Norton Commando 961 Ervaringen

Dat was deels een dummy begreep ik toen ik er was maar kan ik ook fout hebben hoor.

Levert Blom ze nu al inmiddels of nog niet te koop in Nederland ?

gr driver..k,blijf toch interesant vinden heel stiekumpjes
deze was geen dummy hoor, word verders nog steeds nix geleverd :/
hierbij nog een filmpje van de grijze
:W
 
Laatst bewerkt:
Dat was deels een dummy begreep ik toen ik er was maar kan ik ook fout hebben hoor.

Levert Blom ze nu al inmiddels of nog niet te koop in Nederland ?

gr driver..k,blijf toch interesant vinden heel stiekumpjes


Dat was inderdaad een dummy. Het was een blok zonder interne onderdelen. Zo staat er ook één bij Motoservice Mike trouwens. Blom heeft wel al geruime tijd een Norton op engels kenteken, maar meer weet ik daar niet van.
Er is wel tenminste één Norton geleverd in Nederland. Dat heeft op de Norton website gestaan. Maar of die via Blom geleverd is weet ik niet. Toen de mijne voor de 2e maal besteld is (in belgië dus) kreeg ik te horen dat blom nog geen enkele bestelling had doorgegeven in de UK. Vreemd, aangezien ik op dat moment bijna een jaar eerder mijn bestelbon had getekend. De nederlandse prijs weet ik trouwens niet zeker meer. Ik betwijfel zelfs of hij toen al vast stond. Ik moest en zou gewoon die motor hebben ;)

In een jaar tijd heb ik enkele malen geïnformeerd, maar telkens kreeg ik te horen dat er geen nieuws was. Wat uiteraard aannemelijk is voor die periode. Heel het fabriek in engeland telde misschien 20 man toen. Toen er een belgische dealer aangesteld werd (op 40km van mijn deur) heb ik mijn bestelling bij Blom geannuleerd.
 
dit ben ik, op diezelfde motor bij Blom, in Juni 2010. Dat was toen in elk geval een dummy. Misschien dat hij nadien vervangen is door een echte.
full
 
dit ben ik, op diezelfde motor bij Blom, in Juni 2010. Dat was toen in elk geval een dummy. Misschien dat hij nadien vervangen is door een echte.[afbeelding]
Klopt, deze heb ik toen ook daar gezien rond dezelfde periode en ik wat toen serieus geinteresseerd maar er was toen nog weinig bekend over levertijd e.d en later kwam mijn Thailand verhaal tussendoor waardoor de interesse om de Norton te kopen minder werdt



gr driver
 
kun je btw al wel wat accessoires bestellen voor de norton???


Beste wensen en veel motorplezier aan allen voor 2012

Wat de accessoires betreft lijkt het nog redelijk stil. De sportuitlaten zijn leverbaar en de prijzen zijn ervan bekend. Maar verder weet ik nog niets over accessoires.

Maar goed, op een paar details na wil ik er toch niets aan veranderen ;)
 
Hoe staat het met de fiets? :]


Fantastisch!

't is te zeggen. Ik heb nog niet héél veel kunnen rijden. De teller staat op 1200 mijl. Dus hij is behoorlijk ingereden ondertussen. Over het algemeen ben ik meer dan tevreden, al zijn er nog flink wat aandachtspuntjes die ik de komende maanden ga moeten oplossen. Dat is duidelijk.

De motor voelt zich het best als je de toeren er blijft ophouden. Vanaf 4000 toeren is het genieten! De motor zelf komt ook flink los nu, al blijft het koppel onderin een beetje uit. De sportuitlaten zijn wel besteld, maar komen vermoedelijk pas binnen bij de dealer als er nieuwe motoren geleverd worden. Met die uitlaten en een nieuwe map zal het koppel onderin vast een stuk beter zijn.

Bij de 600mijl-smeerbeurt had hij toch redelijk wat olie geconsumeerd. Maar dat hoeft zeker niet abnormaal te zijn bij het inrijden.

Het enige wat momenteel een 'probleempje' lijkt te zijn is de elektriciteit. Deze week sloot ik verwarmde handschoenen aan (dat mag, zonder sissy genoemd te worden bij -10° gerust in België). En bij het vertrekken 's morgens bleef hij telkens stilvallen. Eerst dacht ik dat het de temperatuur was, maar de motor had binnengestaan. Dus keek ik naar de voltmeter. Die gaf niet meer dan 13v aan tijdens het rijden. Na wat getest blijkt dat de koplamp voor een flinke dip zorgt. Alle verbruikers aan behalve de koplamp is zonder problemen 14,5v bij 2500 toeren. Enkel de koplamp en verder niets, en hij geraakt niet boven 13v.
's anderendaags bij dezelfde temperatuur bij het vertrekken de koplamp uitgezet, en de motor reed véél beter op lage toeren. Geen enkele keer stilvallen (bij -5°), krachtiger, en minder schokken.
Wat juist het probleem is zoeken we nog wel. Misschien een te dunne bekabeling voor de lengte en connectoren/schakelaars die ze moet passeren. Dan is het snel opgelost met een relais natuurlijk.

oliewissel bleek ook wel ingewikkelder dan voorzien. Eerst zijn er al gescheiden versnellingsbak en carter, maar ook nog een droge carter. En daar bovenop zit de aftapbout net boven de catalysator. Friemelwerk dus.

Die dingen nemen het plezier zeker niet weg! Ik heb nog geen minuut spijt gehad. De motor voelt degelijk en is ook op de niet-zichtbare plaatsen (onder tank bv.) stevig gebouwd.

Verbruik is na het inrijden zo'n 6L per 100km (1 op 16/17)

Er zitten wel flink wat onbehandelde metalen onderdelen aan de motor, die redelijk intensief onderhoud vergen. (gepolijste velgen en motordeksels bv.) Bij gebruik zoals ik gaat dat natuurlijk allemaal zo lang niet mooi blijven. Maar ja, een motor dient om op te rijden!

nog een fototje, met dank aan (c) Wim Kempenaers:


full
 
Mooie fotoos en zeer fraaie motor .
Dat je nu ook rijdt vindt ik persoonlijk zonde maar zoals jij het zegt en ziet dat een motor is om mee te rijden kan ik wel waarderen maar mijn motoren staan nu alle 4 stil totdat het weer iets beter wordt qua temperatuur en rij omstandigheden.

Ik rij geen woon/werk verkeer overigens alleen maar hobby kilometers.

In het blad Motoren & Toerisme staat nu een dubbel test tussen de nieuwe Norton en ik dacht een oude Norton 850


gr driver
 
Laatst bewerkt:
Mooie fotoos en zeer fraaie motor .
Dat je nu ook rijdt vindt ik persoonlijk zonde maar zoals jij het zegt en ziet dat een motor is om mee te rijden kan ik wel waarderen maar mijn motoren staan nu alle 4 stil totdat het weer iets beter wordt qua temperatuur en rij omstandigheden.

Ik rij geen woon/werk verkeer overigens alleen maar hobby kilometers.

In het blad Motoren & Toerisme staat nu een dubbel test tussen de nieuwe Norton en ik dacht een oude Norton 850


gr driver


Ik vind het ook wel zonde hoor. Maar dat is de enige manier om voor mezelf te verantwoorden op zo'n motor te rijden. Louter als hobby, of als zomerfiets is hij gewoon te duur. Of ja, voor mij dan toch.

Zodra hij zijn dienst als woon-werkmotor bewezen heeft zal hij ook wel bij de verzameling komen te staan. En uiteraard zal hij dan een goede cosmetische beurt krijgen.

Motoren en toerisme toch eens gaan halen dan. Ik vraag me af of ze zelf hebben getest, en waar dan. Naar mijn weten is er geen testmotor beschikbaar in België.
 
Hij kost inderdaadt veel geld vandaar dat ik er zeker niet met pekel en vorst mee zou rijden maar ja....ik heb hem niet en jij wel dus jij kunt de keus maken .

M&T.....ik ga het blad ook kopen morgen denk ik ben ook wel benieuwd wat ze er van zeggen en wie ermee gereden heeft ?

gr driver
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht het... Het is een gekocht stuk van Alan Cathcart. Beetje een gemiste kans om helemaal niets te doen over Norton in België. Zelfs geen info over beschikbaarheid, dealers of levertermijn.

Los daarvan wel een leuk stuk om te lezen, en 'redelijk' objectief. Al is het logisch dat een motor van nu beter presteert tegenover één die 40 jaar oud is. Ik zou graag eens een objectieve test zien van de 961 tussen hedendaagse racers. Dat het vermogen moet onderdoen is logisch, maar wat met het rijgedrag, vering, remmen?... Ik kan niet vergelijken omdat ik nooit op echte racemotoren rij. Maar een goede motor ontwerpen is meer dan Ohlins vering en brembo remmen. De geometrie moet ook kloppen. En daar ben ik weleens benieuwd naar. Hij voelt super, maar is hij dat ook?
 
Ik dacht het... Het is een gekocht stuk van Alan Cathcart. Beetje een gemiste kans om helemaal niets te doen over Norton in België. Zelfs geen info over beschikbaarheid, dealers of levertermijn.

Los daarvan wel een leuk stuk om te lezen, en 'redelijk' objectief. Al is het logisch dat een motor van nu beter presteert tegenover één die 40 jaar oud is. Ik zou graag eens een objectieve test zien van de 961 tussen hedendaagse racers. Dat het vermogen moet onderdoen is logisch, maar wat met het rijgedrag, vering, remmen?... Ik kan niet vergelijken omdat ik nooit op echte racemotoren rij. Maar een goede motor ontwerpen is meer dan Ohlins vering en brembo remmen. De geometrie moet ook kloppen. En daar ben ik weleens benieuwd naar. Hij voelt super, maar is hij dat ook?
Korte omschrijving over de nieuwe Norton en idd niks geen info over prijzen , levering e.d verder wel leuk om te lezen vondt ik.
Op de Norton website las ik vlgs mij dat de modellen voor Europa uitverkocht zijn er geen Nederlandse dealer is en er bij ons dus niks verkocht gaat worden ben ik bang voor.

Wat Blom dan eerder deedt met een dummy terwijl ze nu blijkbaar geen Norton verkopen weet ik dan ook niet eigenlijk.
Gemiste kans vindt ik van welke dealer dan ook in Nederland om geen Norton te willen verkopen of ...Norton zelf moet er moeijlijk over gedaan hebben dat weet ik natuurlijk niet zo goed ken ik alle ins en outs niet .

Ik wil eigenlijk wel de papieren brochures hebben die had Blom toen ook nog niet liggen zeiden ze maar zijn die bij de Belgische leverancier wel te verkrijgen misschien ?

gr driver
 
ik heb de folder liggen ja, en had ook enkele weken geleden gehoord via Moto Service Mike dat Blom er waarschijnlijk niet mee verder ging.

Triumph is heel streng tegenover zijn dealers, en de inrichting van de winkels. Ik las deze week nog over een belgische dealer die zijn 'official dealership' heeft opgezegd omdat ze de strenge eisen van Triumph niet meer konden waarmaken. Wellicht zal de druk van Triumph bij Blom ook wel meegespeeld hebben.

Dat zinnetje heeft trouwens wel altijd op de site van Norton gestaan. Ook toen mijn motor geleverd is. Dus daar zou ik me niet te druk over maken.

En... for what it's worth: Mike (moto service mike) wou niet uitsluiten om importeur te worden voor de benelux, en te werken met Nederlandse dealers op enkele belangrijke plaatsen in het land. Als dat in de toekomst het verhaal zal worden zullen jullie beter verzorgd worden dan tot hiertoe het geval is geweest. Mike is een motorliefhebber zoals wij allemaal, en zéker geen verkoper/manager in de eerste plaats.
Momenteel staat er geen draaiende Norton bij MSM, daarvoor is het wachten tot er weer een paar motoren geleverd worden.
Als er mensen geïnteresseerd zijn en in het zuiden van Nederland wonen ben je ook altijd welkom bij mij trouwens om de Norton te horen draaien, te zien (en eventueel een kort stukje erop te rijden). Ik woon tegen Antwerpen, dus goed te doen.
 
ik heb de folder liggen ja, en had ook enkele weken geleden gehoord via Moto Service Mike dat Blom er waarschijnlijk niet mee verder ging.

Triumph is heel streng tegenover zijn dealers, en de inrichting van de winkels. Ik las deze week nog over een belgische dealer die zijn 'official dealership' heeft opgezegd omdat ze de strenge eisen van Triumph niet meer konden waarmaken. Wellicht zal de druk van Triumph bij Blom ook wel meegespeeld hebben.

Dat zinnetje heeft trouwens wel altijd op de site van Norton gestaan. Ook toen mijn motor geleverd is. Dus daar zou ik me niet te druk over maken.

En... for what it's worth: Mike (moto service mike) wou niet uitsluiten om importeur te worden voor de benelux, en te werken met Nederlandse dealers op enkele belangrijke plaatsen in het land. Als dat in de toekomst het verhaal zal worden zullen jullie beter verzorgd worden dan tot hiertoe het geval is geweest. Mike is een motorliefhebber zoals wij allemaal, en zéker geen verkoper/manager in de eerste plaats.
Momenteel staat er geen draaiende Norton bij MSM, daarvoor is het wachten tot er weer een paar motoren geleverd worden.
Als er mensen geïnteresseerd zijn en in het zuiden van Nederland wonen ben je ook altijd welkom bij mij trouwens om de Norton te horen draaien, te zien (en eventueel een kort stukje erop te rijden). Ik woon tegen Antwerpen, dus goed te doen.
Ik blijf het toch volgen want heel stiekum heb ik nog steeds interesse ook al zal ik er heel weinig mee gaan rijden mocht er een komen want ik heb nu mijn Thaise vriendin in Nederland en haar en mezelf beloofd niet meer altijd alleen met de motor op pad te gaan zoals voorheen maar samen met haar dus...moet er een duoseat op ha,ha.

Ik heb zeker interesse om een keer naar jou te komen om de Norton te zien misschien kun je mij je prive email oid mailen zodat we contact kunnen houden ook buiten M-F om.
Erop rijden zou ook tof zijn maar dat is niet perse noodzakelijk.

Ik heb gisteren Mike een email gestuurd en om documentatie gevraagt van de Norton want hier is het gewoon niet te krijgen voorzover ik het weet althans.
Mocht hij niet reageren zou jij dan een keer kunnen informeren misschien voor mij ?


Triumph....bedoel je dat Triumph het niet bevalt dat Blom of andere dealers ook Norton erbij zet ?
Lekker kinderachtig dan want ik vindt het echt geen concurentie maar een leuke aanvulling.

gr driver
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk gaat het er bij triumph niet meteen om dat het Norton is. Ze voeren blijkbaar gewoon zeer strenge regels naar hun dealers toe. Ze verwachten dat hun dealers niet enkel dealer zijn, maar ook vertegenwoordiger zijn van hun merk. Een beetje wat Harley doet. De motorzaken lijken in de verte niet meer op garages, maar worden lifestyleboetieks. Een triumph dealer zou bijvoorbeeld verplicht zijn een aparte ruimte te voorzien voor kledij, en als ze meerdere merken verkopen gelden er strikte regels.

In hoeverre dat heeft meegespeeld bij de keuze (al dan niet verplicht) bij Blom weet ik niet. Maar het zou me niet verbazen moest het zo zijn.

Ik weet dat Mike trouwens de Nederlandse klanten doorverwees naar Nederland. Maar nu Blom dealer-af is neem ik aan dat hij je wel zal verderhelpen. Anders vraag ik het wel ja.

Er zijn trouwens ook duo-zits. Maar in mijn ogen véél te duur (1000 euro duurder las ik ergens), en lelijk!

Ik stuur je m'n e-mail adres via Pm!



De Norton verbruikt trouwens momenteel ook nog flink wat olie. Nog redelijk nieuw, misschien wat last van de temperaturen, maar hopelijk gaat dat verbruik toch nog zakken. Nu heb ik 1,5 liter moeten bijvullen op 1000 km. Elders op internet lees ik dat ze doorgaans geen olie verbruiken, dus zal er wel een reden voor zijn.

d
 
van Mike nog niks vernomen dus misschien kun / wil jij voor mij wat Norton flyers bemachtigen ?

Ik zou er blij mee zijn.
Weet niet of je soms naar de motorbeurs in Utrecht gaat ..zo ja...kun je me vinden in de VOXAN stand in Hal 9 bij de clubstands.

gr driver / Arie
 
Terug
Bovenaan Onderaan