder was met de trapfiets.
Krot uit 1984, maar voor het staan bij het station voldoet ie prima, wordt tenminste niet gejat. :+
Ketting sloeg af en toe een tandwiel over, maar wat wil je: ding uit 1984 met originele kettingset en misschien één keer in al die jaren ingevet.

Maar omdat er geen fietsen meer aan was, de ketting maar eens gespannen en goed ingevet.
Volgende dag naar het station gefietst, maar het achterwiel sloeg alle kanten op.
Was ik iets vergeten: het achterwiel vast zetten. O-)

Ik had een fiets waar de wielen van zwabberden en de trappers 90 (i.p.v. 180) graden ten opzichte van elkaar stonden, en zelfs die werd gejat!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan