KTM 390 Duke

Vandaag de R&G nummerplaathouder eindelijk kunnen installeren... met die warmte en het 'duidelijk' instructieschema die er bij zat (NOT!) toch een slordige 2 uur aan bezig geweest :)

bhxicy.jpg
 
Vandaag de R&G nummerplaathouder eindelijk kunnen installeren... met die warmte en het 'duidelijk' instructieschema die er bij zat (NOT!) toch een slordige 2 uur aan bezig geweest :)
Gave foto eigenlijk.
Je hebt je vast laten inspireren door deze.
full

Op wat kinderziektes na een waanzinnige fiets die Duke 790 trouwens, maar ander topic ;)
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Gewoon even ter info,

Louis.de verkoopt luchtfilters van Sprint voor 2017 Duke 390's. Deze passen NIET op 2017 Duke 390's.
XLmoto.nl verkoopt K&N luchtfilters voor 2017 Duke 390's. Deze passen NIET op 2017 Duke 390's.

In beide gevallen luchtfilters voor 2011-2016 machines.
 
_O- Logisch toch! :?
Waardevolle tip
Ik denk dat ze er gewoon van uit zijn gegaan dat het zou passen.

Tot zover is DNA de enige die een luchtfilter heeft voor de Duke 390 2017-2018 (en dus mijn 2018 Vitpilen 401).

Als jullie mij even willen excuseren, ik ga even 2 luchtfilters retourneren _O-
 
OK, en nu het volgende.
Vandaag heb ik de laatste 20 km op weg naar huis een brandend motorlampje gehad.
Verder geen aanvullende info of 'KILL SWITCH' melding zoals die wel komt bij een brandend oliedruklampje.

Alles gecontroleerd wat er te controleren valt en niets vreemds. Voldoende olie, koelwater, fan ging aan en ook weer uit, benzinelampje, koelvloeistoftemplampje etc doen het allemaal gewoon en de motor rijdt gewoon zoals ie voor het aangaan van het lampje ook reed. Niets mis mee. Ik ga ervan uit dat er niets mis is en dit een 'valse melding,' maar toch geeft zo'n lampje me geen heel goed gevoel. Nog los van het feit dat een foutmelding op het scherm er wat mij betreft nogal vervelend uitziet. Contact af en weer aan verandert niets. Ik zal morgen na afkoelen eens kijken wat ie doet en eventueel na het loskoppelen van de accu, maar toch moet het diagnosesyteem een reden hebben dit lampje te laten branden.

full


Er schijnen allerlei error codes te zijn die je in een richting zouden kunnen helpen om te zoeken wat er fout zit, maar hoe komt een 'normaal mens' zonder uitleesapparatuur aan die codes?

Verder blijft het een geweldig stuurfietsje!
Ben er in de vorm van binnendoor woon-werkverkeer, dus niet de kortste en rechtste weg van woon naar werk echt van aan het genieten de laatste dagen. :Y
 
Laatst bewerkt:
@roger_sv ik had laatst ook een probleempje met mn duke. ik reed over de john frostbrug en ik zat een beetje te spelen met het gas en opeens viel de motor weg. Voelde alsof die geen benzine kreeg. paar keer gas hendel op en neer en hij reed weer normaal.
Verder als ik tank duurt het altijd even wilt het scherm ook aangeven dat hij vol is.
Geldt dit ook bij jullie bikes?
 
Verder als ik tank duurt het altijd even wilt het scherm ook aangeven dat hij vol is.
Geldt dit ook bij jullie bikes?
Is mij niet opgevallen, maar het is ook bij de Duke 790, dus 'redelijk normaal.'
Ik heb wel een keer gehad dat de tank leeg leek na het aftanken vanaf een half volle tank. Er ging zo'n 6 liter erbij dus hij was niet leeg voor ik ging tanken. Ook af en toe een brandend oliedruklampje en de melding 'KILL SWITCH.' Als er echt iets aan de hand is met de oliedruk is direct uitzetten van de motor inderdaad de enige juiste handeling om motorschade te voorkomen.

Nog even wat over jouw trage benzinemeter: Misschien dat bij het 2018 model andere software is geinstalleerd waardoor het bij die van mij niet is. In dat geval zu het na een software update in jouw bike ook verholpen moeten zijn.

Shit wat erg, hebben we hier op een forum over motoren of over iPads. :?
 
Laatst bewerkt:
Hier de error codes, maar hoe kom ik erachter WELKE error code voor mijn Duke de reden is geweest het motormanagement lampje aan te schakelen?

full


ps. Deze error codes hoeven niet per se van een 390 te zijn, maar het zou kunnen. Er schijnt overlap tussen de codes van diverse modellen te zitten.
 
Laatst bewerkt:
@roger_sv ik had laatst ook een probleempje met mn duke. ik reed over de john frostbrug en ik zat een beetje te spelen met het gas en opeens viel de motor weg. Voelde alsof die geen benzine kreeg. paar keer gas hendel op en neer en hij reed weer normaal.
Verder als ik tank duurt het altijd even wilt het scherm ook aangeven dat hij vol is.
Geldt dit ook bij jullie bikes?
dan ga je naar het verkeerde kant van het water _O-
 
Je weet toch niet welke kant ie op ging? :+

De accu los, alle zekeringen eruit, zekeringen er weer in en de accu weer aangesloten heeft niets uitgehaald voor het verdwijnen van het motorsymbooltje. Alle zekeringen waren ook nog goed.
 
Laatst bewerkt:
Ja duhuuu, dat bedoel ik uiteraard niet. Dat is te flauw. Is er geen geheime knoppencombjnatie of zo om de foutcode in beeld te krijgen zoals de blink code voor het eerste model 390? Soortgelijk als de afstand tot de volgende onderhoudsbeurt kan worden ingesteld zonder daarvoor naar de dealer te moeten.
 
Ja duhuuu, dat bedoel ik uiteraard niet. Dat is te flauw. Is er geen geheime knoppencombjnatie of zo om de foutcode in beeld te krijgen zoals de blink code voor het eerste model 390? Soortgelijk als de afstand tot de volgende onderhoudsbeurt kan worden ingesteld zonder daarvoor naar de dealer te moeten.

Je doet alsof het super vanzelfsprekend was, maar het was geenszins op te maken uit je oorspronkelijke vraagstelling dat je op zoek was naar zoiets specifieks.

Nee, dat kan niet. Je kunt wel een Bosch RS 200 aanschaffen waarmee je de foutcodes kunt uitlezen. De rest gaat via je dealer.
 
Nee, dat kan niet. Je kunt wel een Bosch RS 200 aanschaffen waarmee je de foutcodes kunt uitlezen. De rest gaat via je dealer.
Dank voor deze tip. 'Naar de dealer gaan' is een antwoord dat je op elke technische vraag kunt geven,.
Daar hebben we geen forum voor nodig, maar geeft niet hoor. :+
Misschien had ik er wat duidelijker bij moeten zetten dat ik niet voor elke scheet die de Duke dwars zit naar de dealer wil.
Zo'n apparaatje zal wel duur zijn, maar ik weet nu in elk geval waarnaar ik op zoek moet. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Als er een huis-tuin-keuken oplossing had geweest had ik je daar op gewezen, maar wat dit soort dingen betreft moet je echt naar de dealer. Ik snap dat dat suf klinkt, maar dit kan alleen je dealer mits je inderdaad hele dure uitlees apparatuur gaat aanschaffen (waar je overigens enkel de melding mee kunt zien, verder niks, het resetten na correctie zodat de melding verdwijnt kan al niet, dus je moet hoe dan ook naar een dealer).

De dealer heeft hier een extreem dure computer voor moeten aanschaffen van ktm zelf zodat ze onder andere jouw motor kunnen uitlezen. Menig motormerk doet zijn best om het de thuisklusser of ongecertificeerde(zonder certificering/dealerschap kan je die toegewijde uitlees computers niet kopen) monteurs moeilijk te maken zodat het zijn kwaliteit als merk kan blijven garanderen. Niet alleen dat, maar op deze manier blijft een merk op de hoogte van de mankementen die er zijn aan zijn producten.
 
Dat is toch wel jammer. Alleen uitlezen en verder nog niets kunnen voegt inderdaad niet veel toe en is de aanschaf van zo'n uitleesapparaat niet waard. De enige winst is dat je eventueel weet welk stekkerblokje je moet controleren op slecht contact of welk sensortje je zou kunnen doormeten of voldoende respons in geleiding/weerstand of wat dan ook. Maar dan nog, zolang de fout niet gereset kan worden blijft het irritante lampje branden, dus schiet je er eigenlijk nog niets mee op. Het enige is dat je zeker weet dat de melding geen kwaad kan.
Er is in mijn geval waarschijnlijk niets aan de hand, maar aangezien ik niet weet waarom het lampje brandt weet ik dat niet absoluut zeker, natuurlijk.

Maar goed, oudere motoren hebben dergelijke lampjes niet en daar ga je ook gewoon op rijden als alles wat je kunt controleren er goed uitziet is en de motor naar behoren loopt, voelt en rijdt.

Ik weet dat het merendeel van de motorrijders alleen op de motor rijdt en op poetsen na alles aan onderhoud, zelfs de meest eenvoudige dingen als olie, filters en remblokken laat doen. Daar is helemaal niets mis mee, maar dat is niet zoals ik de hobby wil beleven. Ik ben inderdaad zelfsleutelaar en beleef veel plezier aan ook op deze manier met mijn motor bezig te zijn. In principe doe ik aan elke motor alles zelf behalve kleppen stellen, banden omleggen en carburateurs laten synchroniseren.

Mijn grootste twijfelpunt bij aanschaf van een moderne motor was de overmaat aan elektronica en sensortjes, Helaas zorgen dergelijke dingen vaak voor foutmeldingen door miscommunicatie, en soms ook zelfs voor echte storingen. Jammer dat je voor een oranje lampje eigenlijk een bezoekje aan de dealer zou moeten brengen. De waarde van zo'n lampje gaat doordat het aangaat als er feitelijk niets aan de hand is wel omlaag. Als het alleen aangaat als er iets niet klopt, weet je ook dat er echt iets aan de hand is.

Ik ga de '15 minuten laten draaien uit koudstart' procedure wel weer een keer uitvoeren, al heb er niet heel veel vertrouwen in dat dit het lampje zal doen uitgaan. De reden waardoor het lampje is aangegaan (1 seconde ergens te weinig spanning op of zo) is mogelijk allang niet meer aan de orde.

Als ik me héél erg ga ergeren aan het lampje heb ik nog wel een klein stukje zwarte isolatietape en dan hoor ik bij de 7500 km beurt wel wat de reden van het branden van het lampje is geweest, als dat nog te achterhalen blijkt.
 
Laatst bewerkt:
Even een update.
Vanmiddag ben ik zo'n 25 km gaan rijden met de Duke. Onderweg 2 keer gestopt, contact afgehad, weer gestart en doorgereden. Tot bij thuiskomst is het motormanagement lampje niet uit gegaan, maar reed de Duke gewoon zoals het hoort.
Bij thuiskomst de motor met de kill-switch uitgezet voor ik stil stond, de motor een stukje uit laten rollen en contact afgezet.

Vijf minuten erna de motor op contact gezet, de killswitch weer op 'run' gezet en gestart.
Het motormanagement-lampje ging nadat de motor 1 seconde liep gewoon uit. *O*
Vervolgens nog een paar keer op contact , gestart en weer gestopt en weer zo'n 25 km gereden en het lampje is uitgebleven!

Mogelijk is de foutcode ooit nog uit te lezen (ik weet niet in hoeverre alles gelogd wordt), maar dit is voor mij wel een bevestiging dat er echt niets ernstigs aan de hand is geweest. Als het heel ernstig zou zijn geweest zou op de eerste plaats de motor niet meer aan zijn gaan, maar daarnaast zou het lampje bij 'gewoon ernstig' naar mijn idee ook nooit meer uitgaan zonder bemoeienissen van de dealer. Het zal wel een communicatiefout met een of ander sensortje geweest zijn ...

Voor nu heeft de Duke het zelf opgelost. :}
Ik hoop dat niet dat dit soort 'gedoe' te vaak gaat gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan