Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat vind ik misdadig stom :(

beetje wel ja. Ik had de stoppen netjes op het kastje gelegd. Maar omdat ik toen geen spanningszoekertje had wist ik niet dat er nog volle bak op stond.

Nu maak ik me er niet meer druk over. 230 is niet zo gevaarlijk, zolang je alleen de fase vast pakt, krijg je alleen een schok. fase en nul is een ander verhaal! Dat heb ik nog nooit geprobeerd. :+
 
Whahah! Dat gaat ook allemaal niet tegelijk he. _O-
Ik heb toevallig vorrige week ook nog een nieuw stopcontact aangelegd, vanaf een verdeeldoosje waar spanning op moest blijven, anders zou ik niks zien omdat de lamp daar dan ook uit ging. Ging allemaal goed. had schaaps leren tig handschoentjes aan, en geisoleerd gereedschap.

Maar ik kreeg 4 weken terug ook weer een optater omdat opnieuw de spanning er niet afkon, vanwegen een lamp. Moest een 2e lampje ophangen onder het aanrecht, die ik had afgetakt van het stopcontact daar. SOW dat voel je wel ff als je misgrijpt! |( :P


:') ooit gehoord van een zaklamp...? :+
 
Spijtig genoeg ben ik het ook nog eens met plintum. 230 de zekering doorslaan met het lichaam is me ook al een keer gebeurt. Nog wel eventjes een rottig gevoel in de hartstreek kon ik zo weer verder.

(ik was bezig met het repareren van een vaatwasser, stroom erop, testen stroom er af. etc etc. 1 keer te weinig het stroom er af gehaald.)

mvg

db
 
Een paar jaar geleden kocht ik een XL500 om een beetje door het bouw terrein te crossen.
Bij een bepaalde snelheid maakte hij een vreemd zoemend geluid wat afkomstig leek van versnellingbak.
Ik vermoedde dat lager van de uitgaande as de boosdoener was, dus ik sloop heel het blok er uit, maakt het helemaal open om bij het lager te komen en verving deze.
Na een dag flink sleutelen, weer proberen................ weer dat geluid........ :(

Blijkt het de teflon spanner te zijn die zover is uitgesleten dat deze de rollers van de ketting laat draaien met een zoemend geluid.
ff met het mesje bij snijden, en weg was het geluid......
 
Een paar jaar geleden kocht ik een XL500 om een beetje door het bouw terrein te crossen.
Bij een bepaalde snelheid maakte hij een vreemd zoemend geluid wat afkomstig leek van versnellingbak.
Ik vermoedde dat lager van de uitgaande as de boosdoener was, dus ik sloop heel het blok er uit, maakt het helemaal open om bij het lager te komen en verving deze.
Na een dag flink sleutelen, weer proberen................ weer dat geluid........ :(

Blijkt het de teflon spanner te zijn die zover is uitgesleten dat deze de rollers van de ketting laat draaien met een zoemend geluid.
ff met het mesje bij snijden, en weg was het geluid......

Dat is pas lullig! Heb je al dat werk verricht, terwijl het zo'n onschuldig probleempje was!
Zat er ook een tik in het lager trouwens? Is het mischien niet voor niks geweest.

Wat ik wel weet is dat als een lager zonder smering voor lange tijd heeft gedraaid, dat hij gaat piepen. Niet zoemen. Als het vergaande slijtage is, dan kraakt de boel zelfs, en loopt het in de soep.
______________________________________________________________
@FTI,

Ja Maar die had ik toen nog niet, + dat het zo ook wel lukt. ben het onderhand wel gewend _O- haha!
_____________________________________________________________________
@Dirtbag,

Bij maschine zoals de vaatwasser is de boel geaard, en is er inderdaad een grote kans dat je tegelijk ook tegen het blik aan komt, en dus de aardlek eruit klapt(Mits je die hebt)

je krijgt een flinke opdoffer, maar uiteindelijk valt de spanning dan af.
Bij mij bleef het er ook nog eens op staan :')
_____________________________________________________________
@Martell,

lol, ja door het trillen krijg je het vanzelf warm! Maar ik raad je aan om gewoon bij de verwarming te gaan zitten, als je het warm wil krijgen. :P

Daarbij trilde ik alleen de eerste keer, toen ik jonger was. Nu heb ik er geen moeite meer mee.
 
Laatst bewerkt:
Compressietestje.

Wel 10 x vantevoren gehoord / gelezen dat je dan de gashendel helemaal open moet trekken. Toch vergeten. Suf, maar nog niet echt een blunder. Compressie viel hierdoor wel wat laag uit, dus besloten om er ook een 'natte' test achteraan te doen, op aanraden van wphb. Dit wphb schreef mij voor om 15 cc olie in elke cilinder te gieten. Achteraf gezien had 't me toen al moeten opvallen dat dat al best wel waanzinnig veel is, en toen dus ook al (letterlijk) nattigheid moeten voelen, maar goed, toch maar gewoon gedaan wat van me gevraagd werd: in één keer een slokje olie in elk van de vier cilinders gedaan (handig dacht ik, hoef je maar één keer met je trechtertje te kliederen). Compressiemetertje weer in cil. 1 geschroefd, druk op de startknop ...

... laten we zeggen dat ik gelukkig net buiten schot ben gebleven.
 
Compressietestje.

Wel 10 x vantevoren gehoord / gelezen dat je dan de gashendel helemaal open moet trekken. Toch vergeten. Suf, maar nog niet echt een blunder. Compressie viel hierdoor wel wat laag uit, dus besloten om er ook een 'natte' test achteraan te doen, op aanraden van wphb. Dit wphb schreef mij voor om 15 cc olie in elke cilinder te gieten. Achteraf gezien had 't me toen al moeten opvallen dat dat al best wel waanzinnig veel is, en toen dus ook al (letterlijk) nattigheid moeten voelen, maar goed, toch maar gewoon gedaan wat van me gevraagd werd: in één keer een slokje olie in elk van de vier cilinders gedaan (handig dacht ik, hoef je maar één keer met je trechtertje te kliederen). Compressiemetertje weer in cil. 1 geschroefd, druk op de startknop ...

... laten we zeggen dat ik gelukkig net buiten schot ben gebleven.
_O-
 
Vandaag ook een heerlijk irritante blunder, hoewel de rest in het huis kon er nogal mee lachen.

Was bezig met het wegwerken van mn taartschep en plaatsen van een klein spatbordje, led knippers etc.
Achter alles gemonteerd. werkt. Mooi

Denk doe de voorkant ook meteen even, half uurtje zal ik wel klaar zijn.
Koplamp losgehaald, knippers vervangen, aangesloten en ja het werkt.

Mooi alles werkt dacht ik. Alles weer gemonteerd, motor staat klaar om morgen te gaan rijden,
toen herinnerde ik me dat mn moeder zei "je moet je licht wel aan laten, dan val je beter op in het verkeer" ik denken controleer even de koplamp die moet altijd aanstaan. Ik kijken en zag dat ie het niet deed(let op ik startte niet, stond enkel op contact). Ik lampje eruit, doorgemeten.*huh die is goed* vervolgens spanning meten op de fitting. * huh die is er niet*. Ik balen, wph erbij gepakt eerste wat er stond bij troubleshoting: too many electrical accesoires. Ik denk het zal toch niet, wellicht doordat het op een circuit zit met het achterlicht(nu led)... balen, balen..

Nouja, ik word geroepen "eten", dus ik met tegenzin gaan eten.

Broer vraagt wat er is waardoor ik zo geïrriteerd ben, ik hem het verhaal uitgelegd vraagt ie "moet je niet eerst starten voordat je licht werkt"? ik balen...

Na het eten gaan testen en inderdaad...

2 uurtjes werk voor iets dat binnen 30 min klaar was..
 
Laatst bewerkt:
Compressietestje.

Wel 10 x vantevoren gehoord / gelezen dat je dan de gashendel helemaal open moet trekken. Toch vergeten. Suf, maar nog niet echt een blunder. Compressie viel hierdoor wel wat laag uit, dus besloten om er ook een 'natte' test achteraan te doen, op aanraden van wphb. Dit wphb schreef mij voor om 15 cc olie in elke cilinder te gieten. Achteraf gezien had 't me toen al moeten opvallen dat dat al best wel waanzinnig veel is, en toen dus ook al (letterlijk) nattigheid moeten voelen, maar goed, toch maar gewoon gedaan wat van me gevraagd werd: in één keer een slokje olie in elk van de vier cilinders gedaan (handig dacht ik, hoef je maar één keer met je trechtertje te kliederen). Compressiemetertje weer in cil. 1 geschroefd, druk op de startknop ...

... laten we zeggen dat ik gelukkig net buiten schot ben gebleven.

WHAHAHA! Dat had ik dus ooit met een diesel generator. injector eruit geschroeft, en toen starten. Ik kreeg de volle dampwolk diesel im m'n gezicht! Maar das nog niet zo erg als bij jou! _O-

Vandaag ook een heerlijk irritante blunder, hoewel de rest in het huis kon er nogal mee lachen.

Was bezig met het wegwerken van mn taartschep en plaatsen van een klein spatbordje, led knippers etc.
Achter alles gemonteerd. werkt. Mooi

Denk doe de voorkant ook meteen even, half uurtje zal ik wel klaar zijn.
Koplamp losgehaald, knippers vervangen, aangesloten en ja het werkt.
[ - ]
Na het eten gaan testen en inderdaad...

2 uurtjes werk voor iets dat binnen 30 min klaar was..

haha, ja omdat je koplamp 4 ampere trekt (continu) word ie pas ingeschakeld nadat de motor loopt. :+

Anders zou je mini-accu het erg moeilijk krijgen. Bij auto's heb je veel zwaardere accu's, En dan is het ook niet erg als alles aan blijft staan. Terwijl de startmotor bijna even zwaar is als bij een motorfiets.
 
Telt het kwijtraken van spullen ook? :+

Net een halfuur lopen zoeken naar nieuwe remschijfboutjes... alle gereedschapskisten leeggetrokken, niks... toen bedacht ik me na flink vloeken dat de nieuwe kist een uitschuifbaarvakje heeft.. en ja hoor. :X
 
Telt het kwijtraken van spullen ook? :+

Net een halfuur lopen zoeken naar nieuwe remschijfboutjes... alle gereedschapskisten leeggetrokken, niks... toen bedacht ik me na flink vloeken dat de nieuwe kist een uitschuifbaarvakje heeft.. en ja hoor. :X

Eigenlijk tel ik dat liever niet mee, want dan zou ik hier dagelijks posten.
Eens ik klaar ben met een klus is het een net opgeruimde boel in de werkplaats.
Maar tijdens het klussen, is het een zooitje van ... waar heb ik dat nu weer gelegd :+
 
Vandaag een flinke blunder gemaakt met het verwijderen van een zekeringsring van het balhoofd.
Tikken en tikken en tikken...omdat ik er met niets anders bij kon(lag diep)...ruim een uur later...kom ik er achter dat ik ook gewoon de bovenste plaat kan verwijderen en de zekeringsring er 'zo' van af kon draaien |( |( |( |( |(
 
Eigenlijk tel ik dat liever niet mee, want dan zou ik hier dagelijks posten.
Eens ik klaar ben met een klus is het een net opgeruimde boel in de werkplaats.
Maar tijdens het klussen, is het een zooitje van ... waar heb ik dat nu weer gelegd :+

Zelfs tijdens raak ik dingen kwijt en die blijven vreemd genoeg ook kwijt.
Hoe vaak ik wel niet een sleutel 13 heb gekocht............
Dop 13 ben ik voorgoed kwijt maar daarvan weet ik tenminste waar ie is. :)
Kan er alleen niet bij.
 
Vandaag ook een heerlijk irritante blunder, hoewel de rest in het huis kon er nogal mee lachen.

Was bezig met het wegwerken van mn taartschep en plaatsen van een klein spatbordje, led knippers etc.
Achter alles gemonteerd. werkt. Mooi

Denk doe de voorkant ook meteen even, half uurtje zal ik wel klaar zijn.
Koplamp losgehaald, knippers vervangen, aangesloten en ja het werkt.

Mooi alles werkt dacht ik. Alles weer gemonteerd, motor staat klaar om morgen te gaan rijden,
toen herinnerde ik me dat mn moeder zei "je moet je licht wel aan laten, dan val je beter op in het verkeer" ik denken controleer even de koplamp die moet altijd aanstaan. Ik kijken en zag dat ie het niet deed(let op ik startte niet, stond enkel op contact). Ik lampje eruit, doorgemeten.*huh die is goed* vervolgens spanning meten op de fitting. * huh die is er niet*. Ik balen, wph erbij gepakt eerste wat er stond bij troubleshoting: too many electrical accesoires. Ik denk het zal toch niet, wellicht doordat het op een circuit zit met het achterlicht(nu led)... balen, balen..

Nouja, ik word geroepen "eten", dus ik met tegenzin gaan eten.

Broer vraagt wat er is waardoor ik zo geïrriteerd ben, ik hem het verhaal uitgelegd vraagt ie "moet je niet eerst starten voordat je licht werkt"? ik balen...

Na het eten gaan testen en inderdaad...

2 uurtjes werk voor iets dat binnen 30 min klaar was..

Herkenbaar. Bleek dat m'n dimlicht/grootlicht niet meer werkte.
Al vaker problemen met kabelboom gehad enzo, dus koplamp open en kabelboom nakijken.
Alles getest, geen kapotte draden etc.
Blijkt dat er ook een knopje op m'n stuur zit om de lichten uit te zetten enzo, totaal vergeten (ook nog nooit zelf gebruikt). :X
Zelfde categorie als killswitch dus :+


En voor de liefhebber:
his-her-diary-same-say-motocycle.png
 
Laatst bewerkt:
Zelfs tijdens raak ik dingen kwijt en die blijven vreemd genoeg ook kwijt.
Hoe vaak ik wel niet een sleutel 13 heb gekocht............
Dop 13 ben ik voorgoed kwijt maar daarvan weet ik tenminste waar ie is. :)
Kan er alleen niet bij.


Ook eens aan de hand gehad.
Na het klepstellen, 1 klepdekselbout nooit meer teruggevonden.
Sindsdien mag onze kleine lieverd

full



niet meer in de werkplaats mee en ben ik niets meer (definitief) kwijtgespeeld.
 
Telt het kwijtraken van spullen ook? :+

Net een halfuur lopen zoeken naar nieuwe remschijfboutjes... alle gereedschapskisten leeggetrokken, niks... toen bedacht ik me na flink vloeken dat de nieuwe kist een uitschuifbaarvakje heeft.. en ja hoor. :X

Yep, word je soms compleet gestoord van. Soms ben je iets kwijt, vind je het weer, om het een minuut later al weer kwijt te zijn....
Ik heb ook vaak meerdere schroevendraaiers van hetzelfde type om me heen liggen en dan nog kan ik 'm niet vinden als ik 'm nodig heb...
 
Ik heb er nog een, het was niet echt dom, voornamelijk erg pijnlijk...

Ik was de kleppen van mn Benz aan het stellen, voelermaatje tussen tuimelaar en nokkenas.
En die voelermaat wordt me toch ineens godsgloeiens heet in mn handen!!!
Bleek dat ik met het andere uiteinde van de voelermaat de + pool van de accu raakte.
De voelermaat werd zo heet dat er een hoek vanaf was gesmolten.

In de Benz lag een V motor waar 1 cilinderrij vlak naast de accu zat.
 
Laatst bewerkt:
WHAHHAHA! Maar das wel vervelend, want nu moet je een nieuw voelermaat-setje hebben?

zoiets had een maat van me ook laatst. Legt ie een steeksleutel bij z'n auto op het binnenscherm/spadbord. Maar door het starten trilde die sleutel van het scherm, recht op de accu! PATS! 5mm van looien-accupool afgesmolten!
 
Laatst bewerkt:
‎"Even" een nieuw kuipruitje plaatsen op de motor. Vervolgens moet de halve motor uit elkaar vanwege 2 weggesprongen rubbertjes die ergens diep in de donkere krochten van het kuipwerk belandden. Leuk!

Anderhalf uur verder zat het erop.. gelukkig is het qua uiterlijk een verbetering en is het het allemaal waard geweest :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan