Crosstourer VFR 1200X

Ik ben aan het twijfelen tussen de Pilot Road 4 en de Anakee 3. Welke van die twee heeft de langste levensduur, doe nogal wat autostrade kilometers voor woon-werk verkeer. Ik vermoed de Pilot Road. De Pilot Road 3 is nu aan 13000 km zo goed als aan vervanging toe.
 
Ik hoor/lees positieve reacties van de Anakee 3. Wat ik wel vind is dat de Anakee 3 wat durft "zingen" aan pakweg 70 km/u.

Onlangs in de Vogezen/Moezel/Eifel gereden met de Anakee 3 en ik moet zeggen dat het bochtenwerk wreed goed is. Tijdens een wolkbreuk blijven rijden en zelfs dan geen problemen ondervonden, ook in haarspeldbochten.
 
Laatst bewerkt:
en duidelijk geschreven door iemand die geen Honda liefhebber is, 3 pagina's over de BMW's (en Triumphs) en 20 regels over de Honda's.... :N

Maar dat komt mss omdat ik wel een liefhebber ben ;)
 
en duidelijk geschreven door iemand die geen Honda liefhebber is, 3 pagina's over de BMW's (en Triumphs) en 20 regels over de Honda's.... :N

Maar dat komt mss omdat ik wel een liefhebber ben ;)
MotoPlus is een vertaling van het Duitse Motorrad. En BMW wint 80% van de vergelijkingstesten in Duitsland......

Ik vond het verslag ook niet te denderend. Maarja, da's allemaal objectief die dingen...
Het Duitse verslag is veel uitgebreider en duidelijker. En zelfs nog iets objectiever...... Door de inkorting bleef er voor de Honda minder ruimte over.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ruim een jaar geleden al weer was ik de trotse eigenaar van een Honda CB1300/SA uit 2007 met Power Commander USBIII. Sedert juni vorig jaar knor ik op een zwarte Crosstourer DCT rond en ik moet zeggen dat deze motor mij goed bevalt. De standaard gemonteerde Pirelli achterband was binnen 4000 km al lek gereden. Dat lekrijden van de achterband heb ik vaker gehad, maar dat waren altijd Michelins Pilot Power. Met de standaard gemonteerde Pirelli voorband heb ik ruim 15000 km geweldig fijn rond gereden. Maar naar aanleiding van de AllRoad bandentest in Motoplus zijn er nu Metzelers (ook Duits?) Tourance Next op gemonteerd. De stuureigenschappen van deze band maar ook van de Pirelli zijn goed, echter de Metzeler achterband maakt veel geluid in vergelijking met de Pirelli. Waarschijnlijk is dit het zingen waar in een eerder bericht al over geschreven werd. Mij het lijkt alsof ik op een oude vrachtwagen zit. Het benzineverbruik valt in tegestelling tot wat altijd beweerd wordt erg mee. Bij normaal touren op binnenwegen haal ik gemakkelijk 1L op 18 km en op snelwegen zelfs 1 op 20 (CB1300: 1 liter op 15 km, met Power Commander). Op de Crosstourer heb ik eveneens een power Commander plus Dynojet O2 optimizers gemonteerd. Deze Power Commander heb ik er op gezet vanwege het feit dat er een pingel aanwezig was op het moment van flink gasgeven bij laag toerental in de zesde versnelling. Verder is het rijgedrag van de Crosstourer niet merkbaar verbeterd (op de CB1300 waren de rijeigenschappen wel verbeterd na montage van een PCIII). Mogelijk valt het motorgedrag van de Crosstourer nog iets te verbeteren door de mapping te laten aanpassen bij Dynojet. De mapping die ik nu gebruik hoort namelijk bij de motor uitgerust met de originele Honda einddemper. Bij mij is vanaf het begin al een Akrapovic einddemper, inclusief DB-killer, gemonteerd.
 
Hallo allemaal,

Ruim een jaar geleden al weer was ik de trotse eigenaar van een Honda CB1300/SA uit 2007 met Power Commander USBIII. Sedert juni vorig jaar knor ik op een zwarte Crosstourer DCT rond en ik moet zeggen dat deze motor mij goed bevalt. De standaard gemonteerde Pirelli achterband was binnen 4000 km al lek gereden. Dat lekrijden van de achterband heb ik vaker gehad, maar dat waren altijd Michelins Pilot Power. Met de standaard gemonteerde Pirelli voorband heb ik ruim 15000 km geweldig fijn rond gereden. Maar naar aanleiding van de AllRoad bandentest in Motoplus zijn er nu Metzelers (ook Duits?) Tourance Next op gemonteerd. De stuureigenschappen van deze band maar ook van de Pirelli zijn goed, echter de Metzeler achterband maakt veel geluid in vergelijking met de Pirelli. Waarschijnlijk is dit het zingen waar in een eerder bericht al over geschreven werd. Mij het lijkt alsof ik op een oude vrachtwagen zit. Het benzineverbruik valt in tegestelling tot wat altijd beweerd wordt erg mee. Bij normaal touren op binnenwegen haal ik gemakkelijk 1L op 18 km en op snelwegen zelfs 1 op 20 (CB1300: 1 liter op 15 km, met Power Commander). Op de Crosstourer heb ik eveneens een power Commander plus Dynojet O2 optimizers gemonteerd. Deze Power Commander heb ik er op gezet vanwege het feit dat er een pingel aanwezig was op het moment van flink gasgeven bij laag toerental in de zesde versnelling. Verder is het rijgedrag van de Crosstourer niet merkbaar verbeterd (op de CB1300 waren de rijeigenschappen wel verbeterd na montage van een PCIII). Mogelijk valt het motorgedrag van de Crosstourer nog iets te verbeteren door de mapping te laten aanpassen bij Dynojet. De mapping die ik nu gebruik hoort namelijk bij de motor uitgerust met de originele Honda einddemper. Bij mij is vanaf het begin al een Akrapovic einddemper, inclusief DB-killer, gemonteerd.

Mooi stukje informatie, maar van mij mag je er af en toe wel een Enter in geven ;)

Ik zit al een tijd over een cb1300 na te denken ipv de blackbird, maar qua verbruik hoef ik geen vooruitgang te verwachten (ondanks injectie) zo te horen.
misschien dat je automatisch wat langzamer/ontspannender rijd op een naked ?

Ik vond het verslag ook niet te denderend. Maarja, da's allemaal objectief die dingen...

Vond het wel leuk om te lezen maar moest het erbij pakken vanwege de opmerking over 20 regels over honda, er staan overigens 3 alinea's net voor de conclusie.

qua uiterlijk zou ik voor de crosstourer gaan of de triumph tiger gaan.
dan zou een proefrit moeten uitmaken of de v4 of de 3 cilinder het leukst is.

Tot dusverre hoor ik die klachten over de zangkwaliteit alleen van BMW GS-rijders.

Miscchien omdat GS rijders het liefst zichzelf horen praten over hun GS en accesoires ;)

Maar serieus, bovenstaande opmerking komt volgens mij echt 100% uit jaloezie.
kom net terug uit de Alpen en wat zie je overal, GS rijders.

Persoonlijk vind ik het leuk voor die mensen dat zal al die speeltjes kopen, maar ze doen er ook wel voor waar ze voor gemaakt zijn, dikke leuke reizen maken.
Dat kan dan wat stoerder zijn als je dat op een cb500 doet met alleen een tentje bij je ;)
Maar ze doen het wel en dat vind ik alleen maar mooi , doe ik ook graag namelijk :9
 
Laatst bewerkt:
Zadel is echt perfect voor mij, ik kan me niet eens meer voorstellen dat ik het oude zadel kon pruimen. Grote verbetering. Ga eens testrijden daar, dan weet je het zeker. Of kom eens een zondag tot alhier en ga op het mijne rijden...

@Allroadtoad,

Is het zadel ook breder aan de voorkant? Jij had toch proefgereden in Duitsland? Kun je me vertellen waar dat was? Ik wil namelijk eens experimenteren met verschillende hoogtes.
 
Hmm, durf ik niet te zeggen, heb al meer dan een jaar niet meer op het oude zadel gereden en heb het ergens in de loods van mijn werk liggen. Ik heb proefgereden op het Touratech HQ op Auf dem Zimmermann 7, 78078 Niedereschach, Duitsland. Ik heb alleen de hoogste geprobeerd, met mijn 1.95 ook logisch. Het was zo`n kwaliteitsimpuls dat ik `m gelijk ter plekke gemonteerd heb en de oude naar huis heb opgestuurd.
 
Dank voor je snelle respons!

Dat is een leuk ritje. Eerst de 1000-beurt maar eens laten doen komende zaterdag en dan wachten op goed weer. Wel zo prettig bij die afstanden;-)
 
Ik rij ook met zo'n Touratech zadel. Het zadel is niet echt breder. Ik heb wel een verhoogd zadel en dit is prettig. Ik ben 1m87 en het lijkt alsof ik nog meer controle heb over de moto.
Ik ben juist terug van een 16 daagse motoreis en geen "achterwerk-klachten". Wetende dat ik elke dag uren op het zadel zat.
 
Ik was toevallig op vakantie in de Vogezen en het Zwarte woud toen ik langs Touratech reed. LuckyLuke heeft op mijn zadel proefgereden en daarna besteld.
 
En ander zadel is voor mij echt een must. Ik krijg nu na een uurtje of vier last van mijn achterwerk, terwijl ik gerust een hele dag op de motor kan rond toeren als ik met vakantie ben. Ik ben zelf ook rond de 1m87. Echter is de hoogte van meerdere factoren afhankelijk. Ik heb zelf rug/schouderklachten. Een hoger zadel betekend meer naar voren hangen met als gevolg meer druk op de rug en schouders. Een lager zadel heeft dit weer minder, maar gaat ten koste van de kniehoek (lees: comfort). Dit kan alleen met een lange proefrit uitgeprobeerd worden. Feit blijft in ieder geval wel dat de polstering van het zadel voor mij ver beneden de maat is.
 
De polstering van bijna elk zadel is beneden de maat, welk merk dan ook. In de showroom moet het goed zitten en de mensen die van terras naar terras rijden houden het er ook wel op uit maar voor de lange trips is het absoluut onvoldoende. Het liefst had ik een corbin gekocht maar die worden niet gemaakt voor de CT omdat die niet in Amerika ingevoerd wordt, bloody yanks...
 
Hey allemaal.

Maanden terug hadden we het hier over banden. Er was bij sommigen twijfel tussen de Pilot Road 4 en de Anakee 3. Ondertussen zijn we maanden verder en is de winter in zicht. Wat zijn jullie bevindingen nu na maanden Pilot Road 4 en de Anakee 3?

Ik breng dit onderwerp terug naar boven omdat ik gisteren met mijn auto naar de bandencentrale ging en ik sprak met een verkoper over die banden. Zijn mening was simpel: rij je nu en dan offroad dan koop je de Anakee 3. Rij je GEEN offroad, dus enkel asfalt in regen en wind dan monteer je best de Pilot Road 4.
Hij vertelde ook dat sommigen een Anakee 3 kopen omdat de band er serieus "stoer" uitziet. Euh...

Jullie mening?
 
We zijn benieuwd Super Blackbird.
Ik heb voorbeeld de Anakee 3. Best tevreden over maar deze zomer deed ik meer haarspeldbochten dan mijn maandloon. Heel soms dacht ik te merken dat de Anakee 3 een bokkesprongetje maakte op een vochtige ondergrond...
 
Hallo,

Vandaag mijn BMW 1200 GS LC van 2013 ingeruild tegen een Crosstourer. Hoewel de BMW erg goed reed ergerde ik mij zeer aan het slechte schakelen en het blok klonk ook niet echt vertrouwd. In April zou de garantie aflopen en ik heb er te weinig vertrouwen in dat er vroeg of laat geen problemen komen. Ik las de goede recenties over de crosstourer en heb vorige week een proefrit gemaakt. Wel een heel andere motor dan de BMW, maar rijdt erg goed! Op het verbruik na (maar daar zijn lees ik ook wisselende reacties op) een prima motor waar ik de komende jaren mee vooruit kan!
Ik kon de Crosstourer voor een scherpe prijs kopen met koffers, tourscherm en handvatverwarming en kreeg voor de BMW een acceptabele prijs terug....hoefde dus niet lang na te denken.

Gr. Han
 
Lang geleden heb ik me lid gemaakt van het VFR forum. Ik ben lid maar kan nergens op reageren.
Het is onoverzichtelijk en vind bijna niets terug van de Crosstourer.
Maw, ik kijk er nooit naar....
 
huh? dat is raar.
Maar verhoudingsgewijs zijn er uiteraard minder X leden en topics dan voor de overige VFR modellen, en aan de andere kant probeer maar iets terug te vinden in dit topic.... :?

Maar kan ik je hiermee helpen:
HIER het bandentopic voor VFR1200X

HIER het ervaringen topic van de Crosstourer

Of ALLE topics met VFR1200X label
 
Terug
Bovenaan Onderaan