" KTM 690 Duke III #2 "

Laat maar weten als jullie weer terror gaan zetten hehehe
Ben zondag nog in A'dm geweest met Berry, hij op ze nieuwe Smc-R en ik op het Dukje R was weer lekker knallen geblazen, en de vespa's huilde het uit hahahaha
 
Ga waarschijnlijk maandag mijn Duke III invoeren bij de RDW.
Ik kom er niet uit wat dat moet kosten. Weet jij hoe dat zit met de BPM? Ik vond een R in Belgie, relatief nieuw en zit er over te denken 'em in te voeren, maar wil natuurlijk eerst weten wat 't me gaat kosten.
 
Heb nu ook op een 'oude' 690 Duke gereden. Grote verschil was de aan/uit gasrespons welke op 't oude model veel beter was afgesteld. Verder moest ik erg wennen aan het dunne zadeltje (altijd SS gereden) en de houding. Had wat moeite met langzame bochten. Kon niet zo snel uitvinden of ik 'em er nou in z'n 2 doorheen moest trekken of steeds terug naar 1. In 2 onder de 40km/u rijdt hij erg bokkig en heb ik 't idee dattie elk moment kan uitvallen, maar in z'n 1 issie te ruig/onrustig. Ik hoop dat dat met een kleiner tandwiel voor op te lossen valt. Of gewoon niet in dorpjes gaan rijden :+ Was er niet 100% zeker van, dus nog geen knoop doorgehakt. De optie op het nieuwe model 2011 heb ik iig laten varen. Het liefst heb ik een R. Effe zoeken dus.
 
Heb nu ook op een 'oude' 690 Duke gereden. Grote verschil was de aan/uit gasrespons welke op 't oude model veel beter was afgesteld. Verder moest ik erg wennen aan het dunne zadeltje (altijd SS gereden) en de houding. Had wat moeite met langzame bochten. Kon niet zo snel uitvinden of ik 'em er nou in z'n 2 doorheen moest trekken of steeds terug naar 1. In 2 onder de 40km/u rijdt hij erg bokkig en heb ik 't idee dattie elk moment kan uitvallen, maar in z'n 1 issie te ruig/onrustig. Ik hoop dat dat met een kleiner tandwiel voor op te lossen valt. Of gewoon niet in dorpjes gaan rijden :+ Was er niet 100% zeker van, dus nog geen knoop doorgehakt. De optie op het nieuwe model 2011 heb ik iig laten varen. Het liefst heb ik een R. Effe zoeken dus.

1 cilinder is juist gemaakt voor kleine bochtjes. (ga eens naar een Supermotard baan ) vaak buiten kart banen.

1 cilinder is gewoon erg wennen. Ik rij regelmatig op de z1000 van mijn vriendin. Allesvreselijk soepel en gaat erg hard.
Maar na 10 min begin ik het karakter van een 1 cilinder te missen. Je bent veel meer met rijden , schakelen en koppel bezig als op een 4 cilinder.
Natuurlijk is je houding en de manier van sturen ook iets anders.
Ik ga elke bocht met mijn dukie door in zijn 2 (ik heb een kleiner tandwiel voor)
geen probleem. daar ligt juist de kracht van een 1 cilinder.
Geef jezelf even de tijd om te wennen. Het is bij elkaar toch een hele verandering tov een 4 cilinder. (je kan ook eens testrijden op een 950 sm) in mijn ogen een aardige tussen compromie.
;)
 
Ik las nog iets over meer als 6000 km op de teller te moeten hebben voor gunstiger invoeren vanuit het buitenland...

Klopt. Ik zet hier mijn berekening ook wel neer:

Het probleem met 800 km op de teller is dat ze hem als nieuw voertuig beschouwen en je dus de volle mep betaalt.
Ik adviseer je om een tellerunit van iemand te lenen met minimaal 6000 km (foei!) EN te wachten tot de motor meer dan 6 maanden oud is.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/begrippen/n/nieuwe_vervoermiddelen
Nieuw met oorspronkelijke nieuwprijs van €10100,- : BPM = €1235,-
Bij een motor van 7 maanden oud en meer dan 6000 km op de teller: BPM = €982,-
Berekening:
BPM Duke 690 10-09-2011 (7 maanden oud)
Consumentenverkoopprijs inclusief BPM en BTW= €10100,-
Netto catalogusprijs, dus zonder btw en bpm = €7449,-
Bruto BPM = €1235,-
Tabel Afschrijvingspercentage hier opgezocht:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/belasting_van_personenautos_en_motorrijwielen_bpm/waarover_bpm_berekenen/afschrijving_op_basis_van_koerslijst_taxatierapport_of_forfaitaire_tabel/afschrijving_op_basis_van_forfaitaire_tabel
(5 maanden tot 9 maanden) + 2 maanden => 16% + 2 x 2,225% = 20,45 %
Af te dragen: €1235,- * 79,55% = € 982,-

Ik kan alleen de oorspronkelijke nieuwprijs van de Duke R vinden, ik zou hem als zodanig invoeren. Bij een hogere nieuwprijs betaal je uiteraard ook meer BPM ;)
 
Vreemd trouwens, want ik ben via Google op de site van KTM terecht gekomen en daar staat de Duke R aangeprijsd voor 9249,- en niet 10.000. Zal effe zoeken of ik dat nog kan vinden.

Edit: hmm, grappig, ik kom wel weer op dezelfde site, maar de prijs is verwijderd. Ik heb het toen (vorige week) nog wel meteen uitgeprint zodat ik een 'bewijs' heb, maar geen idee of 't me ook zal helpen. Maar heb 't wel op papier staan dus.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd trouwens, want ik ben via Google op de site van KTM terecht gekomen en daar staat de Duke R aangeprijsd voor 9249,- en niet 10.000. Zal effe zoeken of ik dat nog kan vinden.

Edit: hmm, grappig, ik kom wel weer op dezelfde site, maar de prijs is verwijderd. Ik heb het toen (vorige week) nog wel meteen uitgeprint zodat ik een 'bewijs' heb, maar geen idee of 't me ook zal helpen. Maar heb 't wel op papier staan dus.

Ik zou dat meenemen inderdaad!
Dan wordt het €1116,- bij een "nieuwe" motor.
 
Ik ben sinds vorige week ook eigenaar geworden van een Duke en vroeg me af wat voor vertanding het kleiner tandwiel heeft van jullie? ik hoor namelijk sommige 15 en andere weer 16 zeggen, alvast bedankt!
 
Ik ben sinds vorige week ook eigenaar geworden van een Duke en vroeg me af wat voor vertanding het kleiner tandwiel heeft van jullie? ik hoor namelijk sommige 15 en andere weer 16 zeggen, alvast bedankt!

Standaard heeft de Duke een 16-tands voortandwiel. Een 15-tands word gemonteerd omdat, je dan wat lager in de toeren kan zakken met minder gebok van de motor en je trekt een stuk sneller op. Het helpt ook als je nogal van de wheelies bent, je krijgt hem dan wat makkelijker omhoog ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan