BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Hier het enigszins teleurstellende antwoord van BMW Nederland:

Geachte heer ******,

Bedankt voor uw vraag via het BMW Motorrad contactformulier betreffende uw voorstel voor reparatie van het ABS systeem.

Mede vanwege veiligheidsoverwegingen heeft BMW bewust gekozen om de policy te voeren ABS systemen te vervangen in plaats van te kiezen voor reparatie.

Dat neemt niet weg dat wij u uiteraard willen bedanken voor het feit dat u ons op de hoogte heeft willen brengen van uw bevindingen. Alleen door reacties als de uwe zijn wij in staat verbeteringen te initiëren om zo beter aan de wensen van onze BMW rijders tegemoet te kunnen komen. U kunt er dan ook van op aan dat wij het een en ander in onze afwegingen in de BMW organisatie meenemen en uw bevindingen kenbaar zullen maken aan onze collega’s bij de verantwoordelijke afdeling.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
***********


Als je dan in overweging neemt dat er ABS reparatiebedrijven zijn die 5 jaar garantie geven op hun reparatie....
Product aansprakelijkheid is natuurlijk een heel zwaarwegende factor en daar kun je als grote organisatie natuurlijk niet lichtzinnig overheen stappen.
Alleen om de kosten die dat dan met zich meebrengt 1 op 1 door te zetten naar de klant, is dan wellicht iets te veel van het goede.

Er wordt met geen woord over coulance gesproken en of het normaal is dat een ABS unit van 2000 Euro maar 30k km mee gaat.

Dan staat er nog zo'n mooi BMW logo in mijn brief met de slogan:
BMW maakt rijden geweldig.

leuke slogan, maar dan mag je er ook goed voor betalen :r

Ik ben er even klaar mee.

Het BMW rijden is nog steeds geweldig.
Blijven rijden is een tweede....


Sorry maar ik moest het even kwijt.

Ted,

Snelle reaktie van BMW....

Wat je m.i. nog zou kunnen doen is BMW te vragen hoe hun garantie/coulance regeling voor dit onderdeel er uit ziet.

Verder het zou best redelijk zijn, dat BMW o.a. op basis van het conformiteitsbeginsel na afloop van de garantieperiode een coulanceperiode gaat hanteren.

Als extra maatregel zou een BMW ruilsysteem zijn; met een bijbehorende redelijke prijs....

Roelof.
 
Mijn brief aan BMW was ongeveer 2 kantjes.
Ze hebben voldoende input van mij gekregen waarop ze hadden kunnen reageren.
Coulance stond daar zeker al bij.
Het getuigt mijns inziens toch wel van enige arrogantie als je het af doet met ongeveer een standaard antwoord.
Ik zie het nu al een beetje als zonde van de energie om hier nog veel meer tijd in te stoppen.

Het maakt het ook wel weer leuk om ook weer eens naar andere motormerken uit te kijken. :+

Per slot van rekening ben ik niet met BMW getrouwd.
Het lijkt nu meer een bekoelde relatie die wat blijvende schade heeft opgelopen.
 
Hier het enigszins teleurstellende antwoord van BMW Nederland:

Geachte heer ******,

Vertrouwende erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
***********


Sorry maar ik moest het even kwijt.

Ik lees iets in de geest van "remblokken versleten, koop een nieuwe motor" ..
Als je geen onderdelen kan vervangen waarom zou dat bij de abs anders zijn dan bij het cardan, bijvoorbeeld.
 
Het "speeltje" is binnen:

toolset.png


Even de gerepareerde ABS unit uitgelezen:
GS-911 AutoScan Report 6-3-2013 21:16:47
Integral ABS 2 - CAN
Part No.: 7707617
HW Version No.: C1
Coding Index: 0
Manufacturing Date: 2006-09-19
HWOE No.: 26768814
Manufacturer: Continental Teves
MCV: 0.5.9
FSV: 2.0.2
OSV: 3.3.0
Free programming slots: 1
Serial No.: 669J00373
Hardware No.: 07682002
Hardware star No.: 07707617

2 fault codes found:
24048
Power Supply to Pump motor faulty
The fault is not present now.
24049
Power Supply to Pump motor faulty
The fault is not present now.

Om die laatste 2 foutcodes was het dus te doen.
Het wissen van de codes ga ik nog een keer doen, gelijk met nog een paar andere foutcodes waarvan er niet een blijvend is *O*

Ik kan mijn CAN BUS systemen dus nu zelf uitlezen en resetten met nog wat extra mogelijkheden in de GS911 software.
 
Volgens mij krijg jij vanaf nu errug veel visite ...



van hang-ouderen op motoren :+
Dan moeten we maar een servicepunt beginnen met koffiecorner :+

Ja het is een lastige overweging:
Blijf ik voor een foutcode de dealer sponsoren, of investeer ik in een diagnosetool :?

Zo zullen er wel meer "hang-ouderen" blijven twijfelen :+

Ik heb zo'n "Enthousiast" versie gekozen waar je max 10 motoren mee kunt servicen.
(VIN code)
uitlezen van foutcodes is niet echt een probleem, dat is zonder limiet.
Het resetten daarvan weet ik nog niet of dat ook beperkt is tot 10.
 
Je hebt aardig wat speurwerk verricht.
Zowel Teves als ATE kom je tegen op de site van Continental.
Ook het plaatje wat je op hun site tegen komt, lijkt wel erg op de ABS units die ook BMW gebruikt:
abs_uv,property=original.jpg


Misschien dat ik eens een poging doe.
Dan kunnen ze hun Quality Control mogelijk wat verbeteren.
 
Inmiddels al weer een maandje verder na de ABS reparatie.
Toch wel een heerlijke motor die R1200R.

Geeft heel veel vertrouwen en comfort, soms heb je het idee dat die op rails rijdt zo strak en vloeiend allemaal.
Jammer dat de temperatuur wat laag blijft en je soms toch nog wel wat pekelrestjes tegenkomt.

De GS911 module heeft een aantal leuke service mogelijkheden, zoals het automatisch ontluchten van het ABS systeem.
Heel leuk als je dan een aantal seconden dat gerepareerde pompje hoort snorren :+
Het uitlezen en resetten van foutcodes is gelukkig niet beperkt tot 10 motoren.
Alleen die specifieke service zaken wel.

Binnenkort ga ik wat onderdelen en spullen voor de 30k beurt bij elkaar bestellen dan krijgt die ook zijn beurt.
Kleppen stellen, synchroon zetten van de gaskleppen (ook een klusje waar je de GS911 bij nodig hebt) etc.
 
Goed bezig Ted!

Ik heb de afgelopen twee dagen weer eens gebruik kunnen maken van de Rrrrr en ik ben het helemaal met je eens, wat een geweldige motor!

Wat me de laatste tijd wel is opgevallen is dat die voorgenomen revisie van de vering zeker niet overbodig lijkt te zijn, waar ik eerder het meeste gebruik maakte van de normaal stand van de ESA krijg ik nu de neiging om vooral in de sportstand te rijden tenzij het wegdek erg slecht is.

Echt nodig is het (nog) niet, maar de normaal-stand begint een beetje 'zompig' te voelen in het hele snelle bochtenwerk en aangezien elke kilometer die ik kan maken momenteel het 'kalveren voor het eerst in de wei na de winter' effect hebben is maximale scherpte in het stuurgedrag wel gewenst O-).
 
de 30k beurt bij elkaar bestellen dan krijgt die ook zijn beurt.
Kleppen stellen, synchroon zetten van de gaskleppen etc.

Yep..zodra de schuur boven de tien graden is .. 56K beurt. Klepjes, tuimelaars axiaal(of radiaal.. eeeuhh, dat wat zo naar tikt) , remmen schoonmaken, generatorriem, olie en filter.
Ik wou eerst de supergoedkope dexos II syntheet ( 6 euro/ltr) er in doen maar die is mogelijk toch wat te dun voor een niet-watergekoelde brommer. Dan maar de 10w40 olie van de action (code SL dus ruim goed) er in.

gaskleppen synchroon doe ik iets minder perfect, namelijk op het oog, dan wel gevoel.
 
Hoe krijg jij de staafbobines er netjes uit als de klepdeksel eraf moet?
BMW is gek op allerlei special tools ook Wunderlich verkoopt zo'n tooltje (17 euro)

Ook voor de dynamo heb je speciaal gereedschap om de riem te monteren, zelfde vraag eigenlijk.

Voor de gaskleppen heb ik Carbtune 2 en nu ook de GS-911 om de stationair stappen motors te resetten.

Waarom geen 20w40 ?
 
Hoe krijg jij de staafbobines er netjes uit als de klepdeksel eraf moet?
BMW is gek op allerlei special tools ook Wunderlich verkoopt zo'n tooltje (17 euro)

Ook voor de dynamo heb je speciaal gereedschap om de riem te monteren, zelfde vraag eigenlijk.

Voor de gaskleppen heb ik Carbtune 2 en nu ook de GS-911 om de stationair stappen motors te resetten.

Waarom geen 20w40 ?


Geen 20w50 omdat ik het gros van de km's maak in Nl en over kortere afstanden .
Als ik een echte langelange rit zou maken bij hoge temps was de 20/50 idd de betere keuze.

bobinetrekker zit in het std boordsetje.

riem-montage moet volgens mij ook kunnen met een stevig stuk buigzaam en dun plastic.
En, laten doen lost ook niet meer dan een 5 tientjes.
 
Laat ik er nu geen standaard gereedschapsetje bij hebben gekregen.
(wellicht zoek gemaakt door de eerste eigenaar.)

Kun je misschien wat maten noemen van het tooltje, zoals b.v. diameter van het buisje en de vorm van de beide haakjes?

Zou 10W40 sneller smeren bij lage temperaturen, dan 20W40 of 20W50?

Ik heb altijd begrepen dat de oliefilm van 20W wat sterker is en dit zou goed zijn voor twins met een grote cilinderinhoud :?

Omdat ik jaarrond rijd (dus nu ook rond het vriespunt) ben ik wel benieuwd.
 
Laat ik er nu geen standaard gereedschapsetje bij hebben gekregen.
(wellicht zoek gemaakt door de eerste eigenaar.)

Kun je misschien wat maten noemen van het tooltje, zoals b.v. diameter van het buisje en de vorm van de beide haakjes?

Zou 10W40 sneller smeren bij lage temperaturen, dan 20W40 of 20W50?

Ik heb altijd begrepen dat de oliefilm van 20W wat sterker is en dit zou goed zijn voor twins met een grote cilinderinhoud :?

Omdat ik jaarrond rijd (dus nu ook rond het vriespunt) ben ik wel benieuwd.

een "dikkere" olie verbrandt slechter dus bij hogere temperaturen verbruik je er minder van. "Dunnere" olie smeert koud beter maar je verstookt er meer van.
Dat is eigenlijk de kern van wat ik heb kunnen vinden in diverse publicaties et al. Helemaal niets over betere of slechter smering bij bedrijfstemp, zelfs heb ik geen bewijs kunnen vinden dat SL echt beter zou zijn dan de minimaal voorgeschreven SF; Ook syntheet lijkt niets uit te maken !. ja, reclameblaat en het vastgewortelde geloof dat duurder dus beter is. Alleen geen bewijs.

ik wou het tooltje even voor je op de foto zetten maar het is weg... van de week de hele schuur even doorspitten, een korte zoektocht op de logische plekken leverde niks op. Dus even plaatje er af, de ene klepdeksel-bougiedop pak ik met de vingers er zo uit. . .. de andere kant, stompe schroevendraaier en even voorzichtig pielen, ook los.
 
Dan ga ik ook maar voor iets dunnere olie, zoveel verbruikt die van mij nu ook weer niet.
Ook bij lagere temperaturen een goede smering is wel belangrijk.
Misschien is vol-synthetisch dan ook wel een optie.

Louis.de heeft ook altijd wel leuke olie aanbiedingen.

Dat bobinetooltje ga ik dan wel zelf bouwen als ik een keer voorzichtig op jouw aanwijzingen een bobine eruit heb gelicht.
Bedankt voor de tips weer :}
 
Bespaar je de moeite van het zelf bouwen van de bobinetrekker.
Ik kocht 'm in 2011 bij Motor Houtrust voor E 1,50 ex BTW. Artikelnr. 12137673248 "Bougiekap trekker Twinspark".

Groet,
André
 
Dan ga ik daar toch nog een keertje langs, bedankt voor de tip.
 
Ik heb eens in de RepRom gekeken voor type 400: moet je deze trekker niet hebben?

Nr. - Aanduiding

12 3 561 Trekker

Werking

Uitbouwen bobine

Bestelnr.

83 30 0 401 700

Tabel:

M18B

En voor de 398:
12 3 560 Set trekkers

Werking

Uitbouwen bobine, uit- en inbouwen bougie

Bestelnr.

83 30 0 435 817

Speciaal gereedschap

(12 3 561 Trekker), (12 3 562 Montagehulp)


Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Die RepRom codes lijken niet echt overeen te komen met de BMW artikelnummers.

Op realoem.com

RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog

en dan naar Trekker v. directe bobine : 12137673248 á $3.35

Andre heeft toch het juiste artikelnummer gevonden :+
 
Laatst bewerkt:
Die RepRom codes lijken niet echt overeen te komen met de BMW artikelnummers.

Op realoem.com

RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog

en dan naar Trekker v. directe bobine : 12137673248 á $3.35

Andre heeft toch het juiste artikelnummer gevonden :+

Ik heb ook zo'n trekker. Ik vermoed dat het verschil is dat de RepRom gereedschap aangeeft voor werkplaatsgebruik en gemaakt van metaal en dat deze trekker is gemaakt voor af en toe gebruik (en is van kunststof).

Roelof.

Roelof.
 
ik heb ff een vraagje over een andere demper voor de r1200r
hoeveel verschil zit er nou tussen de demper tot 2009 en vanaf 2009
past die ene absoluut niet op de andere ?
 
Het verschil zit volgens mij in de linkpijp die vóór 2009 niet voorzien was van een klep.

Ik heb een 2007 R dus had ik daar geen last van.
Ik weet ook niet waarvoor deze klep dient, mogelijk voor de akoestiek bij te regelen tbv de E norm en buiten de toelatingseisen toch ook weer een leuk geluidje op te leveren.

Motor Nieuws - Motorfreaks

Mogelijk kan die klep gewoon vervallen, zonder dat het storingen oplevert.
Het zal wel in combinatie met de 60mm kortere demper een iets harder geluid opleveren en dan t/m de katalysator weer dezelfde bochtenset zijn die erop zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan