Racen op een daytona 675(650)2006 en verder

Zo, ik ben maar 'ns begonnen aan een uitgebreide winterbeurt voor de Daytona. Ik wil eens wat zaakjes verder gaan optimaliseren voor race-gebruik. Ik kwam als eerste het originele papieren luchtfilter tegen natuurlijk...

Rijdt er hier iemand met vervanging "open" race luchtfilters? Rijdt 'ie waarschijnlijk wel beter op, of moet je dan de mapping aanpassen? Zou eigenlijk niet moeten hoeven, toch...
Krijg je daar geen gezeik met de geluidseisen mee op de diverse circuits? Welke filters zijn aan te bevelen; K&N, BMC, etc.?
 
Vervangend filter voor straat gebruik, geen aanpassing nodig.
Race filter, aanpassing nodig.

Al meerdere keren gelezen dat de bmc race filter het meeste opleverd (ligt ook aan de rest van de motor natuurlijk). Zaten testbank uitdraaien bij.
Heb er zelf ook een gekocht voor de 675. Maar meer omdat het ori filter vuil was.
Qua geluid wordt het inderdaad meer (inlaat). Dus hoedenplankstof in de inlaat monteren. Heeft mij met het oude model 675 paar keer op Zolder gered. Hopelijk ook met het nieuwe model :)
Als motor verder standaard is. Zou ik gewoon een straat filter of origineel kkopen.
 
Vervangend filter voor straat gebruik, geen aanpassing nodig.
Race filter, aanpassing nodig.

Al meerdere keren gelezen dat de bmc race filter het meeste opleverd (ligt ook aan de rest van de motor natuurlijk). Zaten testbank uitdraaien bij.
Heb er zelf ook een gekocht voor de 675. Maar meer omdat het ori filter vuil was.
Qua geluid wordt het inderdaad meer (inlaat). Dus hoedenplankstof in de inlaat monteren. Heeft mij met het oude model 675 paar keer op Zolder gered. Hopelijk ook met het nieuwe model :)
Als motor verder standaard is. Zou ik gewoon een straat filter of origineel kkopen.
Klopt bij standaard nokkenassen geeft een ander/open filter nul vermogens winst. De buitenkant van de inlaatbuis inpakken werkte bij mij ook prima op Zolder.
 
Andere filters hebben idd geen zin met standaard blok. Zelfs met een getuned blok is de winst minimaal tot niets maar verhoogd de kans op geluidsproblemen. Gewoon origineel en goed op geluidreductie letten idd.

Geldt overigens ook voor het nieuwe model.
 
Laatst bewerkt:
Just my 2 cents, maarehh...

Als er meer lucht de motor in kan, kan daar ook meer brandstof aan toegevoegd. Dan is het mengsel toch energierijker? Dan zou er (op z'n minst theoretisch) meer koppel uit gegenereerd moeten kunnen worden. De lucht moet er ook weer uit kunnen, natuurlijk, maar daarvoor is een Arrow uitlaat gemonteerd.

Ik weet: de praktijk is weerbarstig en praktische bezwaren...

Maar waarom werkt het dan niet volgens jullie? Volgens Ducati-m zijn er inderdaad winsten te behalen (heb ik ook enkele gevonden) op de dyno.
 
Leuke om te lezen:
Performance_Air_filter_elements_ flow_analysis_comparison_University_of Wales

Triumph gebruikt in de race kit manual voor de 2006-2012 en 2013+ ook BMC race filters.

Kan zo even 1-2-3 geen dyno charts vinden.
Of je het gaat merken, geen idee. Verder ook geen ervaring mee.
Behalve wat dyno charts die ik op fora zie.

Ik ga die van mij wel voorzien van een dunnere koppakking. Verder standaard, op volledig systeem met andere uitlaat, en BMC filter na.
 
Laatst bewerkt:
Leuke om te lezen:
Performance_Air_filter_elements_ flow_analysis_comparison_University_of Wales

Triumph gebruikt in de race kit manual voor de 2006-2012 en 2013+ ook BMC race filters.

Kan zo even 1-2-3 geen dyno charts vinden.
Of je het gaat merken, geen idee. Verder ook geen ervaring mee.
Behalve wat dyno charts die ik op fora zie.

Ik ga die van mij wel voorzien van een dunnere koppakking. Verder standaard, op volledig systeem met andere uitlaat, en BMC filter na.

Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat,dat de meeste winst oplevert tegen de laagste kosten :)

Voor als je de tijd wil nemen na 3 minuten weet je genoeg :P :
 
Laatst bewerkt:
Trouwens iemand hier wel eens de nokkenas timing veranderd van de 675?
Bij mij is de timing gewijzigd bij de standaard nokkenassen. Het is meer fijnafstelling. Hiervoor moeten er sleuven in de tandwielen gemaakt. Is jaren terug gedaan gelijk met een iets dunnere koppakking, vooral het middengebied werd er iets beter op. Maar het zijn wel hele kleine stappen. Bij Triumph raceparts kon je ook tandwielen met sleuf bestellen.De fijnafstelling heeft Mobu motors gedaan.
Is er iemand die met race nokkenassen en een aangepaste cilinderkop rijdt met bewerkte kanalen? (porting) benieuwd wat dit opleverde.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens iemand hier wel eens de nokkenas timing veranderd van de 675?

Ja, ik. Dit is de grootste en goedkoopste tuningklap die je kunt maken samen met compressieverhoging. De 675 gaat echt veel beter lopen wanneer je dit uitvoert. Bij mij scheelde het incl aangepaste mapping en het syncen van de bodies op de bank ruim 10 awpk's. Die pk's tot daar aan toe maar met name het fellere reageren en de strak lineare vermogensafgifte maakt een groot verschil met rijden.
 
Top, bedankt voor de info.
Sleufjes in de nokkenassen is geen probleem. Heb een CNC'er staan.
Dus dat komt goed.
 
Zal ik doen :Y

Ik zoek trouwens nog iemand die op redelijk korte termijn een aantal 675 -2006-2012 onderdelen voor mij wil testen (circuit gebruik) :)

PB voor meer info
In de buurt van het zuiden wonen is een pre :P
 
Laatst bewerkt:
Interessante discussie hier! Ik zal me zelf hier ook nog even introduceren. Ik heb namelijk sinds een paar maanden ook een triumph daytona 675r uit 2011. De laatste twee wedstrijden van het IRRC er mee gereden en ik moet zeggen dat dit echt super is gegaan.

Al wel redelijk wat aan de fiets gedaan om hem er netjes bij te zetten voor de competitie want er klopte wel het een en ander niet aan maar de basis is nu goed. Nu is het wintertijd en dus ook het moment om het blok te gaan reviseren. In het IRRC zijn we volledig vrij in wat we met het blok doen dus ik kan redelijk los gaan om de fiets zo snel mogelijk te maken.

Ik heb de mannen van Kent al gesproken en die gaan de nokkenassen bijwerken. Verder heb ik al een race-ecu liggen waar ik nog de kabelboom bij nodig heb. Daarnaast ga ik al het standaard werk doen. Blueprinten en de inlaat en uitlaat kanalen bewerken. Hoe deze bewerkt moeten worden kan ik nog niet zeggen want die informatie moet ik nog krijgen. Maar ik geloof dat er bij de daytona niet heel veel mee valt te winnen.
 
:W
Aardige plannen :+

Gewoon uit interesse.
Wat gaat er precies gebeuren met blueprinten? Is altijd zo'n toverwoord. Neem niet aan dat de tuner een bak vol zuigers, drijfstangen en de hele rambam heeft liggen?
 
Binnenkort maar wat foto's plaatsen. HM dashboard is binnen, uitlaat, etc.
Bochtenset moet ik alleen nog de cat eruit halen. En een stuk ertussen lassen. Vering beurtje geven en dat soort zaken.
En het kuipwerk naar de spuiter brengen
 
Terug
Bovenaan Onderaan