Het loopt! Na 10 jaar!

pippen

MF veteraan
6 sep 2004
3.665
1.122
Na 2 jaar sleutelen is het dan eindelijk gelukt!
Heb de CB350F vandaag voor het eerst gestart. :')

Dit was mij eerste motor toen ik hem in 2000 voor mijn 18de verjaardag kreeg van mijn ouders. Ik kende deze motor goed, hij was van een vriend van mijn ouders.
Twee jaar lang enorm veel plezier mee gehad, met vriendin achterop half Europa mee afgereisd. Schitterend om met bagage en passagier snelle motoren van je af te schudden op bergweggetjes. Heb prachtige momenten gehad, maar ook bittere ellende.
Zo braken de contactpuntjes om de 100 km af! Na 10 keer vervangen werd ik er handig in en kon na 2 minuten weer verder rijden. Nooit de oorzaak gevonden.
Ook liep de motor warm na 200 km snelweg met 120 km per uur inclusief passagier.
Maar nooit heeft hij me volledig in de steek gelaten.

Nadat ik een zware motor mocht rijden, en dus een tweede motor kocht heb ik de CB uit elkaar gehaald om te reviseren. Er stond toen ongeveer 78000 km op de klok. Pas na 8 jaar ben ik begonnen met het reviseren.
Ik heb na de CB 10 motoren gehad maar de Honda staat nog altijd in de top 3 van fijnste motoren als het gaat om beleving.

Eerst het motorblok uit elkaar gehaald om te laten coaten, cilinders te honen, lagers vervangen en natuurlijk alle afdichtingen en pakkingen vervangen. Nieuwe zuigers erin natuurlijk.

P1010602.JPG


P1010968.JPG


Ook het frame laten coaten met de nodige onderdelen.

P1010904.JPG


P1010907.JPG


Nieuwe wielen gespaakt.

P1020344.JPG


Alles in elkaar zetten. :)

P1020539.JPG


En weer uit elkaar halen... B|

P1020670.JPG


Is hij nu zover! *D

P1030404.JPG


en *O*


Het hele verhaal (en meer) is terug te lezen en kijken op pephazard.blogspot.com
 
Laatst bewerkt:
Mooi, gefeliciteerd :D Ik heb er net een cb350f gekocht als eerste motor ;)
Foto-X8WJIUYL-D.jpg


Wat voor uitlaatje is dat?
 
respect vanuit hier. Maar een 350 4 cilinder? Of kwam dat "vroeger"vaker voor bij dat soort kleine cilinderinhoudjes?
Overigens zo n kleine 4 pitter, moet rijden als een naaimachientje.Loopt toch wat soepeler als bijv mijn twin ;(

Waar moet ik zijn voor een proefritje/inrijden voor je? :)

Gaaf ding overigens!
 
Laatst bewerkt:
350 cc vier cilinder kwam niet vaker voor. Dit was de eerste!
Inrijden duurt nog even, eerst nog wat restpunten.
 
350 cc vier cilinder kwam niet vaker voor.

Was natuurlijk niet helemaal nieuw: Honda heeft in de sixties 250cc vier-, vijf- en zescylindertjes gehad die allen gilden als een keukenmeid.
Welliswaar voor op het circuit en niet voor op de weg, maar de ervaring met kleine zuigertjes was er al.

Overigens nette fiets zo en mooie job!
Mijn eerste was een '74 350F; wat heb ik een lol gehad met dat ding.
Op de een of andere manier liep het mooier dan de latere (en veel bekendere) 400F..
 
Was natuurlijk niet helemaal nieuw: Honda heeft in de sixties 250cc vier-, vijf- en zescylindertjes gehad die allen gilden als een keukenmeid.
Welliswaar voor op het circuit en niet voor op de weg, maar de ervaring met kleine zuigertjes was er al.

Klopt, volgens de filosofie van Mr. Honda moest alles zoveel mogenlijk rpm naaien, dat zie je dan ook terug door de hele geschiedenis van Honda.

In de racerij al helemaal, en natuurlijk ook de commercie, de 1e commerciele race fiets van Honda was de CB72 (250cc) 2 cilinder, in 1961 een rpm teller die tot 12k ging, dat was als dat je nu een fiets koopt die de 25k aantikt bij wijze van...

Waar de tellers van de toen dominante Engelse fiets wel ophielden bij 7k...

Honda pakte het heel anders aan :)

De 350 is zeker een icoontje, ook een ondergewaardeerd fietsje eigenlijk, want waar zie je nou nog meer 350 4 cilinders ? *D
 
Een 50 cc 6 cilinder??

Met een 125 cc 5 cilinder was men wel klaar denk ik.
 
De 250cc zescilinder heb ik nog eens live mogen horen op Assen. Kippenvel!
Maar als ik mij niet vergis waren de CB's (350, 500 en 750) de eerste viercilinder in lijn viertakt productie fietsen. Klopt dit?

Ben natuurlijk nog niet klaar met de Honda, maar wel al een eind op weg. Ik voorzie één probleem, en dat zijn de tellers. Die wil ik uiteraard zo goed als nieuw hebben, maar weet absoluut niet waar ik die kan laten reviseren. Of weet iemand een adres waar deze vrijwel nieuw te koop zijn???
 
Honda heeft zelfs een 50cc 6 cilinder gehad voor in de racerij, deze draaide 20000 toeren :Y

Hier een mooi artikel over de reproductie van de 297cc 6 cylinder:
http://www.motorcyclistonline.com/features/122_honda_rc174_six/index.html (Consent Form | Motorcyclist)
 
Laatst bewerkt:
Op de een of andere manier liep het mooier dan de latere (en veel bekendere) 400F..

Ik vermoed dat de 350 wat minder last heeft van de welbekende vermogensdip tussen de 4 en 6duizend toeren. En een andere gearing (vanwege een versnelling minder) zal zeker ook wel verschil geven. :Y
 
Maar even terug op OP:
Mooi werk, ziet er super uit!
 
Laatst bewerkt:
Hij loopt, alweer!!!
De cilinderkop lekte behoorlijk olie, en na een hoop gezeik bleek dat het cilindervlak niet helemaal recht te zijn. Nu eindelijk opgelost en nu loopt hij, zonder lekkage of ander gezeik.
Na een pauze van een jaar nu weer lekker verder sleutelen tot hij af is.

Als het goed is komt hij er ongeveer zo uit te zien. Photoshop is briljant.

P1030404ehdd.jpg


Inmiddels ben ik bezig aan de tellers en koplamp en dergelijke. Er komt aardig schot in de zaak nu. Doel is om hem voor de zomer helemaal af te hebben.
Alles is te lezen op: www.pephazard.blogspot.nl
 
Top, de rest van je leven houden, als je een vrouw vind die zo gek is met je voort te planten, nalaten aan je kleinkoters..
 
Terug
Bovenaan Onderaan