Alles over motorhanden | deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep


Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)




Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 5.000 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.


Overige vragen:
 
Laatst bewerkt:
Blijf me maar verbazen over de grip van de gewone pipo's op erg nat wegdek. Stoppies, volgas wegtrekken met 103nm aan het wiel en de banden geven gewoon geen krimp.

Ik zie eerlijk gezegd het voordeel van een MPR2 of MPR3 niet t.o.v. de goedkope pipo's, tenzij ze echt veel langer meegaan.
 
Ze gaan dubbel zo lang mee.

sportbanden hebben over het algemeen een levensduur van 7000-8000 kilometer. Sport-Toerbanden gaan over het algemeen 14000-15000 km mee.

Daarnaast zijn ze wat minder gevoelig voor vierkant rijden.
 
14k km onder een sportmotor met veel koppel waar stevig mee doorgereden wordt ook?

Anders kijk ik wel naar een setje MPR2 voor m'n volgende set, mijn Pilot powers gaan 4500~5500km mee.

Vierkant worden mijn bandjes sowieso niet, weinig woon-werk ritjes.
 
Laatst bewerkt:
Op een Engels Multistrada forum las ik toevallig vandaag over enkele mannen die al 12000 km hebben gedaan op MPR3 met hun MTS 1200, 2 personen, lange trips.. dan nog hadden ze 3mm over. Kortom, die MPR3's gaan ziek lang mee. Scheelt je een hoop geld per jaar!
 
Ja, maar ik vraag me af hoe ze er mee rijden. Als het veel snelweg e.d. is en er weinig gas gegeven wordt lijkt het me niet gek, dan zou ik waarschijnlijk ook wel 9k met een set pipo's kunnen halen.
 
Als jij zo blij bent met Pipo's zou ik daar lekker mee blijven rijden, die zijn ook niet slecht. De MPR series hebben in de regen nóg meer grip en gaan veel langer mee, dat zijn de voordelen.
 
Ja, maar ik vraag me af hoe ze er mee rijden. Als het veel snelweg e.d. is en er weinig gas gegeven wordt lijkt het me niet gek, dan zou ik waarschijnlijk ook wel 9k met een set pipo's kunnen halen.
Als een dweil, dat is zeker: Met het oude type multistrada (luchtgekoeld) deed ik 3000 tot 6000 km met een TOERbandje.
Met een rustige rijstijl: zelden boven de maximum snelheid. Wel af en toe het gas erop in de bocht.
 
Dus iedereen die meer dan 10000 km met een toerband rijden, is in jouw ogen een rijdende chicane.
Mensen die dus ongeveer 7000 km met een sportband rijden, horen dus ook op een chopper thuis.

Ik denk dat de meeste mensen hier die op sportbanden rijden ook gewoon op toer-sportbanden kunnen rijden en na een tijdje niet eens meer weten waarom ze zo nodig sportbanden moesten hebben.
 
Ja, maar ik vraag me af hoe ze er mee rijden. Als het veel snelweg e.d. is en er weinig gas gegeven wordt lijkt het me niet gek, dan zou ik waarschijnlijk ook wel 9k met een set pipo's kunnen halen.
Juist de snelwegrijders halen minder kilometers met hun banden, zeker als ze wat harder rijden. De achterband is dan in het midden snel platgesleten tot onder de minimum-profieldiepte.
 
Aan de andere kant, hij ligt in goed drie minuten met het rubber boven. Ik hou het liever de hele rit beneden :+

De truc zit hem er denk ik in dat de snelheid in km/h heel laag is. Hoe hoger de snelheid, hoe meer grip er nodig is voor dezelfde hellingshoek. Zal wel geen toeval zijn dat ie in een sneller stukje de grip verliest.
 
Aan de andere kant, hij ligt in goed drie minuten met het rubber boven. Ik hou het liever de hele rit beneden :+

De truc zit hem er denk ik in dat de snelheid in km/h heel laag is. Hoe hoger de snelheid, hoe meer grip er nodig is voor dezelfde hellingshoek. Zal wel geen toeval zijn dat ie in een sneller stukje de grip verliest.
Klopt inderdaad, maar dan nog gaat het onwaarschijnlijk hard. Ook ik haal dit tempo in het droge maar krap aan en ik heb er al iets meer ervaring mee...
 
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant, hij ligt in goed drie minuten met het rubber boven. Ik hou het liever de hele rit beneden :+

De truc zit hem er denk ik in dat de snelheid in km/h heel laag is. Hoe hoger de snelheid, hoe meer grip er nodig is voor dezelfde hellingshoek. Zal wel geen toeval zijn dat ie in een sneller stukje de grip verliest.
Neen, dat maakt geen zak uit. Grip=grip en die is constant bij een constante hellingshoek. Puur afhankelijk van je vering, band en belasting van die band.

Aquaplaning speelt bij motorfietsen amper een rol, tenzij je hoogst illegale snelheden op de snelweg rijdt en er diepe plassen staan...
 
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant, hij ligt in goed drie minuten met het rubber boven. Ik hou het liever de hele rit beneden :+

De truc zit hem er denk ik in dat de snelheid in km/h heel laag is. Hoe hoger de snelheid, hoe meer grip er nodig is voor dezelfde hellingshoek. Zal wel geen toeval zijn dat ie in een sneller stukje de grip verliest.
Natuurkundig gezien raakt dit echt kant noch wal :P

Sterker nog: bij toenemende snelheid (bij dezelfde hellingshoek) zal je band meer opwarmen (want: meer vervorming) en daardoor meer grip bieden.
Onvoorstelbaar, nietwaar?
Ik denk (weet zeker) dat ik het zelfs op het droge niet zo snel zou redden......
Ja...
Ik heb vroeger best stevig doorgereden in de regen (durf ik nu niet meer zo) maar dit gaat wel serieus hard! Ook dat remmen terwijl hij de bocht echt al goed inzet: brrrrrrrr
 
Laatst bewerkt:
Dat wilde ik eerst ook posten, maar enig doordenken leverde het volgende op:
Bij hogere snelheid heb je meer motorvermogen aan de achterband dan bij lagere snelheid.
Die moet je optellen (hoe?) bij de centripetaalkracht.
Nee, absoluut niet. Je haalt nou krachten (grip) met vermogen (kracht VERMENIGVULDIGD met snelheid) door elkaar.

Grip=grip, in de praktijk volstrekt onafhankelijk van snelheid. Uiteraard wél afhankelijk van hoe hard je remt/accelereert, maar met de gemiddelde hellingshoek van veel motorrijders kun je gewoon met 90% van je maximale remkracht door de bocht...
 
Laatst bewerkt:
Dat wilde ik eerst ook posten, maar enig doordenken leverde het volgende op:
Bij hogere snelheid heb je meer motorvermogen aan de achterband dan bij lagere snelheid.
Die moet je optellen (hoe?) bij de centripetaalkracht.
Bij hogere snelheden zit je doorgaans in een hogere versnelling, wat betekent dat er van je maximale motorkoppel minder overblijft aan het wiel (vermogen is koppel maal (hoek)snelheid). In de praktijk goed merkbaar: een motor/auto versnelt in zn 1 een stuk harder dan in zn 2/3/4/5/6. Probeer maar eens een burnout te maken in zn 6... Dus het risico op griptekort door te enthousiast gasgeven wordt kleiner bij hogere snelheden
 
Laatst bewerkt:
Zo.. deze held laat mooi zien precies hoeveel grip wegbanden nog hebben in de regen:
Motormeuk Filmpje: Gymkhana in de regen!

Bij 3:06 gaat hij (eindelijk!?) plat en zie je dat het geen regenbanden zijn.

Dat is een afgesloten stukje, daar rijden niet dagelijks duizenden auto's/vrachtwagens die diesel in de bocht verliezen en olie/rubber van de banden :P

Kijk maar eens na een buitje als het een tijdje droog is geweest, dan zie je de schuim op de plassen staan.

Dan weet je wel hoe laat het is :P
 
Bij hogere snelheden zit je doorgaans in een hogere versnelling, wat betekent dat er van je maximale motorkoppel minder overblijft aan het wiel (vermogen is koppel maal (hoek)snelheid). In de praktijk goed merkbaar: een motor/auto versnelt in zn 1 een stuk harder dan in zn 2/3/4/5/6. Probeer maar eens een burnout te maken in zn 6... Dus het risico op griptekort door te enthousiast gasgeven wordt kleiner bij hogere snelheden
Jij verwart snelheid met de gekozen versnelling. Denk eraan dat een R1 haast 200 haalt in zijn 2.
Ook kun je motorkoppel niet helemaal scheiden van vermogen. Het koppel op de achterband is niet constant, maar bestaat uit pulsen die maar gedeeltelijk genivelleerd worden door het vliegwiel.
Met koppel wordt doorgaans het gemiddeld koppel bedoeld.
Versnellen doet een motor overigens met koppel per seconde, het vermogen dus.
 
Ook kun je motorkoppel niet helemaal scheiden van vermogen. Het koppel op de achterband is niet constant, maar bestaat uit pulsen die maar gedeeltelijk genivelleerd worden door het vliegwiel.
Dat maakt in de praktijk niets uit. Kijk maar 's naar een gripcurve van een band, de toegelaten flex is vele malen groter als de maximale torsievibratie. Je merkt het hooguit in de (banden) slijtage en die laatste halve procent grip. Uiteraard zal eenieder die dik betaald heeft voor zo'n big-bang blok dat furieus ontkennen; dat is de eerste wet van de motormarketing naar ik meen :+
Versnellen doet een motor overigens met koppel per seconde, het vermogen dus.
Flauwekul. Koppel zijn twee haaks op elkaar staande vectoren, energie (kracht maal verplaatsing is energie en energie per seconde is vermogen) zijn twee parallelle vectoren.

Wat je schrijft slaat dus werkelijk nergens op alhoewel het een veelvoorkomende fout is...
 
Laatst bewerkt:
Jij verwart snelheid met de gekozen versnelling. Denk eraan dat een R1 haast 200 haalt in zijn 2.
Ook kun je motorkoppel niet helemaal scheiden van vermogen. Het koppel op de achterband is niet constant, maar bestaat uit pulsen die maar gedeeltelijk genivelleerd worden door het vliegwiel.
Met koppel wordt doorgaans het gemiddeld koppel bedoeld.
Versnellen doet een motor overigens met koppel per seconde, het vermogen dus.
Tuurlijk verwar ik snelheid met versnelling... ik heb mijn Ir. titel kado gekregen bij een pakje boter :+ Ik zei dat je doorgaans bij hogere snelheid in een hogere versnelling rijdt!

Ook scheid ik koppel en vermogen helemaal niet van elkaar, ik geef zelf aan dat vermogen gelijk staat aan koppel vermenigvuldigt met hoeksnelheid ('toerental')...
(Dat geldt voor een draaiend element. Voor een lineaire aandrijving (waarbij de krachtvector en snelheidsvectoren in elkaars verlengde liggen) geldt dat vermogen gelijk staat aan kracht maal snelheid.)

Uiteraard wordt met koppel gemiddeld koppel bedoeld, ik moet de eerste motor nog zien met een absoluut vlakke koppelafgifte per omwenteling.. (ja, elektromotoren zijn ook discontinu)

En nee een motor versnelt niet met koppel per seconde. F = m x a, oftewel kracht (N) staat gelijk aan massa (kg) x versnelling (m/s2). Omgekeerd: Acceleratie = kracht / massa. De kracht is in het geval van een rijdende motor de wrijvingskracht tussen achterband en asfalt (Fw) Fw = μ x Fn (de normaalkracht op het achterwiel). Fw wordt in het geval van een motor begrenst door ofwel μ (natte weg, eerste versnelling en teveel gas = doorslippen) of door wat de motor zelf kan leveren. Fw is in dat laatste geval gelijk aan het koppel (Nm) dat op het achterwiel staat gedeeld door de straal van het wiel. Om die kracht te leveren bij een bepaalde snelheid heb je ineens dat je datzelfde koppel nodig hebt op een reeds draaiend wiel en tadaaaa: daar heb je het ineens weer over vermogen (want: koppel maal hoeksnelheid).
Dus ja, een (rijdende) motor versnelt door vermogen, dat klopt. Maar die formule erna van je slaat nergens op:

"Koppel per seconde, het vermogen dus". Denk hier nog eens over na: hoe kan je uit een koppel en een tijd vermogen halen als je niet weet hoe snel de boel draait? Je kan een miljoen Nm een jaar lang ergens opzetten, maar als het niet draait wordt er geen arbeid geleverd en daar is dus ook geen vermogen voor nodig. De muren die het dak van je huis in de lucht houden weerstaan ook een hoop kracht (belasting), maar leveren geen arbeid. Arbeid heb je pas als er versnelling is. De tijdspanne waarin die versnelling plaatsvindt bepaalt hoeveel vermogen daarvoor nodig is.

Maar goed... volgens mij was dit een bandentopic, mijn excuses voor het oftopic-geneuzel.



Back on-topic! Laten we het weer over hele grote, mooie, ronde, zachte dingen hebben :Y
[img=600]http://demonscy.ipower.com/i_pics/tires_dunlop_avon_harley_hot_chick_1.jpg[/img]
 
Laatst bewerkt:
Op mijn ww fiets een cb500 met avon roadriders gemonteerd, ervaar ik met nat wegdek zo nu en dan grip verlies. Welke banden bieden meer zekerheid in het nat?

bandenmaat v 110 a 130

Of ben ik beter af met het monteren van een 160 achter velg zodat ik modern rubber kan nemen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan