Honda 4-takt replica, Grote en kleine wielen topic, deel 2

Ik heb sinds vandaag een skyteam gorilla 125cc gekocht! 600 km, zo goed als nieuw. Rijd enorm leuk, alleen heb ik een vraagje over de ketting.

Die staat loeistrak (nauwelijks tot geen speling), en als je een beetje met het achterwiel draait veel (3cm) speling.

Gevalletje chinese rommelketting? Of is dat normaal en kan dat geen kwaad?
 
4taktwinkel.nl
Heeft veel spul, ook imitatie, en is niet duur als ik zo kijk. Heb er nog niks besteld, maar binnenkort wil ik daar bestellen. Hoor daar goede verhalen over
 
ik heb mn spullen ook bij 4taktwinkel gekocht.
duidelijke site, nette prijzen, snelle levering en goede service.
Ik ben er tot nog toe tevreden over :Y
 
Laatst bewerkt:
Heb hele goede ervarigen met motorkit niet duur en snelle levering volgende dag
 
Jammer, ik had best even naar Bunnik gewild vandaag maar het weer is te slecht.. Grote kans dat het evenement in het water valt...

Ik weet niet hoeveel mensen er hier met een originele blauwe plaat rijden, maar ik hoor (lees) nog steeds verschillende verhalen over hoe het zit met oldtimers. Ik heb een CD175 en een Dax van meer dan 40 jaar oud en weet nu nog steeds niet of ze wegenbelastingvrij blijven.. Zo niet, dan moet de 175 toch maar eens een keer eruit, hij staat al sinds 1993 in de schuur namelijk...

Iemand meer informatie?
 
Jammer, ik had best even naar Bunnik gewild vandaag maar het weer is te slecht.. Grote kans dat het evenement in het water valt...

Ik weet niet hoeveel mensen er hier met een originele blauwe plaat rijden, maar ik hoor (lees) nog steeds verschillende verhalen over hoe het zit met oldtimers. Ik heb een CD175 en een Dax van meer dan 40 jaar oud en weet nu nog steeds niet of ze wegenbelastingvrij blijven.. Zo niet, dan moet de 175 toch maar eens een keer eruit, hij staat al sinds 1993 in de schuur namelijk...

Iemand meer informatie?

Voor auto's is de grens 40 jaar, en alles tussen 26 en 40 jaar krijgt een kwart-tarief (30-40 euro per jaar). In de winter mag je de weg niet op. Volgens mij gaat dit ook voor motoren gelden, maar er is maar weinig over te vinden. Het enige officiële wat ik heb kunnen vinden is deze kamerbrief.

Tenzij je CD175 en Dax op LPG of diesel rijden, dan is het een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben net terug van de Honda-dag, was best leuk! Af en toe een buitje maar de mocht de pret niet drukken. Ik heb de rit zelf niet meegereden. Ben zelf met de Dax nog even op de testbank geweest, 7,2 pk :') origineel blokje met alleen een dikke pijp. Ik heb een hoop filmpjes gemaakt, ik zal binnenkort de boel eens uploaden
 
Was zeker leuk Tom, heb daar ook rond gelopen ben wel met de auto geweest, en ik had wat meer kraampjes verwacht, maar jammer genoeg stonden er maar 3 waaronder nedstore....
 
Ik heb bij Coos Matser een mooie 28mm vlakschuif gekocht met spruitstuk en luchtfilter voor een mooi prijsje, ben dus erg blij
 
Ik zoek nog steeds een decompressie setje voor een 4 kleps kop, maar ben bang dat die nog niet bestaan.....
Ik heb nog geinformeerd bij RZ racing, maar die zei al dat ze niet bestonden, dus het blijft lastig starten die hoge compressie blokken.......
 
Ja, heb een mooi filmpje van een jongen die met ons mee reed die nogal wat problemen had om z'n 190cc Daytona 4-klepper te starten :+
 
De huidige (zeg maar 2013 vesie) van de 190(FDX) heeft een decompressie mechanisme standaard.
Het jammere is dat ze bij de nieuwe anima 150/190FDX versies de lichtspoel hebben weggelaten.


Mijn gekietelde bamibal heeft ook op de bank gestaan in bunnink. 2x 0-135-0 in 55 seconden, zo lang was het filmpje.
 
Vertrek van de rit

SS50 met 120cc op de testbank

C50 met 120cc op de testbank

Mijn eigen bamidax op de testbank
 
tom had nog een mooi filmpje gemaakt van mijn daxje met 150cc yx.
Hij rookt wat en na over leg met roman van RZ racing ga ik de klepseals maar eens vervangen.

 
Zo oud is dat blok toch nog niet?
Helemaal aan het eind van de run, valve float?
Blokje is nu +- 400km oud maar heeft lang niet gelopen +- 6 maanden.
En ik dacht dat het opt laatst mischien een begrensing was?

Als het inderdaadeen valve float is dan moet de kop er zoiezo af en wil ik er een z40 nok in doen.
iemand hier ervaringen?
 
Blokje is nu +- 400km oud maar heeft lang niet gelopen +- 6 maanden.
En ik dacht dat het opt laatst mischien een begrensing was?

Als het inderdaadeen valve float is dan moet de kop er zoiezo af en wil ik er een z40 nok in doen.
iemand hier ervaringen?

Zwevende kleppen is iets wat je vrij simpel met zwaardere klepveren oplost. In de brommertijd (1980) deden we simpelweg een passende ring onder de dikke veer. Nu moet je echt even gaan zoeken naar een passende (standaard) versterkte veer of een nieuwe set.

Zelf heb zelf toch altijd het idee dat je met een high-powerblok gewoon rekening moet houden met meer onderhoud. Meer toeren en meer vermogen heeft simpelweg meer slijtage tot gevolg (mede daarom zitten er in de Hondablokken lagedrukzuigers, die blokken moeten gewoon heel lang meegaan).

Klepveren vervangen is een lastig werkje, een klepverentang is erg handig (min of meer een omgebouwde lijmtang, met een beetje vogelen lukt het daar ook mee). Doe dan meteen ook even de klepzittingen schoonmaken en beetje opnieuw slijpen met kleppenpasta (grof en fijn schuurmiddel). Buitenkant ook schoon? Koop Dusty bij de Wibra, wel oppassen met rubber (klepgeleider zit rubber in, die moet je ook meteen vervangen trouwens).

@smulders: bedankt, dat is de eerste keer dat ik motoren genoemd zie in een document!
 
Blokje is nu +- 400km oud maar heeft lang niet gelopen +- 6 maanden.
En ik dacht dat het opt laatst mischien een begrensing was?

Als het inderdaadeen valve float is dan moet de kop er zoiezo af en wil ik er een z40 nok in doen.
iemand hier ervaringen?
Het klinkt naar mijn idee echt als een toerenbegrenzer. Ben benieuwd wat je blokje uiteindelijk gaat doen kwa snelheid, ik wil uiteindelijk ook zo'n blokje
 
tja ik zit weer eens in crisis met keuze kwa motor voor de dax.
Ik kan of de yx weer leven in blazen met nieuwe klepseals z40 nok en nieuwe klepveren (nok enzo al besteld)
Maar heb ook een Honda nice 160cc getuned blok gezien(uitgeborde cilinder), gereviseerd door kimbo belgie.
Alleen de gozer die hem verkoopt zegt dat hij hem gekocht heeft van kimbo (gereviseerd dus) en hem daarna niet gebruikt heeft.
Ken hem niet en vind het een hoop geld (950 Euri).

Wat vinden jullie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan