KTM 390 Duke

Bij 1000km als one time interval staat toch gewoon 'check the valve clearance'? Of mis ik hier totaal iets? :+

edit, dit dus:
[afbeelding]
Eens. Maar het lijkt er op dat we nu 2 dealers hebben die wel de kleppen doet bij de eerste beurt. Allicht instructie vanuit KTM zelf? Lost in translation? Geen idee. Kom ik op terug.
 
Volgens mij staat er duidelijk in die tabel dat er bij de 1000 beurt kleppen gecontroleerd moeten worden. En daarna elke 15k kleppen én bougies.
 
Dat klopt. Volgens mij ook. Super duidelijk. Kraakhelder. Maar dat verklaart niet waarom zowel mijn dealer als die van deejfie gaat kleppen stellen ipv controleren. Dat ga ik dus uitzoeken.
Ik ga er graag vanuit dat zij 't beter weten.
 
Nou, als bij controle blijkt dat de klepspeling niet meer klopt moeten ze gesteld worden :)
'Klepspeling controleren' en 'kleppen stellen' zijn twee termen die nogal vaak door elkaar gebruikt worden (maar het een komt natuurlijk altijd voor het andere ;)).
 
Ja, nu zie ik het. Het staat er. Toen ik klippen en bougie had gevonden ben ik gestopt met verder zoeken. Wel laten doen dan. Bij mij is het niet gedaan. Zal het bij 7500 km laten doen dan
 
Hey roger,
Door de tussenbus in de tandwielhouder wordt die dus niet vastgehouden door de achteras.
Mits je dus veel gas geeft komt er meer kracht op en kan hij dus vrij rondslingeren!
Hierdoor is de keering dus ook naar de klote gelopen. En had ik veel trillingen dior de slinger van de tandwielhouder. Alsnog vindt ik dit echt niet kunnen, als je gaat werken aan iets dan keg je het netjes in de volgorde hoe het uit mekaar kwam. Ik heb ze dus ook het advies gegeven nooit meer aan motoren te sleutelen en mooi naar de dealer brengen.
Zie het al gebeuren dat met 130km/u de moer van de achter as eraf vliegt...
 
Uiteraard hoort het niet en ik wil zoiets absoluut niet goedpraten. De centrering van de tandwieldrager is dan inderdaad ook weg zoals ke al schreef. Dat had je ook al kunnen merken aan veel rek in de aandrijflijn voor de moer echt te los zat, maar dan nog. Dir verwacht je inderdaad niet. Nou ja, hopelijk was dit alles. Succes met opbouwen. Als ie klaar is een keer samen een dijkje doen ?
 
Je kan het niet echt merken want je drukt nu de tandwielhouder vast op de cush drive rubbers waardoor je hem zelf niet makkelijk heen en weer kan bewegen.
 
Dijkje kan zeker een keer maar dan rij ik wel ffe 30 om zeker te zijn dat die niet uitmekaar valt😂
 
Vandaag een slot gehaald dat in het kontje kan. Gehááld want ik wilde eerst passen om zeker te weten dat ik het mee krijg en ook de andere spullen die ik standaard bij me wil hebben nog mee kunnen.
ART4 en tòch mooi compact. 't Past met gemak in het kontje, en ik verwacht dat ook al het andere dat ik erin wil (bandenreparatiekitje, gereedschap, bougie en wat documenten) mee kan. Straks even alles in de goede vorm brengen en erin doen.
full

Mijn klusje voor morgen staat ook vast.
Ik heb een LKARA bougie gekocht en wilde die erin zetten.
Dat kan wel zo'n beetje tussen het frame door in de vrije ruimte boven het blok dacht ik zo.
Heel miscchien dat het ook wel zou kunnen als het ECHT MOET, maar lekker werken zal het niet worden.
Dop helemaal uit het bougiekanaal trekken ging al maar net, sleutel erin ook, maar draaien gaat eigenlijk al niet.
Bij inzetten is het ook nogal van belang dat de bougiedraad er recht ingaat, dus morgen de tank maar eens demonteren om er fatsoenlijk bij te kunnen.
Ik ga een reservebougie meenenen, maar als je onderweg een keer komt te staan is het niet 'zomaar even' gedaan.
Tank verwijderen met het boordgereedschapje zal mogelijk nog wel lukken, maar je moet wel heel zeker weten dat het de bougie is waardoor je stil staat. Beetje lullig als je tank en kappen hebt verwijderd en het blijkt er niet aan te liggen.
Misschien nog een adaptortje maken voor op de bougiesleutel om er onderweg wat gemakkelijker mee te kunnen werken als ik de boel toch toegankelijk heb morgen. een ratelringsleutel 13 aa het boordgereedschap toevoegen zou het kùnnen zijn ...
 
Laatst bewerkt:
Het is een beetje woekeren met de beschikbare ruimte boven de kleppendeksel, maar het is met de standaard bougiesleutel en een ring-ratelsleutel 13 gelukt de bougie te kunnen verwijderen. Zo'n sleuteltje dus even toevoegen aan het boordgereedschap voor het geval het onderweg ooit nodig is.
De LKAR8A-9 gaat er morgen in, en dan ben ik benieuwd of ie kouder mooier loopt en ook warm een wat stabieler stationairloop laat zien. De LKAR8A-9 pit is een bougie met een iets lagere warmtegraad dan de BOSCH die erin zat. De laatstegenoemde gaat voor reserve het kontje in.
full
 
Laatst bewerkt:
Hoe groot is de kans dat je onderweg je bougie moet vervangen ?

Plakset heb ik alleen mee met buitenland ritjes en nog nooit hoeve gebruiken gelukkig.

Bij pech in Nederland komt er via KTM of de verzekering hulp. In het buitenland ook, maar daar kan een plaksetje net je vakantie redden.
 
Hoe groot is de kans dat je onderweg je bougie moet vervangen ?
Plakset heb ik alleen mee met buitenland ritjes en nog nooit hoeve gebruiken gelukkig.
Bij pech in Nederland komt er via KTM of de verzekering hulp. In het buitenland ook, maar daar kan een plaksetje net je vakantie redden.
Niet zo groot, maar ook niet uitgesloten.
Bromfietsen daargelaten heb ik één keer een kapotte bougie gehad in een motor. 't Was in mijn Z1000, en daar kom je ook mee thuis op drie pitten. Bij een twin wordt het al lastiger, maar met een single kom je zeker niet meer verder. Met een beetje fatsoenlijk materiaal krijg je een bougiewissel zelf voor elkaar binnen de aanrijtijd van de ANWB. Maar wel mooi dat ik nu een keer 'geoefend' heb. Zo toegankelijk als je zou willen is het niet, maar nu weet ik dus hoe en waarmee het kan.
Daarnaast heb ik na een jaar fabrieksgarantie ook geen KTM-pechservice meer, dus zal ik me toch zelf moeten redden igv pech.

Een lekke band heb ik twee keer gehad. Een keer toen ik letterlijk nog maar 100 meter naar huis moest, en een keer ergens in het Peak District waar een plaksetje in een kwartiertje raggen en een prop trekken mijn vakantie gered.

De kans op zulk soort pech is inderdaad niet heel groot, maar als we alleen 'een realistische kans op ....' als reden aanvoeren om iets al dan niet te doen zou de staatsloterij ook geen bestaansrecht meer hebben ;)

Om deze reden zit bij al mijn motoren minstens 1 bougie in het kontje en bij de fietsen met tubeless banden ook zo'n repairkit. Bij mijn dagelijks-gebruik fiets ook nog een koppelings- en remhandle. Bij vakantiegebruik gaat er uiteraard meer mee.
Extra gereedschap, remblokken voorwiel, spanningregelaar, tie wraps, duct take, ijzerdraad, handvol bouten en moeren en een half litertje motorolie.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast heb ik na een jaar fabrieksgarantie ook geen KTM-pechservice meer, dus zal ik me toch zelf moeten redden igv pech.

Niet als je bij ktm dealer op onderhoud bent geweest, dan wordt vanaf je er een onderhoud doet je pechverhelping automatisch en gratis verlengd. (Voor 1-cilinder 60.000km of 8 jaar, voor de 2-cilinders 80.000km of 8 jaar). Dat betaal je natuurlijk ook bij je onderhoud bij dealer.
 
Laatst bewerkt:
Dat betaal je natuurlijk ook bij je onderhoud bij dealer.
Klopt. Om die reden ga ik één jaar onderhoud laten doen , dus garantie, en daarna ook aan de Duke gewoon zelf het onderhoud doen. Alles behalve kleppen stellen. Als er echt iets niet goed zit komt dat er binnen een jaar wel uit. Als het na een jaar nog goed lijtk te werken allemaal zit het best goed in elkaar.
Als er na 5 jaar iets kapot gaat heb ik door zelf onderhoud uit te voeren al minstens 500 Euro per jaar bespaard, dus heb ik eventuele kosten van de reparatie waarschijnlijk al meer dan bespaard. Daarnaast vind ik het leuk zelf onderhoud uit te voeren, de motor ook technisch wat beter te leren kennen en af en toe eens te zien wat ik nou eigenlijk heb gekocht. :p
In feite was de 1000 km beurt mijn laatste dealerbeurt. Nu garantie tot een kalenderjaar na die beurt (of 7500 km).
 
Laatst bewerkt:
Je hebt toch standaard 2 jaar garantie (even Nederlandse garantie wetgeving buiten beschouwing gelaten)? Ook als je je eigen onderhoud doet verdwijnt dat niet ineens als sneeuw voor de zon.. Nog meer winst! :P
 
En bij mij zit er ook nog eens pechhulp bij de (all-risk) Motorverzekering. Dus bij een probleem brengen ze de motor naar een plek die ik kies, kan een garage zijn, maar ook gewoon thuis.
 
Je hebt toch standaard 2 jaar garantie (even Nederlandse garantie wetgeving buiten beschouwing gelaten)? Ook als je je eigen onderhoud doet verdwijnt dat niet ineens als sneeuw voor de zon.. Nog meer winst! :P
twee jaar garantie MITS de motor volgens het boekje onderhouden bij een KTM dealer. Bij 'zelfsleutelaars' is die garantie niet zomaar nog van toepassing.
 
Iemand hier de me kan vertellen of het klopt?
Als ik bijvoorbeeld op de dijk rijdt dan heb ik pas bij de 7500-8000 toeren echt power?
Ik had eigenlijk gehoopt op wat meer koppel en power onderin...
 
hier een vergelijkingstest tussen jouw Duke 390 en de Honda CB500.
Little Tearers Comparison: Honda CB500F vs. KTM 390 Duke
Daarin oa. dit plaatje waaruit blijkt dat 'het echte vermogen' er pas inkickt boven de 7 krpm, en daarbij nog wel even blijft opbouwen. Een beetje een grillige vermogens- en koppelkromme. De dip rond 6 krpm vind ik goed voelbaar.
Vanaf 5-6 krpm loopt die van mij mooi trillingsvrij en boven de 7 krpm erg lekker.
full

Snel dooraccelereren vanaf 100 km/u in de zesde versnelling door ineens het gas vol open te draaien gaat niet zonder die dip te voelen omdat je er vanaf dat toerental nog helemaal 'doorheen' moet. Ditzelfde in de 5 gaat zonder protest.
Maximale vermogen en koppel inderdaad zo tussen 7500 en 9500 rpm.
Hoger doorjengelen dan 10 krpm heeft helemaal geen zin (alleen maar extra slijtage).
 
Laatst bewerkt:
Ziezo, mn 390 staat weer thuis :) Alle olie vervangen, nieuwe filter, klepspeling gecontroleerd en ook weer een beetje goed gesteld volgens de dealer.. Super vriendelijke service daar!! (mag wel ook voor 310,77€) :D maar goed, ik kan er nu voor effe tegen!
 
Met een kleine 2200 km op de klok en een 200 km 'ingereden' bougie heb ik vandaag die sensor herkalibratie maar eens uitgevoerd.

Zoals aangegeven: de motor op de paddock stand, gestart, EXACT ( :P ) 15 minuten laten lopen zonder ergens aan te komen en via het contactslot weer afgeschakeld. Hij bleef de hele tijd gewoon lopen en er kwam nergens koelvloeistof, motorolie of accuzuur uitlopen , dus dat geeft de burger weer moed. ;)
De koelfan ging een paar keer aan en uit, en naarmate de motor warmer werd ging is wel iets onregelmatiger lopen, maar verder niets vreemds.
Of het effect heeft gehad ga ik straks even proberen door een rondje te gaan rijden.
Ik verwacht eigenlijk geen verschil, aangezien de motor zo nieuw, en op een bougietje na technisch nog helemaal origineel is, maar je weet nooit. Baat het niet dan schaadt het niet. :X

't valt me trouwens wel op hoe schoon deze motor is.
Hij heeft 15 minuten staan draaien in een afgesloten garage.
Het merendeel van de tijd ben ik even buiten gaan staan, maar in de garage was het ook goed te doen. Geen stank, geen rook waar je de tranen van in de ogen krijgt en je de lucht wordt ontnomen.

Ik weet zeker dat ik op dit moment dood naast de motor zou hebben gelegen als ik deze procedure met een van mijn andere motoren gedaan zou hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga dit ook doen maar pas als het een keer goed koud is!
Verder wie gaat er dit weekend dijkes pakken?
 
Ik ga dit ook doen maar pas als het een keer goed koud is!
Verder wie gaat er dit weekend dijkes pakken?
Ik weet niet of het heel veel uit zal maken als het echt koud is, maar ben in elk geval met koude motor begonnen.
Daarnaast hoop ik dat het nog hééél lang duurt voor de procedure bij koud herhaald kan worden.

Met de LKAR bougie merk ik eigenlijk geen verschil tov de grasmaaierbougie die er originaal inzat.
Het afslaan met koude motor heb ik alleen gehad bij lage buitentemperaturen.

Ik denk dat ik zondag nog wel even een dijkje ga doen. Morgen eerst op de nieuwe SV650XA rijden om te voelen hoeveel beter dat rijdt dan een 19 jaar oude SV met een ton op de teller.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan