Motorrijles: kletsen over lessen -> Deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteravond gezellig zitten kletsen met een oude vriend die al 40+ jaar motor rijdt. Hij vertelde dat hij op diverse VRO cursussen heeft geleerd om hard te remmen in de bocht. Maar op rijles leer je dat je nooit moet remmen in de bocht. Mijn vraag is of een aantal mensen aan hun instructeur willen vragen
1. waarom mag je niet remmen in de bocht?
2. waarom leer je voor het rijexamen niet hoe je veilig kan remmen in de bocht?

Wat mijn vriend vertelde is dat de motor bij remmen in de bocht overeind komt, en dat je dus als je toch remt, je motor heel erg omlaag moet drukken, maar dat je dan veilig in de bocht een noodstop kan maken. Niet vergeten om als je bijna stilstaat te stoppen met duwen, anders val je om als je stilstaat.
 
Is remmen in de bocht niet iets wat je bij speciale vaardigheden kan doen? Want met rijlessen leer je alleen basis-dingen, want bijv. voorsorteren bij een stoplicht wordt je niet met rijlessen geleerd of filerijden, dat zijn allemaal dingen die je zelf moet doen - zou remmen in de bocht daar niet bij zijn?
 
Laatst bewerkt:
Tijdens mijn examen nam ik per ongeluk een rotonde in z'n 3. Rustig met slippende koppeling werken en ze merken het nieteens :P
Is niks op tegen. Ik reed na een avb oefening weg in z'n 2, examinator merkte het niet. Zolang het maar ok klinkt.
 
Is remmen in de bocht niet iets wat je bij speciale vaardigheden kan doen? Want met rijlessen leer je alleen basis-dingen, want bijv. voorsorteren bij een stoplicht wordt je niet met rijlessen geleerd of filerijden, dat zijn allemaal dingen die je zelf moet doen - zou remmen in de bocht daar niet bij zijn?

Voorsorteren bij een stoplicht word mij wel geleerd hoor... :Y Of had je het over voordringen? ;)

Filerijden heb ik nog niet gehad, maar als er file staat, zullen we er wel doorheen gaan hoor, gok ik zo.. Alleen nog niet meegemaakt.. :P
 
... en ik zit blijkbaar in de verkeerde versnelling (bleek in zijn 3 te zitten) ...
de rest gaat goed dus :D nog een paar lessen en dan op examen :]
Als je twijfelt kun je gewoon terugschakelen en met het groene lampje in de gaten houden of je te ver terugschakelt of juist niet. En in z'n drie kun je gewoon wegrijden, alleen wat meer gas geven. Als je je nog niet zeker voelt met plotseling moeten schakelen, kun je net zo goed in z'n 3 wegrijden, moet je alleen net ff wat meer gas geven.
 
Remmen in de bocht zorgt dat je gewicht helemaal naar voren wordt geplaatst en hij dus de vering induikt, dan wordt het heel makkelijk voor het achterwiel om los te laten.

Is wat mij uitgelegd is.

Heb trouwens problemen met mijn plaats op de weg! :/ Wil vaak te fietserig (veel te veel rechts) rijden, iemand tips?
 
Laatst bewerkt:
Is remmen in de bocht niet iets wat je bij speciale vaardigheden kan doen? Want met rijlessen leer je alleen basis-dingen, want bijv. voorsorteren bij een stoplicht wordt je niet met rijlessen geleerd of filerijden, dat zijn allemaal dingen die je zelf moet doen - zou remmen in de bocht daar niet bij zijn?
Ja, je leert dat in VRO+ trainingen, of VRO 2, of welke training dan ook. Die vriend heeft alle trainingen wel gedaan die er zijn, en doet nog regelmatig trainingen om dingen nog beter te leren. Maar ik vind het dan wel vreemd dat de instructeur zegt "nooit remmen in de bocht", staat ook in je theorieboekje en zo.

Toevallig reed ik net op de A10, in een bocht onder het viaduct door, ik kom daar net de A10 op, en remmen ineens alle koekblikken heel hard. Ik had genoeg ruimte, maar moest toch wel aardig remmen, en dat ging perfect, als je maar je motor plat houdt en 'm niet overeind laat komen, want dan stuiter je zo over de weg.

Jaja oplettende lessertjes, zo alleen in de spits op de A10 is nog 's wat anders dan een avd!


hehehe.
 
Filerijden heb ik nog niet gehad, maar als er file staat, zullen we er wel doorheen gaan hoor, gok ik zo.. Alleen nog niet meegemaakt.. :P
Is wel goed gevoel hoor, file helemaal van Utrecht tot Hilversum, alles staat zowat stil, en vroeger in je koekblikje had je daar knarsetandend tussen gestaan, maar nu fluit je er zachtjes zoevend - of vroooaaap'end in mijn geval - lekker tussendoor. Wel duivels goed opletten, als er een gaatje aan de ene kant is dan knalt iemand vanuit de andere rij daar plotseling tussen, en als ze stilstaan, dan moet je er van uit gaan dat ieder portier dat je ziet, ineens open kan gaan.
 
Is wel goed gevoel hoor, file helemaal van Utrecht tot Hilversum, alles staat zowat stil, en vroeger in je koekblikje had je daar knarsetandend tussen gestaan, maar nu fluit je er zachtjes zoevend - of vroooaaap'end in mijn geval - lekker tussendoor. Wel duivels goed opletten, als er een gaatje aan de ene kant is dan knalt iemand vanuit de andere rij daar plotseling tussen, en als ze stilstaan, dan moet je er van uit gaan dat ieder portier dat je ziet, ineens open kan gaan.

Ja, je moet wel heel erg goed opletten ja... Heb alleen nog weinig meegemaakt dat mensen portieren opengooien in de file.. Maar nou sta ik gelukkig weinig in file's die echt hopeloos zijn... :)
 
Voorsorteren bij een stoplicht word mij wel geleerd hoor... :Y Of had je het over voordringen? ;)

Filerijden heb ik nog niet gehad, maar als er file staat, zullen we er wel doorheen gaan hoor, gok ik zo.. Alleen nog niet meegemaakt.. :P

Vanmorgen op weg naar het examen terrein zijn we tussen de file doorgereden :)
Is best leuk om te doen, maar idd goed opletten en goed afstand houden.

Was overigens een lekker ritje, van Leiden naar Ter Aar over de snelweg en zo'n 10 min binnendoor :9 Het zonnetje scheen en niets hield ons tegen :+
 
Laatst bewerkt:
Is remmen in de bocht niet iets wat je bij speciale vaardigheden kan doen? Want met rijlessen leer je alleen basis-dingen, want bijv. voorsorteren bij een stoplicht wordt je niet met rijlessen geleerd of filerijden, dat zijn allemaal dingen die je zelf moet doen - zou remmen in de bocht daar niet bij zijn?
Dat denk ik ook. Bij het CBR willen ze vooral zien dat je een beetje met de motor om kunt gaan en je kunt redden in het verkeer.
Overigens kun je altijd zonder problemen de achterrem gebruiken in een bocht, je remt dan weliswaar niet zo hard af als met de voorrem, maar je remt harder af dan wanneer je helemaal niet remt.

Remmen in de bocht zorgt dat je gewicht helemaal naar voren wordt geplaatst en hij dus de vering induikt, dan wordt het heel makkelijk voor het achterwiel om los te laten.

Is wat mij uitgelegd is.

Heb trouwens problemen met mijn plaats op de weg! :/ Wil vaak te fietserig (veel te veel rechts) rijden, iemand tips?
Als er een auto voor je rijdt, precies achter de bestuurder gaan rijden. Als er geen auto voor je rijdt, denken dat je zo breed bent als een auto en op de plek rijden waar je als bestuurder van een auto zou zitten. Zo heeft mijn instructeur het aan mij uitgelegd. Je moet dus altijd links van het midden rijden.
 
Je hebt hem in iedergeval en daar gaat het om,
Was zelf ook blij dat ik alles nu heb :)

na 1 keer gezakt te zijn voor me avb en dus tijdje moeten
wachten op herexamen heb ik gelukkig als af kunnen ronden
op 4 juli *D ben blij dat ik hem heb het rijbewijs
de eerste keer had ik nog 4 school examen(loi)
heb ook heel veel hulp gehad met leren en zow.
 
Als er een auto voor je rijdt, precies achter de bestuurder gaan rijden. Als er geen auto voor je rijdt, denken dat je zo breed bent als een auto en op de plek rijden waar je als bestuurder van een auto zou zitten. Zo heeft mijn instructeur het aan mij uitgelegd. Je moet dus altijd links van het midden rijden.

Juist ook doen als er tegemoetkomende auto's aankomen,
aangezien alle ruimte die je geeft door naar links te gaan, de auto zal nemen.
Resultaat, niet alleen aan de linkerkant een auto vlakbij, ook aan de andere kant de berm dichtbij.
 
Tijdens mijn examen nam ik per ongeluk een rotonde in z'n 3. Rustig met slippende koppeling werken en ze merken het nieteens :P

Ik neem meestal rotondes in z'n 3. Lukt prima.

Net weer les gehad en ik moest op de zwaardere motor, omdat de afgeknepen motor al bezet was. No problem *D

Je merkt wel duidelijk het verschil. Zo trok ik op zoals ik normaal optrek, maar dat ging nu wel even wat sneller. En je zit in no-time op de 120, waar dat bij de afgeknepen machine wat langer duurt. Logisch natuurlijk, maar wel leuk om eens mee te maken.

Verder vond mijn instructrice dat ik het vandaag heel netjes deed, enige opmerking was dat ik een bocht (met 80 km/u(de snelweg op)) te veel links op de baan bleef hangen, ze zei dat je bochten naar rechts ook rechts moet blijven.
 
Gisteravond gezellig zitten kletsen met een oude vriend die al 40+ jaar motor rijdt. Hij vertelde dat hij op diverse VRO cursussen heeft geleerd om hard te remmen in de bocht. Maar op rijles leer je dat je nooit moet remmen in de bocht. Mijn vraag is of een aantal mensen aan hun instructeur willen vragen
1. waarom mag je niet remmen in de bocht?
2. waarom leer je voor het rijexamen niet hoe je veilig kan remmen in de bocht?

Wat mijn vriend vertelde is dat de motor bij remmen in de bocht overeind komt, en dat je dus als je toch remt, je motor heel erg omlaag moet drukken, maar dat je dan veilig in de bocht een noodstop kan maken. Niet vergeten om als je bijna stilstaat te stoppen met duwen, anders val je om als je stilstaat.

Ik heb het tijdens rijlessen hier wel eens met mijn instructeur over gehad. Normaal gesproken rem je meer met je voorrem dan achter, omdat voor een grotere vertraging biedt dan achter en je zo ook een mindere grote kans hebt op een slippend achterwiel.
Wat er alleen gebeurd als jij je voorrem in knijpt is dat de motor naar voren duikt, dus als je rechtdoor rijdt duikt de veering in en blijf je in lijn boven je voorwiel.
In een bocht duikt ook je voorveering in, alleen ligt die lijn niet meer recht boven je wiel en glijdt je voorwiel weg. (beetje lastig uitleggen alleen in woorden)

ik heb snel een filmpje opgezocht, van iemand die flink zijn voorrem inknijpt in een bocht:

Wat mij is geleerd (niet met motorrijlessen, maar een praktijddag voor de scooter) is dat je juist veel meer controle in een bocht hebt als je remt, maar dan wel met de achterrem en dus niet je voorrem. Maar dit is wel iets waar je je goed van bewust moet zijn, rechtdoor rijdend gewoon meeste met de voorrem remmen en in bochten kun je beter de achterrem pakken. Ik denk dat je met lessen gewoon de basis remtechniek aangeleerd krijgt en vooral ook de belangrijkste, dus waar je de meeste vertraging mee hebt..
 
Remmen in de bocht zorgt dat je gewicht helemaal naar voren wordt geplaatst en hij dus de vering induikt, dan wordt het heel makkelijk voor het achterwiel om los te laten.

Is wat mij uitgelegd is.

Heb trouwens problemen met mijn plaats op de weg! :/ Wil vaak te fietserig (veel te veel rechts) rijden, iemand tips?
deze pagina even doorlezen


Oeh, die knie ziet er ook lekker uit, en dit was nog een langzame crash :D
Een kennis van mij was eens even snel boodschappen gaan doen in t-shirt en korte broek. Was met 50 km/u ten val gekomen en is daar nooit helemaal van bovenop gekomen. Hele been/arm lagen tot op het bot open.
Rij NOOIT zonder beschermende kleding! Dat ene foutje kan je laatste zijn

@Remmen in de bocht
In regio haaglanden heb je een paar vervelende afknijpende bochten bij de snelweg. Hier gebruik ik meestal de achterrem omdat je daarmee de motor meer in de bocht kan duwen. Voorrem is een stuk lastiger
 
Laatst bewerkt:
Uhu fijn he zo'n spijkerbroek...en dan heb je nog malloten die in een korte broek rijden....IDIOTEN!!!
Afgelopen zomer richting het strand ook genoeg gasten in de korte broek op de motor met het meisje in jurkje en op slippers achterop. Als die crashen kijk ik liever niet :/
 
Over crashen, wie van de motoreigenaren hier hebben altijd een first aid kit bij zich?
heb er wel 1 ma binnen nederland nooit bij me in duitsland wel omdat het daar verplicht is.en ook daar vergeet ik hem vaak wel eens mee tenemen dit omdat hij niet onder mijn zadelpast. O-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan