"Rookie" project; ombouw CB1100F tot Classic AMA Superbike

Sparks Trading

Die hard MF'er
4 jul 2012
282
0
Hallo,

Ik ben nieuw hier, dus zal ik me even kort voorstellen.
Mijn naam is Ronald Voncken, ik rij nu 27 jaar motor en ik heb ook aan paar jaar ONK Superbikes gereden.(toen nog Superstock geheten)
10 jaar geleden heb ik van mijn hobby mijn beroep kunnen maken en ben ik Sparks Trading begonnen, ik ben dus dagelijks bezig met motoren, onderdelen en accessoires.
Ik ben het rijden op de openbare weg beu en wil weer het circuit op en deel gaan nemen aan Classic Endurance races.

Hiervoor heb ik een CB1100F Super Bol D'or aangeschaft die ik ga ombouwen naar een Classic AMA Superbike. (naked a la Freddie Spencer)
Alhoewel ik aardig wat sleutel ervaring heb, is sleutelen aan een motor van 27 jaar oud (die 9 jaar stil heeft gestaan) nieuw voor mij.
Ik volg de topics in Brikken en Klassiekers al een tijdje en heb gemerkt dat hier aardig wat expertise aanwezig is, dus ik hoop dat ik daar af en toe een beroep op mag/kan doen.

Zo is mijn eerste vraag:
De tank is flink beroest aan de binnenzijde.
Weet iemand waar je die het beste mee kan spoelen om die weer roestvrij en schoon te krijgen?

Tevens ben ik op zoek naar een goed werkplaatshandboek, want ik ga het blok helemaal reviseren. Op internet staan wel wat pdf's maar die zijn slecht leesbaar (althans die wat ik tot nu gevonden heb..)

Dit is hem dan, zoals ik hem gekocht heb (inmiddels is ie al flink gestript)

full
 
~
Hallo,


Zo is mijn eerste vraag:
De tank is flink beroest aan de binnenzijde.
Weet iemand waar je die het beste mee kan spoelen om die weer roestvrij en schoon te krijgen?

ik heb ooit mijn tank met grind/kiezel ontroest een handvol erin gooien alle openingen dicht maken en schudden maar, daarna grind eruit spoelen met water tot hij echt helemaal leeg is en klaar :Y
 
Laatst bewerkt:
:W de Vonck.
Had al wat op gevangen dat je hiermee aan de slag ging. Altijd toffe topics om te volgen.

Maar een Spencer replica om endurance mee te rijden?
 
Als de tank nog niet lek is is tank cure niet nodig.
Volgens mij is ontroesten via elektrolyse het mooist maar ook bewerkelijk. Iemand op dit forum heeft dit zo getest en gedaan met zeer goed resultaat.
Schudden met paar handen parkers in de tank werkt ook maar wel vermoeiend. Vast snoeren op een cement molen werkt ook maar meeste hebben die niet zo even staan.
Vergeet niet een eventueel aanwezige benzine vlotter/meter te verwijdern
 
ik had een zwaar geroeste tank en die had ik eerst ontroest met het spul wat bij de tankcure zat het werkte perfect (wel een nachtje laten staan ) en daarna nabehandeld met de cure tank ziet er weer als nieuw uit van binnen en zit er al 2 jaar in
 
How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse

Verder heb ik ook weleens schoonmaakazijn voorbij zien komen. Tank voor 3 kwart vullen met azijn en afvullen met water en een poosje (dagen) laten staan. Daarna handje parkers, steentjes of andere scherpe meuk er doorheen en uitspoelen met benzine of 2 takt olie. Dan meteen coaten. (dit verhaal is uit mijn hoofd, kon het zo snel niet terugvinden)

Ik heb zelf een behoorlijk verroeste tank van een 80-er GSX1100 liggen, een dezer dagen ga ik de truc met azijn proberen.

Bij Autoboeken Service Ned, Vraagbaak Werkplaatshandboek Motorboeken Olyslager auto autoboek heb ik voor de Suzuki's de boeken besteld.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee!

@Joep Ken ik jou?
Je hebt gelijk een Spencer replica om Endurance mee te rijden is niet helemaal logisch, maar die fiets vind ik erg mooi en ik ga volgend jaar samen met Ben Matthey (voormalig Nederlands kampioen RD350 cup) de 4 uurs Endurance rijden tijdens de Biker Classics op Francorchamps.
Dus die twee "gegevens" moet ik zien samen te smelten.

@ Stef Nice, ik zie je deze week wel verschijnen
@ Math, haha nee maar soms moet je gewoon tijd maken!

Ben al aardig opgeschoten met strippen, was bang dat veel bouten vastgeroest zouden zijn, maar dat valt tot nu erg mee.
full

full
 
Bedankt voor de tips, daar kan ik wel wat mee!

@Joep Ken ik jou?
Je hebt gelijk een Spencer replica om Endurance mee te rijden is niet helemaal logisch, maar die fiets vind ik erg mooi en ik ga volgend jaar samen met Ben Matthey (voormalig Nederlands kampioen RD350 cup) de 4 uurs Endurance rijden tijdens de Biker Classics op Francorchamps.
Dus die twee "gegevens" moet ik zien samen te smelten.

Nope. Jij kent mij niet, maar al mijn remblokjes en leidingen komen van jou. Via Hakki dan. Daarom dat ik ook van jouw plannen hoorde. Succes. Geweun plat oppe tank, naas achter de tellers en gaas!

Die duitse Spencer replica reed met Spencer erop de afgelopen BikersClassics 2:45. Heb je een richttijd ;)
 
Nope. Jij kent mij niet, maar al mijn remblokjes en leidingen komen van jou. Via Hakki stefan dan. Daarom dat ik ook van jouw plannen hoorde. Succes. Geweun plat oppe tank, naas achter de tellers en gaas!

Die duitse Spencer replica reed met Spencer erop de afgelopen BikersClassics 2:45. Heb je een richttijd ;)

had ik ook ergens gelezen..dat van die 2.45
maar ik geloof dat niet zo.
wij hebben 'm staan klokken toen ie zijn rondjes deed op de tweetakt (die ik toch wat sneller acht dan de 750Bol) en toen zat fast freddie net onder de 3 minuutjes.
boeie..rondetijden...in de endurance geldt regelmatigheid, betrouwbaarheid, een goede pitcrew en finishen ;)
 
Laatst bewerkt:
Na 27 jaar zijn blok en frame gescheiden (tijdelijk)... toch effe een "emotioneel" moment voor betrokken partijen..haha
Het frame is klaar voor een lekker chemisch badje en de complete blok revisie kan beginnen.
full

full

full

full
 
Gisteravond begonnen met het blok, alles ging (tegen de verwachtingen in) gelukkig vrij gemakkelijk los.
Cylinder nr.1 heeft zo te zien langer stilgestaan dan zijn broertjes......
full

full

full

full
 
Daar heeft dus gewoon een laagje water in gestaan!!
Doe voorzichtig als je het cilinderblok ga demonteren, meestal zitten er een paar tapeinden vastgekoekt door roest en viezigheid aan het cilinderblok.
Je mag me altijd bellen voor tips.

Succes W.
 
Daar heeft dus gewoon een laagje water in gestaan!!
Doe voorzichtig als je het cilinderblok ga demonteren, meestal zitten er een paar tapeinden vastgekoekt door roest en viezigheid aan het cilinderblok.
Je mag me altijd bellen voor tips.

Succes W.

Ja, daar lijkt het wel op, die zuiger zat ook vast, maar met wat kruipolie kwam ie wel al vrij snel los.

Hartelijk dank voor de tip en het aanbod!
Zal ik doen als ik ergens "vastloop"
 
?

Tevens ben ik op zoek naar een goed werkplaatshandboek, want ik ga het blok helemaal reviseren. Op internet staan wel wat pdf's maar die zijn slecht leesbaar (althans die wat ik tot nu gevonden heb..)

Dit is hem dan, zoals ik hem gekocht heb (inmiddels is ie al flink gestript)

[afbeelding]~[/quote]


even hier aanmelden en je kan hem downloaden

Download | Honda Bol d'Or

Gaan we volgen leuk project *O*
 
nog een tip om je tank te ontroesten is citroenzuur, krijg je bij elke gerenomeerde drogist.
Aanmaken met water en een nachtje laten staan, voor zo'n 20 liter tank zal 500 gram wel voldoende zijn.

we zulle 't volge, ;-)

Grtzzzz
 
?

Tevens ben ik op zoek naar een goed werkplaatshandboek, want ik ga het blok helemaal reviseren. Op internet staan wel wat pdf's maar die zijn slecht leesbaar (althans die wat ik tot nu gevonden heb..)

Dit is hem dan, zoals ik hem gekocht heb (inmiddels is ie al flink gestript)

[afbeelding]\


even hier aanmelden en je kan hem downloaden

Download | Honda Bol d'Or

Gaan we volgen leuk project *O*[/quote]

Bedankt! die had ik ook al gevonden en gedownload, deze ben ik nu dan ook aan het gebruiken.
 
nog een tip om je tank te ontroesten is citroenzuur, krijg je bij elke gerenomeerde drogist.
Aanmaken met water en een nachtje laten staan, voor zo'n 20 liter tank zal 500 gram wel voldoende zijn.

we zulle 't volge, ;-)

Grtzzzz

Thanx!!
 
goedemorgen, snap niet dat ik deze tot nu toe gemist heb... _O-

mooie basis in ieder geval er was hier al iemand met een 1100 bezig (Pedroso) maar die dacht dat een Soes beter was ;) .

ik ga m volgens, succes!

inspiratie:

full
 
goedemorgen, snap niet dat ik deze tot nu toe gemist heb... _O-

mooie basis in ieder geval er was hier al iemand met een 1100 bezig (Pedroso) maar die dacht dat een Soes beter was ;) .

ik ga m volgens, succes!

inspiratie:

[afbeelding]

Yep, weet ik. Heb al het Giuliari zadel overgenomen van Pedroso.

Bedankt, ja zoiets moet het inderdaad gaan worden.
Ik heb bijna 6 jaar lang zo'n CB1100R (met volle race kuip) gehad... zo'n 20 jaar geleden....had ik die maar nooit verkocht |(
 
Vanavond begonnen met alle cilinderkop onderdelen te controleren en te meten, tot nog toe ziet het er redelijk tot goed uit.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan