BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

Gemiddeld valt er gedurende 7% van de tijd in Nederland neerslag in de vorm van regen, sneeuw, ijzel of hagel en dat staat gelijk aan ongeveer één uur en veertig minuten aan neerslag per dag.

Deze week was qua regen top denk 1/2 uur in de regen gereden. Maar vorige week elke dag heen en of terug minimaal 1/2 uur. een dag 40 min. in stromende regen. En laatste weken nagenoeg nooit op droog wegdek gereden. Dus die 7% zijn dan de laatste tijd gevallen *O* das mooi dan heb ik de rest van het jaar geen last meer, top!
Dus dan kan nu mijn scherm eraf :N
 
Laatst bewerkt:
Goeienavond allemaal.

Zo dit weekend mijn motor winterklaar gemaakt. Heb elk boutje en schroefje
ingesmeerd met zuurvrije vaseline. Niet die uit een spuitbus maar blik.
Ff met de volle hand erin en dan de handen ineen wrijven en op deze manier kan je mooi
het hele frame en alles wat van aluminium is goed tegen de pekel conserveren. Boutjes en schroeven doe ik met een kwastje zo kom je daar ook goed bij en is alles toch goed beschermd.
Wassen doe ik niet meer vanaf nu, ik spuit hem enkel af na een rit in de pekel.
Op deze manier rijd ik al een jaar 12 's winters zo rond en dat gaat prima. :]
Ben benieuwd hoe de Beemer zich houdt, ik heb toch wel wat kritische opmerkingen zo links en rechts hierover gelezen. We gaan het zien.

Inmiddels is mijn R1200R 5 mnd oud en het volgende viel me op:
Geen olieverbruik de 1e 1000km en nu bij 5000 nog steeds helemaal afgevuld tot precies aan de ring bovenin het peilglas. Opvallend omdat de meeste boxers iets meer dan een drupje olie lusten.
Tijdens het inrijden heb ik behoorlijk geknald vond ik, dit op advies uit het instructie boekje.

Vraag: tijdens de koude start valt me de laatste tijd een raar geluid op.
In de eerste seconden van het indrukken van de startknop hoor je een geratel, lijkt wel de distributieketting ofzo maar het kan ook de kleppen zijn. Iemand bekend met dit fenomeen of hoort dit er gewoon bij. :?

Gr Hans
 
Dat geratel bij het starten hoor ik waarschijnlijk ook.

Het is nog al een metaalachtig geluid.
Het valt weg op het moment dat die aanslaat.
Ik houd het zelf op het zwoegen van de startmotor, die door de hoge compressie heen moet komen.
Ook is de smering nog niet op zijn best, bij het drukken op de startknop.
Dus zul je ook de kleppen, distributie en kleppen wel wat horen.
Ik weet niet beter en maak me er ook niet druk om, want als die loopt, klinkt die netjes en hij doet dit al bijna 30k :+

Andere boxer kenners met andere verklaringen??
 
Vraag: tijdens de koude start valt me de laatste tijd een raar geluid op.
In de eerste seconden van het indrukken van de startknop hoor je een geratel, lijkt wel de distributieketting ofzo maar het kan ook de kleppen zijn. Iemand bekend met dit fenomeen of hoort dit er gewoon bij. :?

Gr Hans

Hans,

Een 2 cilinder van 600 cc per stuk starten met deze temperaturen vergt wat van de startmotor en akku. Kan mij voorstellen dat het geluid iets anders is. Bij mij is het geluid niet opvallend anders, maar je kunt wel horen dat het wat minder makkelijk gaat.

Verder je hebt nog garantie, dus zou willen voorstellen ga even langs de dealer die kan het geluid het beste beoordelen.

Groet,

Roelof.
 
Ik heb niet het idee dat de accu moeite heeft met het laten ronddraaien van de startmotor.
Het is meer een metaalachtig geluid in de eerste seconden na het indrukken van de startknop.
Het is een beetje lastig het geluid te omschrijven (vooral als je je otoplastieken in hebt) maar het klinkt alsof er een ketting ofzo vast zit die dan losgetrokken wordt.
Enfin ik ben het met Damted eens hij loopt verders zijdezacht dus ik maak me er niet druk om.
Wat ik wel graag zou willen weten is of er meedere mensen zijn die herkennen wat ik probeer te omschrijven. Ik ga er niet voor naar de dealer maar zal tijdens zijn eerste grote beurt er een opmerking bij de dealer over te maken.

@roelof en Damted bedankt! :}
 
Ik heb niet het idee dat de accu moeite heeft met het laten ronddraaien van de startmotor.
Het is meer een metaalachtig geluid in de eerste seconden na het indrukken van de startknop.

@roelof en Damted bedankt! :}

Ik denk dat er toch richting accu moet worden gedacht :9~ .
Ik heb dit namelijk ook gehad althans zo als jij dit omschrijft. Maar zeker weten doe ik dit niet. :N
Heb toen wel onder garantie een nw. accu gekregen. Dus misschien toch ff naar de dealeR :?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er toch richting accu moet worden gedacht :9~ .
Ik heb dit namelijk ook gehad althans zo als jij dit omschrijft. Maar zeker weten doe ik dit niet. :N

Als je twijfelt aan de accu, hoewel pas een paar maanden oud, zou ik je toch adviseren bij de dealer even langs te gaan. Anders heb je mogelijk schade aan de startmotor/bendix/starterkrans.

Als de accu te weinig stroom levert dan kan de startmotor niet voldoende kracht leveren en dan wordt het "wurgen" voor de startmotor en dat kan schade aan de genoemde delen opleveren.

Groet,

Roelof.
 
Ik meen ergens gelezen te hebben dat bij de R-blokken een hulpmiddel wordt gebruikt om de startmotor door de compressie heen te helpen (ik geloof dat er een klep wordt gelicht???) misschien dat je daar iets van verneemt?

Hij start al drie jaar lang altijd binnen één of twee seconden maar de enige keer dat ik langer door moest starten (oorzaak onduidelijk) klonk het anders dan ik gewend ben van mijn auto's en motoren, meer als een cyclus (slag, pauze, slag, pauze .... een beetje als een eencilinder).

Iemand met meer technische kennis die er een licht over kan laten schijnen?
 
Ik meen ergens gelezen te hebben dat bij de R-blokken een hulpmiddel wordt gebruikt om de startmotor door de compressie heen te helpen (ik geloof dat er een klep wordt gelicht???) misschien dat je daar iets van verneemt?

Hij start al drie jaar lang altijd binnen één of twee seconden maar de enige keer dat ik langer door moest starten (oorzaak onduidelijk) klonk het anders dan ik gewend ben van mijn auto's en motoren, meer als een cyclus (slag, pauze, slag, pauze .... een beetje als een eencilinder).

Iemand met meer technische kennis die er een licht over kan laten schijnen?

Zo'n voorziening zit er niet op.

Bij direkt aanslaan wordt er gebruik gemaakt van de eerste verbrandingsslag op 1 van de cilinders en dat hoeft maar een halve krukasomwenteling te zijn.
Bij doorstarten krijg je het 4 takt effekt; de krukas moet 2 omwentelingen voordat er weer een verbrandingsslag (= compressieslag) wordt gemaakt.

Roelof.
 
Het rare is dat ie het niet altijd doet. Vanmorgen deed ie het niet.
Wat wel zo is, is dat ik regelmatig de handvatverwarming aan heb de laaste tijd en
dat daardoor de accu iets minder vol zit????Maar de dynamo laadt toch de accu bij?
Misschien is de kwaliteit van de accu toch niet helemaal je van het......Ik ga eerst maar eens een lader kopen en dan kijken we wel weer. Ik hou jullie op de hoogte en een ieder bedankt maar weer voor zijn inbreng. :}
 
Accu is op zich wel goed.
Alleen wordt hier in mijn ogen te veel op bezuinigd.
Liever een paar honderd gram minder gewicht en 4 Ah minder (kost ook minder) dan een ruim bemeten accu, die een 2 cilinder toch wel nodig heeft om lekker te kunnen starten.

Ik heb zelf een zwaardere accu erin gezet (16Ah uit mijn hoofd)
Die pastte op de oude plaats, alleen moest ik een nieuw beugeltje maken om hem vast te zetten.
Dus nu wel voldoende accu capaciteit, alleen is het startgeluid nog steeds redelijk metaalachtig.
Misschien moet ik het geluid eens opnemen en hier beschikbaar stellen, dan kunnen we vergelijken :+

Jouw fiets is nog harstikke nieuw dus je accu zal toch nog niet ter ziele zijn.
 
Bij de standaard accu's (lees niet al te beste kwaliteit) sneuvelt er zo nu en dan een redelijk snel. Die van mij was ook redelijk snel ter ziele gegaan,(lees eerdere post) en dus vervangen onder garantie,deze heeft het tot nu toe goed gedaan en doet het nog steeds . (ff afkloppen) :9~
 
Vandaag even het startgeluid van mijn R met mijn samsung mobiel opgenomen. Hier zit in Android iets van een spraakrecorder, welke AMR files maakt.

Als je even zoekt naar amr to mp3 converter dan vind je al snel een progje waar je er mp3 van kunt maken.

Ik heb het nu opgeslagen als MP3 bestand en je kunt het onder de volgende link terug vinden.

http://home.telfort.nl/tjdamen/Starten_R1200R.mp3

Ik denk dat mijn motorblok nog zo'n 30 a 40 graden was. dus niet helemaal "koud"
Je kun het bestand bv afspelen in Windows media player.
 
Laatst bewerkt:
Er zit bij mij een Bos uitlaat op mét db-killer erin.
Ik had wel het idee dat de opname wat doffer klinkt dan in het echt zeg maar.

Ik heb de motor ook binnen gestart met de garagedeur open en de mic vlak bij de linker cilinder.
Zeker ook om ervoor te zorgen dat het geluid van het blok goed opgenomen werd.

Qua startgeluid niks verontrustend toch ?

Misschien komen er nog wel meer geluidsopnamen hier :+
 
Hans,
Het startgeluid kwam redelijk overeen met een koude start.
Misschien dat het bij een koudere motor net iets meer "metaalachtig" zou overkomen, maar het is wel het geluid wat ik altijd hoor als de startknop ingedrukt wordt.

Ervaar jij dezelfde geluiden, of is het bij jou toch anders?
 
Hans,
Het startgeluid kwam redelijk overeen met een koude start.
Misschien dat het bij een koudere motor net iets meer "metaalachtig" zou overkomen, maar het is wel het geluid wat ik altijd hoor als de startknop ingedrukt wordt.

Ervaar jij dezelfde geluiden, of is het bij jou toch anders?

@Ted

Ik hoor ook niets vreemds.

Roelof.
 
Omdat we toch zo lekker bezig zijn, heb ik zojuist nog even de R buiten gezet en nog een opname gemaakt. :+

http://home.telfort.nl/tjdamen/Starten_R1200R_koud.mp3

Dit keer met koude motor (15 graden in de garage).

Speciaal voor 100kb heb ik ook het geluid van de Bos demper er bij gezet. :9~
Helaas heb ik de gashandle niet echt opengedraaid, want daar was die te koud voor.

Bij het starten heb ik de opname links vlakbij de voetsteun (dus ook vlakbij de startmotor) gehouden.

Nog even een kleine toevoeging:
Ik heb recent wel wat olie bijgevoegd (max in het kijkglaasje) en mogelijk levert dat toch een iets betere smering op dan dat je een halve liter minder olie in je blok hebt.
Ik gooi er altijd Bel-Ray EXP 20W50 in.
 
Laatst bewerkt:
Het rare is dat ie het niet altijd doet. Vanmorgen deed ie het niet.
Wat wel zo is, is dat ik regelmatig de handvatverwarming aan heb de laaste tijd en
dat daardoor de accu iets minder vol zit????Maar de dynamo laadt toch de accu bij?
Misschien is de kwaliteit van de accu toch niet helemaal je van het......Ik ga eerst maar eens een lader kopen en dan kijken we wel weer. Ik hou jullie op de hoogte en een ieder bedankt maar weer voor zijn inbreng. :}

Hallo Hageno, bij mij afgelopen week ook geen handvatverwarming ( was wel maar 2 graden)
Tijdens starten ging de startmotor al moeilijk rond, maar een ritje gaat deed de verwarming het weer.
In het boekje staat dat als de accu spanning te laag is, de handvatverwarming automatisch wordt uitgeschakeld
Volgende week weten we wel meer ,als de temperatuur verder zakt.

Voor alle r 1200r rijders nieuwe software update gehad bij de grote beurt afgelopen week, waar nu de functie van momenteel benzine verbruik wel werkt.
Wel een jaar opmoeten wachten


Gr Cor
 
Laatst bewerkt:
Voor alle r 1200r rijders nieuwe software update gehad bij de grote beurt afgelopen week, waar nu de functie van momenteel benzine verbruik wel werkt.
Wel een jaar opmoeten wachten


Gr Cor

Dit van mij, R1200R Classic gebouwd in november 2011, werkt het momentaan benzineverbruik wel :) . (maar kan een software update gehad hebben wat ik niet weet)

In ieder geval goede tip!

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Dit van mij, R1200R Classic gebouwd in november 2011, werkt het momenteel benzineverbruik wel :) . (maar kan een software update gehad hebben wat ik niet weet)

In ieder geval goede tip!

Roelof.

Hallo Roelof, die van mij ook een R1200R ,is van productie datum 30 mei 2011
En in juli afgeleverd

Gr Cor
 
Terug
Bovenaan Onderaan