Honda 4-takt replica, Grote en kleine wielen topic, deel 2

Lastig. Helemaal met het oog op je reis die je er mee wilt gaan maken. Je weet wat je nu hebt, maar het is wel klote als het ding een olieboot blijkt te zijn als je op reis bent
 
Help!

Sinds gisteren loopt de monkey kut. Allereerst leeggestart. Daarna met pijn en moeite de motor aangetrapt. Daarna met rijden moest er veel gas bij om hem te laten lopen.
Vervolgens een nachtje aan de druppellader en vanmiddag weer gestart. Ding rookt (zwart) en houd in. Ff gegeten en na het eten start ie helemaal niet meer. Ik heb wel wat aan de schroefjes (linker en rechterschroefje) gedraaid om te kijken of het wat uitmaakte maar geen verschil...

Ik heb rechter schroefje op de carb (als je op de motor zit) volledig dichtgedraaid en 1.25 slag weer open. Dt zou volgens 4takt forum ongeveer de standaard zijn.

Nu hangt ie weer aan de druppellader... Wat zou het kunnen zijn? Afstelling carb? Zwarte rook zou te rijk moeten zijn toch?
 
Zo ziet de bougie eruit:

9wid.jpg


Zwart en vettig... Lijkt me niet goed O-)

Het schroefje (koperkleurig, midden van de carb) wat ik na gepruts helemaal dicht heb gedraaid en weer 1.25 slag weer open:

xpqa.jpg


Linkerkant carb. Linkerschroefje heb ik wat mee heen en weer gedraaid. Deze is voor stationair afstellen??

64fo.jpg


En deze dingen heb ik bij de koop gekregen. Sproeiers?

7jt8.jpg
 
je eerste foto van het schroefje is je lucht schroef deze is er eigenlijk voor om hem stationair mooi te laten lopen en met 1,25slag moet hij het doen.
die andere is inderdaad stationair schroef deze doe ik meestal helemaal in schroeven en dan 1,5 slag uit.

De dingen waar ik mee zou beginnen is : carb los schroeven schoon maken en kleppen stellen!
 
gelukkig is het iets minder werk geweest... bougie schoongemaakt, starten lopen! in mijn onwetendheid met halve choke rondgereden... dan rijd ie niet lekker nee. en veels te rijk....
 
Ik zou alle stomme slangetjes van het spruitstuk en uitlaat verwijderen, betekent wel een andere uitlaat en een ander inlaat spruitstuk......zal dan veel beter doorgaan rijden Lompje, zit er een cat. In de uitlaat? Dan zeker een andere uitlaat erop zetten is mijn advies........
Groet
 
Wilde een stukje gaan rijden met de Dax, sloeg 'ie niet aan. 4 x de hele parkeerplaats rond gerend (lachen, not :') ) nog steeds niet aan. Vonken deed 'ie, maar kreeg blijkbaar geen benzine, terwijl ik er in principe pas nog mee gereden had. Carb eraf gehaald, ja hoor, tijdens het checken wat voor sproeier er in zat van 't weekend was de 't pennetje wat de vlotter op z'n plek houdt eruit gevallen, inclusief vlotter plus naald. Alles weer terug gemonteerd. Niet goed dus...... Vlotternaald zat niet goed, dus die hele kut dax kreeg geen benzine ;( ik was bek af.
Toen ik alles weer goed had was het 2x kicken en lopen :(
 
Over bamiballen, bamiblokken en chinda gesproken. Voor het C70 moto project overweeg ik 2 motorblokken:

- YX140 met alle verbeteringen en Japanse lagers (dus een Stomp of een Upower)
- Lifan 125cc semi auto

Ik wilde eerst voor een "Daytona style" YX150 of Lifan 150 gaan, maar ik lees er iets te veel nare verhalen over. Met name versleten klepgeleiders en zuigerveren na 1000km zit ik niet op te wachten. De ontploffende transmissies daargelaten (al is dat inmiddels opgelost).

Wie heeft direct ervaring en kan me wat aanraden? De Lifan is best goedkoop en schijnt technisch erg ok te zijn, maar de YX140 heeft wel veel meer...alles!
 
Ik zou alle stomme slangetjes van het spruitstuk en uitlaat verwijderen, betekent wel een andere uitlaat en een ander inlaat spruitstuk......zal dan veel beter doorgaan rijden Lompje, zit er een cat. In de uitlaat? Dan zeker een andere uitlaat erop zetten is mijn advies........
Groet

ligt in de planning!

maar wat bedoel je met al die slangetjes? en ander inlaat spruitstuk? is deze (standaard) zo beroerd?

die uitlaat is standaard en zit hoogstwaarschijnlijk een cat in. ding is echt fluister stil. inlaat geluid komt boven uitlaat geluid.

wat raden jullie aan qua uitlaten? veel te koop, ook rond de 100 euro. is dat prul? ik heb dit apparaat voor 650 gekocht, geen zin om een uitlaat van dezelfde waarde erop te knallen eigenlijk :')
 
Over bamiballen, bamiblokken en chinda gesproken. Voor het C70 moto project overweeg ik 2 motorblokken:

- YX140 met alle verbeteringen en Japanse lagers (dus een Stomp of een Upower)
- Lifan 125cc semi auto

Ik wilde eerst voor een "Daytona style" YX150 of Lifan 150 gaan, maar ik lees er iets te veel nare verhalen over. Met name versleten klepgeleiders en zuigerveren na 1000km zit ik niet op te wachten. De ontploffende transmissies daargelaten (al is dat inmiddels opgelost).

Wie heeft direct ervaring en kan me wat aanraden? De Lifan is best goedkoop en schijnt technisch erg ok te zijn, maar de YX140 heeft wel veel meer...alles!
Ik weet dat er bij de stomp zoiezo een z40 nokken as is zit (snelle nok) en wat ik tot nu toe met mijn yx150 gereden heb is gewoon top! op het roken na dan
 
ligt in de planning!

maar wat bedoel je met al die slangetjes? en ander inlaat spruitstuk? is deze (standaard) zo beroerd?

die uitlaat is standaard en zit hoogstwaarschijnlijk een cat in. ding is echt fluister stil. inlaat geluid komt boven uitlaat geluid.

wat raden jullie aan qua uitlaten? veel te koop, ook rond de 100 euro. is dat prul? ik heb dit apparaat voor 650 gekocht, geen zin om een uitlaat van dezelfde waarde erop te knallen eigenlijk :')
Heb nog wel een leuke uitlaat liggen open met db killer €75
 
Lompje,
De slangetjes op je inlaatspruitstuk en de dikke slang op je uitlaat + de cat in je uitlaat zijn bedoelt voor de emissie eisen in china, maar dat betekent wel dat zo'n blokje erg geknepen wordt door vooral de cat in je uitlaat.
Je zal dus als je je slangentjes van je spruitstuk afhaald de gaten 100% dicht moeten maken, anders ga je valse lucht trekken via die gaten of een andere spruit stuk nemen zonder deze aansluitingen voor de slangetjes. Bij mijn bami daxje werd de uitlaat bij de cat zo heet dat hij helemaal roodgloeiend werd doordat de uitlaatgassen niet snel weg kunnen door de cat.
Dus gewoon een andere uitlaat zonder cat. Monteren.
 
Trouwens heb nu alweer ongeveer 5500km met de 155 cc blok van zshongshen gereden zonder problemen.....op een paar kleine dingen na......teller naald gebroken, danst tijdens het rijden door de teller behuizing heen, led achterlicht kapot gegaan na 100 km, speling op de orginele stalen achterbrug, ik rij nog met de orginele ovale banden, bijna aan vervanging toe trouwens, gelukkig, lekke rechter vorkpoot, dat was het wel zo'n beetje, maar het blok rijd perfekt, het tweede blok ligt bijna klaar, met een yx 4 klepskop en een 160 cc cilinder erop, ben benieuwd hoeveel compressie dit heeft, en of het harder gaat dan het blok die ik nu eronder heb hangen.......
IEmand hier ervaring met die led achterlichten? Moet daar een weerstand tussen geplaats worden of is dat niet nodig?
 
Ik weet dat er bij de stomp zoiezo een z40 nokken as is zit (snelle nok) en wat ik tot nu toe met mijn yx150 gereden heb is gewoon top! op het roken na dan

Mijn yx140 blok heeft nooit gerookt, en dat blok(2007!) leeft nog steeds. Zit tegenwoordig (of zat, tijdje niet gezien) onder hells ezels motormonkey.
 
ligt in de planning!

maar wat bedoel je met al die slangetjes? en ander inlaat spruitstuk? is deze (standaard) zo beroerd?

die uitlaat is standaard en zit hoogstwaarschijnlijk een cat in. ding is echt fluister stil. inlaat geluid komt boven uitlaat geluid.

wat raden jullie aan qua uitlaten? veel te koop, ook rond de 100 euro. is dat prul? ik heb dit apparaat voor 650 gekocht, geen zin om een uitlaat van dezelfde waarde erop te knallen eigenlijk :')
Daxdodo heeft opzich niet echt dure uitlaatjes
http://www.daxdodo.com/catalog/index.php?cPath=21_109&sort=2a&page=2

Deze heb ik
http://www.daxdodo.com/catalog/product_info.php?cPath=21_109&products_id=11734
carbonup.jpg


Ik heb in het verleden ook een brommer bami Dax gehad, daar had ik toen een Faddybike voor gekocht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze uitlaat kwa kwaliteit/afwerking niet echt minder is ofzo. Carbon ziet er netjes uit, de eindkappen van de demper zijn netjes afgewerkt, idem voor de lasjes. Hij is alleen érg luid 8-) De pasvorm is ook goed.
 
Laatst bewerkt:
Daxdodo heeft opzich niet echt dure uitlaatjes
http://www.daxdodo.com/catalog/index.php?cPath=21_109&sort=2a&page=2

Deze heb ik
http://www.daxdodo.com/catalog/product_info.php?cPath=21_109&products_id=11734
[afbeelding]

Ik heb in het verleden ook een brommer bami Dax gehad, daar had ik toen een Faddybike voor gekocht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze uitlaat kwa kwaliteit/afwerking niet echt minder is ofzo. Carbon ziet er netjes uit, de eindkappen van de demper zijn netjes afgewerkt, idem voor de lasjes. Hij is alleen érg luid 8-) De pasvorm is ook goed.

Dat ziet knap uit! Heb je ook een foto waar ie gemonteerd is?
 
Jup, net gemaakt :P

2qxcpxl.jpg


2larez6.jpg


opqnfk.jpg


Vrij standaard allemaal (125cc Skyteam blok), zit nu een 28mm OKO op. Ik heb alleen een beetje moeite met het stellen van een juiste diagnose wat betreft de afstelling van de carburateur. Zonder choke (tenminste, dat denk ik, met het chokeknopje naar beneden) is de gasreactie vrij sloom, en ijlt hij na (net alsof 'ie valse lucht trekt ofzo) en geeft gigantisch veel klappen uit de uitlaat met het remmen op de motor. Met choke (dus het chokeknopje naar boven getrokken) is de gasreactie erg fel, loopt hij mooi stationair en valt goed terug, hij knalt ook niet uit de uitlaat tijdens het afremmen op de motor. Alleen heb ik het idee dat hij op top weer iets verzuipt dan (hij loopt wat harder met wat minder gas geven als volgas).
Luchtstelschroef staat op 1,25, hoofdsproeier is sproeier 100 die er standaard in zat. Ik denk sowieso een grotere sproeier om als eerste te proberen?
 
even een snel berichtje tussen de kop revisie door.
De klepseal van de inlaat klep was zo lek als een mantje, hierdoor konden de kleppen niet meer dicht (aangekoekte zooi).
Dus klepjes er uit en op nieuw in geslepen en schoon gemaakt.
Nieuwe rubbers er in en er zat al een vrij agresieve nok in, dus heb de z40 niet gemonteerd.
zo maar weer dicht bouwen, eerst eten
 
vandaag gereden met de dax, compressie is 3x zoveel geworden en met een 18 tands voortandwiel is hij dan eindelijk zoals ik hem wil niet zo paniekerig en toch een lekker koppel + lekkere kruissnelheid en een goede top!

Ook de dax voorzien van een olie temp meter en al aan het klaar maken voor de grote reis.
Nhrc met db killer gemonteerd ipv de dubbelle Over, rekje voor de spullen en de veering omhoog gegooid achter.

foto's:

v3glte.jpg


s43zac.jpg


a4yd6p.jpg


2qaokjn.jpg


zvq7n.jpg
 
Mooi man.
Heb jij trouwens toevallig lange Keihin/OKO sproeiers liggen? Of weet je anders waar ik die kan halen in Ede, want volgens mij is Brouwer voorlopig dicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan