Triumph Tiger 1200 Explorer

Net even, in het naar huis rijden, uitvoerig getest.
Als je 'm van 2=>3 en van 3=>4 voldoende aantrekt is het idd best soepel.
Eenmaal je het gebruik van de intellishifter door hebt (bij schakelen geen gas lossen maar juist blijven gas geven!) is hij inderdaad in alle versnellingen up en down heel soepel te bedienen.

Bij het testen is me overigens ook opgevallen dat je de droge metalen "klak" bij het ontkoppelend schakelen (bijna) helemaal niet meer hoort bij het schakelen via quickshifter.
Eigenaardig fenomeen (?).
Ik zal het de volgende keer nog eens goed testen :)
Dat geluid is me niet opgevallen, maar klinkt als de airbox die lucht anzuigt. Dat was bij de Tiger 800 een groot probleem, dat ding suist de hele tijd (2e generatie; nieuwe niet meer); vandaar dat het lichte gesuis van de Tiger 1200 waarschijnlijk al heel zachtjes klonk voor mij :)
 
Ik begrijp wel het verband niet tussen de quote en je reactie?
Die metalen klak is er alleen bij het op- en afschakelen tezamen met het gebruik van de ontkoppeling. schakel je via de quickshifter hoor je die klak nauwelijks tot niet.
Het is ook geen licht constant gesuis.
 
Weer even een schopje om de Motor-Forum OMA weg te jagen!

Hieronder een plaatje van mijn TEX in het Brabantse landschap.
15ytmc.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Mijn naam is Koen, woon in het zuiden van het land en ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een Triumph Explorer uit 2012. De eerste ritjes bevallen erg goed. Genoeg power en ligt heerlijk op de weg.

Heb meteen even een vraag over een topkoffer. Ik zou graag een topkoffer van GIVI willen kopen. Kan iemand me vertellen of de originele montage plaat die je bij zo'n koffer zit op de Triumph past.
 
Goedenavond,

Mijn naam is Koen, woon in het zuiden van het land en ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een Triumph Explorer uit 2012. De eerste ritjes bevallen erg goed. Genoeg power en ligt heerlijk op de weg.

Heb meteen even een vraag over een topkoffer. Ik zou graag een topkoffer van GIVI willen kopen. Kan iemand me vertellen of de originele montage plaat die je bij zo'n koffer zit op de Triumph past.
Welkom Koen. Waar in 't zuiden precies? Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Fotootje misschien?

De originele Triumph koffers worden gemaakt door..... Givi! Dus ja, dat zou moeten passen.
 
Dank je Kopperma. Ik woon in de omgeving van Venlo. Fotootje zal ik snel even een keertje posten. Bedankt voor je snelle reactie. Kan ik nu mooi opzoek gaan naar een net topkoffertje van Givi.
 
Heb je al op de site van Givi gekeken?
https://www.givi.it/


De alu cases zijn idd van Givi, de "expidition" volgens de site van Triumph lijken mij gewoon de "trekker outback" te zijn van Givi.
We hebben deze zelf ook op de 800.

Triumph
rwsbhz.jpg



Givi
spx5dh.jpg





Maar die andere koffers van Triumph, de "adventure" volgens de site van Triumph... die vind ik niet terug op de site van Givi. Of mis ik iets?

28mvdl.jpg
 
De alu cases zijn idd van Givi, de "expidition" volgens de site van Triumph lijken mij gewoon de "trekker outback" te zijn van Givi.
We hebben deze zelf ook op de 800.

Triumph
[afbeelding]


Givi
[afbeelding]




Maar die andere koffers van Triumph, de "adventure" volgens de site van Triumph... die vind ik niet terug op de site van Givi. Of mis ik iets?

[afbeelding]
De kunststof koffers zijn volgens mij van Triumph zelf, maar dat weet ik niet 100% zeker.
De vraag was of GIVI past op een Triumph, het antwoord daarop is dus 'ja'.
 
De kunststof koffers zijn volgens mij van Triumph zelf, maar dat weet ik niet 100% zeker.


Die kunststof koffers zijn idd van Triumph zelf... met hun eigen montagesysteem...

Het is net daarom dat ik denk dat je zomaar niet elke Givi koffer kan plaatsen, of je moet de bevestiging van Givi erbij kopen...

Op de site van RAD kan je zien welke Givi Topkoffer geschikt is per type motor en welke "baseplate" je er nog voor moet bijkopen.


Door rap eens te kijken heb ik al gezien dat niet elke GIVI topkoffer passend is voor de Tiger 1200, en als het wel kan... dan moet je een aparte bevestigingsplaat bijkopen.
GIVI Topkofferhouder Monokey - SR S




Heb meteen even een vraag over een topkoffer. Ik zou graag een topkoffer van GIVI willen kopen. Kan iemand me vertellen of de originele montage plaat die je bij zo'n koffer zit op de Triumph past.


De vraag was of GIVI past op een Triumph, het antwoord daarop is dus 'ja'.


Sommige types dus wel, andere niet... ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooi en handig navigatie steuntje. Deze heb ik ook op mijn motor zitten. Werkt echt perfect.

Givi standaard montage plaatje past trouwens met een beetje passen en meten perfect op de Triumph. :)
 


Tja... zowat elk aftermarket produkt verkoopt passende stukken voor alle soorten motoren, dus op zich klopt het wel een beetje.


Maar dat op zich heeft dan weer niets te maken met het feit dat Triumph volgens jou z'n originele koffers door Givi gemaakt worden, want dat klopt niet...

Triumph gebruikt idd een bepaald type van de Givi koffers, net als Yamaha trouwens...(en wellicht nog wel wat merken) Meer dan een Givi trekker outback set waar ze de merknaam "Triumph" in laten persen ipv "Givi" is dat niet.


De originele koffers van Triumph zelf... die van plastic... die worden naar mijn weten niet door Givi gemaakt.

Dus zo vreemd was mijn opmerking toch ook weer niet.
 
Laatst bewerkt:
Tja... zowat elk aftermarket produkt verkoopt passende stukken voor alle soorten motoren, dus op zich klopt het wel een beetje.


Maar dat op zich heeft dan weer niets te maken met het feit dat Triumph volgens jou z'n originele koffers door Givi gemaakt worden, want dat klopt niet...

Triumph gebruikt idd een bepaald type van de Givi koffers, net als Yamaha trouwens...(en wellicht nog wel wat merken) Meer dan een Givi trekker outback set waar ze de merknaam "Triumph" in laten persen ipv "Givi" is dat niet.


De originele koffers van Triumph zelf... die van plastic... die worden naar mijn weten niet door Givi gemaakt.

Dus zo vreemd was mijn opmerking toch ook weer niet.
Niet zo serieus reageren joh, was een grapje. Overigens zei ik ook dat ik dacht dat de kunststof koffers van Triumph zelf waren, alleen de alu koffers zijn door Givi gemaakt inderdaad.
Lekker rijden! Prettig weekend!
 
(Voorlopig) groot nadeel van de Tiger 1200 MY 2018.
Bijna geen derde merk onderdelen van te krijgen. Ook niet van GIVI trouwens.

Trouwens niet zo'n vreemde opmerking dat Triumph bepaalde onderdelen gewoon van bij derden betrekt en ze er gewoon hun eigen logo aan laten toevoegen (en soms wat kleine aanpassingen aan laten doen).
De motorlaarzen (bepaalde types toch) van "Triumph" zijn gewoon Alpinestars met een Triumph logo.
Kan je exact nagaan wat zo'n extra logo kost. :)
 
Laatst bewerkt:
Heb nog even een vraagje.

Met welke ruit rijden jullie? Ik heb er nu een klein ruitje op zitten. Deze is op de binnendoor wegen prima. Maar als je een stukje snelweg moet rijden is er toch echt veel te wind naar mijn mening.

Ben toch aan het kijken of de originele goed is of toch een after-market van welk merk dan ook.
 
Heb nog even een vraagje.

Met welke ruit rijden jullie? Ik heb er nu een klein ruitje op zitten. Deze is op de binnendoor wegen prima. Maar als je een stukje snelweg moet rijden is er toch echt veel te wind naar mijn mening.

Ben toch aan het kijken of de originele goed is of toch een after-market van welk merk dan ook.
Een en ander is heel erg afhankelijk van je lengte, met name van je bovenlichaam.
Zelf (1.83) rijdt ik met de originele ruit op de laagste stand. Voor mij perfect. Ik heb wel kunststof tussenringen geplaatst zodat de ruit wat verder van de cockpit staat. Dat scheelt wat turbulentie. Was een tip uit de Tiger 1200 Facebook-groep.
 
Thnx voor je antwoord kopperma.

Ik ben zelf 1,85 en heb zover ik weet een wat langer bovenlichaam. Die 2cm zullen het hem waarschijnlijk ook niet doen. Goede tip trouwens van dat tussenringetje.

Zijn er nog andere die ervaring hebben met een after-market ruit?
 
Heb een Explorer uit 2013 met ruim 40.000 km op de teller.
Nu heb ik sinds vandaag dat hij uit de 4e versnelling vliegt.

Bij gas geven gaat het in en uit de 4e versnelling.
Iemand met dezelfde problemen, of er meer van weet?

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan