Het Grote ONK Supermono topic deel 2

ik haal de lamba's er altijd tussenuit anders blijf je met een closed loop systeem zitten

jij zet hem rijker en als je gaat rijden gaat hij hem bv armer zetten naargelang je uitstoot

effe simplistisch gezegd

je moet wel natuurlijk je ecu kunnen herschrijven
 
zitten hier mensen die iets van injectie afweten? :+

ik heb dus op mijn ktm blok de originele keihin injectie staan. Ik kan deze nu volledig aanpassen met een programma.

wat ik ook kan doen is in dat programma de lambda sensor uitschakelen zodat hij niet zit te corrigeren voor de emissie dingen te halen.

OF zit ik daar fout? rekent de ecu heel de tijd op die lambda sensor om de juiste F/A waardes te controleren/meten/sturen of staat dit er los van en stuurt de lambda die enkel bij voor milieu normen te halen?

Ik kan dus naar gelang toerental en opening van de vlinderklep in een hele tabel alle waardes aanpassen van de F/A ratio maar vraag me af of de lambda sensor nodig is voor het injectiesysteem...?

graag hulp :)

grtz,

MJ

Dag MJ,

Je hebt een aantal setups bij injectie systemen, blijkbaar gebruikt jouw injectie systeem ook een lambda sensor. Met de andere sensoren kan de ECU alleen maar een "gokje" doen om te proberen het juiste mengsel te maken (dit is immers voor de verbranding aan). Dan moet je denken aan sensoren als de TPS(throttle position sensor) en bijvoorbeeld de MAF (mass air flow sensor).

De lambda sensor geeft feedback over hoe de verbranding feitelijk is verlopen (het is dan dus geen educated guess meer). De lambda sensor is dus wel vrij belangrijk (anders weet de ECU nooit zeker of de aangenomen waardes kloppen).

Mijn advies; mooi laten zitten :-)

Groeten,
Sean.
 
@ MJ, heb je de jongens van de NOVA bike al eens gevraagd wat hun hebben gedaan.
Die jongens kunnen je wellicht verder helpen. :)
 
Haha, wat een uiterst naar mannetje is die borrol toch bij tijden ;( hup hup, je schuur in, mono bouwen !

Is het nog gelukt met de lambda sensor MJ ?

:W
 
Haha, wat een uiterst naar mannetje is die borrol toch bij tijden ;( hup hup, je schuur in, mono bouwen !

Is het nog gelukt met de lambda sensor MJ ?

:W

iedereen spreekt elkaar wat tegen eigenlijk.

de ene zegt dat hij te arm gaat lopen met de lambda sensor en dat het de ingegeven maps heel de tijd zit aan te passen,

de andere zegt dat ik het moet laten zitten...ben er nog niet uit dus! :N

grtz,

MJ
 
Laatst bewerkt:
hangt allemaal van je ecu af natuurlijk

de standaard duc ecu kan je trimmen en goed zetten maar zogauw je echt gaat rijden neemt de lambasonde het over en regelt hij terug bij

heb dit bij mij opgelost door een race ecu te steken en een powercommander en deze laten programmeren op elke 250 toeren meer naar het juiste mengsel

maar is natuurlijk geen mono en geen ktm blok natuurlijk
 
hangt allemaal van je ecu af natuurlijk

de standaard duc ecu kan je trimmen en goed zetten maar zogauw je echt gaat rijden neemt de lambasonde het over en regelt hij terug bij

heb dit bij mij opgelost door een race ecu te steken en een powercommander en deze laten programmeren op elke 250 toeren meer naar het juiste mengsel

maar is natuurlijk geen mono en geen ktm blok natuurlijk

heeft niet veel met mono of merk te maken maar met ecu zoals je eerder zegt. ik kan dus mijn ecu ook helemaal instellen per 250 toeren en ifv gaskelp stand. Mijn lambda regelt dan ook alles bij zoals je zegt en dus om dat tegen te gaan kan je die (letterlijk) uitvinken in de ecu zodat hij daar geen rekening meer mee houdt. dan gaat hij enkel af op waardes die je geprogrammeerd hebt.

Mijn vraag was dus of de ecu echter de lambda ook nodig heeft om te weten met welke waarde hij aan het werken is maar als ik het bij u hoor moet dat dus niet. Hoe weet een injectiesysteem dan die verhouding? is dat dan gewoon meer/minder inspuiten t.o.v. hoeveelheid lucht dus rijker armer...?

dan zet ik die lambda gewoon ui en dan weet ik tenminste mijn mapping. Ik kan ook alle "resetwaarden" die de lambda ooit heeft ingevoerd wissen dus zal dat ook maar doen.


Dan nog een andere vraag (voor u of eventueel iemand anders hier) ik heb gezien dat jij ook al hebt gewerkt met een plug gemaakt uit PU schuim. Nu heb ik dat ook gemaakt voor mijn carbon luchtfilterbox maar vraag me af wat nu de volgende stap is?! Moet ik dat nu plamuren en dan lak erover zodat het strak staat? algemeen: hoe krijg ik dat PU schuim naar een strak oppervlak omgevormd om een mal van te trekken?

GRTZ,

MJ
 
Laatst bewerkt:
gewoon plamuren om strak te zetten maar , ik zou het anders doen

je kan pur gebruiken maar dan heb je veel plamuur nodig , nu heb je ook nog 2k schuim en die komt strakker bij elkaar te zitten dus minder plamuur nodig
 
Maarten:

Als je ergens in die software een "target lambda waarde" kunt ingeven zou je closed loop kunnen rijden. De ECU spuit de hoeveelheid brandstof in zoals aangegeven in de tabel bij die betreffende gasstand en toerental. Als je closed loop draait zal de ECU je mengsel zo aanpassen dat deze de ingestelde lambda waarde naderd, en dus de fueltabel negeren. In jou geval heb ik geen idee of er een vrij programmeerbare lambda target waarde mogelijk is. Zou je even moeten checken.

Als je de lambda sonde uitvinkt zoals je zegt, dan zal de ECU alleen de hoeveelheid brandstof bepalen aan de hand van de waardes in de fueltabel. Deze zul je natuurlijk wel zelf op een bepaalde lambda waarde moeten afstellen (op de dyno bijvoorbeeld).

Overigens rijd je toch met de standaard ECU? Gebruik je een Tuneboy of iets dergelijks?
 
Laatst bewerkt:
heeft niet veel met mono of merk te maken maar met ecu zoals je eerder zegt. ik kan dus mijn ecu ook helemaal instellen per 250 toeren en ifv gaskelp stand. Mijn lambda regelt dan ook alles bij zoals je zegt en dus om dat tegen te gaan kan je die (letterlijk) uitvinken in de ecu zodat hij daar geen rekening meer mee houdt. dan gaat hij enkel af op waardes die je geprogrammeerd hebt.

Mijn vraag was dus of de ecu echter de lambda ook nodig heeft om te weten met welke waarde hij aan het werken is maar als ik het bij u hoor moet dat dus niet. Hoe weet een injectiesysteem dan die verhouding? is dat dan gewoon meer/minder inspuiten t.o.v. hoeveelheid lucht dus rijker armer...?

dan zet ik die lambda gewoon ui en dan weet ik tenminste mijn mapping. Ik kan ook alle "resetwaarden" die de lambda ooit heeft ingevoerd wissen dus zal dat ook maar doen.


Dan nog een andere vraag (voor u of eventueel iemand anders hier) ik heb gezien dat jij ook al hebt gewerkt met een plug gemaakt uit PU schuim. Nu heb ik dat ook gemaakt voor mijn carbon luchtfilterbox maar vraag me af wat nu de volgende stap is?! Moet ik dat nu plamuren en dan lak erover zodat het strak staat? algemeen: hoe krijg ik dat PU schuim naar een strak oppervlak omgevormd om een mal van te trekken?

GRTZ,

MJ

Re de injectie, hier een uitleg over open loop / closed loop.. Nova liep ook open loop, maar op basis van de lambda log kon de software wel een verbeterde map genereren.

Re je plug.. ik heb 2 lagen epoxyhars gebruikt om schuimen mee uit te harden en af te dichten tegen oplossingsmiddelen die 't schuim wegvreten. Daarna strakplamuren en vervolgens afgewerkt met 2 - 3 lagen DD-lak (veelal botenlak) dit wordt erg hard en is heel mooi glad af te werken.
 
Hey Boys,

@ Nick: ik kan inderdaad dus al die standaardwaardes ingeven en dat ga ik ook doen. ik rijd met de standaard ecu maar gebruik tune ecu. best tof programma met hoop mogelijkheden en het is nog gratis ook! soort van ubuntu voor ecu's zeg maar :)

filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=0hE2GnnqWWE&feature=related

@ Roy: heel handige link! ga ik me vanavond eens wat beter in verdiepen (of misschien beter dinsdagavond want heb zowel morgen als dinsdag een examen...)

heb je gewoon epoxy over het schuim gesmeerd? Wat voor epoxy dan want ik denk dat polyesterhars het schuim opvreet zoals je al half aangeeft. en wat is die DD-lak? misschien kan ik het in 1 keer plamuren en dan die lak er over of gaat die plamuur ook het PU schuim opvreten?

groeten en bedankt voor het antwoord iedereen!!
 
Laatst bewerkt:
gewoon plamuren om strak te zetten maar , ik zou het anders doen

je kan pur gebruiken maar dan heb je veel plamuur nodig , nu heb je ook nog 2k schuim en die komt strakker bij elkaar te zitten dus minder plamuur nodig

zit eigenlijk vrij dicht op elkaar maar dat komt omdat ik beetje heb valsgespeeld. ik heb eerst heel de vorm in dik karton-achtig papier gemaakt en dan alle naden mooi afgeplakt. 1 klein gaatje gelaten en helemaal volgespoten met PU schuim. Eerst de slang aan de bus met PU er dus helemaal in en dan al spuitend teruggetrokken. spoot praktisch uit het gaatje maar binnenin zat alles dus mooi strak op elkaar. (haha hoe fout kan dit klinken, sorry :P )

heb er al aan geschuurd en echt weinig luchtbelletjes of holtes aanwezig. goede tip dus denk ik ;)

groeten!
 
Laatst bewerkt:
Hey Boys,

@ Nick: ik kan inderdaad dus al die standaardwaardes ingeven en dat ga ik ook doen. ik rijd met de standaard ecu maar gebruik tune ecu. best tof programma met hoop mogelijkheden en het is nog gratis ook! soort van ubuntu voor ecu's zeg maar :)

filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=0hE2GnnqWWE&feature=related

@ Roy: heel handige link! ga ik me vanavond eens wat beter in verdiepen (of misschien beter dinsdagavond want heb zowel morgen als dinsdag een examen...)

heb je gewoon epoxy over het schuim gesmeerd? Wat voor epoxy dan want ik denk dat polyesterhars het schuim opvreet zoals je al half aangeeft. en wat is die DD-lak? misschien kan ik het in 1 keer plamuren en dan die lak er over of gaat die plamuur ook het PU schuim opvreten?

groeten en bedankt voor het antwoord iedereen!!

Yep, gewoon goedkope 2-comp epoxy (in ons geval dennenhars, stonden nog een paar kannetjes) - zolang er geen oplossingsmiddelen in zitten gaat het wel goed. Ik heb wel eerst proefstukjes getest. Polystyreen kan iig niet tegen polyesterhars..

DD-lak is een hele sterke botenlak, glijd mooi door het water en ook mooi uit de mal. Niet zelf uitgevonden, maar door verschillende mensen getipt - en 't heeft niet teleurgesteld. Met name van de ijssel schijnt een van de betere te zijn. Verkrijgbaar bij polyshop en de meeste jachtwerven / watersportwinkels..
 
Yep, gewoon goedkope 2-comp epoxy (in ons geval dennenhars, stonden nog een paar kannetjes) - zolang er geen oplossingsmiddelen in zitten gaat het wel goed. Ik heb wel eerst proefstukjes getest. Polystyreen kan iig niet tegen polyesterhars..

DD-lak is een hele sterke botenlak, glijd mooi door het water en ook mooi uit de mal. Niet zelf uitgevonden, maar door verschillende mensen getipt - en 't heeft niet teleurgesteld. Met name van de ijssel schijnt een van de betere te zijn. Verkrijgbaar bij polyshop en de meeste jachtwerven / watersportwinkels..

ik heb even gekeken en heb nog een paar liter staan van op onze boot *O* weeral kostenbesparend *D thanks for the tip!!!
 
nokkenas is een Tornado stage 1 , afkomstig van GW racing in duitsland
Carb is een 38mm mikuni met daarop een open kelkje

Ik heb nog een paar vragen voor je, ik hoop dat je het niet erg vind :$ , er is geen andere manier om je te berijken (geen pm aan, zal wel een reden hebben :P )

Na een hoop ge-etter met een GS500 frame, maak ik de overstap naar een Cagiva Mito frame, hierin komt dus het SP370 blok. Mijn vraag is, was het heel veel werk om het SP/DR/GN400 blokje pas te krijgen in het mito frame ?

Alvast bedankt ! :Y
 
Ik heb nog een paar vragen voor je, ik hoop dat je het niet erg vind :$ , er is geen andere manier om je te berijken (geen pm aan, zal wel een reden hebben :P )

Na een hoop ge-etter met een GS500 frame, maak ik de overstap naar een Cagiva Mito frame, hierin komt dus het SP370 blok. Mijn vraag is, was het heel veel werk om het SP/DR/GN400 blokje pas te krijgen in het mito frame ?

Alvast bedankt ! :Y
Hoi,

Volgens mij heeft Stefan het zelf gedaan...............dus moeilijk kan het niet geweest zijn:-)

Wim
 
Ik wil me registeren op het supermono forum maar elke keer zegt hij dat de gebruikersnaam niet geldig is. Geen enkele naam lijkt te werken :P
 
Ook al meerdere keren geprobeerd in het verleden en ook helaas nooit gelukt.
Dus je bent niet de enigste.

Heren,

Als je op het forum wilt registreren moet je dat via mij doen! Ik ben de admin, dit hebben we gedaan om spam te voorkomen, dus schrijf me ff een mailtje met je gegevens en het komt goed,

supermono-41@hotmail.com

Wim
 
Hoi,

Volgens mij heeft Stefan het zelf gedaan...............dus moeilijk kan het niet geweest zijn:-)

Wim

Fijn, nu kan ik helemaal naar eventuele tips & tricks fluiten :+ :W

Edit: Wim, ik zie dat het forum op phpBB software draait, hier kan je ook Captcha voor instellen, dan hoef je niet meer handmatig mensen toegang te geven, en heb je geen last van spammers.

(Captcha zijn die letters in een afbeelding die je in moet typen).

phpBB • How to enable CAPTCHA in PHPBB 3.0?
 
Laatst bewerkt:
Heren,

Als je op het forum wilt registreren moet je dat via mij doen! Ik ben de admin, dit hebben we gedaan om spam te voorkomen, dus schrijf me ff een mailtje met je gegevens en het komt goed,

supermono-41@hotmail.com

Wim
Oke :) Zal je even een mailtje sturen
 
Terug
Bovenaan Onderaan