11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

Wat ik nog niet helemaal zeker weet:

Als ik 21 januari 18 geworden ben,
En 15 mei slaag voor mijn AVD A1,
Hoe werkt het dan als ik op mijn 20e A2 wil? Moet ik dan helemaal tot mei wachten om alleen avd te hoeven doen, of kan ik dat al zodra ik 20 ben, waarna mijn A2 pas ingaat in mei (of zelfs meteen?)?

Of moet ik dan weer het hele traject doorlopen?
 
Wat ik nog niet helemaal zeker weet:

Als ik 21 januari 18 geworden ben,
En 15 mei slaag voor mijn AVD A1,
Hoe werkt het dan als ik op mijn 20e A2 wil? Moet ik dan helemaal tot mei wachten om alleen avd te hoeven doen, of kan ik dat al zodra ik 20 ben, waarna mijn A2 pas ingaat in mei (of zelfs meteen?)?

Of moet ik dan weer het hele traject doorlopen?

Op dit moment moet je 2 jaar in bezit zijn van A1, voordat je examen kan doen voor A2. Dus dan moet je inderdaad tot mei wachten voordat je dat examen kan gaan doen.

Echter, vanaf 1 januari 2014 is het ook mogelijk om direct A2 te gaan halen. Maar dan moet je wel weer alles gaan doen als je gelijk vanaf je 20e A2 wil hebben. Aangezien je dan nog niet aan de voorwaarde voldoet dat je 2 jaar A1 in bezit hebt gehad.

Ik zou dus dan gewoon wachten tot het echt 2 jaar erna is, zodat je alleen AVD hoeft te gaan doen :)
 
Ik dacht misschien hoeft men enkel AVB en AVD te doen... maar helaas.
Kamervraag bevriezing geldigheidsduur certificaten.

Datum 3 april 2013
Betreft Kamervraag bevriezing geldigheidsduur certificaten
Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Geachte voorzitter,

Hierbij reageer ik op de vraag van het lid Bashir, gesteld tijdens het VAO van 13 februari 2013, over een mogelijke ‘bevriezing’ van deelcertificaten van het motorexamen.

Vanaf 1 januari 2014 zal het mogelijk worden om direct in de middelzware motorcategorie (A2) examen te kunnen doen.

Het lid Bashir heeft tijdens het bovengenoemde VAO gevraagd om reeds behaalde certificaten van rijexamenkandidaten voor de lichte motorcategorie (A1) te bevriezen. Dit omdat er mogelijk een groep kandidaten is die het rijbewijs A1 nog niet heeft gehaald en gedurende het opleidingstraject liever zou willen overstappen op de middelzware motorcategorie A2. Daarvoor moeten ze echter wachten tot januari 2014 en vervalt ondertussen wellicht de geldigheid van behaalde certificaten. De vraag is een dergelijke overstap mogelijk en wenselijk is. Dit in plaats van het eerst afronden van de lichtere motoropleiding en daarna pas starten met A2.

Het principe van de huidige regelgeving is dat motorrijders eerst rijervaring moeten opdoen op een lichtere motor voordat ze op een zwaardere motor kunnen gaan rijden. Onderzoekscijfers van de SWOV laten namelijk zien dat jonge beginnende motorrijders een 12 keer grotere kans op overlijden hebben en een 20 keer grotere kans om ernstig gewond te raken dan dezelfde leeftijdsgroep jonge automobilisten.
Desalniettemin zal ik ook de directe instroom in de middelzware categorie A2 vanaf januari 2014 mogelijk maken voor 20 jaar en ouder, omdat de Europese regelgeving dit naar het oordeel van de Europese Commissie ook toestaat.

bevriezing deelcertificaten
Voor het krijgen van het motorrijbewijs moeten drie certificaten worden behaald: één
  • theorie-examen (theorie A)
  • praktijkexamen voertuigbeheersing (AVB)
  • en tot slot het praktijkexamen verkeersdeelname (AVD).

Met het behalen van het derde certificaat, en daarmee het rijbewijs, is er vanzelfsprekend geen noodzaak meer tot bevriezen van certificaten. Dus het bevriezen gaat om de theorie-A en het eerste praktijkcertificaat AVB.

Het bevriezen is mogelijk door het verlengen van de geldigheidsduur van de certificaten. Dit is juridisch geregeld in het Reglement rijbewijzen (een amvb).

Op grond van de derde rijbewijsrichtlijn moeten de praktijkexamens worden gedaan op het motorrijtuig van de categorie waarvoor de bevoegdheid wordt gevraagd. Het oude behaalde A-beperkt of A1 praktijkcertificaat voertuigbeheersing (AVB) wordt gedaan op een lichter motorvoertuig (respectievelijk 25 en 11 kilowatt motorvermogen) dan het maximum motorvermogen van 35 kilowatt voor de middelzware categorie A2. Een verlenging van de geldigheid van het AVB-certificaat op een lichtere motor volstaat dus niet voor het opleidingstraject in de middelzware motorcategorie (A2) want dat zou in strijd zijn met de EU-regelgeving.

Voor het A-theoriecertificaat is de situatie anders: het theorie-examen is namelijk in alle gevallen gelijk. Een verlengde geldigheid daarvan stuit echter op meerdere bezwaren:

Eerdere keuzes in beperking geldigheidsduur
De rijschoolbranche heeft in 1996 dringend verzocht om een verkorting van de geldigheidsduur van het theoriecertificaat van 3 naar 1 jaar omdat in het praktijktraject tot het examen de parate theoriekennis vaak tekortschoot tijdens de rijopleiding. Met de invoering van 2todrive vanaf 1 november 2011 is de geldigheid voor A en B-certificaten verlengd naar maximaal 1,5 jaar omdat de langere opleidingstijd dit noodzakelijk maakte.

Te langdurig juridisch traject
Aanpassing van een algemene maatregel van bestuur vergt een traject van ongeveer negen maanden. Met zo’n aanpassing kunnen reeds ongeldig geworden certificaten niet alsnog geldig worden verklaard.

Verlengingsduur onduidelijk
De benodigde geldigheidsduur om het theoriecertificaat niet opnieuw te hoeven doen is niet eenduidig vast te stellen. Om de hele groep van dienst te zijn is een geldigheidstermijn van wel 3 tot 4 jaar nodig, los van incidenteel mogelijk nog langere termijnen vanwege persoonlijke situaties (ziekte etc.).

Omvang doelgroep
Het verzoek van het lid Bashir heeft betrekking op een relatief kleine en eenmalige groep van maximaal 7000 kandidaten. Niet alle kandidaten zullen immers willen opgaan voor de middelzware motor categorie. Verlenging van de geldigheidsduur van het theoriecertificaat voor alleen deze doelgroep stuit op het bezwaar van rechtsongelijkheid. Ook bij andere doelgroepen, zoals bij het rijexamen B, bestaat immers vaak de wens voor verlenging van certificaten, bijvoorbeeld in verband met persoonlijke omstandigheden. Een algemene verlenging van het theoriecertificaat voor zo’n 300.000 kandidaten per jaar is niet wenselijk.

Beperkte extra inspanning voor behalen rijbewijs A2
Als de groep die nog in het opleidingstraject zit de rijopleiding voor de lichte motorcategorie afrondt en de benodigde rijervaring opdoet van 2 jaar, dan is daarna slechts één gecombineerd praktijkexamen AVB/AVD benodigd om door te stromen naar de middelzware voertuig categorie. Zoals eerder gemeld draagt de 2 jaar rijervaring bij aan een verbetering van de verkeersveiligheid. Deze route conform het principe van de nieuwe regelgeving is daarom vanuit verkeersveiligheid te prefereren.

Conclusie
Alhoewel de gedachte van bevriezing van reeds behaalde deelcertificaten om directe instroom naar A2 te vergemakkelijken een sympathieke gedachte is, kan ik vanwege voornoemde bezwaren geen gevolg geven aan de wens om de geldigheidsduur van eerder behaalde motorcertificaten te verlengen.

Ik ben wel bereid om de minimumleeftijd voor het starten met rijopleiding A2, uitsluitend voor de doorstromers A1-A2, te verlagen naar 19 jaar, zodat die groep al kan beginnen met lessen voor het af te leggen gecombineerde AVB/AVD op 20 jarige leeftijd. Dit kan naar verwachting medio 2014 wettelijk geregeld zijn.

Tot slot kan ik u ook meedelen dat het CBR medio april 2013 zal starten met de uitvoering van de onverplichte tegemoetkoming voor de examenkandidaten die door het winterse weer hun laatste praktijkexamen niet tijdig hebben kunnen doen en daardoor vallen onder de nieuwe regeling.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

mw. drs. M.H. Schultz van Haegen
 
Dus je vraag is eigenlijk:
Wat is goedkoper?
Wat kost minder tijd?
In het geval dat je nu als 19 jarige al je A1 heb gehaald.

  • AVD x 2 = A (23 jaar*)
  • theorie + AVB + AVD = A (24 jaar)
  • theorie + AVB A2** + AVD A2** + AVD A = A (22 jaar)


* In jou geval, als je je A1 had gehaald op je 19de leeftijd en je bij elke categorie netjes 2 jaar wacht)
** Als je dan gelijk in mag stromen in de A2, wanneer je 20 jaar bent, vanaf 2014. Maar dit is enkel nog een wetsvoorstel.

Nee ik heb mijn A1 al en wordt 21 dit jaar.
Dus ik moet nu in principe 2 jaar wachten voordat ik AVD voor A2 mag doen, en dan weer 2 jaar wachten voor AVD A.
Dus als ik nu 3 jaar nog zou rond gaan rijden op A1 en dan meteen op voor A zou wel mooi zijn maar ik heb het nog steeds niet gevonden.

PS: Ik wacht ook nog op mailtjes terug van het ministerie van Verkeer & Infrastructuur en het CBR i.v.m. een eventuele coulanceregeling, als die er komt zou wel mooi zijn O-) )
 
Laatst bewerkt:
Motorrijder op te zware motor onderuit

Laatste update: 01-05-2013 | 10:08
Uithuizen - Een 20-jarige motorrijder uit Kootstertille is dinsdagmiddag op de Havenweg in Uithuizen onderuit gegaan.

Bij de rotonde had hij de macht over het stuur verloren en was tegen een lantaarnpaal tot stilstand gekomen. De motorrijder kwam met de schrik vrij, maar de lantaarnpaal raakte beschadigd. Bij controle bleek de beginnend bestuurder op een te zware motor te rijden. De politie maakt proces-verbaal op voor het rijden zonder rijbewijs van de juiste categorie.






En daarom nou het nieuwe rijbewijs
 
Nee, dit zijn de gevolgen van het invoeren van een nieuw rijbewijs. :P

Men wil motorrijden, moet starten met 125cc, voelt aan als een brommer, stappen dan over op een echte motor maar rijden vervolgens illegaal, hebben geen ervaring op een echte motor maar enkel met de lichte 125cc brommer categorie en veroorzaken zo dus schade.

Mochten ze nu iemand invalide rijden moeten ze hier hun hele leven voor betalen maar dat kan hij niet waardoor hij dus werkeloos raakt met alle gevolgen nadien en uiteindelijk krijgt hij een uitkering en allerlei andere bijstanden.

Overheid mist op deze manier weer inkomsten omdat ze de motorrijder moeten onderhouden welke nu niet meer motor kan rijden, waardoor hij dus ook geen wegenbelasting en brandstof meer betaalt waardoor de overheid weer inkomsten misloopt.

Dus eigenlijk is de nieuwe rijbewijs regeling de oorzaak van de economische crisis. :/

Edit: Anyway, als er maar 1 motorrijbewijs was net zoals het autorijbewijs, waar je ook 500 verschillende motorblokken, CC's, PK's en koppels in hebt, reed er niemand illegaal rond.

Kwestie van gezond verstand en je grenzen kennen. Ik denk altijd dat diegene die brokken maken ook gewoon een stukje inzicht (lees; Intellect) missen.
 
Laatst bewerkt:
Motorrijder op te zware motor onderuit

Laatste update: 01-05-2013 | 10:08
Uithuizen - Een 20-jarige motorrijder uit Kootstertille is dinsdagmiddag op de Havenweg in Uithuizen onderuit gegaan.

Bij de rotonde had hij de macht over het stuur verloren en was tegen een lantaarnpaal tot stilstand gekomen. De motorrijder kwam met de schrik vrij, maar de lantaarnpaal raakte beschadigd. Bij controle bleek de beginnend bestuurder op een te zware motor te rijden. De politie maakt proces-verbaal op voor het rijden zonder rijbewijs van de juiste categorie.






En daarom nou het nieuwe rijbewijs

Dat is iemand van MF. Zijn R6 is teruggevoerd naar 25kw, maar de politie accepteerde de uitdraai niet _O-
 
Motorrijder op te zware motor onderuit

Laatste update: 01-05-2013 | 10:08
Uithuizen - Een 20-jarige motorrijder uit Kootstertille is dinsdagmiddag op de Havenweg in Uithuizen onderuit gegaan.

Bij de rotonde had hij de macht over het stuur verloren en was tegen een lantaarnpaal tot stilstand gekomen. De motorrijder kwam met de schrik vrij, maar de lantaarnpaal raakte beschadigd. Bij controle bleek de beginnend bestuurder op een te zware motor te rijden. De politie maakt proces-verbaal op voor het rijden zonder rijbewijs van de juiste categorie.






En daarom nou het nieuwe rijbewijs
Waar slaat dit nou weer op.. :')

Alsof er geen ongelukken gebeuren wanneer iedereen te motor met toebehorend rijbewijs rijdt. Neeeuu want met een 11kw kan je natuurlijk niet uit de bocht vliegen bij een rotonde...
 
Yup dat ben ik. Mn motor is netjes geknepen maar niet op het kenteken aangepast naar 25kw. Deze sympathieke agent vond het nodig om nog even een boete te geven omdat hij geen genoegen nam met mn uitdraai.
 
blabla

Edit: Anyway, als er maar 1 motorrijbewijs was net zoals het autorijbewijs, waar je ook 500 verschillende motorblokken, CC's, PK's en koppels in hebt, reed er niemand illegaal rond.

blabla

Als er helemaal geen wetten en regels waren deed niemand iets illegaals. Mooi onsamenhangend stukje tekst geschreven ;)

Yup dat ben ik. Mn motor is netjes geknepen maar niet op het kenteken aangepast naar 25kw. Deze sympathieke agent vond het nodig om nog even een boete te geven omdat hij geen genoegen nam met mn uitdraai.

Mooi kut! Ga je het aanvechten ?
 
Laatst bewerkt:
Als er helemaal geen wetten en regels waren deed niemand iets illegaals. Mooi onsamenhangend stukje tekst geschreven ;)Mooi kut! Ga je het aanvechten ?

Ik ga in ieder geval een poging wagen. Maar ik verwacht er niet veel van.
 
Tja, dat weet je van te voren met een R6. 330 euro toch?
Als je een agent tegenkomt die pikstraf heeft van z'n vrouw, krijg je dit soort dingen.
In principe doet hij zoals het in de wet staat, maar tussen zwart en wit vind ik dat er ook nog grijs is, maarja...ik hoor ook maar bij het klootjesvolk.
 
Tja, dat weet je van te voren met een R6. 330 euro toch?
Als je een agent tegenkomt die pikstraf heeft van z'n vrouw, krijg je dit soort dingen.
In principe doet hij zoals het in de wet staat, maar tussen zwart en wit vind ik dat er ook nog grijs is, maarja...ik hoor ook maar bij het klootjesvolk.

Klopt. Ik heb gewoon de gok genomen. Ik vind het alleen zo jammer dat je geen boete zou krijgen wanneer je bijvoorbeeld een 50kw SM rijdt met maar 10kw op papier oid. Het gaat alleen om dat domme cijfer op je papiertje.
 
Klopt. Ik heb gewoon de gok genomen. Ik vind het alleen zo jammer dat je geen boete zou krijgen wanneer je bijvoorbeeld een 50kw SM rijdt met maar 10kw op papier oid. Het gaat alleen om dat domme cijfer op je papiertje.

Maar aangenomen dat Eztys het netjes met zijn verzekering overlegd heeft, is hij wèl verzekerd en jouw voorbeeld niet.
Sneu voor Eztys, ik gun hem het niet. Maar een boete is een risico dat je kunt dragen. Onverzekerd rondrijden niet.

Ik ben er ook serieus bang voor dat je nu veel onverzekerde gastjes op de weg krijgt.
Je ziet ook al veel opgevoerde brommers; het zou mij niet verbazen als ook die 125cc/11kW dingetjes wat extra vermogen bijkrijgen van creatieve sleutelaartjes. Als je 18 bent, denk je daar niet echt over na en is de verleiding groot. En met zo'n ding een ongeluk veroorzaken heeft echt wel wat meer impact dan een brommertje.....
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand of een Suzuki DRZ 400 voor het 35kW rijbewijs gebruikt mag worden, zonder te begrenzen? De pk's kloppen wel, maar de eis van max 0,2kg/kw weet ik niet zeker. Op een of andere manier kan ik nergens officiële specificaties vinden.

Volgens mij heeft de motor 29,2 kW, maar het gewicht weet ik eigenlijk niet zeker. Op internet loopt dit uiteen van 134kg tot 145 kg.
Wanneer de motor 145kg weegt zou dit perfect kunnen (op 1kg na dan, maar er zullen vast wel een paar pktjes verloren zijn gegaan). En gaat het droog gewicht?
 
rijbewijscategorieeumln.png


Ik zag een DR-Z400SM (2005) op marktplaats. Als ik de gegevens invoer in Ovi dan krijg ik vermogen van 29kW en vermogen/massa rijklaar; 0.2kW/kg.

0.2kW/kg is niet minder dan 0.2kW/kg. Dus niet toegestaan voor A2. Zie Rijksoverheid publicatie, pagina 4.


Minder dan 0,2kW/kg ... dus...
0,20kW/kg of hoger = Fout!
0,199999999kW/kg = OK!








Maar ik zag op marktplaats een 25kW versie uit 2006. Die is wel mogelijk te besturen met een A2 rijbewijs.
Suzuki DR-Z400SMU (2006): 23kW/145kg = 0,16kW/kg (vlgs. rdw)
 
Laatst bewerkt:
Die verloren gegane pk's worden toch niet verloren op papier?

Als ze dan ooit een technisch onderzoek gaan doen dan komt tenminste die verhouding eruit. :P Maar dan heb je nog steeds kans op een boete... Hmm.. wat een gekloot die begrenzing. :X
 
[afbeelding]

Ik zag een DR-Z400SM (2005) op marktplaats. Als ik de gegevens invoer in Ovi dan krijg ik vermogen van 29kW en vermogen/massa rijklaar; 0.2kW/kg.

0.2kW/kg is niet minder dan 0.2kW/kg. Dus niet toegestaan voor A2. Zie Rijksoverheid publicatie, pagina 4.





Maar ik zag op marktplaats een 25kW versie uit 2006. Die is wel mogelijk te besturen met een A2 rijbewijs.
Suzuki DR-Z400SMU (2006): 23kW/145kg = 0,16kW/kg (vlgs. rdw)





Als ie begrenst is is de lol er ook weer een beetje af. Ik zat juist te zoeken naar een lekker lichte motor met de maximaal toegestane pk's. Om toch een beetje te kunnen spelen. Maar dat zit er dus weer niet in :')
 
Volgens mij is het herkeuren van de motor puur op gewicht is minder lastig bij de RDW.

Ik bedoel je hoeft het maar met 5 kilo te verzwaren. Volgens mij als je een kofferrek erop zet is het vermogen/gewicht verhouding al 0.19kW/kg.
 
Vind het hele 125 cc gebeuren niks. Het is ook nog eens super gevaarlijk op de snelweg. Die dingen halen met moeite 100 km/uur en met tegenwind dat niet eens.
 
Vind het hele 125 cc gebeuren niks. Het is ook nog eens super gevaarlijk op de snelweg. Die dingen halen met moeite 100 km/uur en met tegenwind dat niet eens.
Dat is ook de hele nut van de regelgeving, om 18 tot 20* jarigen van de motor te houden.


*als volgende jaar 20 jarigen gelijk in A2 mogen stromen.
Anders gaat het om 18 tot 24 jarigen....
 
Dat is ook de hele nut van de regelgeving, om 18 tot 20* jarigen van de motor te houden.


*als volgende jaar 20 jarigen gelijk in A2 mogen stromen.
Anders gaat het om 18 tot 24 jarigen....

Ja pff. Ben nu 21. Dacht dat k alles mocht nu maar nee dus. Gaar land hoor, Nederland. Alcohol vanaf 16 jaar, drugs legaal, prostitutie legaal, maar motorrijden - wacht maar tot je 24e
 
Ja pff. Ben nu 21. Dacht dat k alles mocht nu maar nee dus. Gaar land hoor, Nederland. Alcohol vanaf 16 18 jaar, drugs legaal zit een groot verschil tussen soft en hard drugs., prostitutie legaal zo gedogen waar ze geen zin in hebben., maar motorrijden - wacht maar tot je 24e
Speelt al een tijdje hoor dit, maar hea, we hebben in ieder geval een gelijk europa, want dat wilden we, toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan