BMW R 1100RS deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ Bolten88

Het verschil ga je echt wel merken als die recyclizer er tussen geplaatst is. Ik het er zelf ook 1 tussen zitten. Nooit meer hakkelen stoten bij constante snelheid. :]

Even wat anders.
Ik ben van plan om mijn rubberen remleidingen te vervangen door de zo genaamde stahlflex typen.
Heeft iemand van jullie hier al ervaring mee? Waar moet je op letten als je deze zelf wil vervangen.
Ik heb bij deze website leidingen gevonden voor een zeer redelijke prijs.

Motorrad Stahlflex Bremsleitungen und mehr - Bremsen wie Profis

Groet,
Jos
 
Laatst bewerkt:
@ Bolten88
Op de novitech site staat: De lucht-brandstof verhouding waar de Motronic standaard naar toe regelt is ca 14,7:1. De motor loopt echter het lekkerst bij ca 13:1, een rijker mengsel.
full

Hierboven een deel van de uitdraai van mijn 1100RS van 93, zonder kat en zonder recyclizer. Ik heb wel wat met de potentiometer gespeeld en hij staat onderin wat al te rijk. Ik heb sinds gister iets anders geprobeerd: de inlaatbuizen van een 1100 GS geplaatst (Partnr.: 13711341405 (L) en 406 (R)). Deze zijn dunner en twee keer zo lang. Kleine proefrit gemaakt: veel krachtiger onderin, mooi inlaatgeluid en erg soepel. Ik heb in 5 rondgereden met 1000 toeren. Nu was dit niet fijn, maar vanaf 1500 gaat het al heel goed. Je hebt de neiging om een versnelling hoger te rijden, bvb 3 bij bochten in een woonwijk. Het schijnt dat de top iets minder wordt, maar tot 150 km/h was er de indruk/beleving van een snellere en krachtiger motor. Het hele verhaal staat hier:http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/R11pwmod.shtml.
Ik verwacht wel zeker een vergelijkbare ervaring met jouw recyclizer.
Peter
 
Jos,
Ik heb toevallig van de week een dergelijke leiding op mijn R65 mono caféracer gezet met als gevolg een mooi 'hard' remhandle dat heel snel aanspreekt. Voorheen kon ik de handle tot bijna halverwege inknijpen tot het drukpunt. Op mijn RS zitten ze ook, maar daar blijft toch wat meer speling op het handle zitten. Ik vermoed dat dat komt omdat je eerst de ABS 'computer' aanspreekt en vandaar weer terug naar het voorwiel. Ik kan er wel stoppies mee remmen (daar kwam ik per ongeluk achter toen ik het ABS wilde testen). Wel belangrijk zijn de koppelstukken (dus de metalen eindstukken die de handle etc koppelen met de slang). Ik heb roestvrijstaal gekocht en samen waren deze even duur als de slang zelf. Ook moeten ze de juiste hoek hebben, zodat de remslang vrij blijft bij manoeuvreren.
Peter
 
@ Bolten88

Het verschil ga je echt wel merken als die recyclizer er tussen geplaatst is. Ik het er zelf ook 1 tussen zitten. Nooit meer hakkelen stoten bij constante snelheid. :]

Even wat anders.
Ik ben van plan om mijn rubberen remleidingen te vervangen door de zo genaamde stahlflex typen.
Heeft iemand van jullie hier al ervaring mee? Waar moet je op letten als je deze zelf wil vervangen.
Ik heb bij deze website leidingen gevonden voor een zeer redelijke prijs.

Motorrad Stahlflex Bremsleitungen und mehr - Bremsen wie Profis

Groet,
Jos

Ik heb ze zelf al eens vervangen en er is niet zoveel over te vertellen:
Er is verschil tussen met en zonder ABS
Ik het een leidingtype genomen met een extra plastic transparante beschermlaag over het metaalvlechtwerk.
Morsen met remvloeistof op lakdelen moet je niet doen
Meteen gelegenheid om remvloeistof geheel te verversen
Je moet weten hoe je remmen moet ontluchten
Ik heb toen meteen alle banjobouten en koperen afdichting vervangen
Leidingen spanningsvrij monteren; de nippels in de remleidingen kun je verdraaien om aan te passen aan de stand voor spanningsvrije montage

Kan niet meer bedenken...

En hier heb ik het setje gekocht: Stahlflex-Center - Motorradzubehör aus Restposten, Konkursen, Warenüberhängen en kost voor de uitvoering zonder ABS ca. EUR 110,-

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jos,
Remleidingen
Ik ben in procedure om de leidingen aan te schaffen
Via gs forum ben ik terecht gekomen bij nouds motor bazaar .
Hij geeft aan dat er binnen de serie/ bouwjaren verschillen bestaan.
Zijn standaard procedure is oude opsturen en dan worden ze exact nagemaakt.3-5 werkdagen
Ik heb een poging gedaan om ze op te meten, dat is methode 2 en de koppelingen gefotografeerd.
Moet nog van hem terug horen , 5 leidingen met banjo bouten en ringetjes 180 euro

Gr. Jp
 
Hoi JP,

5 leidingen duidt op voor en achter met ABS.
Ik heb ze zojuist besteld bij Melvin (5 leidingen) voor 82 euro zonder banjobouten maar wel met afdicht ringen. Banjobouten kosten daar 3 euro per stuk. Helaas zijn de verzendkosten 15 euro. ;(

Groet,
Jos
 
@My60 en anderen geïnteresseerd in de montage van navigatie systemen:
Ik kwam toevallig de volgende sites tegen:
Autonavigatie op de motor bevestigen - BMW RT BOXER FORUM - NEDERLAND
en
RAM GPS steunen
Zelf gebruik ik ook de Tomtom onder het 'raam' van de tanktas, maar heb onlangs een ritje gemaakt waarbij ik hem met de zuignap op de toerenteller heb gezet, met voeding van de bijgeleverde auto kabel. Ik was bang dat hij los zou raken (dus op de RT getest) maar dat bleek mee te vallen (pun intended).
Peter
 
Vorige week de recyclizer er tussen geplaatst en vandaag de hele dag wezen toeren. Lekker rustig gereden en dat is m.i. precies waar recyclizer z'n werk moet doen. Je weet i.i.d. niet wat je meemaakt. Wat een feest. Tipgevers en leverancier bedankt.
Heb nog niet getankt dus over het verbruik kan ik nog niks melden.

Kees
 
Heren,

ik heb vandaag de recyclizer ontvangen en wilde hem zojuist installeren waarbij ik een bijzondere ontdekking deed.

De connector waar deze op aangesloten moet worden is bij mij leeg, zie:

IMG_3340.jpg


Ik ga er vanuit dat dit hoort en dat de recycliser dus niet geschikt is voor mijn motor? Hij is gelukkig binnen 7 dagen terug te sturen.

Zo ziet die er trouwens uit:

IMG_3339.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Bolten,
Nu dacht ik dat je de Recyclizer aansloot tussen de sensor boven op het luchtfilter en de kabel die daarop zat, zodat de computer 'denkt' dat het kouder is en de luchtmassa hoger, en daarom dus een ietwat rijker mengsel zal maken. Die stekker zit onder de tank, een paar centimeter voor de achterrand van de tank en wijst schuin naar voren. Mogelijk moet je de tank wat optillen om er goed bij te kunnen. Als jouw luchttemperatuursensor kabel los lag, dan kreeg jou computer een heel verkeerd signaal.
Peter
 
@Bolten,
Nu dacht ik dat je de Recyclizer aansloot tussen de sensor boven op het luchtfilter en de kabel die daarop zat, zodat de computer 'denkt' dat het kouder is en de luchtmassa hoger, en daarom dus een ietwat rijker mengsel zal maken. Die stekker zit onder de tank, een paar centimeter voor de achterrand van de tank en wijst schuin naar voren. Mogelijk moet je de tank wat optillen om er goed bij te kunnen. Als jouw luchttemperatuursensor kabel los lag, dan kreeg jou computer een heel verkeerd signaal.
Peter

Ah, moet die het zijn, nog snel even kijken voor het echt donker wordt.

EDIT:

Daar past hij inderdaad ook op, ik zat verkeerd te zoeken. Morgen maar een stukje mee gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jos

Een prima prijs , jammer dat ik al besteld heb . Maar hou me op de hoogte of het past
Een collega met gs wil ook nog bestellen
Scheelt toch aardig wat geld En het ziet er allemaal het zelfde uit !

Lijkt me een prima koop !

Gr. Jp
 
@Bolten88,
Ik ben benieuwd. Op de eerste foto meen ik een potentiometer te zien: het vierkante doosje met een rond uitsteeksel aan de onderkant. Daar onderin (het ronde deel) zou dan de regelschroef moeten zitten. Dit betekent ook dat je geen katalysator hebt en dus ook geen Lambda sonde (zit normaal rechts onder in de uitlaatpijp, net voor de demper, ter hoogte van de centrestand). Ik meen dat dit alleen een optie was op de allereerste modellen en die van jou is van 1994??. Als dit zo is (dus wel potmeter, geen kat) dan verwacht ik geen groot effect van de recyclizer, nogmaals, ik ben benieuwd naar je reactie. Dan is de volgende vraag welke 'plug' er onder jouw zadel zit, maar daarover later meer.
Peter
 
Laatst bewerkt:
@Bolten88,
Ik ben benieuwd. Op de eerste foto meen ik een potentiometer te zien: het vierkante doosje met een rond uitsteeksel aan de onderkant. Daar onderin (het ronde deel) zou dan de regelschroef moeten zitten. Dit betekent ook dat je geen katalysator hebt en dus ook geen Lambda sonde (zit normaal rechts onder in de uitlaatpijp, net voor de demper, ter hoogte van de centrestand). Ik meen dat dit alleen een optie was op de allereerste modellen en die van jou is van 1994??. Als dit zo is (dus wel potmeter, geen kat) dan verwacht ik geen groot effect van de recyclizer, nogmaals, ik ben benieuwd naar je reactie. Dan is de volgende vraag welke 'plug' er onder jouw zadel zit, maar daarover later meer.
Peter

Om die reden dacht ik dat ook. Ik had de leverancier ook gevraagd of het voor mij dan wel zin had om deze te bestellen waarop hij heel mooi reageerde: weet ik niet, ik zal het gewoon proberen, je kan hem altijd terug sturen. Dus vandaar. We gaan vandaag eens de weg op om te zien of ik wat merk.
 
Om die reden dacht ik dat ook. Ik had de leverancier ook gevraagd of het voor mij dan wel zin had om deze te bestellen waarop hij heel mooi reageerde: weet ik niet, ik zal het gewoon proberen, je kan hem altijd terug sturen. Dus vandaar. We gaan vandaag eens de weg op om te zien of ik wat merk.

Bij een niet kat fiets doet synchroniseren en CO afstellen op 1,8% (dit is iets rijker) wonderen.

Roelof.
 
@ Roelof,

Dat bedoel ik eigenlijk ook te zeggen, je hebt de Equaliser dan niet nodig. Ik heb wel 'winst' geboekt door het installeren van de GS inlaat buizen (zie posting van een paar dagen geleden). Van dezelfde bron komen nog tips over kleppen en ontsteking, dat ga ik tzt ook nog proberen.
Peter
 
Nou, ik heb vandaag wat getest met de recyclizer. De eerste rit toen ik hem er tussen gezet had dacht ik heel even dat ik wel wat merkte. Maar nadat ik een paar keer de recyclizer er weer tussenuit gehaald en weer terug gezet had kwam ik tot de conclusie dat het geen verschil maakt.

Jammer, het was het proberen waard maar ga hem maar terug sturen en dan inderdaad de fiets eens laten afstellen om te zien of daar winst is te boeken.

Heb geen enorme last van raar rijgedrag maar heb wel de indruk dat het beter kan dus nog even verder zoeken.
 
@
ik rij nu ongeveer 1 jaar met de recyclizer en in combinatie met Halo bougie's een geweldige opleving van de Beemer op vooral de lage toeren, ik heb ze er ook pas nog uit gehaald en gewone bougie's en zonder de recyclizer . nou,,,, daar was ik heel snel van genezen , dus weer snel het spul teruggezet .
ik heb ook geen kat, maar een semi open laser, dus 2 pijpen met niks erin overgaand in 1 flinke pijp met een mooie roffel. dat vind ik tenminste hoe de buren er over denken heb ik maar niet geinformeerd, ik hoor niets, dus het zal wel goed zijn.
onder heb ik de link naar de halo's gezet voor de liefhebber, ik weet dat Ruud de Jong ze meestal voor de beemer op voorraad heeft.


ton :]

http://www.halo-benelux.com/
 
@Ton en Bolten,
Hierbij nog een site waarop de theorie van de recyclizer e.d. (hier de accelerator) netjes wordt uitgelegd. ACCELERATOR - The extra boost your bike needs. Het 'ding' (een slimme weerstand, die niet lineair is) is maar een deel van de hele keten, vandaar dat de een er baat bij heeft en een ander er weinig van merkt, vooral zonder lambda sonde.
@Bolten, kan het zijn dat jouw olietemperatuur tijdens de test te laag is geweest?? Ik heb nl mijn oliekoeler afgeplakt omdat ik geen oliethermostaat heb, anders krijg ik maar drie barretjes op het scherm. De injectie is ook al iets rijker als de Motronic 'denkt' dat de motor nog niet op temperatuur is en dan overdrijft de recyclizer dat alleen maar. Afijn, zoals far al zei: als alles goed is afgesteld en gesynchroniseerd en het loopt nog steeds niet lekker, dan kun je met speciale bougies en/of slimme kastjes toch resultaat boeken. Ik heb meen ik gewone Bosch super bougies en geen kastje en het ding trekt als een beer en ik ben er tevreden mee...totdat ik een van jullie motoren probeer natuurlijk. Ik sta overigens open voor bezoek om eea eens te meten of proberen inclusief synchroniseren (zonder financiële bijbedoeling). Ik woon in Gemert.
Peter
Hier nog een overzicht/beoordeling van de diverse 'kastjes':ebbo.org
 
Laatst bewerkt:
@Ton en Bolten,
Hierbij nog een site waarop de theorie van de recyclizer e.d. (hier de accelerator) netjes wordt uitgelegd. ACCELERATOR - The extra boost your bike needs. Het 'ding' (een slimme weerstand, die niet lineair is) is maar een deel van de hele keten, vandaar dat de een er baat bij heeft en een ander er weinig van merkt, vooral zonder lambda sonde.
@Bolten, kan het zijn dat jouw olietemperatuur tijdens de test te laag is geweest?? Ik heb nl mijn oliekoeler afgeplakt omdat ik geen oliethermostaat heb, anders krijg ik maar drie barretjes op het scherm. De injectie is ook al iets rijker als de Motronic 'denkt' dat de motor nog niet op temperatuur is en dan overdrijft de recyclizer dat alleen maar. Afijn, zoals far al zei: als alles goed is afgesteld en gesynchroniseerd en het loopt nog steeds niet lekker, dan kun je met speciale bougies en/of slimme kastjes toch resultaat boeken. Ik heb meen ik gewone Bosch super bougies en geen kastje en het ding trekt als een beer en ik ben er tevreden mee...totdat ik een van jullie motoren probeer natuurlijk. Ik sta overigens open voor bezoek om eea eens te meten of proberen inclusief synchroniseren (zonder financiële bijbedoeling). Ik woon in Gemert.
Peter
Hier nog een overzicht/beoordeling van de diverse 'kastjes':ebbo.org

Peter,

bedankt, ga ik mij vanavond nog eens in verdiepen. Sinds ik de motor 1,5 jaar heb weet ik niet wanneer deze voor het laatst afgesteld is / gesynchroniseerd is. Dus dat lijkt mij na alle verhalen logisch om dat eerst te doen. Dan het resultaat bekijken en misschien nog eens testen met de recycliser.

Wat betreft de temperatuur heb ik getest terwijl de motor warm was uiteraard. Als de motor koud is, en dus een rijker mengsel inspuit? doet hij het namelijk niet. Daarom hoopte ik met de aanschaf van dit dat ik tijdens het rijden met warme motor een rijker mengsel had en het dan mogelijk minder werd. Blijkt niet helemaal zo te zijn.

Met de huidige buitentemperaturen komt ie, even uit mijn hoofd, net voorbij de helft of tot de helft van de streepjes. Toen het kouder was red je dat inderdaad niet omdat de luchtkoeling dan iets te goed werkt.
Maar zoals ik zei, bij een koudere motor heb ik er minder last van.

EDIT:

Ik lees ook veel over codeplugs e.d. Wil ik mij ook wat meer in gaan verdiepen of ik daar misschien nog iets mee kan.
 
Laatst bewerkt:
@Bolten,
Ik zal hier later wat meer over de plugs zetten, voor nu: bij mijn 93 RS is hij weggelaten en als er bij jou wel een zit, dan kun je die eens wegnemen om te kijken wat er gebeurt (of hij beter aan het gas hangt). Uit mijn hoofd weet ik dat de GS een roze heeft. Je kunt ook heel gemakkelijk met een draadje met klemmen die plugs simuleren (en die schema's heb ik), dus dat scheelt weer.
Peter
 
@Bolten,
Ik zal hier later wat meer over de plugs zetten, voor nu: bij mijn 93 RS is hij weggelaten en als er bij jou wel een zit, dan kun je die eens wegnemen om te kijken wat er gebeurt (of hij beter aan het gas hangt). Uit mijn hoofd weet ik dat de GS een roze heeft. Je kunt ook heel gemakkelijk met een draadje met klemmen die plugs simuleren (en die schema's heb ik), dus dat scheelt weer.
Peter


Peter,

Hoop dat ik je niet in de wielen rijd, maar hier alvast mijn bijdrage:
Hier staat de nodig uitleg over de Motronic en de codeplugs. http://www.bmwgsclub.nl/motronic.html

Volgens mij worden deze codeplug (ook wel "mapping" genoemd) alleen toegepast bij de "kat" uitvoering omdat via de Lambda sonde uitlaatgas kwaliteit meting kan worden uitgevoerd. Door de Motronic te instrueren via de Lambda sonde om voor een land aan bepaalde emissie eisen te voldoen maakt je gebruik van deze codeplugs.
Het mengsel wordt in principe zo arm mogelijk afgesteld om brandstof te besparen en te voorkomen dat de kat beschadigd door overmatig brandstof.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan