Rondje Great Britain

F-six

MF veteraan
26 okt 2003
3.513
8
Den Haag
Zo, de motor staat klaar, de tassen gepakt, morgen kan ik zo weg voor een rondje Great Britain. Spannend, want ik ben nog nooit in Engeland of Scotland geweest. Laat staan op de motor. Maar nu moet het er toch maar een keer van komen. Het wordt een soort kennismakingsronde over het hele eiland. Een groot deel geïnspireerd door Henry Cole, die in zijn serie The Greatest Motorcyclerides, een rit heeft gemaakt van John O Groats naar Lands End. Dat leek me ook wel wat. Eerst met de boot naar Newcastle en daar vandaan naar het noorden. Dan de etappes rijden en in Dover ga ik op de trein naar Calais en zo naar huis.

De grote steden probeer ik te vermijden, daar heb ik een hekel aan! En hotels of zo heb ik van te voren niet geboekt. Het is op het eind van het seizoen, een slaapplaats zoeken zal overal wel lukken. Wel eindigt de route iedere keer in een plaats met meerdere hotels, zo slim ben ik dan ook nog wel weer. Uiteindelijk zijn het 14 etappes geworden.

1 Pitlochry, 363 km, 4 uur 50 minuten
2 Wick, 300 km, 3 uur 25 minuten
3 Ullapool, 282 km, 3 uur 23 minuten
4 Ballachulish, 286 km, 3 uur 18 minuten
5 Girvan, 273 km, 3 uur 25 minuten
6 Keswick, 240 km, 3 uur 6 minuten
7 Huddersfield, 239 km, 3 uur 54 minuten
8 Llandrindod Wells, 300 km, 4 uur 23 minuten
9 Gloucester, 301 km, 4 uur 49 minuten
10 Ilfracombe, 220 km, 3 uur 42 minuten
11 Ashton, 278 km, 4 uur 32 minuten
12 Plymouth, 169 km, 2 uur 50 minuten
13 Isle of Wight, 325 km, 5 uur 13 minuten
14 Dover, 229 km, 4 uur 21 minuten

Dat is in totaal 3805 kilometer. Dit ziet er toch wel redelijk evenwichtig uit, al zeg ik het zelf. De rijtijden worden aangegeven door de GPS. Op het eind moet ik nog een beetje schuiven, maar dat wijst zichzelf wel. Ik zal een kaartje bijplakken!

:]

full
 
Goede reis! :] rechts-links-rechts ;)
 
Laatst bewerkt:
Uit eigen ervaring: De aanvang van de rit ná je eerste nachtrust is de lastigste ;)

Als je de eerste dag van de boot af komt rijd iedereen links en volg je wel..... De dag erop moet je 't "alleen" doen :)

[me="wimmel_1"]heeft daar ooit met een 13,60Mtr. touringcar ettelijke rotondes in de countryside "counter clockwise" genomen voordat 'ie er door tegenliggers op gewezen werd :o [/me]

Prettige reis... maar dat komt zo te zien wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er super uit! Ik zou deze route persoonlijk andersom rijden. In Dover beginnen, naar het noorden waar het landschap steeds woester wordt en uiteindelijk als je naar huis wil lekker de boot in Newcastle terug naar huis.

En het links rijden in UK valt best mee. Onthoud steeds dat je links moet rijden en bedenk je ook dat je de juiste volgorde aanhoudt met het kijken als je af wil slaan.
Dus bv bij rechts afslaan niet over je schouder kijken en in je spiegel maar voor je of er een tegenligger aankomt. Was paar weken geleden even wennen bij mijn rondreis door Ierland maar het went snel. Veel plezier!
 
Ziet er super uit! Ik zou deze route persoonlijk andersom rijden. In Dover beginnen, naar het noorden waar het landschap steeds woester wordt en uiteindelijk als je naar huis wil lekker de boot in Newcastle terug naar huis.

...
Veel plezier!
Voor mij zijn er twee redenen om hem te rijden zoals nu gepland. De eerste is dat je de boot moet plannen, dat is makkelijker op de eerste dag van je vakantie. Deze trip zal wel een paar dagen uitlopen en dan kan ik zo a la de minute een kaartje kopen voor de trein. Geen gedoe om de boot te halen.
De tweede is dat ik er een beetje op gok dat het zuiden mooier weer heeft. En als je er al een paar duizend kilometer op hebt zitten, is een zonnetje niet verkeerd als je nog een heel stuk moet rijden. Maar die tweede reden is speculatie, ik geef het toe!

Overigens hoor ik nu de regen met bakken naar beneden vallen.. Had het kunnen weten toen ik vanmiddag de motor aan het wassen was! :)

:]
 
Laatst bewerkt:
:} :} :} ASO zou er jaloers op zijn :)

Heel veel plezier! :]
 
Zo, de motor staat klaar, de tassen gepakt, morgen kan ik zo weg voor een rondje Great Britain. Spannend, want ik ben nog nooit in Engeland of Scotland geweest. Laat staan op de motor. Maar nu moet het er toch maar een keer van komen. Het wordt een soort kennismakingsronde over het hele eiland. Een groot deel geïnspireerd door Henry Cole, die in zijn serie The Greatest Motorcyclerides, een rit heeft gemaakt van John O Groats naar Lands End. Dat leek me ook wel wat. Eerst met de boot naar Newcastle en daar vandaan naar het noorden. Dan de etappes rijden en in Dover ga ik op de trein naar Calais en zo naar huis.

De grote steden probeer ik te vermijden, daar heb ik een hekel aan! En hotels of zo heb ik van te voren niet geboekt. Het is op het eind van het seizoen, een slaapplaats zoeken zal overal wel lukken. Wel eindigt de route iedere keer in een plaats met meerdere hotels, zo slim ben ik dan ook nog wel weer. Uiteindelijk zijn het 14 etappes geworden.

1 Pitlochry, 363 km, 4 uur 50 minuten
2 Wick, 300 km, 3 uur 25 minuten
3 Ullapool, 282 km, 3 uur 23 minuten
4 Ballachulish, 286 km, 3 uur 18 minuten
5 Girvan, 273 km, 3 uur 25 minuten
6 Keswick, 240 km, 3 uur 6 minuten
7 Huddersfield, 239 km, 3 uur 54 minuten
8 Llandrindod Wells, 300 km, 4 uur 23 minuten
9 Gloucester, 301 km, 4 uur 49 minuten
10 Ilfracombe, 220 km, 3 uur 42 minuten
11 Ashton, 278 km, 4 uur 32 minuten
12 Plymouth, 169 km, 2 uur 50 minuten
13 Isle of Wight, 325 km, 5 uur 13 minuten
14 Dover, 229 km, 4 uur 21 minuten

Dat is in totaal 3805 kilometer. Dit ziet er toch wel redelijk evenwichtig uit, al zeg ik het zelf. De rijtijden worden aangegeven door de GPS. Op het eind moet ik nog een beetje schuiven, maar dat wijst zichzelf wel. Ik zal een kaartje bijplakken!

:]

[afbeelding]

.













full











Goede reis, en savonds na een borrel bij het oversteken, kijk uit, de autos komen van de verkeerde kant ...... :W
 
Laatst bewerkt:
Leuk, ik ga dit volgen. Dezelfde reis heb ik ook op mijn lijstje staan.
Ga je ook zo'n End to End certificaat halen?
 
Hier kan je meer info vinden: http://www.endtoenders.co.uk/

Stelt misschien niet zoveel voor, maar het is wel grappig.


Het certificaat stelt inderdaad weinig voor. Je haalt bij waar je je End-to_end begint je stempelkaart en moet onderweg een minimaal aantal stempels of handtekingen halen. Waar je dat wilt doen, daar ben je vrij in. Je kunt het oden bij het hotel of camoing waar je overnacht, een tankstation, een Tourist Information.
Zelfs volstaat een handtekening en een plaatsnaam. Dus als je de kaart hebt en te laat even onderweg door ieman de vereiste handtekeningen plaatsen, dan heb je aan hun eisen voldaan. Na afloop van je rit stuur je je stempelkaart op en dan sturen ze je het certificaat toe, maar natuurlijk nadat jij de vereiste pegulanten hebt overgemaakt. En in 2006 was dat - dacht ik - nog 10 pond. Toen heb ik wel de stempelkaart gehaald, maar nooit opgestuurd. De kontrole stelt immers niets voor. Zelf was er geen kontrole of degene die het beginstempel haalde ook wel dezelfde was als het eindstempel.

Maar dan de route. Langs de westkust van Schotland zijn wat leuke kronkelweggetjes. Lekker smal en steeds maar weer over heuvels, langs de kust en blinde bochten. En vergeet ook de Bealach Na Ba niet, beter bekend als Applecross.

EgbertO
 
Succes! Het voordeel van een TomTom (of een Garmin) is dat deze de CORRECTE richting van de rotonde aangeeft: met de klok mee (ipv tegen de klok in).
De afslagen op de snelweg vind ik het lastigst: in de UK is er niet iets van een uitvoegstrook, maar een heul heul klein "gaatje". De eerste keren is dat lastig.

Verder vooral uitkijken met oversteken (wandelend), dat is minstens 10x lastiger dan links-rijden :)
Prettige vakantie in ieder geval *O*
 
Met lopen had ik het daar all moeilijk.
Ook all kwam ik daar elke maand.
Keek elke keer met oversteken eerst naar links en dan naar rechts :P
 
1 Pitlochry, 363 km, 4 uur 50 minuten
2 Wick, 300 km, 3 uur 25 minuten
3 Ullapool, 282 km, 3 uur 23 minuten
4 Ballachulish, 286 km, 3 uur 18 minuten
5 Girvan, 273 km, 3 uur 25 minuten
6 Keswick, 240 km, 3 uur 6 minuten
7 Huddersfield, 239 km, 3 uur 54 minuten
8 Llandrindod Wells, 300 km, 4 uur 23 minuten
9 Gloucester, 301 km, 4 uur 49 minuten
10 Ilfracombe, 220 km, 3 uur 42 minuten
11 Ashton, 278 km, 4 uur 32 minuten
12 Plymouth, 169 km, 2 uur 50 minuten
13 Isle of Wight, 325 km, 5 uur 13 minuten
14 Dover, 229 km, 4 uur 21 minuten

De rijtijden worden aangegeven door de GPS.

:]

[afbeelding]

Die rijtijden zijn wel erg optimistisch - ga je niet redden denk ik. :N
 
Die rijtijden zijn wel erg optimistisch - ga je niet redden denk ik. :N
Je hebt gelijk, maar ik denk dat TS dat zelf ook wel weet. Dit zijn gewoon 14 ritten van 1 dag met genoeg tijd om onderweg te stoppen en eens flink om je heen te kijken.
 
Prachtige rit, staat al jaren op mijn verlanglijstje, maar heb het nog steeds niet gedaan. Wat me er een beetje van weerhoud, is het onbetrouwbare weer in GB.

Was het eigenlijk voor dit jaar van plan, had 10 dagen gepland, niks geboekt, en had dan de meer-daagse voorspellingen in de gaten willen houden. Zou het redelijk tot goed weer zijn in GB, dan daarheen, en in het geval van minder goede voorspellingen naar Sardinie of Silcilie. Anyway, van beide is niets gekomen, wel andere kortere tripjes. Volgend jaar maar weer eens proberen.

Ben benieuwd naar het reisverslag!
 
Laatst bewerkt:
Zit inmiddels in Wick, het einde van de tweede etappe. Vreselijke boottocht gehad, ruig weer, stampende boot, geen oog dicht gedaan. En in mijn gedachten zag ik mijn motor al schuiven over het parkeerdek. Had ik nou toch maar een extra spanbandje aangebracht, had ik hem nou maar in de eerste versnelling gezet, had ik nou toch maar dat tyripje op de remhandel gezet. Tot mijn verrassing vond ik de volgende ochtend de motor weer in picobello staat terug. Dan kan dat enkele spanbandje toch heel wat aan!
Na de douane stopte ik bij een groepje motorrijders om de gps aan te zetten, kleding goed te doen etc. Werd ik door iedereen welkom geheten in de UK. Iedereen stelde zich ook keurig voor. Nog nooit in een land zo'n warm welkom gehad! Bleek dat ze stonden te wachten op een Noorse groep motorrijders! Het was dus niet voor mij bedoeld, maar evenzogoed was ik welkom in de UK.
Op naar Pitlorchy. Het was prachtig weer, het links rijden bleek verbazend makkelijk, de wegen waren prachtig (na Newcastle dan). Zo rond de middag begon het te regenen. En na een tijdje begon ik de vermoeidheid van een slapeloze nacht te voelen. Pitlorchy zou het niet worden vandaag, ik was niet van plan om ongelukken te krijgen door te lang door te rijden. Het werd een bed and breakfast ik Kinross. Leuk, voor slechts 25 pond, met een prima ontbijt. Heb voor het eerst van mijn leven porridge gegeten. Een soort havermoutpap. Met suiker is dat best te doen, een goed bodempje om de dag mee te beginnen.
Vandaag gestart met een grijze lucht. Ik wilde toch mijn doel voor vandaag, Wick, een beetje op tijd halen. En vanuit Kinross kwam er 60 km bij de route, dus 360 km totaal. Dus flink doorgereden. Vanaf Inverness weer regen, veel regen! Zo snel mogelijk naar Wick, om half twee aangekomen en getankt. Hotel gezocht, niet heel erg mooi, maar voor vandaag goed genoeg. Er blijkt een echte Schotse trouwerij aan de gang, de vrouwen met mooie kleren en de mannen in traditionele kilts!

Mijn routes zitten wel redelijk in elkaar. Ze zijn zo lang (of kort) dat er ruimte is voor leuke dingen onderweg of, zoals nu, vertraging op te vangen. Die rijtijden kloppen vrij goed is mijn ervaring. Maar ga je langzamer dan de maximumsnelheid dan zal de rijtijd oplopen. Een stop voor een fotootje of wat eten, bingo, wordt er automatisch bij opgeteld. Mijn ervaring is dat als je routes maakt van ongeveer 4 uur zuivere rijtijd, dat je prima uit de voeten kunt.

Morgen schijnt het weer beter te worden, dan kan ik er ook wat langer over doen met meer stops.

:]

full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Erg leuk idee dit! Ik lees mee :)
Heel veel plezier, ik hoop dat het weer een beetje meezit de komende dagen!
 
Vanochtend eerst ontbeten in het hotel. Nog ga ik niet voluit, met alle worstjes, eieren, bacon, pap en wat ze nog allemaal meer hebben. Maar vandaag toch al een redelijk eind opgeschoven. Brood met dikke plakken ham en spiegelei, een bak cornflakes en een bord vol vers fruit. Daar kon ik wel even op verder.

Vandaag van Wick naar Ullapool gereden. De fraaie route! Eerst naar John O Groats. Dat bleek een toeristentrap van het zuiverste water. Sterker nog, de beroemde wegwijzer was er niet eens. Het bleek dat de wegwijzer, waarop staat hoeveel miles het is naar Lands End, of naar Barcelona, of naar de Noord Pool, eigendom is van een private business. Een fotozaakje om precies te zijn. Je mag bij de wegwijzer staan, maar zij alleen mogen een foto maken. Die foto mag je vervolgens weer voor een geringe vergoeding (kuch) kopen. Maar als ze niet werken halen ze de wegwijzer weg, want ja, dan zou iemand anders wel eens geld aan hun wegwijzer kunnen verdienen! En dus stond ik vanochtend naar een lege witte paal te kijken!

Grijnzend om zoveel commercieel inzicht ben ik verder gegaan. Langs de noordkust en dan uiteindelijk afbuigen in zuidelijke richting. Wat een geweldige rit was dat. Alle superlatieven die je ooit hebt gehoord over het landschap in Schotland zijn gewoon waar! Een van de beste motortrips die ik ooit heb gereden. Fantastische uitzichten over de kust, bergen en rivieren. Wat een kleuren: alle tinten groen die je kunt bedenken, alle kleuren bruin en overal het mooie paars van de heide die in bloei staat. Voeg daar een prachtige slingerende weg aan toe en je bent als motorrijder helemaal in je knollentuin. Echt een geweldige rit vandaag.

Ik blijf me verbazen hoe makkelijk het links rijden is. Gaat eigenlijk al zonder nadenken. Vandaag geen enkele fout gemaakt.

:]

full


full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Als je John 'O Groats al erg commercieel vond, verheug je dan maar op Land's End. Daar kost alles geld tot en met het parkeren.
Morgen dus over Applecross? Want dan kom je echt over smalle kronkelweggetjes. En denk in het Lakrdisctrict ook even Hard Knott pass. 1 op 3 op een single track road.

EgbertO
 
Ik heb toevallig genoeg Juli jl. een rondrit door GB gedaan. Cairngorms National Park (Schotland) en Snowdonia National Park (Wales) missen op je route, terwijl beide parken toch wel geniale weggetjes hebben...

Noord-Schotland is een belevenis inderdaad :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan