Suzuki GS550 restauratie

Als ik voor Marc mag spreken, Hans ook hier ben je welkom (oeps, dit is ook mijn topic ook niet _O- ). Misschien kan ik wel proberen om een nieuwe ring te draaien op mijn chinees draaibankje. Als die ring van alu is, kan ik hem aan de achterkant iets omslaan en verder met kit de boel afsealen, Is hij meteen waterdicht.

Als je begrijpt wat ik bedoel?
 
Laatst bewerkt:
Denk dat Hans dat wel wel weet hoor :+

Toch leuk als iedereen mee gaat discussiëren :}

Morgen wordt de GS550 helemaal uit elkaar gehaald!

Marc
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het glansspoelmiddel niet eens zo gekke oplossing is.

Oude open slopen en kijken wat de beste weg is om dat spul bij het ruitje te krijgen.....
Anders de vuilsluier voor lief nemen.. op die ring staat denk best nog wel spanning om het zwikkie bij elkaar te houden...

Succes!
 
Vandaag een lange dag gemaakt. Heel veel gedaan samen met mijn zoon van 12. :P

Als eerste maar eens het voortandwiel loshalen nu het achterwiel er nog inzit. Effe een balkje er door heen en het tandwiel kwam zo los.
004.jpg


Best een vette ketting voor zo'n laag vermogen fiets! De ketting zelf is nog keurig netjes.
006-1.jpg


Nog even passen of ik de goede gekocht heb.
009-1.jpg


Gelukkig wel :+

Heb nog een paar schokkers over, wie ze wil mag ze zo hebben, anders gaan ze in het oud metaal.

010-1.jpg


Ik verbaas me erover hoe de mooi de achterbrug as eruit kwam, als nieuw :o
011-1.jpg


Toen moesten de carbs ertussenuit. Pff, wat een friemel werk was dat, maar uiteindelijk wel gelukt.

013-1.jpg


Eigenlijk zou een vriend me helpen, maar die kwam niet opdagen :(
Dus de motor zelf maar eruit getild.......

015-1.jpg


Daar staat ie dan.

016-1.jpg


Mijn trekveer hulpje :+
018-1.jpg


Voorzichtig de achterbrug lagers eruit geperst. Ze kwamen eruit zonder schade!
Moet je kijken hoe mooi de asjes uit de lagers kwamen :o

019-1.jpg


Ik vind het geweldig die Suzuki boutjes! Waarom doen ze dat nu niet meer? :?
021-1.jpg


022-1.jpg


Na reinigen ziet het er zo uit, goed bruikbaar zou ik zeggen })
DSCF2379.jpg


GEEN enkel boutje vast, alles kwam zonder problemen los *O*

Toen de rest los gehaald. Alle delen voor de poedercoater in een krat gedaan. Morgen eens kijken of ik het frame met de hogedruk reiniger kan schoon spuiten.

Bij het demonteren van de remmen werd ik iets minder vrolijk. :(

027-1.jpg


Wat is dat voor meuk in de remmen??

026-1.jpg


Uiteindelijk beide voorremmen helemaal schoon gemaakt. Cups waren nog goed. Zijn trouwens massieve dingen zeg!

De achterrem was helaas nog minder.

029-1.jpg


033-1.jpg


1 cup met perslucht eruit gekregen. De andere zat dus muurvast. Heeft me een
een uur gekost om dat ding eruit te pullikken. Dit wordt dus een revisie setje....

Remschijven kwamen zo los van de wielen. Van de week even bij de dealer langs om de banden eraf te laten lepelen, dan kan ik me op de velgen storten.

Nog een TIP: om de boutjes en zooi schoon te maken heb ik alles in een grote emmer gedaan. Gloeiend heet water erbij en 2 vaatwas tabletten. Dan 30 minuten flink roeren en dan weer met heet water afspoelen. Ze komen er erg netjes weer uit!

Verdere foto's vinden jullie in voorgaande link voor de slide show.

Wordt vervolgd, Marc
 
Laatst bewerkt:
Hoi Marc,

die rotzooi van je remolie is wat je krijgt als er water bij je olie zit. Zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom je achterrem vast zit, nog een wonder dat je voorrem klauwen er zo goed uit zien vanbinnen.

Heb je je motorblok er zo uit getrokken, of heb je de motor op z'n kant gelegd? (zo hoef je niet zo ellendig te tillen.)
 
Laatst bewerkt:
Als je nu even de moeite had genomen je in te lezen, had je geweten wat een ellende het is om die carburateurs er tussenuit te halen. En weer terug prutsen is nog ellendiger. Om je dat te besparen, kijk even naar de HAPO oplossing.

HAPO in "GS550E toonbaar maken."
 
Ja, lol een stuk uit het frame zagen :+

Vandaag nog het frame verder klaar gemaakt. Schoon gespoten met de hogedruk reiniger en overal (oude) boutjes erin.

Alleen draadeind had ik niet meer liggen. Morgen maar even een M8 halen.

Voorrem uit elkaar gehaald, Al net zo'n zooi als de klauwen.. :(

002.jpg


Wie verzint zo'n rem schakelaartje?? :?

004-1.jpg


Daarna de achterrem uit elkaar gehaald, en wat denk je? :(

005-3.jpg


Alles zo goed mogelijk schoon gemaakt. De cups van remzuigers zijn niet kapot of zo. Ga ze eerst nog maar eens hergebruiken. Kan altijd nog nieuwe gaan halen. Wel een tijd moeten kloten om die circlip van de voorremzuiger los te krijgen.... Pfff wat zit dat ding diep.

Verder alles zo mooi mogelijk schoon maken. Als ik klaar ben zullen de remmen wel een stuk beter zijn. Zoek de verschillen.
006-4.jpg

of
007-4.jpg


Het lager uit de achterbrug :}

008-2.jpg


Spulletjes die zwart gespoten moeten worden:

009-2.jpg


Toen de Tank eens schoon gemaakt. Had al een paar dagen uit lopen wasemen op het terras.

Onderkant
011-2.jpg


Remvloeistof lekkage op de tank :( Hoef ik de verf er niet meer af te halen :+

012-2.jpg


Detail van scharnier punt:

013-2.jpg


Vind de roest nog wel meevallen. Niet verkeerd. Ook in de tank ziet het er goed uit (voor zover ik iets kan zien)

Wordt weer vervolgd.

Marc
 
Die grap van hAPO was gewoon te leuk om niet even aan te halen. Maar verderop in zijn topic geeft hij ook aan hoe hij de crburateurs weer op zijn plek heeft gekregen. Misschien kun je er iets mee.
 
Wie verzint zo'n rem schakelaartje?? :?


Wordt weer vervolgd.

Marc


Ik ben ooit eens 3 uur aan het kl*ten geweest om hem werkend te krijgen.

Daarna een nieuwe gekocht en nog eens 4 uur bezig geweest.

Daarna de rempomp in de prullenbak gegooid en er een honda rempomp met " normaal " schakelaartje op gezet. :o
 
Hoi Marc,

die rotzooi van je remolie is wat je krijgt als er water bij je olie zit. Zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom je achterrem vast zit, nog een wonder dat je voorrem klauwen er zo goed uit zien vanbinnen.

Heb je je motorblok er zo uit getrokken, of heb je de motor op z'n kant gelegd? (zo hoef je niet zo ellendig te tillen.)

Eeeeh, in mijn eentje er uitgetild....pffff. O-)

Vandaag een revisie-kit besteld. Met nieuwe zuigers. Die oude waren te ver aangetast om nog te kunnen gebruiken. :(

Marc
 
Voor iedereen die vond dat hij er nog mooi uitzag (ja, foto's bedriegen)

DSCF2392.jpg


DSCF2393.jpg


DSCF2395.jpg


DSCF2400.jpg


DSCF2401.jpg


Wat te doen met die beugeltjes om de kabelboom vast te klemmen??
Ze zijn met rubber gecoat, dus dat gaat niet goed komen met poedercoaten. Toch maar verwijderen?

DSCF2403.jpg


Lijken gepuntlast.

Marc
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, ik dacht werkelijk dat deze GS wel meeviel.
Maar toch denk ik dat deze er beter aan toe is dan die ik heb, terwijl de mijne van 84 is.

Geplastificeerde beugeltjes eraf slijpen en tyrips gebruiken.
Of frame laten spuiten, of zelf doen.
 
Ja, dacht al zoiets. Probeer ze wel met een beiteltje eraf te meppen. Met de slijptol kom ik daar zo moeilijk bij.

Marc
 
Ja, die heb ik ook nog ergens liggen. Moet nog steeds af en toe zoeken waar ik alles gelaten heb met al die keuken kastjes.... :+
Marc
 
Laatst bewerkt:
Bij die achterbrug zou ik de boutjes die doorsteken ter bescherming van het schroefdraad terug draaien.. voor stralen kan het nog wel... maar met poedercoaten krijg je last.

Poedercoat sluit de boel op en krijg je het boutje er niet meer lekker uit... of zelfs helemaal niet... of met schade aan het schroefdraad.

Zou max. 1 slag laten uitsteken..(ivm stralen)
 
Advies ter harte genomen en vandaag het frame verder ontvet en de boutjes goed gezet :+
Verder balhoofd en achterbrug afgedopt. Hopelijk dinsdag naar de coater.

Verder een stukje elektra gedaan (is tenslotte mijn beroep :+ )
Kabelboom ontdaan van plakband en alle verbindingen nagelopen. Alles schoongemaakt en ontdaan van plakresten (plakkerig goedje dat oude plakband) Alles weer ingetapt en weer klaar voor montage!

014-2.jpg


Het oude (stoffen) etiket gered en weer verwerkt *O* *O*

013-3.jpg


Wordt weer vervolgd.

Marc
 
Vandaag 2e poging polijsten. Eerst poging was niet erg succesvol. Nu mij kolomboor machine op 2900 tpm gezet. Dat ging al een stuk beter.

Na middagje pielen....

004-2.jpg


005-4.jpg


Eerst met korrel 400 nat schuren, dan grof polijsten, dan fijn polijsten en dan met autosol. Lijkt toch het beste te werken.

Ook nog de schroefjes her gebruiken, dus ook schoonmaken.

003-2.jpg


Zoek het verschil :+

002-1.jpg


Marc
 
Terug
Bovenaan Onderaan