Voxan Café Racer

Ik heb al meer dan vijf jaar twee tanks in gebruik waar ik euro95 in tank. In Duitsland tank ik ook 95, met zo min mogelijk bio etanol , dus geen E10. Nu na vijf jaar zien de tanks er nog goed uit. (snel afkloppen, ik hoop dat het zo blijft)
Ik denk dat in de tank van JFJ er iets mis gegaan is met de temperatuur of met het mengen van de componenten


:^

Volgens mij zit er in alle benzine etanol bijgevoegd tegenwoordig, ik repareer wel eens tuin en park machines en als die dingen in de winter stil hebben gestaan zit gegarandeerd de carburateur verstopt door die bende :')
Enige oplossing is Aspen benzine gebruiken, maar dat is zo duur dat het voor de motor geen optie is....
Als de coating goed is aangebracht moet die er inderdaad tegen kunnen.
 
Ik denk dat er veel dingen mis kunnen gaan. Temperatuur, (lucht)vochtigheid, mengverhoudingen, ontvetten, noem maar op.
Zoiets ogenschijnlijks eenvoudigs als twee potjes hars door elkaar mengen kan al goed mis gaan als je niet de goede methode toepast. En daar komt nog bij dat epoxy veeeel kritischer is op mengverhouding dan bijvoorbeeld polyester
 
Moest nog een kleinigheid aan bijgewerkt worden aan tank ophanglip, dus duurt iets langer.
Dinsdag is hij klaar dus komende week monteren gaat zeker wel gebeuren.

Voxy voorproefje dan maar ;) Ik heb er weer zin in!

Foto-EIDDHG6N-D.jpg
 
Tank weer thuis, zo nog ff brandstofpomp monteren.
 
Oh zit er al weer twee dagen in, maar nu nog even tijd vinden om te monteren. Misschien vanmiddag nog ff, anders word zaterdag/zondag
 
Gister eerste stukje Vox gereden. Rijd prima, hopen dat de tank dicht blijft zitten.
 
Zag vanmiddag een grijze voxan caferacer rijden tussen Etten-Leur en Roosendaal.
Blijft een aparte verschijning... als je weet waar je naar kijkt :)
 
Vanmorgen nog ff in tank gekeken, en de nieuwe coating houd het nu al langer uit dan de vorige.
Morgen ochtend nog maar weer eens effen een stukje doen. De uitlaat bochten zijn binnen 5km al iets verkleurd.
 
Neu, moet nog ff op de bank eerst. Kom je zaterdag nog ff langs? 40jr MC Genemuiden
 
Ja 13 sept, uiteraard voor iedereen die zin heeft, het is een open dag met activiteiten, maar ook om ff rond te kijken.
 
Nu hij eindelijk AF is, en ik hem een paar keer gebruikt heb, valt me op dat er steeds lucht in het slangetje ontstaat wat op de radiateurdop zit aangesloten. Dat zou niet moeten kunnen, omdat als de boel goed ontlucht is, er geen lucht meer KAN ontstaan daar, tenzij de dop lucht binnenlaat bij vacuum. Dat valt nu pas op, omdat normaalgesproken die slang zwart is, maar bij mij transparant.

Ik vond het volgende stukje op internet, en ben er nu helemaal uit.
Ik moet een nieuwe dop van 1,2 bar, verder is het een vrij standaard dop.

Onderstaand komt van een andere website, maar is wel van toepassing op de Voxan:

"Een veel voorkomend probleem is, het lekken van de rubbers van de radiateur dop.
Is wel logisch. Bijna niemand vervangt deze, omdat men denkt dat het een gewoon doppie is. Maar..dat is het niet !!

Het koel-systeem van de Voxan (zelf aangevuld) is een z.g.n.
"druk systeem".

De reden hiervan is, dat de beste bedrijfstemperatuur van het blok bij 100 graden koelvloeistof ligt, en bij normale omgevingsdruk de koelvloeistof al bij 100 graden begint te koken.

Onder druk ( 0.9 bar overdruk), kan men deze temperatuur bereiken, zonder dat het gaat koken, want eenmaal aan de kook, kan de temperatuur van de vloeistof niet hoger oplopen, dus neemt ook geen warmte meer op.

Kokend water, in een open pan, heeft altijd een temperatuur van 100 Graden. Nooit meer.

Aangezien, in het blok, de temperatuur best wel hoog is, wordt door de overdruk het vormen van bellen in de koelvloeistof ook nog tegen gegaan.

Doordat er geen bellen-vorming in de koelvloeistof ontstaat, heeft de koel- vloeistof ook een betere warmtegeleiding.

In de dop zitten 2 rubbers, waarvan de onderste door een veer dichtgedrukt wordt.

De rubber dichting die door de veer tegen gehouden wordt, zorgt ervoor, dat het systeem onder druk gehouden wordt.

Wordt de druk hoger dan 0.9 bar overdruk, dan opend hij, (bij de Vox dus bij 1,2) en er loopt koelvloeistof over naar het overloopvaatje. Dit is een drukloos vaatje.

Natuurlijk is het wel zo, dat als dit rubber hard geworden is, deze altijd zal lekken, en bij 0 Bar overdruk al koelvloeistof eruit gooit, en het hele principe dus niet werkt!!!.

De grote rubber ring in de dop zelf, zorgt ervoor, dat de koelvloeistof niet naar buiten lekt, maar net zo belangrijk is, dat deze ervoor zorgt, dat er een vacuum ontstaat als de motor afkoelt, en dan weer koelvloeistof uit het expansievaatje terugzuigt om de verloren vloeistof aan te vullen.

Zou deze rubber ring lekken, dan zuigt het koelsysteem alleen maar valse lucht aan van buiten, en heb je continue te weinig koelvloeistof in je systeem, en dat is dus waarom bij mijn Vox lucht ontstaat

Normaal gezien, zou het niveau in het expansie vaatje niet moeten stijgen of dalen als de motor warm wordt of afkoelt.

Het kleinere ronde messing kleurige plaatje, is het ventieltje dat de koelvloeistof weer doorlaat in het systeem, als er te weinig in zou zitten.
Hier is het natuurlijk ook weer belangrijk, dat deze goed afsluit op het rubber.

Je kunt eventueel beide rubbers zelf maken, door ze zelf te knippen van een auto-binnenband. Anders is het ook mogelijk er een van een klein japans autootje te nemen. Vaak zijn deze net zo klein.

Let wel op de goede veerdruk, zoals op de deksel is aangegeven, 1,2 bar dus.


bv000001.jpg
 
Heel verhaal, niemand heeft er blijkbaar wat an _O-

Nw. dop besteld, is dezelfde als die van een KTM LC8
 
Nou, volgens de KTM verkoper gaan die dingen met regelmaat stuk, dus niet verkeerd om af en toe eens te controleren Rien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan