Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
FF beter lezen ;) het kost niet meer $$ dan ze opbrengen, maar het kost meer energie dan ze zelf terugleveren. klein verschil, groot plezier
Ja, heb je gelijk in, maar ook dat houdt ik voor een urban myth. Net als windmolens die op subsidie draaien. |(
Alle informatie die ik over dit onderwerp kan vinden zijn personen die op eigen titel een website volschrijven. Soms worden vergelijkingen gemaakt met een 747 die helemaal vol Brussel-Barcelona vliegt. (en dan de Co2 per passagier)
Maar ik kom ook fabrikanten tegen die heel trots het energieverbruik voor de fabricage per paneel vertellen, de waarheid zal ergens in het midden liggen.

Nog wat leuks: motorcycle wheel hub motors for full size motorcycles by enertrac

hub_motor_wheel-309x366.jpg
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk rij je dan niet constant met 2wiel aandrijving, het voorwiel pak je erbij als je vast dreigt komen te zitten.

Zal alleen wel weer ten koste gaan van de wendbaarheid :/
Ik zou niet met zo'n lomp ding in mijn voorwiel willen rijden. Ik denk dat die naaf gauw 5 kilogram weegt.
 
Inderdaad respect voor de openings post.
Ik lees met name angst voor de range en ja die zal voorlopig nog wel beperkt blijven. Een paar belangrijke zaken :
De stroomlijn van een motor is veel slechter dan die van een auto dus een auto komt relatief verder dan een motor.
Een motor heeft beperkte ruimte om accu's in op te bergen.
Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid

Dus een maxima bereik via de snelweg blijft voorlopig nog wel even tegen vallen.

Echter als je weet waar je aan begint dan is elektrisch rijden echt de moeite waard.
Ik heb nu bijna 2,5 jaar een Vectrix voor woon-werk verkeer en heb nu 25.000 km gereden
Brandstof, verzekering en onderhoud kosten mij 9ct per kilometer. En daar zit zelfs mijn knmv lidmaatschap en speciale laadkabel van 300euro bij.
Accu's doen het nog steeds en ik geniet nog elke dag van m'n ritjes.
 
Het is allemaal nog vrij pril; jonge bedrijven zijn bezig met een nieuw en goed product te ontwikkelen, goedkeuring te krijgen voor zo veel mogelijk landen etc. en dan moet er ook nog een wereldwijd dealernetwerk uit de grond gestampt worden... 
Dan hebben de bekende motorfiets fabrikanten het toch gemakkelijk, alleen schitteren die vooralsnog door afwezigheid.

Zero is ook een jong merk maar heeft wel al een agentschap in dit land. Ze hebben de nog jonge reeks vernieuwd; ik vond o.a. deze video, niet flitsend maar hopelijk wel onafhankelijk.

Een impressie van de Zero DS ZF9 via YouTube op motorcycle.com.

Zero heeft een ommezwaai gemaakt, ze zijn overgestapt van DC naar AC motoren en er zit een nieuw type batterij in dat heel lang meegaat. Volgens deze journalist is daarmee de range enorm toegenomen.
De nieuwe motor heeft een 30 Km hogere top, dat is een wereld van verschil lijkt me.
Verder hebben ze nu een regeneratief remsysteem.

De actieradius wordt door Zero bij rustig rijden in Eco mode opgegeven als 114 mijl, dat is best veel. Bij gassen in Sport mode haalt ie dat natuurlijk bij lange na niet maar helaas vertelt de man niet hoe ver ie dan wel komt, dat staat wel in het artikel.

Dit gaat over de ruige versie; zelf zou ik gaan voor de straatversie maar het gaat hier even om de techniek.

Meer info op over de Zero ZF9 op Motorcycle.com.
En in het Nederlands: meer info over Zero modellen voor 2012 op Groen7.

Kan iemand vertellen wat er bedoeld wordt met "coasten" tijdens afremmen ?
 
Laatst bewerkt:
Het 'coasten' tijdens afremmen is denk ik heel licht de re-gen erop, dit heb je ook op electro heftrucks. :)

Is te vergelijken met het gas-los-op-de-motor-remmen met een normale motor, soepel afremmen zonder de rem te gebruiken :)

Coasten kan echter ook gewoon 'uit laten rijden' betekenen, dus zonder de re-gen erop, op die manier rol je echt uit, dat is weer te vergelijken met gewoon je koppeling inhouden op de normale motor, en dan tot stilstand rollen.

Het zal vast 1 van de 2 zijn :)

Verder zal het best, dat de AC veel efficienter is, en daarmee het bereik vergroot, echter, tegen welke -financiele- prijs ?

Naar mijn idee is het nog altijd niet financieel rendabel om een AC systeem te hebben, dat verdient zich in euro's nooit terug. Het is wel comfortabeler kwa rijden (meer afstand, en iets soepeler optrekken) , maar financieel gezien lijkt het mij nog altijd niet rendabel t.o.v. DC.

(en dan laat ik de storingsgevoeligheid van AC nog even achterwege)
 
Dank je Ed voor de uitleg. Ik kwam die term al eerder tegen...

....Verder zal het best, dat de AC veel efficienter is, en daarmee het bereik vergroot, echter, tegen welke -financiele- prijs ? ...
Een hoge prijs...

Deze Zero is duur, erg duur. Hij kost hier trouwens precies evenveel in Euro's als in zijn thuisland in Dollars... :?
Dit heb ik er ook niet voor over; deze meerprijs haal je er ook (bijna?) niet weer uit.

Maar ik heb de tijd..... Deze prestaties vind ik heel veelbelovend; en zeker ook de batterij die pas na 3000 cycli onder de 80% capaciteit zou zitten. Als dat waar is verslijt je hem bijna niet.
 
Dit emailtje kreeg ik eerder deze week van Brammo trouwens. :

Dear,
We are proud to announce that we will be revealing the production version of the much anticipated Brammo Empulse on May 8th, 2012. The launch event will take place in Los Angeles and will be webcast live to all pre-order customers. Since the Empulse concept was first revealed, a vast amount of development and testing has taken place and we are confident that you will be delighted with the ground-breaking electric motorcycle we are about to reveal. On April 18th we will announce full specifications of this exciting milestone in the evolution of motorcycling, giving you every opportunity to become familiar with the Empulse before seeing it for the first time on May 8th.

Electric motorcycle racing is an integral part of our lives here at Brammo and our experience and championship record on the track has played a critical role in the evolution of the Empulse from concept to production. Professional racers have had a hand in the development of the Empulse and they will be sharing their Empulse riding experiences and impressions with you at the reveal on May 8th.

Follow this link and learn more about the Empulse and its roots in Brammo's racing heritage.

If you have questions about the Brammo Empulse simply email empulse@brammo.com for an answer.


The Brammo Team
 
Er is verwarring over welk type motor er in de Vectrix zit; Vectrix zelf schrijft "DC Brushless", in greencarreports lees ik commentaar van iemand die zegt dat dit fout is en dat er een AC motor in zit. Dat zou dus kloppen met het verhaal van Ed.


Onzin natuurlijk dat complex beter zou zijn; het is de omgekeerde wereld...

Allemaal leuk en aardig maar het gaat mij niet om racen en al helemaal niet om geluid.
Die discussie heb ik elders al eens gevoerd en die voegt hier helemaal niets toe.

Verder begrijp ik niet wat het inhoudt om voor- of tegenstander van elektrisch rijden te zijn. Ik ben toch ook geen tegenstander van choppers of voorstander van viercilinders ? 
Laat ieder toch rijden wat ie wil ! Ieder heeft z'n eigen wensen wat motoren aangaat; laat mensen die andere modellen rijden toch in hun waarde ! 
Ik ben die vreemde denkwijzen wel vaker tegengekomen maar wil dit topic er niet mee vervuilen.





Even waar het mij zelf om gaat, anderen hebben weer andere wensen en dat is hun goed recht, als dat over racen of lawaai gaat zijn daar andere topics voor.


Ik zoek een bruikbare elektrische motorfiets voor alledag; hij moet leuk rijden, redelijk presteren; ik hoef absoluut geen scheurijzer. Hij moet uitermate betrouwbaar zijn want ik gebruik hem elke dag, in weer en wind, zomer en winter. 
Verder zoek ik een goede zitpositie en een comfortabel veergedrag.
Wat handige gebruiksmogelijkheden zijn ook nooit weg, denk aan opbergruimte voor grote en kleine spullen.
ABS zou ik erg fijn vinden maar ik ben nog geen elektrische motorfiets tegengekomen die daarvan is voorzien.

Een top van net over de 100 is genoeg; hoger is leuk maar niet perse nodig. 
Met 95 zou ik nog kunnen leven als de motor dit maar lang genoeg kan volhouden.

Een actieradius van 60 km zou al genoeg zijn maar daar wil ik graag wat reserve in want batterijen worden op den duur minder; zodoende denk ik aan 100 Km en dan moet je heel goed opletten bij welke snelheid die gehaald wordt. 
Het zou zomaar kunnen dat 100 km opgegeven actieradius nog niet genoeg is om 50 normaal te rijden.

Een servicepunt in dit land zou handig zijn, ook dat is nog niet zo eenvoudig.

Dat soort zaken is waar ik tegenaan loop en daarom is elke hulp welkom.






De Vectrix heeft een AC Motor. En de gearbox maakt een boel lawaai dus er blijft geluid :-) alleen klinkt dat meer als een sneltram.
En met de nieuwe lithium accu's komt hij dicht in de buurt van jouw range denk ik. Je moet zorgen dat je een demo fiets mag proberen voor je dagelijkse rit. Belangrijk is dat je dan minimaal 25% marge moet overhouden want met -5C en tegenwind heb je dat hard nodig!

Ik volg al drie jaar de elektrische motor scene en ben van mening dat de Vectrix na al die jaren nog steeds de beste elektrische motor is die te koop is. Maar ik ben natuurlijk wel wat bevooroordeeld omdat ik er een heb.
Maar de opbergruimte, topsnelheid, laadtijd, acceleratie, zijn nog steeds zeer goed in vergelijking.
Ik rij ook het hele jaar. Ik heb de thermoscud en muffs en dit geeft veel comfort in de koude seizoenen. De motor kan daar (tot nu toe) prima tegen.
Onderhoud heb ik nauwgezet bijgehouden en ik wil de spreadsheet wel delen.
En nee, ik werk niet voor ze 'k geef gewoon m'n mening.
 
In tegenstelling tot alle berichten : VECTRIX heeft een (3 fase) DC motor die gebruikt maakt van een IGBT interface (controller).
 
Zelf ben ik geen uitgesproken voor of tegenstander van elektrisch rijden. Als ik realistisch kijk denk ik dat het onvermijdelijk is. De opmars van de elektrische/hybride auto is ook niet meer te stoppen en het lijkt mij over het algemeen geen verkeerde ontwikkeling. het blijft inderdaad zo dat motorrijden heel veel met emotie te maken heeft, en zeker voor degene wie meerendeel recreatief rijd en dus niet alleen WW (zoals ikzelf). Maar ook ik ben eens gaan kijken wat de mogelijkheden op het moment zijn, en als ik enkel let op uiterlijk en welk gevoel dat opwekt kan ik zeggen dat er wat dat betreft geen echte excuses meer zullen zijn. Actieradius, opladen met groene stroom of zonnecellen ed zullen ook zeker sterk verbeteren in de toekomst.

Kijk maar eens op onderstaande linkjes en oordeel zelf:



En speciaal voor alle R1 fans:

 
Jammer dat je van de commerciële fietsen bijna niet ziet hoe ze gebouwd zijn. De Brammo lijkt de motor te hebben waar ik hem ook zou plaatsen, in het scharnierpunt van de achterbrug.
Korte vaste ketting/riemspanning en mooi in evenwicht.
De meeste zelfbouwers plaatsen de motor waar de versnellingsbak zat.

Nog een leuke site: Awesome | The Electric Chronicles: Power in Flux Ik ken die zwarte man ergens van :?
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat je van de commerciële fietsen bijna niet ziet hoe ze gebouwd zijn. De Brammo lijkt de motor te hebben waar ik hem ook zou plaatsen, in het scharnierpunt van de achterbrug.
Korte vaste ketting/riemspanning en mooi in evenwicht.
De meeste zelfbouwers plaatsen de motor waar de versnellingsbak zat.

Nog een leuke site: Awesome | The Electric Chronicles: Power in Flux Ik ken die zwarte man ergens van :?

Ha ha ja mij komt hij ook heel bekend voor, ligt op het puntje van mijn tong maar kom er niet op _O-

Ik zie hier een aantal sites langskomen, incl mijn eigen inbreng, waarop diverse modellen te zien zijn. Maar.......waar zijn ze inmiddels in Nederland verkrijgbaar en wat zijn de kosten? Of moet je ze zelf invoeren/bouwen/laten keuren?

Zelf ligt mijn voorkeur bij de "buikschuivers" en wil graag , mocht ik overstappen, ook elektrisch "buikschuiven".
 
...Echter als je weet waar je aan begint dan is elektrisch rijden echt de moeite waard....
Ik heb er dus van geproefd -dat heb je gelezen- en het heeft zeker indruk gemaakt. Destijds stond ik voor de aanschaf van een andere motor en overwoog ik al elektrisch te gaan rijden maar ik was nog niet overtuigd. Nu zit ik weer voorzichtig te kijken wat er mogelijk is; heb nog alle tijd.

We vergelijken natuurlijk met conventionele benzinemotoren omdat we die kennen; maar elektrisch is dus heel anders dan we gewend zijn.

Met een gewone benzinemotor is het gunstig voor het verbruik om lange tijd achtereen zeg maar 90 te rijden; ga je de stad in dan rijd je langzamer maar door start-stop verkeer gaat het verbruik omhoog. Daar is zo'n ding dan ook helemaal niet voor gemaakt.

Elektrisch start-stop verkeer kost relatief weinig energie omdat de motor daarvoor heel geschikt is, hij staat bijvoorbeeld ook echt stil voor het stoplicht.
Fel optrekken kost natuurlijk wel energie maar het is telkens maar kort, vandaar dat het niet eens zo'n aanslag is op de batterij.

De grote belasting voor de batterij is langdurig op hogere snelheden rijden; dat is juist waar de benzinemotor weer beter in is.

Beide hebben dus hun specifieke voor- en nadelen; ze kunnen elkaar dus ook goed aanvullen; misschien een idee om ze samen in één auto te bouwen... Oh, dat is al oud want dat was al bedacht in 1900; in 1997 was het ineens weer modern....
...En met de nieuwe lithium accu's komt hij dicht in de buurt van jouw range denk ik. ...
Dat denk ik ook wel. De demo had (heeft) een NiMh pakket, met een betere Li-Ion batterij zal dat best goed komen.
Maar niets ten nadele van de Vectrix, ik wil ook verder kijken.



...De meeste zelfbouwers plaatsen de motor waar de versnellingsbak zat...
Dat is heel mooi om te zien; we zijn gewend aan benzinemotoren (zelfde verhaal als hierboven) en dan zie je dat die dingen gewoon worden omgebouwd, hoekige batterij tussen een speciaal voor de zuigermotor vormgegeven frame; dat soort dingen. Zal ook wel met keuringen te maken hebben... Ook grote constructeurs moeten er nog aan wennen.

Met elektriciteit ben je veel vrijer in de plaatsing van allerlei componenten; de motor is handig tussen de achtervorklagers, de batterij centraal maar verder kun je best wat spelen. Je kunt de motor (inderdaad) zelfs naast (Vectrix) of in het wiel plaatsen, tweewielaandrijving is een koud kunstje.

Kijk ook eens bij de Motoczysz E; ik zie verschillende modellen met snel te wisselen cassette batterijen, deze heeft meerdere motoren in serie.

Michael Czysz bouwde natuurlijk meer mooie dingen, zoals die C1 met o.a. twee contraroterende krukassen voor elk twee zuigers in een 4 cilinder lijnblok.

full


Motoczysz E met zo te zien 3 motoren

Foto: Club.Motoczysz.




In de VS zullen ze dit wel een Obama Bike noemen... Daar noemen ze de Chevrolet Volt immers de Obama Car...
En nu het toch ter sprake komt; is het niet opvallend dat veel van die nieuwe bedrijven juist in het land van de goedkope brandstof verspillers zitten; Tesla, Fisker, Brammo, Zero, Vectrix...
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hybride, wat een prima topic dit! Ik ga 'm regelmatig volgen. Inmiddels heb ik naast mijn motorscooter al een jaartje een 48V/40Ah lithium snorscooter erbij om alvast te wennen aan elektrisch rijden. Daar heb ik al veel van geleerd: je moet helemaal afkicken van de constante power van benzine! Net volgeladen rijdt een electrische tweewieler echt zalig, met dat koppel vlieg je zowat weg. Na een tijdje verandert je rijgedrag: volgeladen rij ik nu juist zeer beheerst weg om maar zoveel mogelijk vermogen aan het eind van mijn actieradius over te houden. Verder ben je ook meer bezig met acceleratie en de helling waar je rijdt. Allemaal radicaal anders dan 'fossiel' rijden en het vraagt zeker discipline en zelfbeheersing. Heeft ook te maken met de relatief lange laadtijd. Stel dat je tussendoor in zeg tien minuten helemaal vol kunt laden..dan rijdt een electrische tweewieler weer totaal anders en is het 'game on' bij het stoplicht ;-) Maar tot die tijd is het toch echt een economische sport om je accu's zoveel mogelijk te pleasen. Maar er zijn pluspuntjes die snel wennen: De rust, het einde van de startproblemen (nooit meer starten) en het fenomeen 'warmrijden' of 'bedrijfstemperatuur', daar heeft een elektromotor nauwelijks last van.
 
Hoi Hybride, wat een prima topic dit! Ik ga 'm regelmatig volgen. Inmiddels heb ik naast mijn motorscooter al een jaartje een 48V/40Ah lithium snorscooter erbij om alvast te wennen aan elektrisch rijden....

Hé Kenneth, wees welkom.
Als de afstand niet te groot is kan zo'n lichtere scooter inderdaad ook best een goed alternatief zijn, ik zag een leuke Peugeot en een Govecs die de afstand aan zouden kunnen.
Maar zelf heb ik toch liever wat meer veelzijdigheid, het is wel m'n meestgebruikte vervoer.

De achilleshiel zit zoals bekend in de actieradius, daar weet je alles van... Dan heeft het natuurlijk een groot voordeel als de motor een beperkte topsnelheid heeft, met 45 Km/h kom je een stuk verder dan boven de 100 Km/h.
Wil je sneller gaan dan zal er een grotere batterij in moeten of je moet echt wat doen aan de stroomlijn.

Je noemt een paar ontegenzeggelijke voordelen van elektrisch rijden; starten, opwarmen, koudloop, lawaai, al dat soort zaken behoort definitief tot het verleden. Een elektrische motor maalt ook niet om korte ritjes, maakt geen herrie en heeft een hoop minder onderdelen.


Dat Amerikaanse Zero forum is heel leerzaam; ik ben nog maar net begonnen met lezen en heb dus nog een hoop te gaan....  
Goed nieuws is er nu al wel, de gebruikers van de nieuwe ZF9 daar rijden 100 Km/h en komen dan gewoon voorbij mijn gewenste actieradius, en dan kan ik zelf echt niet het hele stuk 100 rijden....

Maar eh... Een goed topic maken we met z'n allen, blijf je er vooral mee bemoeien want jij hebt tenslotte al ervaring met elektrisch rijden.
 
Laatst bewerkt:
Mooi topic Hybride.

Waar ik mijn vraagtekens bij zet is, hoe moet al die elektrischiteit straks opgewekt worden? De meeste centrale's moet je ook energie in stoppen. En van de energiebronnen waar we nu nog veel van verwachten, is maar(zeer)de vraag, of dat ook werkelijkheid op (zeer)grote schaal kan gebruikt/realiteit worden. Waarschijnlijk gaat dat vies tegenvallen.

Zo zijn voor bepaalde accu's zeer zeldzame metalen nodig. Deze zijn slechts zeer beperkt te winnen. Windenenergie: de molens worden van zeer zeldzaam materiaal gemaakt (waar ook beperkingen op zitten). Bruinkool :N Schaliegas :N biogranen :N (daar is ontzettend veel land voor nodig, waarna een verschraling van de grond optreed), kernerergie :N .Veel optie's blijven er niet open.

Ik denk dat de beste optie van dit moment is dat we gewoon eens minder olie gaan verbruiken(desnoods afgedwongen), zolang we dat nog tot onze beschikking hebben. Er zullen ook nog een hoop spullen van olie gemaakt moeten worden en de vraag is of we dat allemaal in onze autootjes moet stoppen. Dat lijkt me de eerste en meest verstandige zet, want de olie raakt in een zeer rap tempo op. Volgens mij wordt ons nu wijsgemaakt, dat we nog langer hebben, dan we hebben....

Waarbij de nu nog als "wondermiddelen", aangemerkte dingen als elektrisch rijden(bijvoorbeeld), ons misschien wel wijsgemaakt wordt... Hogesnelheid zie je ook in ieder toekomstvisie. De realiteit is, dat de Concorde niet meer vliegt omdat de kerosine te duur is. Stena Discovery(supersnelle boot tussen Hoek van Holland en Harwich): gestaakt, brandstof werd te duur. HSL is next?, kost bakken met stroom.

Hoe dan ook, er zullen in(zeer) rap tempo naar alternatieven gezocht moeten worden.
 
Mooi topic Hybride.

Waar ik mijn vraagtekens bij zet is, hoe moet al die elektrischiteit straks opgewekt worden?
Dus?
Ja, energie word de uitdaging van de komende eeuw. Maar wat heel duidelijk is dat die inefficiënte brandstofmotor op zijn retour is. Elektrisch lijkt een goede oplossing. Er gebeurt op het moment een hoop op dit gebied. Ik snap best dat er behoefte is aan een topic om alles bij elkaar te brengen.
 
Natuurlijk rij je dan niet constant met 2wiel aandrijving, het voorwiel pak je erbij als je vast dreigt komen te zitten.

Zal alleen wel weer ten koste gaan van de wendbaarheid :/

Je hebt er echt 8 nodig die 90 Amp. moeten leveren.
Voor een korte spurt heb je kleine accu's nodig met weinig capaciteit. Voor een lange rit heb je grote accu's nodig. Maar je moet aan de 96 volt komen en dan nog 90 Ampere moeten leveren anders gaat je vlieger niet op.
Je voorwiel levert dan iets van 8 Kw. Terwijl je (verbrandings)motor iets van 20 Kw of meer levert om los te komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan