KTM 390 Duke

Hi all, hier nog een nieuwe Duke rijder! 2016 model gekocht met weinig km's, opties: Akrapovic, Evotech kentekenhouder en powerparts zadel.

Voor wie de db killer wil demonteren, hier een truc zodat je niet hoeft te boren: 8mm dopsleutel en dubbelzijdig tape.

Ik heb hem vrij snel erna weer terug gemonteerd omdat het me te hard klinkt, maar nu wel met een normale bout. Ik bestel waarschijnlijk een aangepaste dbkiller. Drive safe!

2isy1sg.jpg


2itfv9t.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag maar eens alles bestelt...

Een oliefilterkitje van ktm zelf 2l 15w50 motorex olie en een nieuwe diablo rosso 3 achterband.
Ik ben benieuwd hoeveel verschil erin zit. Mocht de belastingdienst binnenkort een geld storten ga ik waarschijnlijk ook de voorband vervangen. Maar daar ben ik voor nu nog tevreden mee.
 
Ik overweg de plastic crashdoppen voor aan de vooras te kopen. Origineel PowerPart, dus heb even in de handleiding van dat product gekeken hoe je ze moet monteren. Dat blijkt dmv indraaien van een boutje in de vooras.
Mijn vooras heeft echter geen inwendige draad waar ik die bout in kan draaien, en het lijkt me sterk dat ik zelf een gat in mijn as moet boren en er draad in moet tappen. Moet ik ook een andere as bijkopen?
De handleiding vermeld dat niet, en wekt de suggestie dat je de doppen direct zou kunnen monteren.

Wie weet hoe dit in zijn werk gaat?
 
Laatst bewerkt:
Roger mocht je niks kunnen vinden zou ik wel een asjje en doppen kunnen draaien op de draaibank.
 
Dank voor je aanbod, maar dat hoeft niet. Ik kan helaas de handleiding niet meer vinden, maar die vind ik nog wel.
productnummer is 901.09.945.000. Dat zouden alleen doppen en een paar boutjes zijn, maar een beetje zoekend kom ik ook systemen met een complete holle as tegen. Ik denk niet dat de afgebeelde voor een Duke 390 is, maar even voor het idee.
Ik ga nog op zoek naar de handleiding van het product.
full

In de powerpart catalogus staat trouwens dat het voor de RC 125/200/390 is, dus mogelijk dat die de holle as wel heeft.
In dat geval is het mij duidelijk...

EDIT: Ja, gevonden:
KTM Voorvork Valdoppen Duke en RC 125 / 200 / 250 / 390 - MotorCorner.nl
er staat voor de Duke en de RC.
de productmanual is via de site te downloaden.
Ik ga wat in de manual 'schroef 5' heet er eens uithalen.
Ik ga ervan uit dat het het zeskant van de as zelf is. Dat het vast zit aan de as dus, maar mogelijk vergis ik me en heeft ook mijn Duke een holle as. De Repair manual laat dit niet heel duidelijk zien, dus dan meer even zelf kijken hoe het in elkaar steekt.
 
Laatst bewerkt:
De vooras bleek ik van buitenaf compleet verkeerd ingeschat te hebben.
Ik ging er vanuit dat het een steekas zou betreffen met aan de ene kant de kop en aan de andere kant schroefdraad, maar dat blijkt niet het geval. Het lijkt een heel eind op de onderdelen van het plaatje hierboven. De front fork sliders kunnen er zo aan/in.
Binnenkort even een setje halen.
 
Beste Koen.

Doe wat je wilt , maar laat je niet verleiden.
De Duke 390 is heeft waarschijnlijk mede doordat ie op kinderschoentjes staat zulke goede stuureigenschappen.
de voorvork 5 mm laten zakken en de achterveer 1 tandje meer veervoorspanning heeft al effect.
Laat staan het monteren van te brede banden. Alleen al door de andere bandvorm (je trekt ze wat boller) zal ie zwaarder gaan sturen.

Voor: 110/70R17 37R (velgmaat is 3.0 J)
Achter: 150/60R17 57R (velgmaat = 4.0 J)
is wat er origineel ophoort.

Hoe smaller hoe lekkerder het stuurt, en zó veel woester zal het er met 1 of 2 cm breder nou óók weer niet gaan uitzien.
Als je het gaat doen gebruik dan de tyre calculator om in een band te zoeken die in elk geval nog dezelfde afrolomtrek heeft. Daarmee verander je de geometrie van het rijwielgedeelte bij rechtuit rijden in elk geval niet zo veel.
120/50-R17 vs 120/50-R17 Tire Comparison - Tire Size Calculator | Tacoma World

Als ik moet gokken zul je op 120/65-17 en 170/55-17 uitkomen.
Als het erom zit wel graag je bevindingen.
 
Laatst bewerkt:
En dus ook contact patch, en dus ook grip. Ik wil niet al te veel gaan moraalridderen maar ik zou een dergelijk compromis niet willen maken voor een beetje meer 'cool' factor. Voor een paar tientjes koop je een hele stoere stickerset voor deze machines. Die kan je hier vinden.
 
Beste Koen.

Doe wat je wilt , maar laat je niet verleiden.
De Duke 390 is heeft waarschijnlijk mede doordat ie op kinderschoentjes staat zulke goede stuureigenschappen.
de voorvork 5 mm laten zakken en de achterveer 1 tandje meer veervoorspanning heeft al effect.
Laat staan het monteren van te brede banden. Alleen al door de andere bandvorm (je trekt ze wat boller) zal ie zwaarder gaan sturen.
geometrie klopt toch al niet door verlaging :X motor is iets vrerlaagd voor de vrouw. zowel achter als voor iets door kroonplaten.
Uiteraard zelf ook weleens op gereden maar rijdt super makkelijk! veek makkelijker dan mijn 1290 wat gewoon een lomp koppelhok is met gigantische motorrem en aan/uit effect in langzame bochten. dan stuurd de 390 als een bromfiets. gewoon super eigenschappen door zijn lage gewicht en motor als zwaartepunt ook zo laag in gebouwd is.

Gaan toch maar voor 160 band. als dat niet bevalt komt er weer een 150 snel terug onder. maar gok dat ze vast prettiger stuurd dan haar 4 kantige band nu. ze begint al beter te sturen dus hopelijk slijt de volgende band wat egaler :P
 
Gaan toch maar voor 160 band. als dat niet bevalt komt er weer een 150 snel terug onder. maar gok dat ze vast prettiger stuurt dan haar 4 kantige band nu. ze begint al beter te sturen dus hopelijk slijt de volgende band wat egaler :P
Dat klopt. Beter een ronde iets te brede, dan een platgereden ding. Succes voor 'de vrouw.' We lezen het wel toch?
 
Laatst bewerkt:
Het blokje van de Duke zit wat voorover gekanteld in het frame. Het oliepeilglas zit achter de koppeling, dus aan de achterkant van het carter. Door deze combinatie zie je als de motor gewoon vlak staat de olie helemaal niet in het peilglas. Ligt het aan mij of is dat op zijn zachtst uitgedrukt niet zo handig? Je kunt niet inschatten of het olieniveau goed, te laag of véél te laag staat. Als je het na (bij)vullen ziet is het eigenlijk al te hoog !!

Zowel na de afleveringsbeurt als bij de 1000 km beurt heb ik geen olie in het glaasje gezien bij 'normaal controleren,' maar ik ga ervan uit dat de dealer er voldoende olie in heeft gekiept. Blijft wel vreemd dat je het onder normale omstandigheden niet ziet.

Vervolgens heb ik de motor met het voorwiel op een balkje van 6 cm dik gereden en de achterkant op de paddock stand met het achterwiel een kleine 2 cm van de grond. Het voorwiel staat dus 4 cm hoger dan het achterwiel. In dat geval zie ik de olie net in het glaasje, maar nog onder minimum. Bij vergelijking van de streepjes links en rechts van het glaasje en het olieniveau krijg ik nog steeds de indruk dat het blok aan de voorkant lager staat dan aan de achterkant.

Het zou praktisch zijn als je gewoon af en toe routinematig de olie kunt controleren zonder heel veel hulpmiddelen. Heeft iemand hier al iets handigs op gevonden?
Waterpasje ergens op?
 
Laatst bewerkt:
@roger_sv dit probleem had ik zelf ook al daarom wou ik voormezelf ffe een beurt doen en dan weet ik zeker dat er genoeg olie inzit! Maarja zoals jij het beschrijft hebben ze dit mooi kut ontworpen en helemaal als je valbeugels hebt. Dan zie je bijna helemaal niks...
 
Ik denk dat de dealer er echt wel voldoende olie in zal hebben gedaan. Waarschijnlijk niet via het peilglaasje gevuld, maar door het ingieten van de door de fabriek voorgeschreven hoeveelheid bij complete verversing inclusief filters. Om de streepjes waterpas te krijgen moet de motor aan de voorkant echt nog hoger. Waarschijnlijk zit de olie dan ook op 'maximaal.'
Ik heb er voor de zekerheid zo'n 200 ml bij gegoten. Liever IETS teveel dan iets te weinig in geval van twijfel, maar handig is dit echt niet. :?
 
Laatst bewerkt:
Klopt echt een drama eigenlijk. Maar zouden ze er geen rekening meegehouden hebben dat het blok niet recht hang? Aangezien de streepjes wel gewoon horizontaal zijn. Tevens moet je de motor eerst warm laten worden en dan controleren weet niet of je dat gedaan hebt?
 
Geen idee.
dit "Aangezien de streepjes wel gewoon horizontaal zijn" is dus niet zo.
De motor moet met de voorkant een flink stuk omhoog voor ze horizontaal staan.
In dat geval zal ook de olie wel zichtbaar zijn.
En 'ja, ik weet hoe olie te peilen.' ;)
 
Iemand de Moto73 al gespot?
Staat een vergelijkingstest in tussen de KTM 390 en de BMW 310. :)
 
Eén plaatje vertelt soms meer dan 1000 woorden, dus bij deze. Toch nog enen enkele woorden.

Op de foto het olieniveau in het peilglas waarbij de olie horizontaal staat.
De motor staat met het voorwiel ruim 5 centimeter hoger dan het achterwiel en je ziet aan de merktekens aan weerszijden van het peilglas dat het blokje nog steeds aan de voorkant iéts (marginaal, maar toch) te laag staat. De merkstreepjes rechts zitten iets lager dan die links van het glas. Deze foto is gemaakt NADAT ik zo'n 200 ml heb toegevoegd aan wat de dealer erin heeft gedaan. Voor ik begon met bijvullen was de olie NIET in zicht met de motor in de huidige stand.

Als ik de motor aan de voorkant nog iéts hoger zet zodat de merktekens echt horizontaal staan komt de olie aan de achterkant van het carter iets omhoog en zal het naar verwachting op het maximum niveau streepje staan. De hoeveelheid olie die ik er nu in heb heb ik een goed gevoel bij.

Maar daar gaat het niet om. Vullen/bijvullen/controleren is uiteraard te doen op deze manier, maar het slaat tot nergens op dit iedere keer zo te moeten doen?
Als je de motor zoals ik 'm nu gevuld heb vlak zet zoals in de manual staat staan de merktekens links en rechts van het peilglas niet op dezelfde hoogte, maar daarnaast zie je GEEN olie in het peilglas, waardoor je op die manier niet kunt controleren of het niveau klopt. Als je wilt controleren MOET je de voorkant omhoog brengen. :?

Als je de motor volgens de manual met beide wielen op een horitontale ondergrond laat staan en olie vult tot maximum en je zet 'm daarna op de streepjes 'waterpas' zal er waarschijnlijk echt teveel in zitten.

Ik begrijp dit niet .... :?

full
 
Laatst bewerkt:
Eh... Het steekt niet zo nauw.
Dat is te gemakkelijk en daarnaast niet waar.
Het zal voor de ene motor wellicht wat minder kritisch komen dan voor de andere, maar er staat niet voor niets een minimum en maximumstreep op.
Een te laag olieniveau levert zeker voor een motor met een kleine carterinhoud hetere olie op, die hierdoor minder goed smeert, en delen die afhankelijk zijn van spatsmering zouden wel eens te weinig smering kunnen krijgen. De big end lagers van de SV650 zijn hier heel gevoelig voor en er zijn al honderden blokken hierop kapot gegaan, en dit zal echt niet de enige motor zijn waarvoor dit geldt.
Een te hoog olieniveau kan resulteren in een te hoge carterdruk met lekkende oliekeerringen tot gevolg.
 
Laatst bewerkt:
@roger_sv Je hebt zeker een punt. Maar ik ga vanmiddag de motor een beurtje geven. En ik hou gewoon het handboek aan en dan vul ik hem liever iets meer dan te weinig als het er ergens uitkomt merken we het vanzelf.


En nog iets ik had 2 bobbins gedraait van alu met een m10 bout erdoor heen nu heb ik andere en zijn deze overbodig. Mocht iemand ze willen hebben mag je ze zo ophalen.
 
vandaag wat minder leuks meegemaakt. Blijkbaar was de vorige eigenaar een beunhaas en heeft de moer van de achteras niet vast genoeg aangedraaid. Wat resulteerde in dat ik bijna van de motor afgegooid werd.
Toen maar rustig naar huis gereden en wat bleek achteras los. tevens keerring van de tandwielhouder naar de klote en de afstands bus vernaggeld. Nu dus nieuwe onderdelen bestellen en weer inmekaar bouwen...

B9hRYHi.jpg

cE25qXi.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan