Vespa px 150 aanschaffen-

Kevke

Die hard MF'er
26 jan 2005
532
0
Maastricht
Hallo mensen,

Ik rij op dit moment een suzuki gsr 600. Ik ben op zoek naar een wat praktisere vorm van motorrijden. Ik kwam dan ook bij het rijden op een motorscooter als optie. Nu ben ik helemaal weg van de nieuwe vespa PX150. Ik vraag me nu af of dit een verstandige overstap is? Ik begrijp dat het vermogen van de vespa vele malen lager is dan nu. Echter het rijden op een dergelijke vespa heeft volgens mij heel andere charmes.

Niet langer meer een driedelig lederen motor pak. Maar een casual lederen jas met kevlar jeans.

Iemand ervaringen of tips?
 
Laatst bewerkt:
Tis simpel ; ik heb veel supersport motoren gehad maar met mn honda Dylan 125 in Rossi kleuren beleef ik het meeste plezier. er staat ook een Bimota sb8R in de schuur.
 
Het heeft inderdaad zijn charmes, maar hou er wel rekening mee dat zo'n ding echt rijd als een opgevoerde bromfiets.
 
Klopt met een hoop geknetter en gepruttel :-)

Maar das nu ook de lol van dit soort motoren / scooters, ik snap dat wel.
 
Het artikel komt eigenlijk uit op het verhaal:

Het rijd, het is een cultuurscooter, maar het is een priegelding wat technisch niet hoogstaand en rijtechnisch een potentieel drama is en dat voor maar 3500 euro _O-

Oftewel voor de liefhebber
 
Ja Martin eens maar wel niet een grijze muis motorscoot waar jan en alleman op rondrijdt.... en dat heeft ook wel weer wat vind ik....
 
Klopt Kevke,

je moet het ook doen omdat JIJ het leuk vind niet omdat een ander het goedkeurt.

Dat is ook de reden dat ik een motorscooter heb gekocht ipv een motor.
 
Hallo mensen,
Nu ben ik helemaal weg van de nieuwe vespa PX150. Ik vraag me nu af of dit een verstandige overstap is? Ik begrijp dat het vermogen van de vespa vele malen lager is dan nu. Echter het rijden op een dergelijke vespa heeft volgens mij heel andere charmes.

Iemand ervaringen of tips?

Hallo Kevke,

Zelf heb ik geen PX maar ken wel een aantal mensen die er mee rijden en zijn er zeer blij mee maar dat zijn inderdaad wel echte vespa fans.
In de omgeving waar jij woont zit een Vespa club misschien kun je daar heen mailen en vragen naar ervaringen van club leden die er op rijden ??
Hun site is vespa-club-sittard.nl -&nbspThis website is for sale! -&nbspvespa-club-sittard Resources and Information. Dit is een club voor heel Limburg.
 
Ik rij op dit moment een suzuki gsr 600. Ik ben op zoek naar een wat praktisere vorm van motorrijden. Ik kwam dan ook bij het rijden op een motorscooter als optie. Nu ben ik helemaal weg van de nieuwe vespa PX150. Ik vraag me nu af of dit een verstandige overstap is? Ik begrijp dat het vermogen van de vespa vele malen lager is dan nu. Echter het rijden op een dergelijke vespa heeft volgens mij heel andere charmes.

Niet langer meer een driedelig lederen motor pak. Maar een casual lederen jas met kevlar jeans.

Iemand ervaringen of tips?
Mijn vader heeft de p 200e gehad. Dat ding haalde met groot windscherm volgas 95km/h. Mocht je dat echt willen, zou ik toch echt minimaal voor de 200 gaan. Als je dat al moet overwegen, als je van zo'n zware motor af komt. Het kan wel(mijn vader heeft dat ook gedaan vanaf een 1000cc). Maar je moet dan echt niets meer van prestatie's verlangen, sterker nog, die zijn er gewoon niet.

Om je een voorbeeld te geven, met m'n SH 300, blaas ik dat ding van de weg, dat is echt compleet anders(zegt m'n vader ook). Om aan te geven dat je het echt niet met moderne scooters moet vergelijken. En dan is dat ding, niet eens snel te noemen(SH300).

Eerlijk gezegd, vind ik dit soort scooters maar gevaarlijk in het huidige verkeer. Dat heden ten dage, toch echt, heel wat versnellingen hoger ligt. Of je moet nooit op de autosnelweg komen.Ze zijn wel superbetrouwbaar. En dat geschakel op zo'n ding, icm met de sound is beslist heel leuk.


Bezint eer ge begint!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde stap gemaakt als TS Kevke.
Maar bewust gekozen voor een "grijze muis motorscoot waar jan en alleman op rondrijdt".

Het is namelijk een puur rationele beslissing om te gaan voor een "praktisere vorm van motorrijden".

Als je rationeel, praktisch en "charmes" mixed dan ben ik bang dat je het heel gauw gezien hebt met dit uitstapje.


Als ik met mijn trage PCX ook nog zou moeten schakelen had ik het niet lang getrokken.
 
Laatst bewerkt:
Nadeel van een Vespa schakel is dat, je heel snel moet doorschakellen(dus bijna nooit snel kunt optrekken). Trek je hem echt door dan, klakt het systeem heel erg, wat erg slecht is bij deze scoot. Er zit een soort schakelpal, wat dan vervroegd afslijt.Je moet het vergelijken met een lelijke eend, die constant volgas moet rijden. Ook niet gezond.

Vandaar dat ik ze gevaarlijk vindt. Een hedendaagse scooter is door z'n cvt meestal (redelijk) snel weg en kan daardoor ook (nog )wel volstaan met weinig cc's.
 
Gevoelsmatig vind ik het gebrek aan vermogen bij de PCX minder irritant dan bij mijn eerdere veel sterkere CBF250. (11 versus 22 pk!)

Puur omdat je niet hoeft te schakelen en gewoon een draai aan de gashandle kunt geven.
 
Ik probeer dan ook ergens een demo te vinden om er eens een keer op te rijden. Echter omdat het een liefhebbersfietsje is staat die natuurlijk nergens met plaat.

Ik wil natuurlijk wel eerst een leuk proefritje gemaakt hebben voordat ik besluit zo een Vespa te kopen...

Ter info ik was geenszins eropuit om met de scoot de autobaan op te duiken. Zelfs met mijn huidige motor welke best zwaar te noemen is doe ik nauwelijks snelweg.....

Reden: "Saai en iedereen kan rechtdoor rijden"
 
Laatst bewerkt:
Reden: "Saai en iedereen kan rechtdoor rijden"
Daar denkt de automobilist toch echt heel anders over, als hij voldaan met een armpje aan het stuur, een scooter op de snelweg kan "wegblazen".

Vergis je niet, daar moet je heel wat ballen voor hebben. ;)
 
Niet alleen bij een scooter, ik kom met woonwerk verkeer nooit op de snelweg, maar wel veel op van die zone 60 wegen.
Als ik daar 80 op de teller rij zijn er nog steeds heel veel automobilisten die vinden dat ze moeten laten zien dat ze sneller kunnen dan jij.
Zal wel een soort van aangeboren afwijking zijn ofzo ;)
Vroeger gaf ik weleens gas bij, maar tegenwoordig lach ik vriendelijk naar ze als ik ze bij de eerst volgende kruising weer voorbij ga :W

De Vespa PX 150 is een erg mooie scooter, met een zekere nostalgie er omheen (reng deng deng deng) :9~
Maar bedenk wel dat het dingetje invergelijking met andere scooters echt traag is en dat merk je niet alleen op de snelweg met een theoretische top van 87.
Bij een stoplicht wegrijden betekent ook telkens weer een koekblik op je achterband -O-
En ik ben bang dat dat op den duur snel gaat vervelen, zelfs al zou je hem alleen recreatief gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorig jaar een PX150 gekocht.

Een PX is een PX, of ie nu van 1979 of 2012 is, rijden doen ze hetzelfde.

Enige verschillen zijn: mengautomaat, electrische start, schijfrem voor, dashboard en koplamp.

Leuk voor in de stad en af en toe een provinciale weg.

Inmiddels zit er een Sito plus en loopt hij 90-95 (echte) km/h.

Snelweg moet je mijden.

Vespa rijden moet je niet vergelijken met motorrijden.
 
Ik zie dat je uit Maastricht komt, loop dan een bij "" Vespa Lifestyle Store"" binnen. Die hebben vast wel een oude PX staan en maak daar een proefrit op. Een nieuwe remt 20x beter, verder is er geen verschil in rijgedrag.

Een nieuwe kunnen ze vast wel voor je bestellen en volgens mij hebben ze zelfs een blauwe 125 op voorraad. Een 125 is nauwelijks langzamer en met het prijsverschil kun je er makkelijk een snellere cilinder op zetten.
 
Ik heb vorig jaar een PX150 gekocht.

Een PX is een PX, of ie nu van 1979 of 2012 is, rijden doen ze hetzelfde.

Enige verschillen zijn: mengautomaat, electrische start, schijfrem voor, dashboard en koplamp.

Leuk voor in de stad en af en toe een provinciale weg.

Inmiddels zit er een Sito plus en loopt hij 90-95 (echte) km/h.

Snelweg moet je mijden.

Vespa rijden moet je niet vergelijken met motorrijden.


Hé Olifant, ik had het al over je en je PX in één van de voorgaande posten. Ik had altijd gehoopt op een topicje van jouw over de PX, vindt het een leuk ding.
 
Ik heb jaren geleden in Griekenland zo'n Vespa (een P200E) gehuurd en er flinke tochten mee gemaakt en die reed met 'n meiske achterop makkelijk 110km/u ( op de teller weliswaar maar toch best een vlot ding).
Zo'n Vespa heeft zo veel karakter, en geeft veel fun , heel anders rijden ook met dat gewicht van de motor aan één kant, de handschakeling en de voetrem; ik heb sindsdien een zwak voor deze oerscooter.
Kan me goed voorstellen dat je zo'n Vespa 'voor erbij' aanschaft.
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan