Post hier je grootste sleutelblunder! Deeltje 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
de grootste blunder is denken dat de accu stuk is ipv de hoofd zekering naast het start relais

Handvatverwarming heb ik niet zelf gemonteerd, zat er al op. Eigenlijk nooit problemen mee gehad, ook niet als ik dat vergat.

Hoofdzekering is nog goed. Heb er zelf een accu in gehangen die het in mijn andere motor wel doet. Doet niks.

Zal dus wel de ECU zijn gok ik.
 
Handvatverwarming heb ik niet zelf gemonteerd, zat er al op. Eigenlijk nooit problemen mee gehad, ook niet als ik dat vergat.

Hoofdzekering is nog goed. Heb er zelf een accu in gehangen die het in mijn andere motor wel doet. Doet niks.

Zal dus wel de ECU zijn gok ik.

_O-
 

Ik vind het eigenlijk niet zo grappig. Maar goed, vanmiddag maar ff de ANWB bellen. Motorfiets staat nu nog op het werk.

Heb ook wel eens eerder gehad dat ik de zekeringen had gecheckt en dat er toch één stuk bleek (heb ze nu, inclusief de hoofd) allemaal vervangen. Maar goed, hoor wel wat zij er van zeggen...
 
Ik vind het eigenlijk niet zo grappig. Maar goed, vanmiddag maar ff de ANWB bellen. Motorfiets staat nu nog op het werk.

Heb ook wel eens eerder gehad dat ik de zekeringen had gecheckt en dat er toch één stuk bleek (heb ze nu, inclusief de hoofd) allemaal vervangen. Maar goed, hoor wel wat zij er van zeggen...

ey, zodra de anwb erbij komt wordt het nog grappiger :P
 
Laatst bewerkt:
Hey, ik klaag niet over de ANWB hoor. Die zijn zeer efficient in het verhogen van de uiteindelijke werkplaatsfactuur. 8-)

ANWB-er heeft hem uiteindelijk toch nog aan de praat gekregen (vond nog een zekering ergens, hij zei dat de zekeringskast niet origineel was, maar dat lijkt me sterk).

Anyway, gaf wel aan dat de spanningsregelaar overleden was (en de accu).
Aangezien een nieuwe accu en spanningsregelaar ongeveer de helft van de waarde van de motor vertegenwoordigen maar besloten deze als onderdeelvoorziening/oefenobject te bombarderen. Speelde toch al in mijn achterhoofd... (mankeert eigenlijk ook wel meer aan de motor)
 
Wat voor Honda is het? Spanningsregelaars uit China kosten een fractie van de prijs. Standaard loodaccu en je bent weer onderweg.

Of een soort verloop kabel maken (indien nodig) en een spanningsregelaar van een XJ yamaha er onder hangen. Zeker bij de oudere types is de stroomvoorziening vrijwel allemaal gelijk. Dus dynamo met geregelde rotor. Dan kun je iedere andere spanningsregelaar gebruiken mits je m goed aansluit.

En spanningsregelaars van XJ yamaha gaan niet kapot, itt Honda....
 
Wat voor Honda is het? Spanningsregelaars uit China kosten een fractie van de prijs. Standaard loodaccu en je bent weer onderweg.
Een Honda die misschien over 15 jaar ineens en totaal onverwacht 10.000 euro waard is. :?
Dan is het een gewaardeerde oldtimer. :+
(Maak ik nu mee met diverse youngtimers die tien jaar geleden nog gebakjes waren van 250 euro.. :') )

Maar inderdaad hoeft het niet de wereld te kosten en wat is er leuker dan voor een prikkie van A naar B te rijden? :]
 
Of een soort verloop kabel maken (indien nodig) en een spanningsregelaar van een XJ yamaha er onder hangen. Zeker bij de oudere types is de stroomvoorziening vrijwel allemaal gelijk. Dus dynamo met geregelde rotor. Dan kun je iedere andere spanningsregelaar gebruiken mits je m goed aansluit.

En spanningsregelaars van XJ yamaha gaan niet kapot, itt Honda....

dat zal een heel lastig verhaal worden. In de XJ heb je een dynamo met een rotor die voorzien is van sleepcontacten. Als je die sleepcontacten niet hebt valt er met een XJ spanningsregelaar ook niks te regelen...
 
Mijn eerste kleine blunder.

Alarm overzetten op nieuwe motor.
Alles aangesloten en getest.

Wil ik een rondje gaan rijden gaat het alarm ineens af na 30seconden...

Zendertje zit in me zak. Heb dikke handschoenen aan en dat ding maar herrie maken...

12 volt aansluiting vergeten die het alarm laat weten dat het contact aangezet is...
 
Blunders zat inmiddels gemaakt. De meest zure was toch wel die ene keer dat ik op m'n brommer een nieuwe cilinder ging installeren. Heb er 50km van kunnen genieten. Was vergeten een klein moertje aan te draaien die het olietandwiel vast hield....

Maar goed, weer een nieuwe besteld, deze keer niks vergeten. Wil ik de cilinder aandraaien en die bouten blijf ik maar door draaien. Ik bang dat het schroefdraad kapot is. Gelukkig was dat niet zo, de bouten rekte alleen enrom uit (metaalarmoede oid denk ik). Scooterzaak is zondag en maandag dicht terwijl ik maandag toch echt naar school moet. Uiteindelijk met 3 van de 4 cilinderbouten gereden. Ging nog verbazingwekkend goed.

En dan de laatste van de dag. Ook weer met de bovenstaande cilinder... Kleppen stellen! Had het al vaak zat gedaan om te weten hoe dat moest. Was alleen deze keer vergeten het accuklepje (de accu lag 10cm voor de kleppen) terug te leggen. Tijdens het stellen met de voelermaatjes het blok en de pluspool van de accu aangeraakt..... ook dat deed flink pijn. Voelermaatjes aan elkaar vastgelast en mijn hand kreeg ik niet meer open. Klein bijkomend probleempje, om de cilinder te vervangen moest je de vering van het blok losmaken aan de achterkant. Scooter stond dus op een krat en kon niet verplaatst worden. Heb ik dus alsnog de hele scooter in elkaar moeten zetten voordat ik naar de huisarts kon gaan.

Nu gelukkig overgestapt op motoren, vrees dat er nog vele blunders van mijn kant zullen komen...
 
In de 80er jaren was ik de trotse bezitter van een Honda GL1000, oftewel een eerste generatie Goldwing. Op enig moment werd het starten een probleem, bleek de startkoppeling te zijn;
Dit betekende het hele block uitbouwen, (ongeveer 7 uur werk...) de achterkant eraf, startkoppeling loshalen, bleek dat 3 veertjes die rolletjes moesten aandrukken volledig weggerot waren.
Goed, de veertjes vervangen, eea in omgekeerde volgorde opnieuw monteren, het block weer in het frame hangen, opnieuw 7-8 uur werk. Op het moment dat ik vol verwachting de contactsleutel in het slot steek komt mijn echtgenote naar buiten, en spreekt de gedenkwaardige woorden: die 3 ijzeren dingetjes in de vensterbank, kunnen die weg of moet je daar nog wat mee..... juist....die 3 ijzeren rolletjes!
Spul opgeruimd, volgende dag opnieuw begonnen. ging allemaal wel wat vlotter de tweede keer, maar toch!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan